70-luvun suurajot

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Kyösti Hämäläinen ajoi 1976 ulos Marjoniemessä, ja harmitteli Hesarissa kisan jälkeen, että veti ulos juuri siinä paikassa, josta vaimo (?) oli moneen otteeseen varoitellut, ja vielä kuulemma 'kotiteillä', eli jotain kautta oli normaalia tutumpi tie.
Kyöstihän oli siviilityöltään Metsäurakoitsija. Ja asui 1970-luvun puolessa välin vielä Heinolassa. Muutti sittemmin Heinolasta, Järvenpään kautta 1980-luvun puolessa välin Hyvinkäälle Eli sen takia Marjoniemen pätkä oli tuttu, se kun sijaitsi lähes kotikulmilla (Heinolan maalaiskunnnan kirkon vieressä.) Hyvinkäälle muuton yhteydessä hän vaihtoi seuraa Etelä-Pohjanmaan Urheiluautoilijoista Hyvinkään Urheiluautoilijoihin. Palasi sitten myöhemmin takaisin EPUA:n kirjoihin Historicia ajaessaan.
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Köpi

Kyöstihän oli siviilityöltään Metsäurakoitsija. Ja asui 1970-luvun puolessa välin vielä Heinolassa. Muutti sittemmin Heinolasta, Järvenpään kautta 1980-luvun puolessa välin Hyvinkäälle Eli sen takia Marjoniemen pätkä oli tuttu, se kun sijaitsi lähes kotikulmilla (Heinolan maalaiskunnnan kirkon vieressä.) Hyvinkäälle muuton yhteydessä hän vaihtoi seuraa Etelä-Pohjanmaan Urheiluautoilijoista Hyvinkään Urheiluautoilijoihin. Palasi sitten myöhemmin takaisin EPUA:n kirjoihin Historicia ajaessaan.
Kiitti tarkennuksesta, menee kirjaan!

tänään pitäs ottaa taas spurtti ja kirjoittaa vuotta 76 etiäpäin. Katotaan...
 

ttkorhon

Well-known member
Liittynyt
13.4.2003
Viestit
274
Kyöstihän oli siviilityöltään Metsäurakoitsija. Ja asui 1970-luvun puolessa välin vielä Heinolassa. Muutti sittemmin Heinolasta, Järvenpään kautta 1980-luvun puolessa välin Hyvinkäälle Eli sen takia Marjoniemen pätkä oli tuttu, se kun sijaitsi lähes kotikulmilla (Heinolan maalaiskunnnan kirkon vieressä.) Hyvinkäälle muuton yhteydessä hän vaihtoi seuraa Etelä-Pohjanmaan Urheiluautoilijoista Hyvinkään Urheiluautoilijoihin. Palasi sitten myöhemmin takaisin EPUA:n kirjoihin Historicia ajaessaan.
Tuon pätkän sijaitseminen kirkon vieressä nyt on vähän sinne päin sanottu, jyväskylän 50v juhlakirjaa lueskellessa naureskelin jo tätä samaa :) Nimim. vieressä asuva :) Kesäisin kyseinen pätkä on ahkerassa ajossa, kun vielä laskivat uuden asvaltinkin pintaan jokunen vuosi sitten :wink:
 

Palle

Well-known member
Liittynyt
20.5.2006
Viestit
157
Sijainti
Espoo, Finland
Terve taas! Palailin lomareissulta. Hienoa, että makka on viitsinyt tuon 1973 -kartan pistää tänne. Voisin mää vaikka kokeilla tuosta merkkailla pätkiä, vielä kun täällä etelässä hiihtolomaa on jäljellä. Kattellaan mitä tulee, vai tuleeko mitään. Startti ja maalipaikat voi tosiaan olla aika hakusessa kun ei tuon ajan yleiskartoissa, eikä tosin vielä nykyisissäkään VM reittikartoissa toi tarkkuus kuitenkaan oo mitään huippuluokkaa ;)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kartoista

Startti ja maalipaikat voi tosiaan olla aika hakusessa kun ei tuon ajan yleiskartoissa, eikä tosin vielä nykyisissäkään VM reittikartoissa toi tarkkuus kuitenkaan oo mitään huippuluokkaa ;)
Mun tavoite ei ole mikään absoluutinen tarkkuus lähtöjen ja maalien suhteen, vaan luoda yleiskuva missä päin Suomen mikäkin pätkä oli, ja minkälaisen reitin ne muodosti. eli sama tarkkuus mitä sen aikaisissa kartoissa oli.

