70-luvun suurajot

Funk74

Member
Liittynyt
19.2.2009
Viestit
17

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
1976

Vuonna 1976 pappa, makka ja ma suuntasimme katsomaan Suurajoja Ehikkiin. Oli ajojen avausilta, perjantai. Ehikin legendaarista aittaristeystä ei sinä vuonna ajettu ek:na, vaan pätkän lähtö oli siitä vähän matkaa Jämsään päin, johonpäin oli ajosuuntakin siis.
Kävelimme risteyksestä ek:lle, tientäydeltä oli porukkaa muutakin menossa. Suurajojen tutun perjantai-illan huuman aisti puheensorinasta, kaikesta.
Katselupaikkamme oli lähdöstä n. kilometrin päässä, lievä hyppy pudotti siinä autot alas notkoon, josta nousivat vastamäkeen häviten mutkan taakse.
Ensimmäisenä kisa-autona hämärtyvässä ilassa paikalle kurmasi voittoa puolustava Hannu Mikkola Toyota Celicalla. Jotenkin levotonta oli urheilumalli-tojotan meno, ei niin jouhevaa kuin edellisvuonna karvalakki-korollalla. Mutta tuliko sitten toisena vai kolmantena, en tarkasti muista, kuitenkin tuli ja kovaa Markku Alen Fiat Mirafiorilla, torinolaistehtaan uudella rallitykillä. Keltamustan Fiatin meno oli hurjaa, voitontahtoista! Tuolloin vielä nuori Alen oli päättänyt vihdoin saada itselleen himoitsemansa tittelin, suurajovoiton. Joka sitten tulikin, ylivoimaisesti muistaakseni.
Ensimmäisistä autoista jäi vahvasti mieleen myös Simo Lampisen sinivalko-Saab. Rajusti hyppäsi Lampinen notkoon pohjapanssari kipinöiden, ja puolelta toisella heittelehtien Saab nousi vastamäen, tulikipinöiden hehkun hiljaa hiipuessa mäen alla...
Vuonna -76 sai nähdä rakkaan ysikutosen viimeisen kerran huippukuskin viemänä tositoimissa. Ja kuulla sen v4-koneen ihanan rökellyksen.
Pian kärkikymmenikön jälkeen laskeutui yön pimeys ek:lle...ja pimeys on laskeutunut muistiinikin loppujen autojen osalta ; )
 

