70-luvun suurajot

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Mitsu

Ohoh. Minä olen ajanut autoa nro 24. Jos se nimittäin oli silloin Anders Kullängin käytössä. Kävi nimittäin niin hupaisasti, että Kullängin auto simahti jonnekin Jyväskylän takamaastoon ja menimme kaverini kanssa käskystä sitä poisnoutamaan.

Oli muuten melkoinen murikka ja kopsotin, kompakti paketti, moinen "WRC"-Mitsu. Kait se oli Mitsubishi?:dunno:
Vuonna 1981 nro 24 oli Antero Laine, Kullangilla oli nro 7. 1982 Kullang keskeytti numerolla 10.

Mutta hieno kokemus sulla. Se oli sen ajan autoista tehoissa ihan kilpailukykyinen, muistaakseni 270 Hv.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3417
Sijainti
Lahti
Vuonna 1981 nro 24 oli Antero Laine, Kullangilla oli nro 7. 1982 Kullang keskeytti numerolla 10.

Mutta hieno kokemus sulla. Se oli sen ajan autoista tehoissa ihan kilpailukykyinen, muistaakseni 270 Hv.
Sitten sen on täytynyt olla täyskymppi, jolla itseäni hinautin. Muistan kun ruotsinkielen taitoisena muutaman sanan Kullängin ja Berglundin(?) kanssa vaihdoin. Kovin oli heillä kiirus takaisin hotellille.

270 hepoa! On niitten täytynyt olla melkoisia venkuloita ajaa, kun en oikein jaksa uskoa, että niissä oli kovinkaan kaksiset alustat. Ainakaan nykyaikaisiin verrattuna. Niin, näkeehän sen toki videoistakin.
 

karko

Well-known member
Liittynyt
19.7.2009
Viestit
120
Piti oikein katsoa päättyikö Lasse Lindqvistin (Ascona) kisa tuohon Urrian hyppyyn ja niinhän siinä kävi. On melko ilmava tuo lentorata!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Lindqvist Urriassa

Piti oikein katsoa päättyikö Lasse Lindqvistin (Ascona) kisa tuohon Urrian hyppyyn ja niinhän siinä kävi. On melko ilmava tuo lentorata!
Juu, siihenhän se ruotsalaispojan matka katkesi. Me oltiin siinä Urrian hyppyrin jälkeisessä oikealle taittuvassa nypyssä (jossa mm. Hirvonen tänä vuonna tuli ilmassa sladissa). Isolta hypyltä kuului pamaus, ja sitten Opel tuli hiljaa siihen meidän paikkaan ja ajoi siihen heinäpellolle. Miehistö oli satuttanut selkänsä ja heidät vietiin sairasautolla paikalta. Muistan elävästi kun kateltiin sitä Asconaa, niin sen lisävalot oli paskana, eikä oikeen muuta vikaa näkynyt. Sen on täytynyt tulla ihan nokalleen alas, koska lamput oli sökönä! Voiko niin nokalleen tulla edes? Vai oliskos se mennyt alastulon jälkeen sen verran ulos? Tiedä häntä, mutta tuo hyppykuva palautti asiat 28 vuoden takaa mieleen. Vitsit kun muistaisi 70-luvun paikatkin näin hyvin :(
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
valokuvien ja tarinoiden mysteerit

Olen tässä pyhinä kahlannu läpi kaikki kotimaiset Jyväskylä-opukset, kaikki vuosikirjat, sekä ulkomaisista mm.Holmes/Pirelli kirjat ja muutaman muun opuksen.
Herättää suurta ihmetystä kun joka ikisessä kirjassa + aikansa lehdissä oli tasan yhdet ja samat kuvat kaikista Suurajoista.Samoissa kuvissa voi silti näkyä 30 kuvaajaa vastapenkalla rivissä, missä niiden kaikki kuvat on????