Kirjaan ajattelin laittaa kunkin vuositarinan alkuun lenkkikohtaiset yleiskartat, ja sitten pätkien kohdalle (ehkä) siitä tarkennukset. Lähinna on ajatus kun lukee jotain intensiivistä (toivottavasti tulee semmoinen) selostusta pätkältä toiselle, pysyisi kartalla missä mennään...Yritän panostaa juuri tuohon kisan tilannekehitykseen ja saada paperille sen...
 

Palle

Well-known member
Liittynyt
20.5.2006
Viestit
157
Sijainti
Espoo, Finland
Joo, se on hyvä se. Merkkailin nyt sen minkä tänään kerkesin kun innostuin vähän noita karttoja tutkiskeleen. :p EK 1:stä eli Laajavuorta nyt en varmasti osannut tuohon merkitä mistä on mennyt, mutta sen nyt varmaan suurin osa osaakin jo arvata mitä teitä on käyttänyt, ja maalipään voi veikata EK-pituuden (juwran mukaan 4,0km) mukaan jos startti on ollut siinä mäen juurella. Ainoa kysymysmerkki sen pätkän osalta on, onko pätkä jatkanut sitä reittiä mitä nykyäänkin menee Shakedown, vai kääntynyt risteyksestä oikeaan ja jatkanut killerin raviradan suuntaan, kuten 1980-luvun Laajavuori teki.

SS2 Kuohu: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2572301
SS3 Urria: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2572354
SS4 Ehikki: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2572376 (Liekö tiet muuttuneet, vai onko sitten reittikartta hatara kädellä piirretty viiva... tuntuu vaan että vähän on tiukemmat nuo viivat reittikartassa erityisesti pätkän loppuosassa kun mitä tuossa. En vaan löydä mitään reittiä viereisiltä teiltä, joilla sais paremman näköiseksi tuota tietä. Toisaalta kyllähän tuon hyvällä tahdolla saa suht saman näköiseksi, jos olettaa 1970-luvun tiekartaston olleen hieman suurpiirteistä.)
SS5 Ouninpohja: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2572389 (Heh, tai no tässäkin kyllä näyttää olevan aika suurpiirteinen kartta... vähän lyhyeltä näyttää tuo tiepätkä joka menee mutasen risteyksen jälkeen melkein suoraan idästä länteen... Huomaa että ei ole ihan tarkkaa karttaa käytetty pohjana.)
SS6 Västilä: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2572419 (vähän on tässäkin epäselvyyttä nyt, ettei olis tiestö vähän muuttunut ainakin tuon eteläisimmän risteyksen kohdalla, mutta EK-pituus täsmää ainakin jotenkuten juwran antamaan pituuteen 20,7km)
SS7 Salokunta: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2572432
SS8 Väärinmaja: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2572447
SS9 Kekkonen: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2572453
SS10 Siikalahti: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2572459
SS11 Ruoke: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2572471
SS12 Ikkala: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2572480
SS13 Mantilo: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2572485
SS14 Hauhuu: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2572492 (Mantilon kylän kohdalla oleva 23-tien pätkä on vissiin muuttunut aikojen saatossa, ainakin kun vertaan 1984 vuoden VM-karttaan niin siinäkin on tuo risteys paljon yksinkertasemmin. Tuo pikkutie jota pätkä menee aluksi ja "ylittää" vt 23:sen on ihan veikkaus että se on ollut aikanaan yhtenäinen tie ja mikään valtatie ei sitä tuossa alussa oo leikannut. Nimittäin jos pätkän aloittaa vasta tuosta Simoskylän kohdalta valtatie 23sen eteläpuolelta, pätkäpituudesta uupuu tuolloin noin kilometri.)
SS15 Ylä-Kolkki: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2572546
SS16 Jukojärvi: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2572563
SS17 Pylkönmäki: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2572576