Funk74

Member
Liittynyt
19.2.2009
Viestit
17
Vuonna 1976 pappa, makka ja ma suuntasimme katsomaan Suurajoja Ehikkiin. Oli ajojen avausilta, perjantai. Ehikin legendaarista aittaristeystä ei sinä vuonna ajettu ek:na, vaan pätkän lähtö oli siitä vähän matkaa Jämsään päin, johonpäin oli ajosuuntakin siis.
Kävelimme risteyksestä ek:lle, tientäydeltä oli porukkaa muutakin menossa. Suurajojen tutun perjantai-illan huuman aisti puheensorinasta, kaikesta.
Katselupaikkamme oli lähdöstä n. kilometrin päässä, lievä hyppy pudotti siinä autot alas notkoon, josta nousivat vastamäkeen häviten mutkan taakse.
Ensimmäisenä kisa-autona hämärtyvässä ilassa paikalle kurmasi voittoa puolustava Hannu Mikkola Toyota Celicalla. Jotenkin levotonta oli urheilumalli-tojotan meno, ei niin jouhevaa kuin edellisvuonna karvalakki-korollalla. Mutta tuliko sitten toisena vai kolmantena, en tarkasti muista, kuitenkin tuli ja kovaa Markku Alen Fiat Mirafiorilla, torinolaistehtaan uudella rallitykillä. Keltamustan Fiatin meno oli hurjaa, voitontahtoista! Tuolloin vielä nuori Alen oli päättänyt vihdoin saada itselleen himoitsemansa tittelin, suurajovoiton. Joka sitten tulikin, ylivoimaisesti muistaakseni.
Ensimmäisistä autoista jäi vahvasti mieleen myös Simo Lampisen sinivalko-Saab. Rajusti hyppäsi Lampinen notkoon pohjapanssari kipinöiden, ja puolelta toisella heittelehtien Saab nousi vastamäen, tulikipinöiden hehkun hiljaa hiipuessa mäen alla...
Vuonna -76 sai nähdä rakkaan ysikutosen viimeisen kerran huippukuskin viemänä tositoimissa. Ja kuulla sen v4-koneen ihanan rökellyksen.
Pian kärkikymmenikön jälkeen laskeutui yön pimeys ek:lle...ja pimeys on laskeutunut muistiinikin loppujen autojen osalta ; )
Kiva anekdootti aiheesta :) Kylla ennen aikaan ajoissa oli ihan oma tunnelmansa, sellainen kasin kosketeltava jannitys ja jotenkin yksinkertainen, teeskentelematon ja aito meininki, jota ei valitettavasti nykyaan enaa koe. Ajaminen oli tuolloin nayttavaa ja autot oliva kuin yksilollisia persoonia, eivat niinkaan huipputeknologisia koneita. Ei niita aikoja voi olla kaipaamatta. Muistan kun kaverien kanssa aina tiedettiin mika auto on tulossa aanien vasta raikuessa kaukana metsassa. Jokaisella oli oma varoitushuutonsa, niinkuin petoelaimilla. Ja sitten autojen paiskoeassa ohi, jokaisella oli oma tapansa edeta, kuten tietty kuskeillakin. Toki tanakin paivana, mutta jotenkin pienemmassa mittakaavassa mielestani.

Esimerkkina tuon ajan autojen hengesta, sain tilaisuuden askettain piipahtaa Torinossa eraassa varastossa jossa muutaman yksityisen kerailijan autoja sailotaan, siina oli vierekkain ihan priima Fiat 131 Mirafiori ralliauto, ja uutta vastaavassa kunnossa oleva Toyota Supra. Ilman etta mulla olis mitaan ko Toyotaakaan vastaan, kylla sydan sykki Mirafiorin rinnalla silti aivan eri tahdissa. Menneet eivat palaa, eika tarvitsekaan, mutta onneksi muistot elavat..
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
Tänään taas tapahtui!

tiesinkin, että vaimo hankki mulle ralliaiheisen Joululahjan, joka jäi amerikan päähän jumiin, että tuli vasta tänään, ystavänpäivänä. No, kirjahan sieltä paketista tuli, LOISTAVA the works Excorts, eli tehdasfordien tarina 1966-1998. Hienoo kerronta , ja mun mieleen yksityiskohtia, täydelliset tilastot kaikista tehdas-Escorteista rekkareineen, kuskeineen jnejne...

Sulla on varmaan sitte se viiminen kirja jossa on kaikki ja se ON hyvä tietopankki Escorteista.Joskus kysyitkin joitain rekkareita ja sieltä ne selviää.Tosin hommaa sekoittaa nyt brittien suunnaton innostus rakenta "vanhoja tehdasescorteja" uudestaan, hienoja replicoita täydellä BDA-tekniikalla mutta mm.vatasen EUV 939V-autoja on jo useita......ihan aito kilpi laitetaan paikalleen vain ja jos autoa käytetään liikenteessä,mutta harvemminpa niitä käytetään.
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
Juu, täällä foorumilla mä jonkun kanssa tätä jo aiemmin funtsailinkin. Meidän mielestä tuommoisessa old time Jyskälässä olisi oltava ehdottomasti ajoa sekä päivän valossa että pilkkopimeässä. Se pimeäjuttu valoineen ja tunnelmineen on ainakin mun muistoissa kaikkein nostalgisin juttu...funtsittiin,että autot ajais ensin Laajavuori-Humalamäki-Urria- lenkin valoisassa, sitten tauko oheisohjelmineen Laajavuoressa ja uusiksi pimeessä...