Todella vaikea ala on myös nää kirjojen faktat ja ns.höpöpuheet joista täälläkin on väännetty kättä. Sattumalta osui silmiin M.Mäkisen sorateiden GP-kirjassa yks kuva vuodelta 1987 ja vieressä oli sitaateissa kuskin kootut siitä jyskälästä.Siinä oli tapahtumia ja mm. lopullinen keskeytyksen syy joka meni taas raikkaasti pieleen.
Eli kertooko kuskit myöhemmin väärin, kirjaako kirjoittaja ne väärin/tekee epäselviä muistiinpanoja vai mistä on kyse? Tämä on nyt vaan yksi esimerkki siitä,mitä me luetaan ja vallankin kun lausunto on viel sitaateissa, me myös uskotaan ja näin se jää faktaksi. Tällä kertaa nyt satun tietämään tasan tarkkaan vain tuon kuskin todelliset tapahtumat mutta samalla alkaa epäillä ,onko kaikki muutkin jutut siinä kirjassa hiukan siihen suuntaan.
Ei siis ole ihme jos esim. Makka nyt löytää vanhasta sanomalehdestä kuskin kertoman tilanteen ja pitää sitä tottakai varmana tietona(kuten muutkin sen lehden lukijat) ja sitte joku sattumalta vieressä ollut tietää ettei se niin menny, laittaa palautetta että "täyttä puppua" jne. Kyllähän kirjailu on vaikea laji muutenkin, mutta tuntuu että rallikirjan teko on se kaikkein vaikein sarka.

Tsemppiä Makkalle (ja muille tasapuolisesti myös) 2010, ihan helppoa "pikku puuhaa" et tosiaan ole valinnut.
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Rallikirjailu

Kyllähän kirjailu on vaikea laji muutenkin, mutta tuntuu että rallikirjan teko on se kaikkein vaikein sarka.

Tsemppiä Makkalle (ja muille tasapuolisesti myös) 2010, ihan helppoa "pikku puuhaa" et tosiaan ole valinnut.
Juu, M_RS kyll äosui naulan kantaan. Olen tässä viime viikkoina keskustellut erään kotimaisen rallikuskin kanssa, joka ajoi koko 70-luvun Suurajot. Moneen asiaan häneltä olen saanut täydennystä, vöörien tietojen korjailua... Kyllä se vähän hirvittää, että sama keskustelu pitäs käydä helvetin monen kuskin kanssa, jos pyrkii totuuteen. Sehän ei tietenkään ole mahdollista. Täytyy laittaa jokin semmonen esipuhe, jossa todetaan, että faktaa on luettelot, reitit ja tulokset, ja kaikki muu sen ajan käsitystä...

Mutta jos joku tekee historiikkiä vaikka 1918 tapahtumista, niin aika lailla rupee oleen kirjoitetun tiedon varassa sekin puuha.

Mä aloitin Joulunpyhinä vuoden 1970 ennakkopaketin kirjoittamisen. Onneksi "Illi" antoi kaikki sen vuoden VM:t, niin on helppo kahlata vuosi läpi ja katsoa missa ja kuinka kukin ajoi. Semmoinen havainto on, että esim. Simo Lampinen ei ajanut yhtään kisaa kotimaassa ennen Suurajoja. Mäkinen jaMikkola ajoivat SM-osakisat.

Härmän Häjyt eli Sumbeam 900:t olivat erittäin näkyvästi esillä sen vuoden ralleissa. Niillä ajoi M.Alen, P. Toivonen, M Saaristo, M Salo ja monimoni muu.

Opelin maahantuojien yhdistyksen laskuun ajaneet Rainio ja Palin saivat 1 vuoden kilpailukiellon kielletyistä etupään vahvikkeista.

