70-luvun suurajot

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Suurajot

Jee, projekti on seuraavalla tasolla. Nyt kaikki, jotka haluaa antaa panoksensa, kommentoida, kysyä tms, niin meikäläinen ottaa mailia vastaan osoitteessa:

historia@suurajot.fi

Ja te, jotka vierailette Historic Motor Showssa Lahdessa toukokuulla, niin tulkaa Suurajojen osastolle moikkaamaan meikäläistä ja ihailemaan hienoa Toyota Celicaa

T:makka
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
LIstatkaa please top5, mitkä tekijät omasta mielestänne tuovat vanhan ajan rallin katsomisen fiiliksen? Lähinnä kiinnostaa tietty 70-luku. Mitkä asiat saisivat teidät palaamaan noiden päivien fiilinkiin?

Tuossahan on jo moni noita juttuja osuvasti kertonutkin. Nuo kaikki modernit VIP/ party/show/superhyper- systeemit on tänä päivänä välttämättömiä juuri tuon kovan kustannustason takia. Jostain on rahaa leivottava ja kaikella tolla oheishömpällä sitä saadaan varsinkin firmoilta jotka tarjoaa asiakkailleen noita "elämysmatkoja". Kehitys kehittyy,eikä aina hyvään suuntaa, vanhoja aikoja ei saada millään takaisin vaikka kuinka tekis mieli. Mun mielestä jos halutaan verrata 70-luvun rallia johonkin niin lähimpään osuu ainakin suomessa f-ryhmä.
Ja kuinka ollakaan, f-cupin kisat ovat vuosi vuoden jälkeen vaan olleet kaikkein suosituimpia.Suurajot oli asia erikseen, mutta muuten äffässä on vielä samoja elementtejä 70-luvun kanssa kuten pimeät kisat(tästä toki voidaan aina kiistellä...), monien autojen ulkokuori on edelleen 70-luvulta ja kun ei ole turboja,äänetkin on suht samaa luokkaa. F-cupin kisoissa pitää katsojankin edelleen nähdä hiukan vaivaa, etsiä katselupaikka,seistä mettässä, odottaa, väsyä ja palella mutta se on sen arvoista.Vielä kun ajettaisiin pimeässäkin,eli pidempiä kisoja,mutta siinä on kai suurimpana esteenä se näkyvyys kun viimeinekin pätkä pitää olla videoitavissa ja mukamas TV:n takiakaan ei voi ajaa pimeellä. (ohjelmat on niin surkeita että ihan hyvin vois startata myöhemmin ja ajaa yli puolen yön).
Itse en voi sietää tuommosta formaattia mitä Neste oil rallissa nykyään noudatetaan, sillä en saa suurta rallijuhlan tuntua siitä että seison hassu hattu päässä jossain saakelin aitakarsinassa ja soitan paineilmatorvea.Eli en ole kertaakaan käyny em. kisan pätkillä katsojana kun homma muuttui nykyisen kaltaiseksi, vaan eipä tapahtuma taida olla todelliselle rallifanille enää tarkoitettukaan ja muita kisoja sentään riittää.Nämä toimistoaikaan ajettavat kisat on muutenkin semmosia....no liian kliinisä tai jotain.
Kai ne vanhat kisat + nykyiset f-cupit, historicit ja ns. kyläkisat on suosittuja koska suomalainen on hiukan tämmöinen että se tahtoo tehdä rallireisunsa itse eikä "ostaa valmista pakettia".

Mitään top-5 listaa on vaikea tehdä,itselle 70-luvun suurajot oli aikaa jolloin pääsi tavallaan sisään "miesten hommiin" vaikka aika nöösi olin silloinkin.Jyskälä tietenkin poikkesi siinä että se oli nuottikisa,mutta muutkin sen ajan rallit oli enemmän rallia koska ajettiin pidempään, enemmän pätkiä, myös pimeällä,autot oli lähempänä tuttuja laitteita (vaikka ne huippuautot oli huippuja silloinkin) , ajo oli tavallaan näyttävämpää vaikka vauhtia olikin vähemmän jne. Joku mainitsi ne huollot siellä teiden varsilla ja siinä tosiaan oli oma, isokin hohtonsa, vaikka se puuha oli joskus jopa tosi vaarallista. (väsyneet miehet ja hirveä kiire ,myös liikenteessä) 70-luvulla ajettiin sateen sattuessa sateessa eikä heti valitettu, pitkien kisojen ansiosta minuuttienkin vastoinkäymisiä kannatti vielä lähteä ajamaan takaa jne. Ja hei, sillon kartta oli paperia, joka rallissa lähtöluettelo oli siisti ja mukana oli aina se tarra joita oli kiva kerätä talteen.