Selostus kovaäänisillä Paloaukeen hyppysuoralle niinku se oli aikoinaan...

Mä olisin ehdottomasti tuommoisen muistelon takana, mutta enpä tiedä, kuka/mikä taho sit olis oikee viemään eteenpäin. autoja kyllä luulen että löytyis, ja ne kun vielä teipattais identtisiksi mitä ne sillon oli...saksasta tuli Trabant- miehet ja Venäjältä Mosset...niin ja Warret myös.
Moi pitkästä aikaa.Mehän sitä kerran mietittiin.Kai se on rahasta kiinni,en tiedä ajaako vanhat mestarit metriäkään ilmaiseksi, suomessa niitä autoja ei kauheesti ole ja ne jotka tiedän varmasti,ovat säilössä eikä niitä kyllä vuokrata soratiellä ajamiseen. Suomen historic-rallit on ihan hienoja,mutta oikeesti tännekin pitäis saada myös muutama tai edes joku kuski joka myös on jo luokkaa "historic". Edellisviikonloppuna oli Belgiassa hieno historikkien kisa, mukana sattui olemaan myös Mr Markku Alen, kartturina Stephane Prevot ja alla Porsche 911 "Rothmans-"väreissä ja takalasissa henkan muistotarra.Prevot on suuri Henkka-fani,joten en tiedä oliko tarra lähtösin enkä muistanu kysyä mutta kohta kysyn.Markku pisti Porschella pataan paikallisia guruja jotka osaa pätkät ulkoa,voittokin oli todella lähellä mutta muutama pätkä ennen malia auton koneessa tuli tunnit täyteen.

B-ryhmäläisten KV-sääntöjä en tunne,mutta ainakin Britanniassa jossa ajetaan paljon historicia, oli hiljattain mukana muutama Metro 6R4, tais olla R.A.C historicissa,kisasta en ole ihan varma ja sen tuloslistan hukkasin jo koneelta. 424 Talboteja ja BDA Escorteja ne Brittien autot pääasiassa on, mm.Malcom Wilsonilla on todella hyvä BDA- yksilö jolla tallipomo kisaa paljonkin.
Mutta on siellä muitakin autoja,Steve Perezillä on BDA,Startos, Zeta ja Porsche,muiden muassa+ pari WRC Focusta mutta ei semmoset rahamiehet tunne sympatiaa jotain meidän muisteloita kohtaan,ikävä kyllä.
Joka tapauksessa suht helpolla sais 70-luvun suurajohistoriicin autot haalittua kasaan,Saabit ja Volvot tietysti löytyis suomen lisäksi ruotsista mutta kuka maksaa ja järjestää....?
Onhan suomessa se Z-datsunikin, mutta silläkin ajellaan vaan asvaltilla ja sama varmaan pätis kaikkiin Laukaan miehen autoihin.
Se eräs iso elementti joka tekee vanhoista ralleista "parempia" näin musiteloissa on pimeys,sillon ei ajettu toimistoaikaan ja jos joku sattui katsomaan telkasta IRC-aloitusta Montesta niin olihan se Turinin pätkä vaan taas ns.aidompi pimeellä.
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
kirjahan sieltä paketista tuli, LOISTAVA the works Excorts, eli tehdasfordien tarina 1966-1998. Hienoo kerronta , ja mun mieleen yksityiskohtia, täydelliset tilastot kaikista tehdas-Escorteista rekkareineen, kuskeineen jnejne...
Kirjoista puheenollen, posti toi paketin Englannista ja siellä oli sieltä löytämäni kirja: From two stroke to turbo - Saab in Motorsport Since 1949. Eli Saabin kilpailuhistoriikki aivan alusta saakka, suomestakin on oma kappaleensa jossa mainitaan Scan Auton touhut ja meidän EMSistäkin on maininta. Kuva jota kyselin missä Rainio, Vilkas ja Lampinen olivat rivissä Saabin takit päällä olikin tästä kirjasta, täytyy skannata näytille.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
B-rymän autot ja FIA

Kopsittu FIA:n säännöistä (engl. versio)

7.4 Group B Cars

7.4.1 Those Group B cars regulated out by the FIA in period from rallies for safety reasons, can only be used for circuit racing, in hill-climbs and demonstrations / parades and their HTP must be checked by the Historic Motor Sport Commission before being issued.