Leksa Kinnunen jyräsi radalla, voitti Pedro Rodriquezin kanssa lähes kaiken Porsche 908:lla. Leksa voitti myös yhden rallin Renaul Gordinilla. Hans Laine oli toinen kova sana noissa urheiluautokisoissa, ajoi Le Mansissakin. Laine kuoli Nurnburgringin vapaissa harjoituksissa tapahtuneessa ulosajossa. Siinä kisassa oli paikalla myös Pauli Toivonen, joka ajoi pienemmässä luokassa Porschella. Leksa Kinnunen on kirjoittanut jossain alkaneensa kammoamaan tulta sen tilanteen jälkeen. Laineen auto nimittäin syttyi tuleen ja hän kai kuoli palovammoihinsa. Hans Laine oli kova myös rallissa. Hän johti Jyskälää 1969 Porschella aina keskeyttämiseensä asti. Rallinhan voitti sitten Mikkola 6 minuutin erolla seuraavaan eli Lampiseen.
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
Juu, M_RS kyll äosui naulan kantaan. Olen tässä viime viikkoina keskustellut erään kotimaisen rallikuskin kanssa, joka ajoi koko 70-luvun Suurajot. Moneen asiaan häneltä olen saanut täydennystä, vöörien tietojen korjailua...

Niinpä, se pitäis käydä läpi jokaisen kanssa ja se ei ole mahdollista edes sentakia,kun osa kuskeista on jo siirtynyt ajasta ikuisuuteen.
Toi on ihan hyvä idea laittaa noin, että tilastot on faktaa, tarinat kuskien yms. kertomaa sillä sitähän ne on vaikka ne lukisi sanomalehdestä.

Se oli siinä Mobilistissa AAV-racingin historiikissa missä Lexa mainitsi sen tulen, sillä siinä kerrottiin aika tarkkaan Laineen ura siihen mälliin asti.

Katoin juuri viime viikolla vanhan videon Simosta, siinä Simo kertoi että ajoi tuollon Lancialla eikä suomessa muuta kuin suurajot.Sekin on hieno nauha,telkasta joskus tallennettu ja siirrän dvd:lle kunhan ehtis.Ne kuskidokumentit tuntuu joskus hiukan tylsiltä, mutta nyt niistä kuulee kaikkea tommosta tietoa.Tosin, jos on mahdollisuus katsoa Video Flashin tekemä Mikkola 50-vuotta video niin se ei ole tylsä edes kerronnaltaan, siinä hannu kertoo metrilleen sen Volvo/jyväskylän hypyn ja seurauksetkin ja paljon muuta kiinnostavaa,samoin sinä puhuu myös kartturit.Todella hyvä ja viihteellinen dokkari.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Olen tässä pyhinä kahlannu läpi kaikki kotimaiset Jyväskylä-opukset, kaikki vuosikirjat, sekä ulkomaisista mm.Holmes/Pirelli kirjat ja muutaman muun opuksen.
Herättää suurta ihmetystä kun joka ikisessä kirjassa + aikansa lehdissä oli tasan yhdet ja samat kuvat kaikista Suurajoista.Samoissa kuvissa voi silti näkyä 30 kuvaajaa vastapenkalla rivissä, missä niiden kaikki kuvat on????

Todella vaikea ala on myös nää kirjojen faktat ja ns.höpöpuheet joista täälläkin on väännetty kättä. Sattumalta osui silmiin M.Mäkisen sorateiden GP-kirjassa yks kuva vuodelta 1987 ja vieressä oli sitaateissa kuskin kootut siitä jyskälästä.Siinä oli tapahtumia ja mm. lopullinen keskeytyksen syy joka meni taas raikkaasti pieleen.
Eli kertooko kuskit myöhemmin väärin, kirjaako kirjoittaja ne väärin/tekee epäselviä muistiinpanoja vai mistä on kyse? Tämä on nyt vaan yksi esimerkki siitä,mitä me luetaan ja vallankin kun lausunto on viel sitaateissa, me myös uskotaan ja näin se jää faktaksi. Tällä kertaa nyt satun tietämään tasan tarkkaan vain tuon kuskin todelliset tapahtumat mutta samalla alkaa epäillä ,onko kaikki muutkin jutut siinä kirjassa hiukan siihen suuntaan.
Ei siis ole ihme jos esim. Makka nyt löytää vanhasta sanomalehdestä kuskin kertoman tilanteen ja pitää sitä tottakai varmana tietona(kuten muutkin sen lehden lukijat) ja sitte joku sattumalta vieressä ollut tietää ettei se niin menny, laittaa palautetta että "täyttä puppua" jne. Kyllähän kirjailu on vaikea laji muutenkin, mutta tuntuu että rallikirjan teko on se kaikkein vaikein sarka.

