70-luvun suurajot

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Kyseinen video on kyllä todellinen löytö. Suomen 99 Saabiakaan en ole koskaan nähnyt liikkuvana mutta nyt Lampinen lataa Humalamäessä ja ilmeisesti Stigu hyppii hieman vinoon hyppyreissä. Aivan huikeeta.

Edit: ilmeisesti tuossa oli myös kuvaa siitä Sirkkaharjun alikulkutunnelista, Salosen sininen Fiat josta oli kuvakin otettu juuri tuosta kohdasta.
 
Viimeksi muokattu:

HV

Well-known member
Liittynyt
21.7.2009
Viestit
55
Sijainti
Riihimäki
Hyvä pointti, enpä ite älynnyt tuota. Täytyy koittaa kattoa sitä tarkkaan, jos sais selville kumpi se on...
just äsken varmistin vauhdin maailma 10/77 lehdestä että nakella oli vaihteisto huolia ja sai maksimimyöhät ihan kalkkiviivoilla. Alenilta otettiin fiatista kait rajoittaja pois sen kivihomman jälkeen..myllystä tuli kanki ulos pätkällä 40. Olisko se ollu myhinpää? Vähän riippuu miten hajoaa mutta voi se kolmellakin kulkea vähän aikaa:rolleyes:
 

HV

Well-known member
Liittynyt
21.7.2009
Viestit
55
Sijainti
Riihimäki
Airikkala

Airikkala oli vasemmanjalan jarrutuksen mestari,joka käy hyvin ilmi siinä 77 suurajofilmissä,siinä laajavuoren vasurissa pena pitää vedon koko ajan päällä ja vasen jalka painaa hieman jarrua,eli pena "sitoo" näin. Kukaan muu tuossa filmissä ei mun mielestä tee noin:)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Alen

just äsken varmistin vauhdin maailma 10/77 lehdestä että nakella oli vaihteisto huolia ja sai maksimimyöhät ihan kalkkiviivoilla. Alenilta otettiin fiatista kait rajoittaja pois sen kivihomman jälkeen..myllystä tuli kanki ulos pätkällä 40. Olisko se ollu myhinpää? Vähän riippuu miten hajoaa mutta voi se kolmellakin kulkea vähän aikaa:rolleyes:
Mun 'kirja' sanoo, että Markulta meni öljypumppu Myhinpäässä. Markulle ei kirjattu aikaa ainakaan top10:een, mutta mies itse sanoi:

-”Mitään ei ollut tehtävissä. Maaliin saakka ei oltaisi millään keinolla päästy” totesi pettynyt Alen.

Josta voi päätellä, että kone ei leikannut kiinni, vaan sillä pääsi eteenpäin, muttei maaliin saakka kuitenkaan. eli summa summarum, Markku lopetti Myhiksen jälkeen, ja video oli siis Myhinpäästä. Mä varmistan asian, kunhan pääsen Suurajot ry:n arkistoon, etsin keskeytysilmoituksen ja liitän sen kirjaan...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Laajavuoren viimeinen vasuri

Airikkala oli vasemmanjalan jarrutuksen mestari,joka käy hyvin ilmi siinä 77 suurajofilmissä,siinä laajavuoren vasurissa pena pitää vedon koko ajan päällä ja vasen jalka painaa hieman jarrua,eli pena "sitoo" näin. Kukaan muu tuossa filmissä ei mun mielestä tee noin:)
Näittekö kun esim. Salonen puski ilman yhtään sladia mutkan läpi, ja Vatanen taas meni hienosti kahva edellä...

Alen joutui nostamaan kesken mutkan ja Airikkala ei, kuten ylä todettiinkin
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Mun 'kirja' sanoo, että Markulta meni öljypumppu Myhinpäässä. Markulle ei kirjattu aikaa ainakaan top10:een, mutta mies itse sanoi:

-”Mitään ei ollut tehtävissä. Maaliin saakka ei oltaisi millään keinolla päästy” totesi pettynyt Alen.

Josta voi päätellä, että kone ei leikannut kiinni, vaan sillä pääsi eteenpäin, muttei maaliin saakka kuitenkaan. eli summa summarum, Markku lopetti Myhiksen jälkeen, ja video oli siis Myhinpäästä. Mä varmistan asian, kunhan pääsen Suurajot ry:n arkistoon, etsin keskeytysilmoituksen ja liitän sen kirjaan...
Kyllä tuo Alenin auton ääni kuulosti siltä että oli metalli metallia vasten ja voiteluöljyt tankissa takaluukussa, eikös noissa Mirafioreissa ollut kuivasumppuvoitelu?
Ilmeisesti oli vaan ajan kysymys että kone leikkaa kiinni.