These cars are the following:
Audi Sport Quattro S1 Homologation n° B-264
Austin Rover MG Metro 6R4 Homologation n° B-277
Citroën BX 4TC Homologation n° B-279
Ford RS 200 Homologation n° B-280
Fuji Subaru XT 4WD Turbo Homologation n° B-275
Lancia Delta S4 Homologation n° B-276
Peugeot 205 T16 Homologation n° B-262


Other Group B cars may participate in events without restrictions.

7.4.2 Technical features banned by the FIA in period for safety reason are only allowed to be used on cars in demonstrations / parades.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3629
Sijainti
JKL
Muistelu Jyskälä...

Tuo ajatus "vanhan-ajan rallista" on hyvä mutta karahtaa kiville jo siinä että esim. Humalamäen varressa asuu nykyään sellainen rallin vastustaja ettei ko. tietä ole juurikaan mahdollista käyttää edes paikallisissa kisoissa. Pari vuotta sitten sitä taas yritettiin mutta ko. henkilö teki asian mahdollisimman vaikeaksi ja teki mm. tutkintapyynnoön poliisille tien käytöstä, vaikka käyttöön oli kaikki luvat ym. asiat kunnossa. Muistaakseni silloisen rallin kilpailunjohtaja totesi kisan jälkeen että oli viimeinen kerta kun ko. pätkä ajetaan koska tällaisen ihmisen kanssa on täysin mahdotonta tehdä minkäänlaista yhteistyötä asian tiimoilta. Kun yhden asian sai kuntoon niin keksimällä keksittiin uutta valitettavaa. Eli tuo asukas sai sen mitä halusi ja tietä ei enää käytetä...

B-ryhmäläiset ovat hienoja laitteita ja kerran olen päässyt niitä viime vuosina näkemään ja se oli Manx-rallissa vuonna 2003? kun kyseessä oli 40v juhlaralli. Siellä autot ajoivat näytös tyyliin välillä letkan keulassa, välillä sielä muiden historikkien seassa ja joskus joukon hännillä. Mukana oli mm. Alénin vanha 037 jota ajoi rallin N-ryhmän maalimanmestari Martin Rowe. Muita autoja oli Belgian maahantuojan väreissa Peugeot 205 T16, Rothmans Porcshe, Audi Quatro, MG Metro... Alku vaiheessa vauhti oli hieman reilumpaa mutta se lysti loppui kun eräs hieman "innostui" ja pyöritti Renault 5 Turbon kiviaitojen välissä paskaksi... Soundit oli kyllä kuten ennen vanhaan... Samalla reissulla pääsin käymään David Suttonin ralli verstaan museossa. Joku on täällä kehunut Kankkusen Juhan omaa museota mutta hieno oli tuokin paikka. Pisti vähän puheliaammankin kaverin aika hiljaiseksi. Oli puolenkymmentä eri B-ryhmän Audia mm. luokittelu(siviili) versio pätkä-Quatrosta jolla Mr. Sutton oli kuulemma ajellut työmatkoja. Lancioita oli sekä 037 että S4, Henkan vanha Porche ja Lotari-Talbot. Escortteja oli sekä siviili että kisa malleja. Jännä oli se ettei osunut silmään mitään siitä että Vatanen ajoi maailman mestariksi juuri Suttonin autolla?!? Itse verstaan puolella oli työn alla 3 uutta BDA-Escoa jotka oli menossa historic-Safari ralliin Stig Blomqwistin ja Michele Moutonin käyttöön. Palasina oli Walther Röhrlin käyttämä siipi-Quatro jolla hän ajoi jenkkilässä Pikes-Peakin mäki-kisan. Siivet oli muuten lastulevyä...:ahem:
Ette muuten arvaa miten paljon harmitti kun kamerassa oli vain kaksi kuvaa jäljellä:jaska:

