70-luvun suurajot

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Volkkarin mainos??

Tää on pakko laittaa tänne, VW:tä mainostettiin Porschen avulla. Kuvassa Leksa voittamassa Pohjola-rallia, vuodesta ei tietoa, mutta veikkaan 1969 tai jotain. Tällä keltaisella Porschella Leksa oli samana vuonna Jyskälässäkin, yksi tuttu muistaa sen. Tää on tuolta edellisestä linkistä löytynyt kuva. Siellä on tosiaan mahtavaa materiaalia miten autoja yms on mainostettu ennen vanhaan.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Matti Johansson 1971

Jep, taas yksi Porsche-mysteeri ratkesi, tai ei se mysteeri ollut, mutta epätietoisuus. Suomen Moottoriurheilu, osa 1 ja siellä oli oheinen kuva Matti JOhanssonista Porsche 911 T:llä lähtölavalla 1971. Auto näyttää olleen sama, jolla Leksa Kinnunen oli Jyskälässä 1968. Takana Matti Rikkonen odottaa lähtövuoroaan Harjun pätkälle. Johanssonin kisan kulusta ei ole mitään tietoa, mutta ei se kai ihan putkeen mennyt, kun sijoitus oli 40. Autossa kumminkin lähes 200 hv ellei ylikin...
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kuvalöytö tältä aamulta

Tässä uusin saamani kuva eräältä foorumilaiselta. Kuvassa Henkka Toivinen 1979 Autonovon Mirafiorilla. Henkan kisahan jäi kesken koska hän joutui vetämään maalilipun jälkeen kivikkoon väistäessään jotain järjestäjien autoa tms. Tää tarkentuu, kun pääsen analyysissäni tuohon vuoteen. Toi oli siis omaa muistelua...
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Pieni kisaraportti Rantarallista:

Ensikertalaisina kaikki käytännön toimenpiteet, ilmoittautuminen, katsastus ym. muut jutut hieman mietitytti mutta ne meni hyvin ja tiedetään ensi kerralla kuinka toimitaan. Itse kisassa tapahtumat alkoivat jo ennen starttia, eli meillä hajosi kytkin n. 30 m ennen ensimmäistä at-asemaa. Saimme sen jotenkuten toimimaan ja pääsimme starttaamaan ekalle pätkälle. Kaksi pätkää ajettiin ilman kytkintä, pätkällä meni ihan ok mutta liikkeellelähtö oli hieman hankalaa. Kolmosen startissa sitten taas yrittäessä saada autoamme liikkeelle jossain rusahti ja ja auto ei liikkunut mihinkään vaikka vaihde oli pesässä. Vaihteet meni kyllä sisään mutta auto ei hievahtanutkaan, totesimme että tämä oli sitten tässä. Reissusta jäi keskeytyksestä huolimatta hyvä maku ja paljon tietoa jäi käteen seuraavaa reissua varten.

Nyt laitetaan vehkeet kuntoon ja käydään treenaamassa vielä ennen lumien tuloa ja seuraava kisa näillänäkymin on tammikuun alussa historic sarjan avauskisa Suonenjoella tammikuun alussa.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Rantarallista

Reissusta jäi keskeytyksestä huolimatta hyvä maku ja paljon tietoa jäi käteen seuraavaa reissua varten.
Tästä tuli mieleen, että jos nyt joku rallihullu tulee sulta kysyyn 35 vuoden päästä yksityiskohtia tosta rallista, mitä muistat...Oon vähä kokenut samaa, kun oon kyselllyt 1972 kisasta joltain, jolla se kai jäi kanssa ekaan mutkaan...Ei niin hirveesti ole muistikuvia..

Vatanenkin sano, että kun niitä kisoja oli muitaki kun vaan ne Suurajot, niin miten voi muistaa jotain mutkaa Myhinpäässä.... ;)
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Tästä tuli mieleen, että jos nyt joku rallihullu tulee sulta kysyyn 35 vuoden päästä yksityiskohtia tosta rallista, mitä muistat...Oon vähä kokenut samaa, kun oon kyselllyt 1972 kisasta joltain, jolla se kai jäi kanssa ekaan mutkaan...Ei niin hirveesti ole muistikuvia..

Vatanenkin sano, että kun niitä kisoja oli muitaki kun vaan ne Suurajot, niin miten voi muistaa jotain mutkaa Myhinpäässä.... ;)
Juu, meinasin että lähinnä käytännön hommia ei tarvitse enää hermoilla, ilmoittautuminen, katsastus yms.