Melkeinhän näissä olis hauska joku 1970-luvun tarkka tiekartta olla vieressä verrokkina. :ahem: Välillä joutuu miettimään tosissaan jos joku risteyshässäkkä onkin saanut ajan saatossa aivan uudenlaisen muodon ja ei tahdo pätkäpituudet täsmätä lainkaan. :D
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Hienoa työtä!!

Ainoa kysymysmerkki sen pätkän osalta on, onko pätkä jatkanut sitä reittiä mitä nykyäänkin menee Shakedown, vai kääntynyt risteyksestä oikeaan ja jatkanut killerin raviradan suuntaan, kuten 1980-luvun Laajavuori teki.

:D
Se pätkä oli ihan tarkalleen sama mitä nykyään shakedownissa, eli ei kääntynyt Killerille.

Kun olet noi eka lenkin pätkät piirtänyt erikseen, onko helppo tai vaikee tehdä kooste, jossa ne kaikki näkyisi yhtäaikaa?

makka
 

Palle

Well-known member
Liittynyt
20.5.2006
Viestit
157
Sijainti
Espoo, Finland
Ainakin tuolla gmapsilla se menee ehkä vähän vaikeammaksi. Jos meinaat, että siirtymät olisi mukana, niin voihan ne tolla gmapsilla piirtää esim. yhtenäisenä viivana, mutta tällöin voi olla vaikea hahmottaa EK:n ja siirtymän rajoja kun tuolla ei tietääkseni voi muuttaa piirretyn viivan väriä. Google Earthillahan tuo voisi onnistua sitten jotenkuten, mutta menee vähän työläämmäksi, kun ei voi saada viivaa seuraamaan automaattisesti tietä, vaan on näpyteltävä pisteitä aika paljon jotta saa hyvää jälkeä.

Jos tarkoitus olis saada sellainen yleiskartta, jossa näkyisi suunnilleen jokainen pätkä (eikä siirtymiä mukana), niin sen voi kyllä onnistua pienellä kuvanmuokkauksellakin tekemään noiden aikaisempien linkkien avulla.

EDIT: Tuommonen yleiskarttahan ilman siirtymiä onnistuu Google Earthilla kanssa, mutten tiedä sitten miten paljon sieltä saa niitä julkaista suoraan, jos ottaa vaan screenshotin siitä näkymästä. Helppohan noiden gmap-karttojen pohjalta olisi samat tiet sinne jäljittää, merkkaa siis samat tiet "Add new path" ominaisuudella. Sitten pistää näkymään kaikki yhtäaikaa, ottaa sopivan etäisyyden että kaikki näkyy samaan aikaan ja nappaa screenshotin.

EDIT2: Tässä on loput erikoiskokeet, mitä pystyin merkkaamaan. Kaupunki-EK:t on tuon yleiskartan avulla suht mahdottomia merkata, mutta muuten. :)

SS1 Laajavuori: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2573677
....
SS18 Lehtola: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2573659
SS19 Palsa: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2573667
SS20 Humalamäki: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2573671