Tulihan hipilta paljon asiaa...
 

ttiirika

Well-known member
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
62
Kopsittu FIA:n säännöistä (engl. versio)

7.4 Group B Cars

7.4.1 Those Group B cars regulated out by the FIA in period from rallies for safety reasons, can only be used for circuit racing, in hill-climbs and demonstrations / parades and their HTP must be checked by the Historic Motor Sport Commission before being issued.

On aika väljästi sanottu tuo "demonstrations / parades". Vieläkin haluan muistuttaa, että esimerkiksi Saksassa on ajettu jo monta vuotta B-ryhmäläisillä sikäläisen mestaruussarjan osakilpailun yhteydessä. B-ryhmäläiset eivät ole osallistuneet itse kilpailuun, mutta meno on ollut näyttävää ja kovaa yhtä kaikki. En ymmärrä miksi tällainen ei voisi sääntöjen suhteen onnistua myös Suomessa.
 

ttiirika

Well-known member
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
62
Tuo ajatus "vanhan-ajan rallista" on hyvä mutta karahtaa kiville jo siinä että esim. Humalamäen varressa asuu nykyään sellainen rallin vastustaja ettei ko. tietä ole juurikaan mahdollista käyttää edes paikallisissa kisoissa. Pari vuotta sitten sitä taas yritettiin mutta ko. henkilö teki asian mahdollisimman vaikeaksi ja teki mm. tutkintapyynnoön poliisille tien käytöstä, vaikka käyttöön oli kaikki luvat ym. asiat kunnossa. Muistaakseni silloisen rallin kilpailunjohtaja totesi kisan jälkeen että oli viimeinen kerta kun ko. pätkä ajetaan koska tällaisen ihmisen kanssa on täysin mahdotonta tehdä minkäänlaista yhteistyötä asian tiimoilta. Kun yhden asian sai kuntoon niin keksimällä keksittiin uutta valitettavaa. Eli tuo asukas sai sen mitä halusi ja tietä ei enää käytetä...
Onhan tuolla Jyväskylän tienoilla aika paljon muitakin legendaarisia tienpätkiä kuin vain Humalamäki.
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Humalamäen varressa asuu nykyään sellainen rallin vastustaja ettei ko. tietä ole juurikaan mahdollista käyttää edes paikallisissa kisoissa. Pari vuotta sitten sitä taas yritettiin mutta ko. henkilö teki asian mahdollisimman vaikeaksi ja teki mm. tutkintapyynnoön poliisille tien käytöstä, vaikka käyttöön oli kaikki luvat ym. asiat kunnossa.
Muistaakseni muutama vuosi sitten Tommi Mäkisen talvirallissa Humalamäki ajettiin väärinpäin, oltiin katsomassa ja ihmeteltiin kun tuli taukoa. Ilmeisesti kyseiselle henkilölle tuli juuri silloin pakottava tarve päästä kauppaan ja hänet jouduttiin saattamaan 0 auton toimesta pätkä läpi.....Onhan noita hienoja pätkiä muitakin. Eikös Myhinpääkin tee paluun Nesteralliin ensi kesänä?
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
On aika väljästi sanottu tuo "demonstrations / parades". Vieläkin haluan muistuttaa, että esimerkiksi Saksassa on ajettu jo monta vuotta B-ryhmäläisillä sikäläisen mestaruussarjan osakilpailun yhteydessä. B-ryhmäläiset eivät ole osallistuneet itse kilpailuun, mutta meno on ollut näyttävää ja kovaa yhtä kaikki. En ymmärrä miksi tällainen ei voisi sääntöjen suhteen onnistua myös Suomessa.
Tarkoittanet tuolla saksalaisella tapahtumalla Eifel-Rallyetä?
http://www.youtube.com/watch?v=67zoJ_FY6F4
http://www.youtube.com/watch?v=XFjsCaQe1Ng
http://www.youtube.com/watch?v=u5HXSPW97uk