Tsemppiä Makkalle (ja muille tasapuolisesti myös) 2010, ihan helppoa "pikku puuhaa" et tosiaan ole valinnut.
tämä keskeyttämisen syy on mielenkiintoinen aihe.ulosajohan ei yleensä ole syy vaan se mitä siitä seurasi.joku voi ajaa pellolle vaikka 50 metriä ilman että autossa on naarmuakaan,toinen lipsauttaa hiukan ojan puolelle ja kivi rikkoo jotain,joka siis vasta on keskeyttämisen aihe.
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
tämä keskeyttämisen syy on mielenkiintoinen aihe.ulosajohan ei yleensä ole syy vaan se mitä siitä seurasi.joku voi ajaa pellolle vaikka 50 metriä ilman että autossa on naarmuakaan,toinen lipsauttaa hiukan ojan puolelle ja kivi rikkoo jotain,joka siis vasta on keskeyttämisen aihe.
Näinhän se usein menee. On tuossa tutut junnukuskitkin laittaneet syyksi "vetoakseli" koska sehän katkesi samalla kun auto pyöri kolme kierrosta ja takapyörä osui niin kovaa penkkaan että akseli katkesi.

Tarkoitin kuitenkin sitä, että kun eri kirjoja lukee niin jos ei tiedä (ei siis ollut paikalla tai ei henk.koht.tunne kuskia) mitä kisassa tapahtui,luetun uskoo tietenkin faktana. Muttta siloin kun tuntee jonkun kuskin hyvin, noista suomalaisista kirjoista löytyy tosi paljon asiavirheitä, mistä ne sitte ikinä ovatkaan peräisin ja siinä kohtaa tulee se kirjanteon vaikeus, jokaista ei voi erikseen haastatella ja vaikka voisikin, aikaa pitäisi olla rajattomasti.
Ei nykyäänkään tarvitse kuin olla rallin katsastuksen jälkeen paikallisessa lounaspaikassa syömässä, niin kuulee jo naapuripöydästä mm. "oman tiimin" asioita jotka joku on keksiny ihan hilseestä.Välillä ei meinaa pokka pitää millään, mutta siellä kuulee uutisia mm. tiimin autosta, budjetista ja muista jutuista kunhan muistaa kulkea siviilivaatteissa eikä tiimipusakka päällä.:D
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Maakunta-arkistossa taas

Vietin taas 3 tuntia tutkimalla vuoden 1970 arkistomateriaalia. Silloinhan ajettiin semmonen lehdistöralli, joss aoli kutsuttuna 10 ulkolaista ja 6 kotimaista lehdistön edustajaa ajamaan uusilla VW-kuplilla. Siitä oli paljon materiaalia, kirjeenvaihtoa yms.