Edit: Yhdestä lähteestä lueskelin seuraavaa: Fiatin kuivasumppu luokiteltiin 7/77, kolmepumppuinen pumppu kierrätti öljyä 15 litran tankista joka sijoitettiin tavaratilaan. Valtaharju sai kunnian ajaa sillä ensimmäisenä kisaa, ja ajoi sillä Suurajoissa -77. Valtaharju kertoi; "autossa oli n. 15 hp enemmän tehoa kuin muissa tehtaan autoissa". Tuolloin tehdas käytti ensimmäistä kertaa 230 hp moottoriaan. Uudet kuivasumpun pumput luokiteltiin 1/78.

Tiedä sitten halusiko talli ajattaa hieman nimettömämpää kuskia testimielessä uudella tekniikalla ja pelata varman päälle nimimiesten kanssa?
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Antsa Paloaukealla 1977

Tää on kanssa asia, jonka haluaisin selvittää. Antero Laine loikkaa kuin hullu Saabilla, ja videosta näkyy, miten joku osa lentää autosta tuon kolmannen kuvan rajun iskun jälkeen, ja sitten viimeisessä kuvassa vauhti on kokonaan pois.

Tilastojen mukaan Ansta keskeytti vasta Vaherissa, mutta kuvasta voisi päätellä, että auto meni kyllä tuossa epäkuntoon. Täytynee soittaa herralle itselleen, ja kysyä.

JOs joku täällä tuntee Anteron, niin voisi kysyä.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Aikakortti

Kuten monessa yhteydessä on todettu, lähtötapa oli vielä 1977 semmoinen, että lähettäjä päästi kortista irti kun lupa lähteä tuli. Kuvassa Ilkka KIvimäki saa juuri kortin ja MIrafiori ampaisee matkaan... Melko pöljä systeemi, jos sitä tähän päivään peilaa...
 

HV

Well-known member
Liittynyt
21.7.2009
Viestit
55
Sijainti
Riihimäki
Tää on kanssa asia, jonka haluaisin selvittää. Antero Laine loikkaa kuin hullu Saabilla, ja videosta näkyy, miten joku osa lentää autosta tuon kolmannen kuvan rajun iskun jälkeen, ja sitten viimeisessä kuvassa vauhti on kokonaan pois.

Tilastojen mukaan Ansta keskeytti vasta Vaherissa, mutta kuvasta voisi päätellä, että auto meni kyllä tuossa epäkuntoon. Täytynee soittaa herralle itselleen, ja kysyä.

JOs joku täällä tuntee Anteron, niin voisi kysyä.
Ehkä osa pakoputkistoa lähtee irti?
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Airikkala oli vasemmanjalan jarrutuksen mestari,joka käy hyvin ilmi siinä 77 suurajofilmissä,siinä laajavuoren vasurissa pena pitää vedon koko ajan päällä ja vasen jalka painaa hieman jarrua,eli pena "sitoo" näin. Kukaan muu tuossa filmissä ei mun mielestä tee noin:)
Missä kohtaa muuten tuo vasuri sijaitsee tarkemmin? MJS:n 81-Suurajokoosteessa on saman oloinen paikka, mutta sen alamäkioikean jälkeen käännytäänkin 90-oikeaan ja sitten heti vasempaan.. Mutta en nyt saa päähäni, missä tuo paikka on tarkemmin, vaikka Laajavuoren teitä on tullut itsekin sahattua moneen kertaan.

Ja niin, olikos maali vuonna -77 Killerillä vai ajettiinko pätkä kuten nykyään sheikdaunissa?
 
Viimeksi muokattu:

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Missä kohtaa muuten tuo vasuri sijaitsee tarkemmin? MJS:n 81-Suurajokoosteessa on saman oloinen paikka, mutta sen alamäkioikean jälkeen käännytäänkin 90-oikeaan ja sitten heti vasempaan.. Mutta en nyt saa päähäni, missä tuo paikka on tarkemmin, vaikka Laajavuoren teitä on tullut itsekin sahattua moneen kertaan.

Ja niin, olikos maali vuonna -77 Killerillä vai ajettiinko pätkä kuten nykyään sheikdaunissa?
Kyseinen mutka on nykyisen shakedown pätkän viimeinen mutka vasemmalle ennen kuin palaavat takaisin Laajarille, 81 taisivat kääntyä samasta kohtaa oikealle ja se tie jatkuu taas Kortemäkeen pururatana. Ymmärtääkseni Killerille alettiin ajaa vasta 80-luvun puolella.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Kyseinen mutka on nykyisen shakedown pätkän viimeinen mutka vasemmalle ennen kuin palaavat takaisin Laajarille, 81 taisivat kääntyä samasta kohtaa oikealle ja se tie jatkuu taas Kortemäkeen pururatana. Ymmärtääkseni Killerille alettiin ajaa vasta 80-luvun puolella.
No niin, nyt alan olla taas kartalla. Kiitos paikannuksesta!
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
Kyseinen video on kyllä todellinen löytö. Suomen 99 Saabiakaan en ole koskaan nähnyt liikkuvana mutta nyt Lampinen lataa Humalamäessä ja ilmeisesti Stigu hyppii hieman vinoon hyppyreissä. Aivan huikeeta.