2. Lenkki

SS21 Seppälänkangas on vissiin ollut semmoinen kaupunkipyöritys, ettei sitä tuosta yleiskartasta kyllä saa selville.
SS22 Kuukanpää: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2573678 (tässä on tosiaan loppuosalla, eli kaasumäentien tiestö muuttunut viime vuosien aikana jos muistan oikeen, mutta pistin sen meneen nyt tuota "uutta" tietä.
SS23 Sirkkaharju on näköjään kanssa joku pienempi söherö
SS24 Sirkkamäki: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2573683
SS25 Myhinpää: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2573686
SS26 Kärkkäälä: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2573689
SS27 Pitkälahti on sitten ilmeisesti ollut kuopiolaisten oma kaupunki-EK
SS28 Hoikki (vai onko ollu kuitenkin tien mukaan pätkännimi oikeasti Hoikka): http://www.gmap-pedometer.com/?r=2573693
SS29 Riistakoski: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2573695
SS30 Kurjala: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2573700
SS31 Kuvansi: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2573703
SS32 Kaitainen: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2573706 (Tästä en kyllä millään reittiyhdistelmälläkään saa Juwran ilmoittamaa 15 kilometriä)
SS33 Kokkosenlahti: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2573711
SS34 Kuvaala: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2573715
SS35 Koivakkala: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2573717
SS36 Närhilä: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2573720
SS37 Mouhu: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2573722
SS38 Hietaniemi: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2573724
SS39 Karankamäki: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2573727
SS40 Saviniemi: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2573730
SS41 Ohensalo: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2573732
SS42 Taulu: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2573735
SS43 Ruuhimäki: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2573737
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
reitti

Olisikos näitä 70-luvun (alkuperäisiä) yleisreittikarttoja jollakin lisää tänne laitettavaksi? Nuo -73 ja -78-vuosien reittikartat olivat ihan loistava juttu. Tietääkö kukaan mistä voisi löytyä vanhoja tiekarttoja muutenkin? Onko olemassa esim. jotain kirjaa tai nettisivua, josta näkee kuinka suomen tiet on kulkenut joskus 70-, 60- ja 50-luvulla? Tiet ovat varmaan noista ajoista paljonkin muuttunut, ja olisi mielenkiintoista tutkia mitä teitä tuohon aikaan on jyskälän siirtymilläkin käytetty?
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Olisikos näitä 70-luvun (alkuperäisiä) yleisreittikarttoja jollakin lisää tänne laitettavaksi? Nuo -73 ja -78-vuosien reittikartat olivat ihan loistava juttu. Tietääkö kukaan mistä voisi löytyä vanhoja tiekarttoja muutenkin? Onko olemassa esim. jotain kirjaa tai nettisivua, josta näkee kuinka suomen tiet on kulkenut joskus 70-, 60- ja 50-luvulla? Tiet ovat varmaan noista ajoista paljonkin muuttunut, ja olisi mielenkiintoista tutkia mitä teitä tuohon aikaan on jyskälän siirtymilläkin käytetty?
Samaa Makkan kanssa mietittiin, vanhoja tiekirjoja on kuitenkin painettu useampi sata per kisa, joten jossainhan niitä täytyy olla. Olen paikkoja kolunnut antikvariaateista lähtien mutta eipä ole vastaan tullut. Löytyisiköhän AKK:lta jotain arkistoa jossa olisi noita vanhoja materiaaleja?
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
reiteistä vielä

Aihe nyt menee vähän väärälle vuosikymmenelle, mutta onko kenelläkään tietoa myös vanhemmista erikoiskokeista 60-ja jopa 50-luvultakin asti? Täällä palstalla tuntuu olevan paljon asiantuntevaa väkeä, ja hienoja arkistojen aarteita tallessa. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä pätkiä mm. Mäkinen ja Aaltonen Mineillään ja kumppanit ovat ajelleet 60-luvulla. Erikoiskokeethan on saattanut kulkea vaikka monien palstalaistenkin kotikulmilla tai mökkiteillä? Itselläni on tallessa kaikki erikoiskokeet ainakin vuodesta -67 asti, mutta olisihan se hienoa saada selville loputkin.
 

Palle

Well-known member
Liittynyt
20.5.2006
Viestit
157
Sijainti
Espoo, Finland
En noista vanhemmista pätkistä tiedä kuin sen verran, että ainakin 1950-luvulla taisi Suurajot olla enemmän kestävyyskilpailu, ja pikataipaleita ei ollut niinkään paljoa vaan karavaani kierteli ympäri Suomea ja katseltiin lähinnä kenen auto kestää, ja jossain välissä oli taitoajo-kokeita.. Reitti kiersi parhaimpina vuosina Pallastunturilla asti pohjoisessa, ja välillä kierrettiin etelässäkin Helsinki-Turku välillä.
 