Itse kisasta oli kartat pätkistä, mukaanlukien Lahden kaupunkipätkä, Keimolan ratapätkä, ja tietenkin Harju. Se mikä oli kaikkein hienoin löytö oli, että tuon lehdistörallin ansiosta arkistossa oli toistakymmentä kansainvälistä moottoriurheilulehteä. Ja ne numerot, joissa Suurajoista oli reportaasi. Oli paljon hienoja kuvia, osa jopa värillisiä. Englantilaisissa lehdissä oli todella kattavat kisaraportit, saksankielisistä ja italia-ranska-sektorista on sanottava, ettei niistä mitään tolkkua saa :(

Alun perin ajattelin että vuosi 1970 olisi materiaaliltaan vaikein, mutta nyt on sanottava, että siitä materiaalia on ehkä eniten tähän saakka. Kyllä ikävä tulee nykyisiä kisaselostuksia vaikka VM:ssä tai vastaavassa. Kyllä tuolloin osattiin raportoida. Ja VM raportoi myös laajasti pikkuralleista, ST-ajoista, formuloista puhumattakaan. Ja se mahtava määrä kisa-ilmoituksia. Suomessa ajettiin esim. 1970 ihan hirvee määrä kisoja, oli rallia, rataa, maastoajoo, jäärätaa, ST-ajoo, moottoripyöräkisaa. JOkainen VM:n numero sisältää sivutolkulla noidenilmoituksia.

Niin, että tästä se taas lähtee, vaikeinta on aina aloittaminen, jonka mä onneksi jo tein Joulupäivänä.
 

isu1600

Active member
Liittynyt
16.2.2009
Viestit
26
... minulta löytyy kaitafilmi kuvauksia vanhoista suurajoista mm. tuosta -70 vuoden kisasta, muistaakseni pätkä myös noilta kaupunki erikoiskokeilta... Niistä pääsee hyvin tunnelmaan...
 

karko

Well-known member
Liittynyt
19.7.2009
Viestit
120
BGJ-14

Vietin taas 3 tuntia tutkimalla vuoden 1970 arkistomateriaalia. Silloinhan ajettiin semmonen lehdistöralli, joss aoli kutsuttuna 10 ulkolaista ja 6 kotimaista lehdistön edustajaa ajamaan uusilla VW-kuplilla.
Oli uusien historicpassitettujen autojen joukossa tuo BGJ-14 kupla. Mulla on sellainen muistikuva, että olisi ollut yksi noista lehdistökuplista ja myöhemmin kakkosryhmäläisenä saanut kyytiä oikeiden kuljettajien toimesta.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
BGJ-kuplat

Oli uusien historicpassitettujen autojen joukossa tuo BGJ-14 kupla. Mulla on sellainen muistikuva, että olisi ollut yksi noista lehdistökuplista ja myöhemmin kakkosryhmäläisenä saanut kyytiä oikeiden kuljettajien toimesta.
Kyllä ne lehdistökuplat oli noita BGJ-alkuisia, varmaan tuo 14:kin. Joo, ja sittemmin niillä ajoi 2- ryhmärallia herrat Kinnunen, Grönholm yms.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
BGJ-14

Kyllä ne lehdistökuplat oli noita BGJ-alkuisia, varmaan tuo 14:kin. Joo, ja sittemmin niillä ajoi 2- ryhmärallia herrat Kinnunen, Grönholm yms.
Juu, kun tässä sai raketit ja pommit ammuttua, tein tutkimustyötä ja sain selville, että BGJ-14 oli Lehdistörallissa mukana ja sillä ajoi silloinen Uuden Suomen toimittaja Juhani Melart. Mulla on siitä jonkinmoinen valokuvakin.

Velipoika muisteli, että kun nää lehdistökuplat tuli Väärinmajassa, niin niissä oli pirun kova ääni. Ne oli kumminkin ihan vakioita 1-ryhmän pelejä, mutta niihin oli silti varmaan laitettu peltipakosarjat, luulisin. Eihän niistä normaaleista pahnanpuhaltajan pilleistä kovaa ääntä saa millään... Mulla oli aikoinaan kuplassani semmonen "käärmeenpesäksi" sanottu peltisarja. Normaali kuplaan tuli muutama hevosvoima lisää ja ääntä niin perkeleesti.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3417
Sijainti
Lahti
Normaali kuplaan tuli muutama hevosvoima lisää ja ääntä niin perkeleesti.
Samat kaverit olivat laittaneet muutamaa vuotta aiemmin tuohenpalasen polkupyöräänsä räpsättämään! Mitä tästä opimme? Sen, että ääni on tärkeä.
Niin, ja että me olemme lapsellisia.

