Leksan seikkailut 1977
Turun Sanomia mukaillen:
- Leksa oli harjoitellut tosi hyvin, 10.000 km. Viimeisinä harjoituspäivinä Äänekoskenlla KOivistonkylän pätkällä hän ajoi tutkaan, joka ilmoitti 1100 m:n matkalla keskinopeudeksi 67 km/h. Pätkän alussa oli merkki 80 km/h, mutta kilpailijoita koskeva 50 km/h rajoitus tuli puolivälissä pätkää voimaan. Siitä ei ollut mitään merkkiä vaan maininta harjoitteluohjeessa, jota Leksa ei ollut huomannut. Kinnunen oli arvatenkin erittäin tuohtunut järjestäjien päätöksestä diskata häenen ajonsa. Leksalle renkaita toimittanut Pirelli ehti saada järjestäjien kautta tiedon, ettei KInnunen aja. Pirelli ei sitten tuonut renkaita. Leksa sai 3 tuntia ennen starttia 3 päivän tappelun jälkeen luvan osallistua, ja joutu ottaan 5 vuotta vanhat Dunlopit renkaiksi. Kisaan keskittyminen ei voinut olla kunnossa, ja se näkyi ekan pätkän takelteluna. Tokallahan sitten hajosi kaasuvivusto, ei kaasuvaijeri, tunnetuin seurauksin.
Kinnunen vielä puhisi raportissa, että oli kuullut järjestäjien jo ennakolta uhonneen, että joku nimimiehistä kärähtää ylinopeudesta harjoittelun aikana. Leo koki jopa, että häntä erityisesti 'kytättiin'. Hän oli ainoa nimimiehistä, joka oli yksityisin voimin liikkeellä, ja siten ainoa, jota pystyttiin näin 'vainoamaan'...Leksa sanoi puolustukseksi, että oli 'hissutellut' 300 hv:n Porschella 10.000 km, ja yksi pieni lipsaus oli noin vakava seurauksiltaan. Uhkasi ettei enää ikinä tule Jyskälään, mutta mehän tiedämme että tuli vielä 3 kertaa...
Jaakko Markulahan suljettiin samanna vuonna kokonaan kisasta saman syyn vuoksi.
Ikävä episodi, ja jotenkin mun sympatia on tuon suomalaisen F1- uranuurtajan puolella. Aikamoinen epäonnen soturi kaiken kaikkiaan, kun muistaa minkälaisella autonpaskalla joutu yrittään F1- kisoissakin 1974...