Funk74

Member
Liittynyt
19.2.2009
Viestit
17
Leksa ajoi vuosina 1977 ja 1979. 77 jäi Humalamäkeen, ja 79 Ouninpohjaan (ek5).

tervetuloa foorumiin!
Kiitos :)

Isani muuten oli vahvasti sita mielta et patka jota muistelin olis ollut -78 ja EK Sirkkaharju, mika ei tietenkaan natsaa Leksan kanssa. Itsella todella vahva muistijalki siita etta siina oli nimenomaan Leksa porschella joten joku mattaa, ja asia jaanee ikuiseksi mysteeriksi.

joka tapauksessa mainitsemani videokasetit ovat mita ilmeisemmin tallessa ja nyt pitaa paasta tutkimaan ovatko viela toimivia.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Ainoa mahdollisuus on Eklund

Kiitos :)

Isani muuten oli vahvasti sita mielta et patka jota muistelin olis ollut -78 ja EK Sirkkaharju, mika ei tietenkaan natsaa Leksan kanssa. Itsella todella vahva muistijalki siita etta siina oli nimenomaan Leksa porschella joten joku mattaa, ja asia jaanee ikuiseksi mysteeriksi.

joka tapauksessa mainitsemani videokasetit ovat mita ilmeisemmin tallessa ja nyt pitaa paasta tutkimaan ovatko viela toimivia.
Jos paikka oli Sirkkaharju, vain 1 Porsche on siitä mennyt, ellei mennä vuoteen 1973. Silloin meni Kinnunenkin. Mutta 1978 Per Eklund meni valkoisella Porschellaan.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Reittikartta 1976

Keskisuomalainen ja Aamulehti julkaisi usein tällaisen pelkistetyn reittikarta, jossa näkyi vain siirtymät ja pätkät, ja isommat paikannimet. Jos tällaisen haluis piirtää, onko se mahdollista nykyvälineillä?

Toi itäinen lenkki on ollut melkoinen syherö, peräperään lyhyitä 5 km:n vetäisyjä. Kävivät ihan itärajan tuntumassa saakka. Vatasen kotikulmilla, mutta Ari ei sanojensa mukaan noita teitä tuntenut, eikähän sinne saakka edes päässytkään...Muutenkin toi koko itälenkki tuntuu 'turhalta', koska kisassa ei tapahtunut MITÄÄN koko lenkillä. Vähäh sama fiilis kun Nesterallissa joskus toi sunnuntain Keuruun-Multian lenkit...Lauantai- illan pimetessä alkoi Myhinpää ja Airikkalan viimeinen yritys lähestyä...Täytyy sanoa, että nyt kun 'ajaa' tota kisaa läpi kirjoittamalla, niin ihmeen hyvin Markku Alen ehti vaivaisella autolla muiden tahtiin. Mä kuuntelin tossa yhdeltä videolta sitä fiatin käyntiääntä, ja se ei todellakaan kuullostanut terveeltä...Kovan prässin kautta Markku tuon ekan voittonsa ajoi, auto kävi kunnolla vain ajoittain, ja takaa tulee elämänsä kisaa ajava Airikkala, Kivimäki yrittää laskee laskutikullaan tilannetta, mutta noissa peräkkäisissä rykäisyissä mentiin viisikin pätkää läpi ilman tietoa takaa- ajana ajoista...siinä tietysti ainut kilpailun kiinnostuskohde koko toisella lenkillä, muute erittäin 'tylsää' ajelua vaan...
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
reittikartta

Näitä reittikarttoja olis mukava nähdä lisää! Tuo-76 reittikartta oli hyvä. Aikaisemmin on täällä palstalla ollut jo -73 ja -78.
Sellainen suomen tiekartta jostain 70-tai 60-luvulta olis myös hieno jostain löytää. Siihen aikaan ei varmaan vielä paljon mitään moottoriteitä ollut, ja siirtymät pätkien välillä kulki pienempiä teitä. Ei ainakaan kirjastossa ole näkynyt mitään vanhoja tiekartastoja.
 

