Funk74
Member
- Liittynyt
- 19.2.2009
- Viestit
- 17
kiitosTuolta löytyy Suurajopätkää Youtubessa 1968-1996: http://www.youtube.com/view_play_list?p=90001BC5B8A49360
kiitosTuolta löytyy Suurajopätkää Youtubessa 1968-1996: http://www.youtube.com/view_play_list?p=90001BC5B8A49360
Kiva anekdootti aiheestaVuonna 1976 pappa, makka ja ma suuntasimme katsomaan Suurajoja Ehikkiin. Oli ajojen avausilta, perjantai. Ehikin legendaarista aittaristeystä ei sinä vuonna ajettu ek:na, vaan pätkän lähtö oli siitä vähän matkaa Jämsään päin, johonpäin oli ajosuuntakin siis.
Kävelimme risteyksestä ek:lle, tientäydeltä oli porukkaa muutakin menossa. Suurajojen tutun perjantai-illan huuman aisti puheensorinasta, kaikesta.
Katselupaikkamme oli lähdöstä n. kilometrin päässä, lievä hyppy pudotti siinä autot alas notkoon, josta nousivat vastamäkeen häviten mutkan taakse.
Ensimmäisenä kisa-autona hämärtyvässä ilassa paikalle kurmasi voittoa puolustava Hannu Mikkola Toyota Celicalla. Jotenkin levotonta oli urheilumalli-tojotan meno, ei niin jouhevaa kuin edellisvuonna karvalakki-korollalla. Mutta tuliko sitten toisena vai kolmantena, en tarkasti muista, kuitenkin tuli ja kovaa Markku Alen Fiat Mirafiorilla, torinolaistehtaan uudella rallitykillä. Keltamustan Fiatin meno oli hurjaa, voitontahtoista! Tuolloin vielä nuori Alen oli päättänyt vihdoin saada itselleen himoitsemansa tittelin, suurajovoiton. Joka sitten tulikin, ylivoimaisesti muistaakseni.
Ensimmäisistä autoista jäi vahvasti mieleen myös Simo Lampisen sinivalko-Saab. Rajusti hyppäsi Lampinen notkoon pohjapanssari kipinöiden, ja puolelta toisella heittelehtien Saab nousi vastamäen, tulikipinöiden hehkun hiljaa hiipuessa mäen alla...
Vuonna -76 sai nähdä rakkaan ysikutosen viimeisen kerran huippukuskin viemänä tositoimissa. Ja kuulla sen v4-koneen ihanan rökellyksen.
Pian kärkikymmenikön jälkeen laskeutui yön pimeys ek:lle...ja pimeys on laskeutunut muistiinikin loppujen autojen osalta ; )
Tänään taas tapahtui!
tiesinkin, että vaimo hankki mulle ralliaiheisen Joululahjan, joka jäi amerikan päähän jumiin, että tuli vasta tänään, ystavänpäivänä. No, kirjahan sieltä paketista tuli, LOISTAVA the works Excorts, eli tehdasfordien tarina 1966-1998. Hienoo kerronta , ja mun mieleen yksityiskohtia, täydelliset tilastot kaikista tehdas-Escorteista rekkareineen, kuskeineen jnejne...
Sulla on varmaan sitte se viiminen kirja jossa on kaikki ja se ON hyvä tietopankki Escorteista.Joskus kysyitkin joitain rekkareita ja sieltä ne selviää.Tosin hommaa sekoittaa nyt brittien suunnaton innostus rakenta "vanhoja tehdasescorteja" uudestaan, hienoja replicoita täydellä BDA-tekniikalla mutta mm.vatasen EUV 939V-autoja on jo useita......ihan aito kilpi laitetaan paikalleen vain ja jos autoa käytetään liikenteessä,mutta harvemminpa niitä käytetään.
Moi pitkästä aikaa.Mehän sitä kerran mietittiin.Kai se on rahasta kiinni,en tiedä ajaako vanhat mestarit metriäkään ilmaiseksi, suomessa niitä autoja ei kauheesti ole ja ne jotka tiedän varmasti,ovat säilössä eikä niitä kyllä vuokrata soratiellä ajamiseen. Suomen historic-rallit on ihan hienoja,mutta oikeesti tännekin pitäis saada myös muutama tai edes joku kuski joka myös on jo luokkaa "historic". Edellisviikonloppuna oli Belgiassa hieno historikkien kisa, mukana sattui olemaan myös Mr Markku Alen, kartturina Stephane Prevot ja alla Porsche 911 "Rothmans-"väreissä ja takalasissa henkan muistotarra.Prevot on suuri Henkka-fani,joten en tiedä oliko tarra lähtösin enkä muistanu kysyä mutta kohta kysyn.Markku pisti Porschella pataan paikallisia guruja jotka osaa pätkät ulkoa,voittokin oli todella lähellä mutta muutama pätkä ennen malia auton koneessa tuli tunnit täyteen.Juu, täällä foorumilla mä jonkun kanssa tätä jo aiemmin funtsailinkin. Meidän mielestä tuommoisessa old time Jyskälässä olisi oltava ehdottomasti ajoa sekä päivän valossa että pilkkopimeässä. Se pimeäjuttu valoineen ja tunnelmineen on ainakin mun muistoissa kaikkein nostalgisin juttu...funtsittiin,että autot ajais ensin Laajavuori-Humalamäki-Urria- lenkin valoisassa, sitten tauko oheisohjelmineen Laajavuoressa ja uusiksi pimeessä...