Jos joku kysyy pätkistä jotain niin niistä ei jäänyt juuri mitään mieleen, ainoa havainto oli että tietyyppi on aivan erilainen kun täällä keski-suomessa. Ykkösen lähdön härdellin jos olisi saanut videolle niin olisi ollut aika huvittavaa katsottavaa....
 

jiipee64

Well-known member
Liittynyt
29.4.2008
Viestit
133
Sijainti
Jyväskylä
>>Ykkösen lähdön härdellin jos olisi saanut videolle niin olisi ollut aika >>huvittavaa katsottavaa....

No niin oli

mulla olis stillkuvia....
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Myhinpää

...matkalla yhteen Jyskälän pyhinpään
vuoristoradalle vanhan Myhinpään

Siitähän sais vaikka Juice-tyyppisen laulun ;)

Mä kattelin v. 1979 kisa-opasta. Sillon Myhinpää ajettiin aika samana kun se kartta täällä oli aiemmin. Muuten kiinnitti huomiota, että sillon ajettiin viimesenä yönä legendat toiseen kertaan eli Humalamäki, Urria ja Ehikki sekä Vaheri ihan pilkkopimeempään aikaan klo 02--> Olis hauska tietää, oliko sillon paljonkin väkee liikkeellä, vaikka Urrain hypyssä? Kisa oli jo aika ratkennut, ja tosiaan yön pimeimmät tunnit.
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Ohessa vielä Rantarallireissu kuvien kera.



Ei ollut Motorhomea.....



Katsastusjonossa....



Ykköspätkällä, kovimmillaan mentiin reilut 130 km/h....



Kakkospätkän huomiovasuri numerot lepattaen....



Kartturi oli ilmeisesti lisää vauhtia vailla tai sitten näki vaan tuttuja ja morjesteli niitä...



Kamat kyytiin ja kotiin....
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kuvista

Mää olen juuri nyt kuvankäsittelykoulutuksessa, ja sain NIIN tiukkaa palautetta skannatuista kuvista, ja niiden julkaisemista, että olen poistanut aika monia laittamiani kuvia tältä foorumilta.

:nope:

Jatkossa täytyy tyytyä enenmmän tekstimuotoiseen julkistamiseen ja tietty niiden kuvien, joihin on lupa.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Harmillista. :(

Mutta paljon kiitoksia silti niistä kuvista, joita ehdimme jo hyvän tovin katsella! :thumbup:
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
1976 Alen sai Jyskälään uuden Fiatin 131 Mirafiorin. Auto li voittaja heti kättelyssä, ja jatkoi menestystä aina nelivetokauteen saakka.

Ohessa kuva Alenin autosta 1976, väritys oli Oliofiatin mukainen. Markun autosta hajosi loppupäästä kisaa yksi tulppa, mutta hän sinnitteli silti voittoon. Tähän tapahtumaan liittyy yksi suomalaisen kännykkäkehityksen alkuaskel, huoltotiimillä oli jonkinlainen käsipuhelin, jolla he välitti auton outoa käyntiääntä Italiaan tehtaalle, ja josta annettiin sitten oikeat neuvot tilanteen korjaamiseksi... Oon jostain lukenut että Italiassa olivat olleet ihan ihmeissään, miten puhelimella voi soittaa keskeltä metsää...
Ei se puhelin mikään käsipuhelin ollu vaan ARP-puhelin joka oli kooltaan ihan mahdoton. Eikä se ollu Huollolla vaan se oli "Tohtori Pohjat" Alénilla itsellään ja sijaitsi kartturi Ilkka Kivimäen eli "Kiikkin" jaloissa. Italiassa siihen vastasi useimin Jurda niminen mekaanikko. Joka oli Alénin luottomies, Ainoa vika 131 Mirafiorissa oli ettei Fiatilla ollut laittaa tuleen 16-venttiliseen Fordin RS:n kaltaista kantta. Eli tehossa oltiin aina jäljessä. Mutta ajettavuus se oli fantastinen.

Vieläpä niin että, Alénilla oli ekana yönä 1976 tosipahoja valo-ongelmia. "Ilkka, mun mielestä tässä autossa ei ole ollenkaan valoja. Mää en nää pätkillä yhtään mitään eteen." Tähän sitten Ilkka "Tarkastakaas lamput heti miten". Tarkastuksen jälkeen selvisi, että valoumpiot oli täynnä mutaa.