Palle

Well-known member
Liittynyt
20.5.2006
Viestit
157
Sijainti
Espoo, Finland
Kokeilin. Jonkin aikaa tuossa meni, kun Google Earthia piti apuna käyttää. Piirtelin pätkät 1-11 nyt alkuun vuodelta 1973, etten tee turhaa työtä jos tuo ei ole sitä mitä haetaan. :rolleyes: Toki tekstityyliä ja värejä voi muuttaa sitten mielin määrin pienellä editoinnilla. Kuvaa saa klikkaamalla isommaks.



Näitä reittikarttoja olis mukava nähdä lisää! Tuo-76 reittikartta oli hyvä. Aikaisemmin on täällä palstalla ollut jo -73 ja -78.
Sellainen suomen tiekartta jostain 70-tai 60-luvulta olis myös hieno jostain löytää. Siihen aikaan ei varmaan vielä paljon mitään moottoriteitä ollut, ja siirtymät pätkien välillä kulki pienempiä teitä. Ei ainakaan kirjastossa ole näkynyt mitään vanhoja tiekartastoja.
Huutonetissä noita näkyis jonkin verran olevan. En sitten osaa tarkkuudesta sanoa. Mm. tämmöinen löytyisi. Itse en tosin tuolta pysty oikeen mitään osteleen... ja vanhempia tuskin entisajan kartat kiinnostaa ;)
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
suurajot

