LIstatkaa please top5, mitkä tekijät omasta mielestänne tuovat vanhan ajan rallin katsomisen fiiliksen? Lähinnä kiinnostaa tietty 70-luku. Mitkä asiat saisivat teidät palaamaan noiden päivien fiilinkiin?
Tuossahan on jo moni noita juttuja osuvasti kertonutkin. Nuo kaikki modernit VIP/ party/show/superhyper- systeemit on tänä päivänä välttämättömiä juuri tuon kovan kustannustason takia. Jostain on rahaa leivottava ja kaikella tolla oheishömpällä sitä saadaan varsinkin firmoilta jotka tarjoaa asiakkailleen noita "elämysmatkoja". Kehitys kehittyy,eikä aina hyvään suuntaa, vanhoja aikoja ei saada millään takaisin vaikka kuinka tekis mieli. Mun mielestä jos halutaan verrata 70-luvun rallia johonkin niin lähimpään osuu ainakin suomessa f-ryhmä.
Ja kuinka ollakaan, f-cupin kisat ovat vuosi vuoden jälkeen vaan olleet kaikkein suosituimpia.Suurajot oli asia erikseen, mutta muuten äffässä on vielä samoja elementtejä 70-luvun kanssa kuten pimeät kisat(tästä toki voidaan aina kiistellä...), monien autojen ulkokuori on edelleen 70-luvulta ja kun ei ole turboja,äänetkin on suht samaa luokkaa. F-cupin kisoissa pitää katsojankin edelleen nähdä hiukan vaivaa, etsiä katselupaikka,seistä mettässä, odottaa, väsyä ja palella mutta se on sen arvoista.Vielä kun ajettaisiin pimeässäkin,eli pidempiä kisoja,mutta siinä on kai suurimpana esteenä se näkyvyys kun viimeinekin pätkä pitää olla videoitavissa ja mukamas TV:n takiakaan ei voi ajaa pimeellä. (ohjelmat on niin surkeita että ihan hyvin vois startata myöhemmin ja ajaa yli puolen yön).
Itse en voi sietää tuommosta formaattia mitä Neste oil rallissa nykyään noudatetaan, sillä en saa suurta rallijuhlan tuntua siitä että seison hassu hattu päässä jossain saakelin aitakarsinassa ja soitan paineilmatorvea.Eli en ole kertaakaan käyny em. kisan pätkillä katsojana kun homma muuttui nykyisen kaltaiseksi, vaan eipä tapahtuma taida olla todelliselle rallifanille enää tarkoitettukaan ja muita kisoja sentään riittää.Nämä toimistoaikaan ajettavat kisat on muutenkin semmosia....no liian kliinisä tai jotain.
Kai ne vanhat kisat + nykyiset f-cupit, historicit ja ns. kyläkisat on suosittuja koska suomalainen on hiukan tämmöinen että se tahtoo tehdä rallireisunsa itse eikä "ostaa valmista pakettia".
Mitään top-5 listaa on vaikea tehdä,itselle 70-luvun suurajot oli aikaa jolloin pääsi tavallaan sisään "miesten hommiin" vaikka aika nöösi olin silloinkin.Jyskälä tietenkin poikkesi siinä että se oli nuottikisa,mutta muutkin sen ajan rallit oli enemmän rallia koska ajettiin pidempään, enemmän pätkiä, myös pimeällä,autot oli lähempänä tuttuja laitteita (vaikka ne huippuautot oli huippuja silloinkin) , ajo oli tavallaan näyttävämpää vaikka vauhtia olikin vähemmän jne. Joku mainitsi ne huollot siellä teiden varsilla ja siinä tosiaan oli oma, isokin hohtonsa, vaikka se puuha oli joskus jopa tosi vaarallista. (väsyneet miehet ja hirveä kiire ,myös liikenteessä) 70-luvulla ajettiin sateen sattuessa sateessa eikä heti valitettu, pitkien kisojen ansiosta minuuttienkin vastoinkäymisiä kannatti vielä lähteä ajamaan takaa jne. Ja hei, sillon kartta oli paperia, joka rallissa lähtöluettelo oli siisti ja mukana oli aina se tarra joita oli kiva kerätä talteen.
Tulipa vaan mieleen että mistä mahta johtua historic-rallien jatkuvasti kasvava suosio, ei liene sattumaa sekään!! Tietenkin automaassa kuten englannissa homma on paljon hienompaa, sillä niitä BDA Escorteja ja muita vanhoja kunnon autoja on paljon enemmän kun siellä ne alkujaan tehtiinkin. Ruotsin kisoissa en ole käynyt,mutta sielläkin vanhat kansalliset starat ajaa kuulemma ahkeraan noita historic ralleja. Onhan Lahti historic toki hieno tapahtuma ja kuin hyppy aikakoneeseen mitä niihin autoihin tulee,mutta harmi vaan että suurin osa klassikoista on ulkomailta täällä vaan käymässä.