Tulipa vaan mieleen että mistä mahta johtua historic-rallien jatkuvasti kasvava suosio, ei liene sattumaa sekään!! Tietenkin automaassa kuten englannissa homma on paljon hienompaa, sillä niitä BDA Escorteja ja muita vanhoja kunnon autoja on paljon enemmän kun siellä ne alkujaan tehtiinkin. Ruotsin kisoissa en ole käynyt,mutta sielläkin vanhat kansalliset starat ajaa kuulemma ahkeraan noita historic ralleja. Onhan Lahti historic toki hieno tapahtuma ja kuin hyppy aikakoneeseen mitä niihin autoihin tulee,mutta harmi vaan että suurin osa klassikoista on ulkomailta täällä vaan käymässä.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Arkistoseikkailut osa 8

Kävin taas Suurajoarkistossa. Olin edellisellä kerralla käynyt vuoden 1971 arkiston läpi, eikä virallisia pätkätuloksia löytynyt mistään. No, tänään löytyi kaitafilmiä, dioja yms kamaa. Ihan juuri lähtiessäni kysyin vielä, että mitähän tossa homeisessa laatikossa voisi olla. Otin sen alas, ja kas kummaa, siellä oli vuosittaiset tuloskirjat, ja 1971 myös. Ja ihan kuin olisi eilen printattu. Että silleen.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Ratamestarin autotallilla

Kävin taas ratamestari "Repeä" haastattelemassa, ja kurkattiin autotalliinkin. Siellä oli oheinen konepeltimerkki, joka oli ollut hänen Saabissaan 1971.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Suurempi pöllö??

Mulla on yksi työkaveri, joka on totaalinen kitarafriikki. Otettiin koitos, mä kysyin että millä kitaralla Eric Clapton soitti syyskuussa 1969, ja hän taas kysy, kuka ajoi Jyskälässä 1972 numerolla 16? Molemmat osattiin oikea vastaus kuin apteekin hyllyltä. Sitten mä soitin netistä biisin, ja hää tiesi heti millä kitaralla siinä kompattiin. Hän otti netistä vanhan ralliautokuvan RAC:stä ja mä tiesin heti kuka ja minä vuonna...

Kysymys kuuluu, kumpikohan meistä on oikein suurempi pöllö?
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Classic Motorshow Lahti

Saabimme pääsee mukaan näytösajoon Lahden Classic Motorshowssa, sunnuntaina puikoissa itse Jari Vilkas joka ajoi automme ensimmäisen kisan Itärallissa 1977.
 

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
Mulla on yksi työkaveri, joka on totaalinen kitarafriikki. Otettiin koitos, mä kysyin että millä kitaralla Eric Clapton soitti syyskuussa 1969, ja hän taas kysy, kuka ajoi Jyskälässä 1972 numerolla 16? Molemmat osattiin oikea vastaus kuin apteekin hyllyltä. Sitten mä soitin netistä biisin, ja hää tiesi heti millä kitaralla siinä kompattiin. Hän otti netistä vanhan ralliautokuvan RAC:stä ja mä tiesin heti kuka ja minä vuonna...

Kysymys kuuluu, kumpikohan meistä on oikein suurempi pöllö?


Eiköös tähän vois vastata että se ulkopuolinen henkilö joka tulee pöllöks haukkuun tässä tapauksessa jompaakumpaa on ITE PÖLLÖ :)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kaitafilmiä

Sain lainaan kaitafilmiprojektorin ja on kyllä hieno fiilis katella Kari Alajuuren filmaamia pätkiä 1970-1977. Hemmetin hyvälaatuista kuvaa, jospa sen vaa saisi dvd:lle yhtä hyvänä.

Eilen Mobiliassa tuli haasteltua mukavia Rauno Aaltosen ja Simo Lampisen kanssa. Vaihdettiin käyntikortitkin. Toivottavasti siitä kehkeytyy jotain. Ainakin nyt tietävät mitä on tulossa.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2095
Amazon pukkasi tällaista mainosta postiin, ilmestymispäiväksi ilmoitettu elokuun 15. 2010:



Saab 96 & V4 (Rally Giants) (Paperback)

Product Description
The front-wheel-drive Saab 96 made the brand into a rally icon in the 1960s. It succeeded in events as diverse as the Monte Carlo, Britain's RAC rally, special stage events in every Scandinavian country, and the rough-and-tough Spa-Sofia-Liege Marathon. The big change came in 1967, when the 96 became the V4. Works cars continued to be competitive in carefully chosen events for many years, and when they became outdated, the V4's successors – the much larger and more powerful 99 and 99 Turbo types – proved that Saab wasn’t done with rallying yet. More than any other car of its era, the 96 and V4 models proved that front-wheel-drive allied to true superstar driving could produce victory where no-one expected it.

