70-luvun suurajot

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17751
Sijainti
East of Eden
Tuota tuota.. Mikä vuosi oli kun Colin ruttas Subarun Myhinpäässä? Ikä alkaa meikäläiselläkin jo läheneen tuota 30v eli ilmeisesti dementiakin yleistyy sitä myöden :D

Muistelen Colinin Subarun ruttauksia tapahtuneen Legacylla Lankamaalla ja Hassissa (tai mikälie Ounin "johdannainen" nyt olikaan se nimi) ja Siitamassa sit Imprezalla. Mutta tuo Myhinpää kyllä on aukkokohta mun muistissa.. Ellei sitten se harjoituskaato 1992 tapahtunut juurikin Myhinpäässä, kun silloinhan Colin kippas auton ensin treeneissä kerran ja sit kisassa 2 kertaa, mutta niin vaan perunapussillakin ajettiin maaliin asti :D
Saattoi tosiaan olla se "harjoituskaatokin" kun ei mullakaan ihan tarkkoja muistikuvia ole niistä tapahtumista siihen aikaan. Kuitenkin muistan nähneeni Colinin Subarun "harjakattoisena" pätkällä ja sekös aiheutti hilpeyttä ja taputuksia katsojissakin.

Muistaakseni tais kaataa autonsa peräti kolme kertaa yhden kisan aikana mutta maaliin kuitenkin selvisi.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kilin colin

Saattoi tosiaan olla se "harjoituskaatokin" kun ei mullakaan ihan tarkkoja muistikuvia ole niistä tapahtumista siihen aikaan. Kuitenkin muistan nähneeni Colinin Subarun "harjakattoisena" pätkällä ja sekös aiheutti hilpeyttä ja taputuksia katsojissakin.
.
Mä taas olin 1996 Siitamassa, jossa Colin tuli kovan kilinän ja kolinan saattelemana ihan kieroon menneellä Subarulla, ja keskeytti siihen siitaman maaliin. Silloin muistan yleisön kovasti hurraavan kun colintuli sieltä mutkan takaa... Semmosen muistan vielä siitä maalista, että Pentti Airikkalan oli vieressäni ihmettelemässä sitä ruttukasaa...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Turun Sanomat 1972

Kävin taas tutkimusmatkalla kirjastossa. Semmonen episodi osu silmään, että 1972 Alen olis tempassut Nils-Gustaf Wiikiä nokkaan pätkän maalissa. Syynä se, että 3 minuuttia ennen Markkua lähtenyt Bemarikuski ei antanut pätkällä tietä sitten millään. Lopulta Markku veti ojan kautta ohi, ruttas vähän Volvon kylkeä ja samalla Wiikin ruopimat kivet rikko Volvon lamppuja. Alen itse kiisti käyneensä käsiksi, mutta lehden mukaan useat paikalla olleet todisti, että kiinni oli käynyt...kuumaverinen nuori mieshän hää oli!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Pari uutta pikkutietoa

Turun sanomien mukaan:

- Leksa Kinnunen oli ajanut Tunturirallissa 1975 Toyota Levinillä ja kisa meni keskeytykseen saakka niin hyvin, että Korpivaar eli Toyotan maahantuoja oli luvannut saman auton seuraavaan suomalaiseen ralliin, eli käytännössä Suurajoihin. Korpivaara petti kuitenkin Leksan mukaan lupauksensa antamalla auton Mikkolalle. Leksa kuitenkin sanoi myös että Mikkola oli sen hetken yksi nopeimmista, eli että eivät huonolle miehelle 'hänen' autoaan antaneet. Hannuhan sitten voittikin koko kisan. Leksaa siis 'taas' kohdeltiin kaltoin...

-Ari Vatasen ulosajon syy 1976 olisi ollut se, että kypäräpuhelimet temppuili ja Ari sekä Atso koittivat räplätä johtoja ajon aikana, ja Ford lipsahti ulos ja kunnolla...

Nämä kumpikin olivat ainakin mulle uusia tietoja.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Urria 1974

Pekka Haavisto Volvolla lentää...ja alastullessa jäi kai siihen, eli etupää rikki...

Kuva Tuulilasista 9/1974.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Taas kirjastossa

Tällä kertaa Tampereen kirjastossa. Sielä on tosi hyvä systeemi, mikrofilmeiltä voi tulostaa suoraan muistitikulle. Jyväskylässä piti printata kuppasilla rakkineilla epäselviä paperikopioita.

No, Uusi Suomi näyttäs olleen kanssa 70-luvulla aika hyvä aportoimaan rallista.

Siellä oli mm. hienot kuvat Leksa Kinnusen kaasuvaijeriepisodista. Kuvassa Porsse oli tunkin päällä Keuruuntien varressa ja mekaanikko yritti sitä vaijeria korjailla. Näkyi myös hyvin oikea takakulma lyhyssä, johon Hämäläinen täräytti Humalamäessä.