Ihan makeen näköstä "paraatiajelua" :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
suurajot

Tuollaisessa suurajojen muistelukisassa varmaan autot järjestyisi kisaan suht helposti. Ehkä B-ryhmän autot ovat ajokiellossa, mutta olihan esim. Lancia Rally 037, Audin ensimmäiset versiot, Toyota Celica ym. hyväksyttäviä autoja. Joten eipä siitä kisasta jäisi välttämättä mitään muita oleellisia autoja puuttumaan kuin Lancia S4, Peugeot 205 ja Audin siipi-Quattro. Ford Rs200 ja Citroenin B-ryhmäläisiä ei taidettu suomessa edes koskaan nähdä. Ja tosiaan, vaikka Humalamäen ajaminen olisikin ongelma niin onhan niitä paljon muitakin legendaarisia pätkiä. Huippukuljettajien saaminen kisaan mukaan voikin olla sitten toinen juttu. Mitä luulette, kuinka helposti huippukuskit voisivat tällaiseen kisaan lähteä mukaan? Jotenkin tuntuu että kovin vastahakoisesti monet kuskit saattaisivat suhtautua, mutta onhan heitä ennenkin kisoissa nähty fiilistelemässä. Esim. Alen, Salonen ja Vatanen ovat kaikki osallistuneet Jyskälään vielä 2000-luvulla aktiiviuransa jälkeen. Mikkola on muistaakseni ajanut ainakin jotain kisoja Escortilla ulkomailla, samoin kai Waldegård. Blomqwist ajoi vielä 2000-luvun alkupuolella ihan täysipainoisesti ralleja, mm. Jyväskylässä 2001 ajoi tehtaan Skoda Octaviaa. Kankkunen on ajellut erilaisia kisoja aktiiviuransa jälkeen. Simo Lampinenkin ajoi v.2002 Tampereen Sm-rallissa vip-autoa sinivalkoisissa väreissä olevalla Saab 96:lla. Että onhan näitä.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
vielä B-ryhmän autoista?

Tuossa kiellettyjen B-ryhmäläisten listassa ovat mm. Mg Metro ja Audi Sport Quattro S1. Muistanko oikein, että Kankkunen olisi ajanut juuri tuolla Audi Sport Quattro S1:llä jossakin kotimaan rallisprintissä vip-autoa tai 0-autoa ihan hiljattain? Kuopiossa tai jossain? Muistanko ihan väärin? Ja eikös Mg Metroja ole nähty useinkin rallisprinteissä 90-ja 2000-luvulla? Mitenkäs nämä tapaukset sitten olisi mahdollisia, jos kyseisillä autoilla ei saa ollenkaan kilpailla? Vai eikö se koske rallisprintejä?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tuossa kiellettyjen B-ryhmäläisten listassa ovat mm. Mg Metro ja Audi Sport Quattro S1. Muistanko oikein, että Kankkunen olisi ajanut juuri tuolla Audi Sport Quattro S1:llä jossakin kotimaan rallisprintissä vip-autoa tai 0-autoa ihan hiljattain? Kuopiossa tai jossain? Muistanko ihan väärin? Ja eikös Mg Metroja ole nähty useinkin rallisprinteissä 90-ja 2000-luvulla? Mitenkäs nämä tapaukset sitten olisi mahdollisia, jos kyseisillä autoilla ei saa ollenkaan kilpailla? Vai eikö se koske rallisprintejä?
Lähinnä tuo FIA:n liike K koskee historic-ralleja. Rallisprintit rinnastetaan varmaankin mäkikilpailuihin, jotka muistaakseni mainitaan tuossa sallituiksi. Nolla-autoilu on kai lähinnä näytösajoa, vaikka muistan erään "maitoautokuskin" takavuosina selättäneen ajamansa nolla-auton...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Luopumisia 1976