Muta taas liittyy edelliseen ralliin Marokossa jossa kyseistä yksillöä ajoi Maurizio Verrini. Kukaan ei vaan älynnyt tarkastaa umpioita ennen kisaa. Lopulta umpiot vaihdettiin ja vauhtia tuli selkeesti lisää, jopa niin paljon että Savonlinnan tauolla homma vaikutti selvältä.


Jurda, Jurda to Kiikki. Tuli tutuksi ainakin 1980-luvun Fiat/Lancia teamissa. Jurda oli se Alenin luottomekatsu jonka tehtäväksi tuli aikanaan kertoa Italialaisille, mitä Kiikki puhelimeen sanoi.

Kun ei huollossa ollu moottorimiestä eriksensä, niin Kiikki ruuvasi puhelimella linjan auki Torinoon Abarthin moottoriverstaalle, siellä sitten mekatsut kuunteli kun Markku kaasutteli konetta, suomalainen mekatsu piti luuria pakoputkenpäässä kun Markku kaasutti konetta ja Jurda sujuvasti kuunteli mikä oli pielessä Italiassa.

Ne ongelmat alkoi heti Savonlinnan tauonjälkeen. Kolmossylinterin tulpankärki putosi sylinteriin ja se oli sen jälkeen "Dead and Gone." Sitä puhelinta Alén sai kiittää Suurajovoitostaan 1976.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Alen 1976

Hienoa faktaa tuossa edllisessä. Ei mitän 'satuja', vaan ilmeisesti hyvinkin omakohtaista tietoa..

JOtka olette nähneet sen Saabin videon 76 suurajoista, niin siinä kuulee kyllä MIrafiorin oudon käyntiäänen, semmonen ikävä särö siinä on. Ihme että kesti maaliin saakka ja varsinkin että etumatka Airikkalaan piti loppuun saakka. Suurajokirjan mukaanhan Alen hämäsi Mikkolaa ja Airikkalaa kun ne kyseli oudosta sivuäänestä. Markku vaan totesi että pakoputki on rikki...psykologinen silmä oli jo tuolloin käytössä...

Ja vaikka meikä sai noottia kuvien laittamisesta, se ei mitenkään hidasta muuten tätä 'projektia' päin vastoin. Mä meen tässä lähiaikoina Minimanin miehen kimppuun...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
2 Esa Peltosta

Moro
Taitaa kilpa-autoilija Esa Peltonen olla liian nuori, että olisi -73 osallistunut Jyskälään. Esa harrastaa edelleen kilpa-autoilua ja rakentaa nopeita starletteja Iittalan suunnalla.
hopo
Juu, 80-luvulla Starletilla ajeli oikea rallikuski-Esa Peltonen, mutta 73 se kai olisitte se kiekkomies...Nimi on Suurajokirjassa ja maininta ettei startannut...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Myhinpäässä ei vielä, mutta kirjastossa kyllä!

Jokos kävit Myhinpään ajamassa? Mitkä ovat fiilikset kyseisestä pätkästä? Huimistelua?
Meen ens pyhänä sinne.

Olin taas mikrofilmikammiossa. Tutkin Turun Sanomien uutisointia 70-luvulla. Erittäin hyvät raportiti suurajoista, ja erityyppisesti kuin Keskisuomalainen. Leo Kinnusesta etsin kirjoittelua, koska hänhän oli ja on Turun sanomien omistajatahon 'vävy'. Olikin kyllä paljon uutta tietoa Leksan kisoista Porschella 73, 77 ja 79. Paan tähä jotain niistä, loput kirjaan:

- 79 Leksa sai sanojensa mukan 100 heppaa extraa Jyskälään, ja niitä olikin siis yli 300 hv. Hän sanoi ennen kisaa, että itku pääsee, jos ei ole 5:n joukossa. Hän sanoi kyllä, että alussa voi olla aika vaikeata, kun edellinen nuotitettu kisa oli 1974 Suurajot. Mutta hän lupasi, että vauhti lisääntyy kisan kuluessa, NIIN nopeassa lyönnissä Porsche uusi kone oli.

NO, kone kumminkin sammui Ouninpohjassa. Sen käynnistämiseen meni niin paljon aikaa, että Leksa päätti lopettaa homman, varsinkin kun alusta oli ihan pielessä. Leksa sanoi pitäneensä itseänsä siihen saakka taitavana auton rakentajana, mutta nyt tuli taydellinen epäonnistuminen. Porsche meni kaarteissa hyvin, mutta hypyt oli ihan karmeita. Auton jousitus oli täysin pielessä. Tämähän nähtiin niistä Humalamäen kuvista...