Edit: ilmeisesti tuossa oli myös kuvaa siitä Sirkkaharjun alikulkutunnelista, Salosen sininen Fiat josta oli kuvakin otettu juuri tuosta kohdasta.
On se kuva siitä tunnelista, kyllä.

Mutta nyt alkoi tuo video vaivaamaan, nimittäin kun olen nähny tän ennenkin,joskus tosi kauan sitten kun nettiä ei ollu edes keksitty ja nyt kysymys kaikille: Muistaako kukaan oisko tästä mahdollisesti tullu joku pätkä joskus telkkarista, oisko tämä ehkä ollu täytteenä jossain vanhassa rallivideossa tms???
Ilmeisesti mun on ny pakko mennä kellariin penkomaan vhs-laatikoita mutta pahoin pelkään että heikoin tuloksin...:nope::nope:
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
Kuten monessa yhteydessä on todettu, lähtötapa oli vielä 1977 semmoinen, että lähettäjä päästi kortista irti kun lupa lähteä tuli. Kuvassa Ilkka KIvimäki saa juuri kortin ja MIrafiori ampaisee matkaan... Melko pöljä systeemi, jos sitä tähän päivään peilaa...
Olihan se "pöljä" systeemi tavallaan, mutta sillä kontrolloitiin varaslähtöjä, kun nykyisiä tietokone-valokenno-video-gps-juttuja ei ollu vielä keksitty.
Jos lapun kulma jäi lähettäjän käteen, siitä napsahti varaslähtö eli sikäli toimiva ja tekniikkavarma systeemi.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Video

Muistaako kukaan oisko tästä mahdollisesti tullu joku pätkä joskus telkkarista, oisko tämä ehkä ollu täytteenä jossain vanhassa rallivideossa tms???
Mulla on vhs-video 70's Rallying tai joku sen tyyppinen (en muista nimeä), brittien tekemä. Siinä on pätkiä tästä filmistä, ainakin Vatasen Laajavuoren mutka ja Laineen Saabin pomput. Ko kasetin kansikuvassa on Roger Clarkin punainen RS1800 RAC-rallissa.

JOs löytyisi ko filmi kokonaan, uskon, että nauhalla olisi Humalamäestä myös Leksa Kinnunen kaasuvaijereineen, koska tossakin pätkässä on siitä paikalta kuvaa ennen ja jälkeen Leksan...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Vauxhallin ongelmia

1977 Pentti Airikkala kärsi koko ensimmäisen yön ohjausongelmista. Falmers- Vauxhallin ohjausakselin tiivistevian vuoksi ohjaus oli todella jäykkä. Kun se aamuyöllä saatiin kuntoon, Pena veti parit pohjat, nousi kakkoseksi, mutta sitten katkesi kardaani.

Kuvassa otos kun ongelmaa yritetään paikallistaa yön pimeinä tunteina...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Taas uusi kuvakontakti

Klassikot- lehtijuttu toi yhden kontaktin, jolla on vanhoja kuvia, ja yksi aivan erityinen harvinaisuus. Markku Alenin Rallikadetti romuttuneena vuoden 1970 kisan jälkeen kuvattuna Alenien pihassa.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Mies puussa

Humalamäki 1977, kuka on puussa? Siinäpä haastetta kirjailijalle ;)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Simo

Humalamäki 1977, Lampisen EMS nostaa peppua, mutta miksi Simo painaa jarrua ilmassa?
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Humalamäki 1977, Lampisen EMS nostaa peppua, mutta miksi Simo painaa jarrua ilmassa?
Syvällisen analyysin :D jälkeen johtuu siitä että Simolla on valot päällä ja takavalot palaa sen takia, Stigulla ei edellisessä kuvassa ole valoja päällä ja hänellä vain jarruvalot vilahtaa hypyssä. Kohdassa 6.43. Stigu ajaa hämärässä ja hänellä on valot päällä ja perävalot palavat kuten Simolla. Jos ihan tarkkoja ollaan niin Simo ei paina jarruja siinä kohdassa hyppyä missä Stigu painaa, eli takajarrut ei vilahda.
 
Ylös