Olis hienoa jos suomessa järjestettäisiin joskus sellainen vanhan ajan Jyskälä. Siinä muisteltais vähän menneitä aikoja, esim. tuo välivuosi 2010. Kisa olis 2-3-päiväinen, ja reitti kulkisi vanhoja, legendaarisia pätkiä kuten Laajavuori, Humalamäki, Ouninpohja, Ruuhimäki, Urria. Reitissä olisi mukana myös nuo perinteiset lenkit Tampereelle asti, Päijänteen itäpuolelle ja vaikka tuonne Myhinpään seudulle. Kisaan houkuteltais kaikkia vanhoja tähtiä fiilistelemään mm. Alen,Kankkunen,Vatanen,Mikkola,Blomqwist,Mouton ym. Kisassa ajettais sellainen historiikki 50-luvulta nykypäivään. Ensimmäisenä luokkana ajais 50-60-luvun autot. Siellä olis mukana kaikki Volvo Amazonit, Volvo Pv544, Ford Cortina, Mini, Saab96, Ford Anglia ym. Kuskeina olisi vaikka nykypäivän Historic-luokan kilpailijoita suomesta ja ulkomailta, ja jos mahdollista mukaan houkuteltais muutama tuon ajan huippukuski fiilistelemään jos ikä ja kunto ja terveys sallii. Seuraavana luokkana ajaisi esim. 70-luku, ja mukana olisi tietysti Fiat Abarth, Ford Escort, Porschet, Toyotat, Saabit ym. Ja jälleen tuon ajan kuskeja mukaan. Seuraavana luokkana sitten 80-ja 90-lukua, jossa mukana olisi mm. B-ryhmän autoja Lanciaa, Audia, Peugeotia jne. Olis hieno nähdä esim. Kankkunen ja Vatanen vielä B-ryhmän Peugeotin puikoissa, tai Alen Lancian ratissa. Tommi Mäkinenkin olisi hieno nähdä menestysmerkkinsä Mitsubishin ratissa fiilistelemässä. Sitten mukana voisi olla vielä muutamia nykypäivän tähtiä wrc/super2000-autoilla, vaikka Hirvonen,Latvala ym. hakemassa tuntumaa seuraavaa Neste rallia varten. Ehkä mukana voisi olla vielä SM-sarjan tai F-Cupinkin osakilpailu. Autojen hankkiminen olisi tietysti varsin hankalaa, tähtikuskeista puhumattakaan. Mutta kyllähän niitä Historic-autoja, ja esim. B-ryhmän autoja vielä löytyy harrastelijoilta ympäri maailmaa,vaikkeivat täysin alkuperäisiä olisikaan. Varmaan moni autoharrastaja voisi vuokrata mielellään jonkun tehdas-Fiat Abarth-kopionsa kisajärjestäjien käyttöön, jos sillä joku Alen tai vastaava nimimies osallistuis kisaan. Saisi samalla hienoa mainosta omalle autolleen. Ja B-ryhmän pelejäkin löytyy yksityisomistuksesta, onhan niillä rallicrossiakin ajettu. Onhan Kankkusellakin kai oma B-ryhmän Peugeot. Täytyyhän näitä legendaarisia klassikkoautoja päästä joskus ulkoiluttamaan. Ja tosiaan kisan järjestäjä voisi hankkia nämä legendaariset autot tähtikuskien käyttöön, ettei heidän tarvitse huolehtia eikä maksaa mistään. Kunhan vain tulevat paikalle ja ajavat. Luonnollisesti kisa ajettaisiin ihan showmielessä varovasti, ettei harvinaisia autoja lähdetä rääkkäämään, eikä tarkoitus ole ajaa mitään sekuntitaistelua kelloa vastaan. Tähtikuskien mukaan lähteminenkin olisi varmaan aika haastavaa, mutta ehkä moni innostuisi, jos tietää että mukana on paljon muitakin huippunimiä ja kisa on ihan rauhallista nautiskeluajoa vanhoilla, hienoilla Jyskäläpätkillä. Lisäksi joku hyväntekeväisyystempaus voisi saada kuskeja liikkeelle. Jos kisan tarkoitus on samalla kerätä vaikka rahaa johonkin sairaille lapsille tms. Esim. osa lipputuloista ym. menisi hyväntekeväisyystarkoituksiin, ihan kuin joku elämä lapselle-konsertti johon bändit osallistuu sankoin joukoin hyväntekeväisyystarkoituksessa. Ja kisaahan voisi tietysti markkinoida ulkomaillekin ainutlaatuisena tapahtumana. Ja varmasti tämänlainen kisa saisikin todella paljon huomiota myös maailmalla. Katsojia ja lipputuloja riittäisi varmasti paljon. Rahoittajiksi voisi houkutella suuria, kansainvälisiä suomalais-ja ulkolaisyrityksiä, jotka saisivat hienoa näkyvyyttä kisan sponsoreina. No, kuulostaa ehkä vähän utopistiselta, mutta saahan sitä haaveilla. Ei kai tuollainen kisa ihan mahdoton ajatus olisi.
 

Funk74

Member
Liittynyt
19.2.2009
Viestit
17
Jos paikka oli Sirkkaharju, vain 1 Porsche on siitä mennyt, ellei mennä vuoteen 1973. Silloin meni Kinnunenkin. Mutta 1978 Per Eklund meni valkoisella Porschellaan.
erittain hienoa etta on tallaisia suurajotietajia joilta loytyy tarkkaa tietoa yksittaisista patkista :) Kiitos taas. Muistelen vahvasti etta Porsche todellakin oli valkoinen joten tuo -78 Sirkkaharju se on voinut olla.

olis muuten erittain hienoa saada kasaan joku taydellinen Suurajohistoria -sivusto jonne kerattaisiin mahdollisuuksien mukaan kaikki saatavilla oleva video- ja kuvamateriaali kaikista Suurajoista jasennellysti vuoden mukaan. Eli harrastajat voisivat ladata sivustolle kaikki materiaali mita "nurkista" loytyy. olisi kiva paasta nakemaan videoita ja kuvia menneilta vuosilta, ilman loputonta haeskelua googlaamalla tai blogeja ja palstoja kelaamalla (hauskuutensa siinakin, mutta kovin aikaa vievaa :) ). Tietty esim 70-luvulta ja 80-luvun alusta videoita on vahan saatavilla, mutta jonkun verran niita kuitenkin on.
 
Ylös