70-luvun suurajot

majuni

Well-known member
Liittynyt
25.2.2009
Viestit
98
Jep. Kiitos vinkistä. Vaimo on kanssa sanonut, että älä hiero niitä detaileja vaan kirjota vaan yhteen pötköön. Uskotaan. Mä en ole lyönyt lukkoon muuta kun tavan, jolla esitän ek- ajat boxissa ja jotkut kuskien kommenttien suorat sitaatit värillisessä boxissa, ja niitäkin voi muuttaa.

Seuraavana olis vuorossa vuoden 1975 aloitus, joka aina on se vaikee pala. Järjestellä aineisto, kerätä se ennako-osion informaatio, kirjottaa se. Kun ennakko on valmis, koitan pusertaa itse kisan nopeesti pakettiin, koska tavoittelen sillä jotain fiilistä siihen, että eläisin kisaa tässä ja nyt. Kauhee haaste se on, mutta parhaimmillaan vuotta 77 kirjoittaessani pääsin ajoittaan fiilikseen, jossa jo jännitti, mihin päin kisa seuraavalla pätkällä kääntyy, kuka keskeyttää jne...Tarkoitus on siis saada se kisaosio fiilikseltään johonki ennen kokemattoman muotoon...Tosin siihen ehkä tarvittais oikee kirjailija eikä tämmönen harrastelija. Mutta siihen on yritys.

odottelen tässä Suurajot ry:n taholta yhteydenottoa, joka parhaimmillaan voi viedä mut noiden vuosien arkistojen luokse, ja sitä kautta vielä parempaan lopputulokseen. Muutenkin haluaisin, että jos joku 'virallinen' taho tähän juttuun tulee taakse, niin se olisi se taho, joka niitä ralleja silloin pyöritti, ja ne elämykset aikaan sai, eli suurajot ry.
No niin. Noin 30 vuotta juttuja ja kisalehtiä tehneenä voin antaa ohjeen, kuten sen jo joku sanoikin, että silloin kun tekstiä syntyy, niin kirjoita. Palstoitus, kirjan muu jaotus ym. voi tehdä silloin kun omassa pururadassa on hiljaisempaa.
Meillä taasen vaimo oli huolissaan ottaessani 70-luvun arkistot käsittelyyn. Kyseessä on selvästi vanhenemisen oireita kun historia alkaa kiinnostaa, hän totesi.
Nyt löytyi sellaisia kuin Catsrol, Vauxhall, Esso ja Saab rallilehtiä 70-luvun loppupuolelta ja arkistot alkavat olla loppuun koluttuja.
Kuten Makkalle kerroinkin, niin näinä vuosina julkaistiin Auto-Sport, Bil-Sport,
Mr Motors, Uusi Autokuvalehti, ym julkaisuja joissa Jyskälää käsiteltiin säännöllisesti.
Näitä lehtiä löytyy minulta vielä kymmenittäin.

Aurinkoista päivänjatkoa majuni
 

Captain Howdy

Well-known member
Liittynyt
6.6.2001
Viestit
20416
Seuraavana olis vuorossa vuoden 1975 aloitus, joka aina on se vaikee pala. Järjestellä aineisto, kerätä se ennako-osion informaatio, kirjottaa se. Kun ennakko on valmis, koitan pusertaa itse kisan nopeesti pakettiin, koska tavoittelen sillä jotain fiilistä siihen, että eläisin kisaa tässä ja nyt. Kauhee haaste se on, mutta parhaimmillaan vuotta 77 kirjoittaessani pääsin ajoittaan fiilikseen, jossa jo jännitti, mihin päin kisa seuraavalla pätkällä kääntyy, kuka keskeyttää jne...Tarkoitus on siis saada se kisaosio fiilikseltään johonki ennen kokemattoman muotoon...Tosin siihen ehkä tarvittais oikee kirjailija eikä tämmönen harrastelija. Mutta siihen on yritys.
Jos sulla itselläsi on noin kova pössis pelkästään kirjottaessa, on sen pakko näkyä tekstissä. Ja hyvä niin. Pidä kiinni tuosta!!!
 

majuni

Well-known member
Liittynyt
25.2.2009
Viestit
98
Mennään vuoteen 1977, joka on oma henk. koht suosikkivuoteni. Leksa Kinnunenhan tuli kisaan AAv-911 Porschellaan, kartturina TV- Pulkkinen. Oon monesti funtsinut, että jos tosiaan oli Saksasta huoltomiehet, niin eikö sitä vaijeria voinut muka korjata?? Kuplaan sen teki 35 asteen pakkasessakin...