Olimyös tarkka selostus siitä Alenin kiviepisodista, jossa järjestäjät aluksi epäili ettei siellä mitään kiveä ollut , vaan että Markku olis muutenvaan vetäny ulos. EK-päällikö oli käyny klo 04.00paikanpäällä toteamassa, että olisiinä n. 40 kg kivi, ja löysi vielä kolon tien varresta, josta se olikaivettu esille ja pantu tielle. Kvihän sittemmin vietiin Laajavuoreen, ja se taitaa edelleen olla jossain näytteillä. Niille, joille tämä on uusi asia, niin tiedokssi että Alenin kisa 1977 päättyi katsojan tielle tuomaan kiveen, olis ehkä voittanut koko kisan, tai ainakin ottanut kovasti Hämäläisen kanssa yhteen...

1978 alettiin jo tosissaan epäilä,että ralliautoilu ja ainakin suurajot alkaa oleen liian nopea kisa. Esim.Ouninpohjassa pohjat parani edellisvuoteen 25 s. vaikka olosuhteet oli huonommat. Mikkola esitti aidon huolensa että homma karkaa käsistä. JOs joku olis sille sillon osannut ennustaa, että 1985 vedät rammalla SuperQuatrolla vielä melkein 2 minuuttia nopeemmin...Oliskohan uskonu?

Olen tullut siihen tulokseen, että paras suurajohistoriikki syntyy näin, kirjoitetuista jutuista. Ei kuskien tai katsojien muisteluista, kun näyttää ettei juuri kukaan mitään muista,tai on niin vaikee löytää niitä jotka muistaa.

Palataan asiaan,

Makka
 

historicpower

New member
Liittynyt
26.8.2008
Viestit
3
Sijainti
Seinäjoki
Colin Siitamassa

Mä taas olin 1996 Siitamassa, jossa Colin tuli kovan kilinän ja kolinan saattelemana ihan kieroon menneellä Subarulla, ja keskeytti siihen siitaman maaliin. Silloin muistan yleisön kovasti hurraavan kun colintuli sieltä mutkan takaa... Semmosen muistan vielä siitä maalista, että Pentti Airikkalan oli vieressäni ihmettelemässä sitä ruttukasaa...

Minä olin Siitaman maalissa, kun Colin "nilkutti" savuavalla ja täysin "romulla" Subarulla maaliviivan yli ja käänsi maalin jälkeen suoraan ojanpenkalle autonsa!! Paikalle juoksi Yle:n toimittaja Timo Koskinen ja tarjosi "palloa" suun eteen: "Colin, what happened"?? Colin: "dont you see, what happened"?????
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
426
Sijainti
Lievestuore
Hyppää nyt kyllä seuraavalle vuosikymmenelle,mutta kuinka moni teistä on nähnyt b-ryhmän ralliautoja livenä,itselle jäi mieleen v-`85 suurajot ja Ruuhimäen pätkä,olin silloin 7-vuotias,jäi mieleen se järjetön meteli,ja Audien jatkuva pauke,oli ne kyllä järjettömiä vehkeitä...
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Tällä kertaa Tampereen kirjastossa. Sielä on tosi hyvä systeemi, mikrofilmeiltä voi tulostaa suoraan muistitikulle. Jyväskylässä piti printata kuppasilla rakkineilla epäselviä paperikopioita.

No, Uusi Suomi näyttäs olleen kanssa 70-luvulla aika hyvä aportoimaan rallista.

Siellä oli mm. hienot kuvat Leksa Kinnusen kaasuvaijeriepisodista. Kuvassa Porsse oli tunkin päällä Keuruuntien varressa ja mekaanikko yritti sitä vaijeria korjailla. Näkyi myös hyvin oikea takakulma lyhyssä, johon Hämäläinen täräytti Humalamäessä.

Olimyös tarkka selostus siitä Alenin kiviepisodista, jossa järjestäjät aluksi epäili ettei siellä mitään kiveä ollut , vaan että Markku olis muutenvaan vetäny ulos. EK-päällikö oli käyny klo 04.00paikanpäällä toteamassa, että olisiinä n. 40 kg kivi, ja löysi vielä kolon tien varresta, josta se olikaivettu esille ja pantu tielle. Kvihän sittemmin vietiin Laajavuoreen, ja se taitaa edelleen olla jossain näytteillä. Niille, joille tämä on uusi asia, niin tiedokssi että Alenin kisa 1977 päättyi katsojan tielle tuomaan kiveen, olis ehkä voittanut koko kisan, tai ainakin ottanut kovasti Hämäläisen kanssa yhteen...

1978 alettiin jo tosissaan epäilä,että ralliautoilu ja ainakin suurajot alkaa oleen liian nopea kisa. Esim.Ouninpohjassa pohjat parani edellisvuoteen 25 s. vaikka olosuhteet oli huonommat. Mikkola esitti aidon huolensa että homma karkaa käsistä. JOs joku olis sille sillon osannut ennustaa, että 1985 vedät rammalla SuperQuatrolla vielä melkein 2 minuuttia nopeemmin...Oliskohan uskonu?

Olen tullut siihen tulokseen, että paras suurajohistoriikki syntyy näin, kirjoitetuista jutuista. Ei kuskien tai katsojien muisteluista, kun näyttää ettei juuri kukaan mitään muista,tai on niin vaikee löytää niitä jotka muistaa.