Mainitsit tuossa aiemmin lukemistasi lehdistä ja niiden kattavista reportaaseista. Se oli kieltämättä hienoa lukea sivutolkulla yksityiskohtaista ja värikkäästi sepustettua rallitekstiä. Tuntui siltä, että koettu oli tarinan arvoinen. Nykyiset pikarääpäisyt ovat lähes loukkaavia. Vaan minkäs teet?

Toivottavasti kirjasi tulee sisältämään paljon tunnelmalukemista(kin).
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Härmän Häjyt

Foorumin Imp keskusteluihin liittyen, Suomen Imp Kerhon uudistetut kotisivut avattiiin 16.12. Täältä löytyy lisätietoa Hillman Imp / Sunbeam 900 tekniikasta, rallihistoriasta, sekä Ralliryhmä Härmän Häjyistä, Pauli Toivosen käyntiin polkaisemasta maahantuojan rallitallista.

http://www.impclubfinland.fi

Jyskälän tilastoista kannattaa noteerata myös vuosi 1970, (65) Veijo Pääkkönen/Martti Tiukkanen Sunbeam 900
Sijoituksena YLEISKILPAILUN 8.

Kerholaisilta löytyy tarvittaessa paljon tietoa Impin Jyskälä-historiasta.

-kerhon webmaster-
Juuri nyt kirjottelen ennakkoa vuodesta 1970, ja Häjyt on siinä keskeisessä asemassa. Teidän sivuilt alöytyy todella hyvin lisätietoa. Mä laitan teidän kerholle tarkastettavaksi tuon Sumppeja koskevan osuuden, kun saan sen valmiiksi. Todella hienot sivut!!
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
pakkaspäivän viettoa

Makka taitaa istua kirjottamassa ja minä koitan piirtää Vatasen 1978 autoja,kun sain Majunilta lisää kuvia. Sopivaa hommaa tällai 23 asteen pakkasella,piirrän Hankirallin ja Arcticin malleja nyt kun ne sopii paremmin tunnelmaan ja jyväskylän autoa varten pitää odottaa hiukan lämpimämpää keliä.

Edelleen kyselen josko jollain sattuis olemaan Arctic rallyn 1977 kisatarra tai siis kohtisuora kuva siitä tai jos se sama logo olis ollu vaikka ohjelmalehdessä niin että sais kopion josta sen vois piirtää. Samoin jos jollain on havaintoa siitä,mitä Vatasen takaluukun päällä oli liimattuna Tunturissa 77- ja 78 sekä hankiksessa 1978 niin auttais mua enemmän kuin paljon.

Äsken hain valokuvamapista yhden tarran kuvaa ja pisti silmään Jyväskylän 1978 kuvissa pätkien monilla toimitsijoilla sen ajan "tyylikäs" vauhtitakki jossa luki FINN SPORT.
Mikä tää em. kerho tai yhdistys on ollu???:confused:
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Tietovisa

Pakkaspäivän kunniaksi vähän visaa:

1. Minkä suomalaisen rallitallin ykköskuski v 1970 oli Birger Tötterman?
2. Kuka suomalainen kartturi otti ensimmäisenä 70-luvun suurajovoiton?
 

karko

Well-known member
Liittynyt
19.7.2009
Viestit
120
visa

Pakkaspäivän kunniaksi vähän visaa:

1. Minkä suomalaisen rallitallin ykköskuski v 1970 oli Birger Tötterman?
2. Kuka suomalainen kartturi otti ensimmäisenä 70-luvun suurajovoiton?
1.Skoda
2.Klaus Sohlberg -72
 
Ylös