No sitten tähän jo aikoja sitten pohdittuun asiaan fakta tietoa. Olin Humalamäessä kun Kinnunen tuli Porschellaan hyppyihin. Ilmeisesti häneltä katkesi kaasuvaijeri, mutta samassa yhteydessä autosta lensi yhdystanko, joka yhdisti kaasarit. Eli kyllä kaasuvaijerin olisi korjannut, mutta kun välitanko puuttui. Tämän tiedän siitä, että juoksin runsaan kilometrin auton perässä ko.tanko kädessä, mutta turhaan.

Majuni

]
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kinnunen

No sitten tähän jo aikoja sitten pohdittuun asiaan fakta tietoa. Olin Humalamäessä kun Kinnunen tuli Porschellaan hyppyihin. Ilmeisesti häneltä katkesi kaasuvaijeri, mutta samassa yhteydessä autosta lensi yhdystanko, joka yhdisti kaasarit. Eli kyllä kaasuvaijerin olisi korjannut, mutta kun välitanko puuttui. Tämän tiedän siitä, että juoksin runsaan kilometrin auton perässä ko.tanko kädessä, mutta turhaan.

Majuni

]
Loistojuttu! Kirjallisuudessa on ollut kahta versioo, eli kaasuvaijeria tai sitten tota vivustoa, ja nyt se selvisi, että molempia...Mulla on huonolaatuinen kuva Turun sanomista, jossa Porsche on tunkin päällä Keuruun tien varressa ja ne yrittää sitä rassata.

Näitkö sää sen Pulkkisepisodin, kun Hämäläinen tuli päälle?

Toinen jota on pakko kysyä, 1976 kerroit että EMS:t hyyppyytettiin pilalle, onko sulla siitä näköhavaintoa? Videolla Paloaukealla mun mielestä Stigu ei loikkaa sen ihmeemmin kun muutkaan, mutta sehän ei sitä kerro, jotta ottiko öljypohja liikaa itteensä...Mutta tämä on sitä, mistä minä saan energiani, kun jotain juttua on penkonut ja pähkäillyt, ja sitten joku sanoo, että juu, mä olis siinä ja näin se meni....

Majunin lehtiin sen verran, että tulen jossain vaiheessa käymään...skannerin kanssa
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Nettisaitti

Käykää kattoon Korsika-rallista tehty nettisaitti.

www.minitdc.com

Nappulasta Marques pääsee tilastoihin. Siellä on vähän samaa ideaa toteutettu kun mitä täällä on puhuttu. On pätkätilastot, kuvia, pienoismalleja yms...
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Tänään oli VM:ssä Marko Mäkiselta hieno Saab-historiikki. Tykkään VM:n nykylinjasta kirjoittaa joka lehdessä jotain vanhoista 'hyvistä' ajoista. Juhani Melart on toinen, jonka kirjoitustyylistä pidän.

Noi kirjoitukset tulee toimimaan lähteinä munkin teoksessa.
jäi vain,ikäänkuin puoleenväliin,vanhalan tapio hankki sen mitä tallista jäi ja jatkoi jonkinaikaa.eikä esim.seppo utriaisesta ollut kuin kuva ja nimi
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Datsunien valoepisodi 1975

Datsun- talli koki kovia katsastuksessa 1975. Suurajojen katsastajien mielestä kolmannet valot maskissa eivät olleet määräysten mukaisia. Talli joutui viime hetkellä vaihtamaan uudet. Ihmeellisintä asiassa oli, että edellisena vuonna valot hyväksyttiin ihan sellaisenaan, ja toisaalta ne oli sellaisena autoon luokiteltukin. Kirjassa enemmän...
 

RC96

New member
Liittynyt
30.3.2009
Viestit
3
Tervehdys! Löysin tämän keskustelun täältä vahingossa ja täytyypä sanoa, että varsin mielenkiintoinen on aihe ja paljon upeita valokuvia! Olen rakentanut itselleni väritykseltään lievän kopion vuoden -74 Per Eklundin rallicross Saab V4:sta ja täältä löytyy muutama kuvatus jos jotain kiinnostaa ajan hengen mukainen fiilistely auto :)

http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2bxba+picasso-saab-96-v4.html
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609

RC96

New member
Liittynyt
30.3.2009
Viestit
3
Kiitos kiitos :) Vajaa vuosi meni aikoinaan tuota käpistellessä... lisäsin tuonne nyt muutaman kuvan auton sisältä!