Lisäksi Leksa sai keskeytyksen jälkeen vielä katsojan heittämän kiven autoonsa, ja oikea etuvalo meni rikki...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Leksan seikkailut 1977

Turun Sanomia mukaillen:

- Leksa oli harjoitellut tosi hyvin, 10.000 km. Viimeisinä harjoituspäivinä Äänekoskenlla KOivistonkylän pätkällä hän ajoi tutkaan, joka ilmoitti 1100 m:n matkalla keskinopeudeksi 67 km/h. Pätkän alussa oli merkki 80 km/h, mutta kilpailijoita koskeva 50 km/h rajoitus tuli puolivälissä pätkää voimaan. Siitä ei ollut mitään merkkiä vaan maininta harjoitteluohjeessa, jota Leksa ei ollut huomannut. Kinnunen oli arvatenkin erittäin tuohtunut järjestäjien päätöksestä diskata häenen ajonsa. Leksalle renkaita toimittanut Pirelli ehti saada järjestäjien kautta tiedon, ettei KInnunen aja. Pirelli ei sitten tuonut renkaita. Leksa sai 3 tuntia ennen starttia 3 päivän tappelun jälkeen luvan osallistua, ja joutu ottaan 5 vuotta vanhat Dunlopit renkaiksi. Kisaan keskittyminen ei voinut olla kunnossa, ja se näkyi ekan pätkän takelteluna. Tokallahan sitten hajosi kaasuvivusto, ei kaasuvaijeri, tunnetuin seurauksin.

Kinnunen vielä puhisi raportissa, että oli kuullut järjestäjien jo ennakolta uhonneen, että joku nimimiehistä kärähtää ylinopeudesta harjoittelun aikana. Leo koki jopa, että häntä erityisesti 'kytättiin'. Hän oli ainoa nimimiehistä, joka oli yksityisin voimin liikkeellä, ja siten ainoa, jota pystyttiin näin 'vainoamaan'...Leksa sanoi puolustukseksi, että oli 'hissutellut' 300 hv:n Porschella 10.000 km, ja yksi pieni lipsaus oli noin vakava seurauksiltaan. Uhkasi ettei enää ikinä tule Jyskälään, mutta mehän tiedämme että tuli vielä 3 kertaa...


Jaakko Markulahan suljettiin samanna vuonna kokonaan kisasta saman syyn vuoksi.

Ikävä episodi, ja jotenkin mun sympatia on tuon suomalaisen F1- uranuurtajan puolella. Aikamoinen epäonnen soturi kaiken kaikkiaan, kun muistaa minkälaisella autonpaskalla joutu yrittään F1- kisoissakin 1974...
 
Viimeksi muokattu:

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
- 79 Leksa sai sanojensa mukan 100 heppaa extraa Jyskälään, ja niitä olikin siis yli 300 hv. Hän sanoi ennen kisaa, että itku pääsee, jos ei ole 5:n joukossa. Hän sanoi kyllä, että alussa voi olla aika vaikeata, kun edellinen nuotitettu kisa oli 1974 Suurajot. Mutta hän lupasi, että vauhti lisääntyy kisan kuluessa, NIIN nopeassa lyönnissä Porsche uusi kone oli.

NO, kone kumminkin sammui Ouninpohjassa. Sen käynnistämiseen meni niin paljon aikaa, että Leksa päätti lopettaa homman, varsinkin kun alusta oli ihan pielessä. Leksa sanoi pitäneensä itseänsä siihen saakka taitavana auton rakentajana, mutta nyt tuli taydellinen epäonnistuminen. Porsche meni kaarteissa hyvin, mutta hypyt oli ihan karmeita. Auton jousitus oli täysin pielessä. Tämähän nähtiin niistä Humalamäen kuvista...

Lisäksi Leksa sai keskeytyksen jälkeen vielä katsojan heittämän kiven autoonsa, ja oikea etuvalo meni rikki...
Tämä tukee sitä tarinaa jota setäni aikanaan kertoi tuosta Ouninpohjan keskeytyksestä, Leksa sai auton Jyväskylään aivan viimehetkellä ennen kisaa ja se oli täysin ratasäädöissä, eli tämä selittää tuon alustan soveltumattomuuden hyppyreihin.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Humalamäki 1976

Tässä yksi otos 1976 kisasta. Hannu Valtaharju Tungsram- Opelilla. Valtaharjulla oli tuo sama sponssi pitkään. Oliko muuten kyse rengasmerkistä , vai valoista vai mistä?
 
Ylös