Jotain muuttui vuonna 1976, tässä ote kirjastani:

Ei ole enää Onni myötä

Liikenneneuvos ja legendaarinen kaikkien Jyväskylän Suurajojen kävijä Onni Vilkas ei tule enää Jyskälään ajamaan. Vilkas on päättänyt vähän lepuuttaa kaasujalkaansa ja keskittyy vähän pienempiin ralleihin. Tähtäimessä on seuraavana syksyllä ajettava Oulu- ralli.
- Jätän kokonaan kahden yön valvomista edellyttämät ajot, sillä ne tahtovat käydä liian raskaiksi. Harvat nimittäin tulevat ajatelleeksi, että minä olen jo 66- vuotias, sanoo Onni.
Parhaimmillaan toiseksi (1953) ja useita luokkavoittoja Jyväskylässä ajanut vilkas kannustaa tänä vuonna Saabilla ajavaa poikaansa Jaria. Ralli on edelleen Onnille henki ja elämä, ja mies aikoo tulla tänäkin vuonna katsomaan ajoja.
- En minä suurjoista poiskaan osaa olla, tietysti tulen katsomaan, sanoo vetreässä kunnossa oleva veteraani. (KS, 1976).
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Mutta jotain vanhaakin oli...

eli toinen ote kirjasta:


Lähettäjän aina vaan Eino Hinkkanen

Jyväskylän Suurajot on ajettu 25 kertaa, ja aina lähettäjänä on toiminut legendaarinen Eino Hinkkanen. Hinkkasen tapana on ollut kätellä kaikki matkaan lähettämänsä kilpailijat, mutta tänä vuonna se ei onnistu, koska järjestäjät rakensivat niin korkean lähtölavan. Alun perin Hinkkanen joutui ikään kuin puoli vahingossa lähettäjän lipun varteen. Ensimmäisten Suurajojen lähettäjäksi oli jo nimetty eräs komisario, mutta poliisimiehelle löytyikin tarpeellisempi homma, ja niin poliisimestari Karpio päätyi pyytämään tunnettua lähettäjää ja kellomiestä Eino Hinkkasta hommaan. ”Siitä ne ajot ovat sitten vähitellen isontuneet ja isontuneet, ja aina minä olen ollut mukana”.
Hinkkanen on nähnyt monenlaista uransa varrella. Kisahan lähetettiin liikkeelle aina vuoteen 1971 saakka Harjun pikataipaleelta Jyväskylän keskustasta Yliopistonkadulta. Joskus paikalla oli yli 10.000 katsojaa, ja lisäksi kadun varren taloissa niin, paljon, että ne taisivat olla hiukan tielle päin kallellaan! Hinkkanen on nähnyt varaslähtöjä, auton sammumisia, myöhästymisiä ja jopa kerran kävi niin, että lähettäjän liputtaessa auton matkaan, ei kello käynnistynytkään. Kilpailijan kivutessa takaisin päin Yliopistonkatua, pysäytti Hinkkanen autokunnan. Kuultuaan, että lähtö pitää uusia, oli kuski vaan hyvillään, että sai näin ylimääräisen harjoituslenkin. Monesti on sairaus meinannut estää Hinkkasen lähetystyön, mutta aina mies on paikalle tullut, joskus melkein suoraan sairasvuoteeltakin. (KS, 1976).
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
HInkkanen

Lähettäjän aina vaan Eino Hinkkanen
Kuvassa Hinkkanen päästää Kyösti Hämäläisen matkaan 1976.

Kuinkahan tähän Scan-auton videofilmin tekijään/omistajaan saisi yhteyden, voisi kysyä, onko oikein napata siitä kuvia??
 
Ylös