Uudessa VM:ssä oli mielenkiintoinen tieto Saabin kilpahistoria artikkelissa, että edelleen on jyskälän historian suurin erikoiskokeen keskinopeus Saab V4:n hallussa! Vuotta en muista mutta kuski oli Stigu ja keskinopeus jotain 147 km/h luokkaa!!! Huimia keskinopeuksia 70-luvun puolivälissä...
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Tervehdys! Löysin tämän keskustelun täältä vahingossa ja täytyypä sanoa, että varsin mielenkiintoinen on aihe ja paljon upeita valokuvia! Olen rakentanut itselleni väritykseltään lievän kopion vuoden -74 Per Eklundin rallicross Saab V4:sta ja täältä löytyy muutama kuvatus jos jotain kiinnostaa ajan hengen mukainen fiilistely auto :)

http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2bxba+picasso-saab-96-v4.html
kävin keimolassa katsomassa kun niillä ajettiin(myös blomqvist)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
stigu

Kiitos kiitos :) Vajaa vuosi meni aikoinaan tuota käpistellessä... lisäsin tuonne nyt muutaman kuvan auton sisältä!

Uudessa VM:ssä oli mielenkiintoinen tieto Saabin kilpahistoria artikkelissa, että edelleen on jyskälän historian suurin erikoiskokeen keskinopeus Saab V4:n hallussa! Vuotta en muista mutta kuski oli Stigu ja keskinopeus jotain 147 km/h luokkaa!!! Huimia keskinopeuksia 70-luvun puolivälissä...
Joo, se oli vuosi 1973. Silloin stig oli kaikkein nopeimmillaan, ja päihitti mennen tullen Mäkisen RS:n ja Kinnusen Carreran, mutta kone petti lopussa. Se pätkä on ollut ilmeisesti aika suora, ja Saab on varmaan huutanut nelosella sen lähtöstä maaliin...Ajatelkaa, 165 hv, ja 260 hv:n Porsche ei pärjää...alustalla ja ajettavuudella oli varmaan sijansa...
 

RC96

New member
Liittynyt
30.3.2009
Viestit
3
Joo, se oli vuosi 1973. Silloin stig oli kaikkein nopeimmillaan, ja päihitti mennen tullen Mäkisen RS:n ja Kinnusen Carreran, mutta kone petti lopussa. Se pätkä on ollut ilmeisesti aika suora, ja Saab on varmaan huutanut nelosella sen lähtöstä maaliin...Ajatelkaa, 165 hv, ja 260 hv:n Porsche ei pärjää...alustalla ja ajettavuudella oli varmaan sijansa...
Joo... pätkä oli vissiin 15 km pitkä ja Saabin huiput jotain 170km/h pintaan!! Montaa kertaa ei ole varmaan neloselta tarvinnu 3 pudottaa jos keskinopeus on 147 :)
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Joo... pätkä oli vissiin 15 km pitkä ja Saabin huiput jotain 170km/h pintaan!! Montaa kertaa ei ole varmaan neloselta tarvinnu 3 pudottaa jos keskinopeus on 147 :)
Pätkähän oli nimeltään Kaitainen joka sijaitsee Juvan yläpuolella.

SS32 Kaitainen 15.00 km Blomqvist, Stig 6:06 147.54 km/h

http://www.gmap-pedometer.com/?r=2573706

Aika haikua on menty.....
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Pätkähän oli nimeltään Kaitainen joka sijaitsee Juvan yläpuolella.

SS32 Kaitainen 15.00 km Blomqvist, Stig 6:06 147.54 km/h

http://www.gmap-pedometer.com/?r=2573706

Aika haikua on menty.....
Ai se on ajettu tolleen. Jännä etteivät oo tuota Lahnalahdentietä ajaneet pätkän aluks, se on sentään ihan mutkanen pätkä. Käsittämättömältä tuntuu tuo vauhti etenkin huippunopeuteen suhteutettuna, kun siinä on kuitenkin risteyskin välissä.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Ihanat itäautot

Suurajojen historiaan ihan oman jälkensä toivat 70- luvulla nämä ihanat itäautot. Kuvassa Warre (Dieter Heinburger), jossa on ajan hengen mukaan levikkeetkin lokareissa.

Toisessa kuvassa hienosti ajan henkeä 1974 Kortepohjan ostarilla, ja rivissä Trabant- joukkueen kalustoa...
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Keräilykortteja

Pentti Salosen pöytälaatikosta löytyy...

Ohessa mallit keräilykorteista. Kysymykseni kuuluu, kuvat on otettu pyhäaamuna Jyväksylän torilla heti maaliin tulon jälkeen. Kuskit on ajopuvussa ja tukka hikisenä, mutta miksi kartturit on jo farkuissa, vai oliko ne koko kisan farkuissa?
 

majuni

Well-known member
Liittynyt
25.2.2009
Viestit
98
Tuulilasi

Uudessa Tuulilasi lehdessä historiaa Suomen Saab talllista 70-luvulla.
Mäkisen Markon tekemä ja mukana muutama hieno kuva tallin saabista.

mjn
 
Ylös