Palataan asiaan,

Makka
Markun kisa ei todellakaan päättynyt vuonna 1977 "siihen Korpisensalon EK:n isoon kiveen, kuten usein luullaan." vaan fakta on että Olio Fiatin väreissä olleen tehtaan FIAT 131 Mirafiorin:n matka päättyi vasta muutama tunti myöhemmin Myhinpäässä Öljypumpun pettämiseen. Voittotaistelu olisi olllut mahdollista jos Italialaisten protesti Korpisensalon eli EK:37:n tapahtumista olisi hyväksytty. "Hei kuvittele! Mä menetin oikealta puolelta sekä etu että takarenkaan! Ojassa en käynyt sata varmasti! totesi tuttuun tapaansa touhukas Alén."
 
Viimeksi muokattu:

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
kivi

Moro
Voin muistaa väärinkin, mutta oliko jossain lehdessä kuva siitä kivestä (joku piti kädessään kiveä) ja se kuvassa ollut kivi ei kyllä ollut 40 kiloinen vaan ennemmin n.5-10 kg:n kivi. Voi olla eri kivikin, siitä on niin kauan kun katselin kuvaa ja juttua. Joku muistanee paremmin kuin minä.
hopo
 
Viimeksi muokattu:

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Moro
Voin muistaa väärinkin, mutta oliko jossain lehdessä kuva siitä kivestä (joku piti kädessään kiveä) ja se kuvassa ollut kivi ei kyllä ollut 40 kiloinen vaan ennemmin n.5-10 kg:n kivi. Voi olla eri kivikin, siitä on niin kauan kun katselin kuvaa ja juttua. Joku muistaa paremmin.
hopo
Muistaakseni vuoden -77 Vauhdin maailmassa oli kuva The Kivestä, kivi oli Laajavuoren marmoripöydällä ja Kyösti Hämäläinen sitä siinä osoitteli.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
alen1977

Moro
Voin muistaa väärinkin, mutta oliko jossain lehdessä kuva siitä kivestä (joku piti kädessään kiveä) ja se kuvassa ollut kivi ei kyllä ollut 40 kiloinen vaan ennemmin n.5-10 kg:n kivi. Voi olla eri kivikin, siitä on niin kauan kun katselin kuvaa ja juttua. Joku muistaa paremmin.
hopo

Kyllä, edellinen huomutus oli oikein, ei Alenin kisa siihen kiveen päättynyt, mutta meni siinä kumminkin pilalle. UUsi Suomi kirjoitti että se vetoomus eiolisi voinut mennä läpi...Joo, ja kuva siitä kivestä on ollut monestikkin esillä, yhdessä Markku pitelee sitä käsissään, ja ei se kyllä voinut olla 40 kg. Hämäläinen nojaa VM:ssä kanssa siihen kiveen, ja se on semmonen aika litteä, ehkä 15 kg korkeintaan. Waldegard sanoo kommentissaan, ettei usko että niin pieni kivi voi rikkoa autoa sillai kun Markulle kävi...psykoloogista sotaa taisi sekin kommentti olla.

Mä meen loppuviikoksi Helsinkiin, ja tapaan yhden kaverin, joka kauppaa n. kuutiometrin kasaa vanhoja lehtia (VM, TM, Tuulilasi, Moottori,..) 60-80-luvuilta. Ostan koko kasan jos ovat mitä luulen. Kun oon niistä Surajoasiat tsekannut ja skannaillu, ne on myynnissä, tiedoksi kaikille.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Voittajan huoltoparkki 1977

Taas Mr Rantanen kaiveli arkistojaan...mikä on loistava juttu!

Kuvassa tuleva voittaja Fordin tallin 3. autoa ajavan Kyösti Hämäläisen huolto. Kovin on askeettista, jos nykypäivään vertaa. Siinä vaan hiekkakentällä tunkki alle jne... Huomatkaa Köpin hieno Nortti-ajohaalari.

Mun mielipide on, että tuo oli rallia, on jo ajettu ainakin yksi yö, ja kohta taas mennään 100 lasissa.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Tehdashuoltoa 1979

Warren viimeinen huoltopiste Saakosken suoralla 1979.

Huomatkaa pukeutumistyyli ja viikset!!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Uffe Seppälänkankaalla 1979

Seppälänkankaan soramonttupätkä oli oma lukunsa. Kuvassa Ulf Grönholm matkalla viimeisissä suurajoissaan sijalle 4.

Hienot katselupaikat tuolla reunalla!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Naken NO-98 1979

Edelleen Seppälänkangas, Hannu Valtaharju matkalla sijalle 11. Auto samoissa Gold- väreissä kun Kankkusellakin. VM:ssä oli kuva kun Hannu kaatoikin Fordin, mutta tän kuvanoton jälkeen ilmeisesti.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kankkunen ja ruttunen Ford

Juha menossa ykösryhmän sijalle 2. Kaatoi auton, mutta ei se menoa haitannut.
 
Ylös