Selostus kovaäänisillä Paloaukeen hyppysuoralle niinku se oli aikoinaan...
Mä olisin ehdottomasti tuommoisen muistelon takana, mutta enpä tiedä, kuka/mikä taho sit olis oikee viemään eteenpäin. autoja kyllä luulen että löytyis, ja ne kun vielä teipattais identtisiksi mitä ne sillon oli...saksasta tuli Trabant- miehet ja Venäjältä Mosset...niin ja Warret myös.
Kirjoista puheenollen, posti toi paketin Englannista ja siellä oli sieltä löytämäni kirja: From two stroke to turbo - Saab in Motorsport Since 1949. Eli Saabin kilpailuhistoriikki aivan alusta saakka, suomestakin on oma kappaleensa jossa mainitaan Scan Auton touhut ja meidän EMSistäkin on maininta. Kuva jota kyselin missä Rainio, Vilkas ja Lampinen olivat rivissä Saabin takit päällä olikin tästä kirjasta, täytyy skannata näytille.kirjahan sieltä paketista tuli, LOISTAVA the works Excorts, eli tehdasfordien tarina 1966-1998. Hienoo kerronta , ja mun mieleen yksityiskohtia, täydelliset tilastot kaikista tehdas-Escorteista rekkareineen, kuskeineen jnejne...
Kopsittu FIA:n säännöistä (engl. versio)
7.4 Group B Cars
7.4.1 Those Group B cars regulated out by the FIA in period from rallies for safety reasons, can only be used for circuit racing, in hill-climbs and demonstrations / parades and their HTP must be checked by the Historic Motor Sport Commission before being issued.
Onhan tuolla Jyväskylän tienoilla aika paljon muitakin legendaarisia tienpätkiä kuin vain Humalamäki.Tuo ajatus "vanhan-ajan rallista" on hyvä mutta karahtaa kiville jo siinä että esim. Humalamäen varressa asuu nykyään sellainen rallin vastustaja ettei ko. tietä ole juurikaan mahdollista käyttää edes paikallisissa kisoissa. Pari vuotta sitten sitä taas yritettiin mutta ko. henkilö teki asian mahdollisimman vaikeaksi ja teki mm. tutkintapyynnoön poliisille tien käytöstä, vaikka käyttöön oli kaikki luvat ym. asiat kunnossa. Muistaakseni silloisen rallin kilpailunjohtaja totesi kisan jälkeen että oli viimeinen kerta kun ko. pätkä ajetaan koska tällaisen ihmisen kanssa on täysin mahdotonta tehdä minkäänlaista yhteistyötä asian tiimoilta. Kun yhden asian sai kuntoon niin keksimällä keksittiin uutta valitettavaa. Eli tuo asukas sai sen mitä halusi ja tietä ei enää käytetä...
Muistaakseni muutama vuosi sitten Tommi Mäkisen talvirallissa Humalamäki ajettiin väärinpäin, oltiin katsomassa ja ihmeteltiin kun tuli taukoa. Ilmeisesti kyseiselle henkilölle tuli juuri silloin pakottava tarve päästä kauppaan ja hänet jouduttiin saattamaan 0 auton toimesta pätkä läpi.....Onhan noita hienoja pätkiä muitakin. Eikös Myhinpääkin tee paluun Nesteralliin ensi kesänä?Humalamäen varressa asuu nykyään sellainen rallin vastustaja ettei ko. tietä ole juurikaan mahdollista käyttää edes paikallisissa kisoissa. Pari vuotta sitten sitä taas yritettiin mutta ko. henkilö teki asian mahdollisimman vaikeaksi ja teki mm. tutkintapyynnoön poliisille tien käytöstä, vaikka käyttöön oli kaikki luvat ym. asiat kunnossa.
Tarkoittanet tuolla saksalaisella tapahtumalla Eifel-Rallyetä?On aika väljästi sanottu tuo "demonstrations / parades". Vieläkin haluan muistuttaa, että esimerkiksi Saksassa on ajettu jo monta vuotta B-ryhmäläisillä sikäläisen mestaruussarjan osakilpailun yhteydessä. B-ryhmäläiset eivät ole osallistuneet itse kilpailuun, mutta meno on ollut näyttävää ja kovaa yhtä kaikki. En ymmärrä miksi tällainen ei voisi sääntöjen suhteen onnistua myös Suomessa.
Lähinnä tuo FIA:n liike K koskee historic-ralleja. Rallisprintit rinnastetaan varmaankin mäkikilpailuihin, jotka muistaakseni mainitaan tuossa sallituiksi. Nolla-autoilu on kai lähinnä näytösajoa, vaikka muistan erään "maitoautokuskin" takavuosina selättäneen ajamansa nolla-auton...Tuossa kiellettyjen B-ryhmäläisten listassa ovat mm. Mg Metro ja Audi Sport Quattro S1. Muistanko oikein, että Kankkunen olisi ajanut juuri tuolla Audi Sport Quattro S1:llä jossakin kotimaan rallisprintissä vip-autoa tai 0-autoa ihan hiljattain? Kuopiossa tai jossain? Muistanko ihan väärin? Ja eikös Mg Metroja ole nähty useinkin rallisprinteissä 90-ja 2000-luvulla? Mitenkäs nämä tapaukset sitten olisi mahdollisia, jos kyseisillä autoilla ei saa ollenkaan kilpailla? Vai eikö se koske rallisprintejä?
Kuvassa Hinkkanen päästää Kyösti Hämäläisen matkaan 1976.Lähettäjän aina vaan Eino Hinkkanen