The front-wheel-drive Saab 96 made the brand into a rally icon in the 1960s. It succeeded in events as diverse as the Monte Carlo, Britain's RAC rally, special stage events in every Scandinavian country, and the rough-and-tough Spa-Sofia-Liege Marathon. The big change came in 1967, when the 96 became the V4. Works cars continued to be competitive in carefully chosen events for many years, and when they became outdated, the V4's successors – the much larger and more powerful 99 and 99 Turbo types – proved that Saab wasn’t done with rallying yet. More than any other car of its era, the 96 and V4 models proved that front-wheel-drive allied to true superstar driving could produce victory where no-one expected it.

Product Details

* Paperback: 128 pages
* Publisher: Veloce (August 15, 2010)
* Language: English
* ISBN-10: 1845842561
* ISBN-13: 978-1845842567
* Product Dimensions: 8.2 x 7.7 x 0.5 inches
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Tutkimusmatkalle

Huomenna on vietävä jälkikasvua Rautalammille ratsastusleirille, ja siinä on hyvä sauma käydä tutkimassa semmoinen Jyskälä-pätkä kuin Sirkkamäki, joka on Konneveden suunnalla.

Kokeilin kuvata kaitafilmiltä seinän kautta videokameralla, ja yllättävän hyvää kuvaa tuli! On noi ihmiset onneksi jotkut investoineet tuohon aikaan kaitafilmivehkeisiin, ja toisekseen vielä pitäneet filmit tallella :)
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3629
Sijainti
JKL
Huomenna on vietävä jälkikasvua Rautalammille ratsastusleirille, ja siinä on hyvä sauma käydä tutkimassa semmoinen Jyskälä-pätkä kuin Sirkkamäki, joka on Konneveden suunnalla.
Eli ennakkotutustumista tämän vuoden Neste-ralliin... Ko. pätkähän palaa reitille. Ajetaan kahteen kertaan perjantaina...
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Eli ennakkotutustumista tämän vuoden Neste-ralliin... Ko. pätkähän palaa reitille. Ajetaan kahteen kertaan perjantaina...
Onkos jollain piirroksia taikka valokuvia siitä, miten Sirkkamäkee on ajeltu aikanaan? Itellä ei semmosen vuoden karttoja löydy, missä se ois ollu mukana.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Päin vastoin...

Eli ennakkotutustumista tämän vuoden Neste-ralliin... Ko. pätkähän palaa reitille. Ajetaan kahteen kertaan perjantaina...
Mä taisin nolata itteni, kun kyselin yhdeltä valkopartaukolta vanhoista ralleista. Pätkä menee hänen pihastaan. Mä aloin melkein väittään vastaan, kun se sano, että tosta ne taas tänä vuonna menee...En siis todellakaan tiennyt, että ne ajaa Sirkkamäen tänä vuonna!

Se on ihan hieno lyhyt tienpätkä. Jututin erään maatalon väkeä, joiden pihasta se kanssa meni. Tänä vuonna se alkaa heidän pihan reunalta. Oli hyviä juttuja 70-luvulta, ja saan ehkä kuviakin...

Mutta tuli taas selväksi, että mä en ihan hirveesti fanita tätä nykyrallia.

Ajelin sitten Myhinpäänkin läpi, mutta se tuli jo edellisellä kerralla tutuksi, joten nyt en pysähdellyt...
 

motofan

Well-known member
Liittynyt
27.6.2008
Viestit
59
Sijainti
helsinki
itselläni on v 1979 vm jossa on mikkolan escort

itselläni on v 1979 vm jossa on mikkolan escort
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Tarinoita Sirkkamäestä osa 2

Kysyin erään talon emännältä, että onko muistoja 70-luvun kisoista. Heti ei ollut, mutta päivän viiveellä tuli mm. semmonen, että juu, Onni Vilkas kävi kusella meidän pihapuun alla...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Makka väärässä paikassa

Tässä otos, jossa mun Nissani on siinä, mihin Kynsilehdon auto putosi, tosin se putosi osittain ojan puolelle. Kuva on otettu nypyn päältä.
Tänään taas hieno päivä. Eräs Raikuussa 1975 ollut kaveri soitti, että mä olen kuvannut VÄÄRÄÄ hyppyriä! Mun on myönnettävä, että hieman sitä epäilin jo kesällä...Tää sama kaveri laittoi kuvan Kynsilehdon Fordin konepeltinumerosta 22, jonka hän oli ottanut talteen paikan päältä heti tuoreeltaan. Tää on tämän hankkeen suola, kun näitä faktoja löytyy, ja muistikuva ja tavaraa... Ja samalla oikastaan kirjoittajan tekemiä virheitä...eli aiemmin tällä palstalla levittämäni kuvat Raikuun hypystä ovat vääriä. TAi on nekin Raikuun hypystä, mutta ei SIITÄ hypystä..
 

motofan

Well-known member
Liittynyt
27.6.2008
Viestit
59
Sijainti
helsinki
vatasen escort

vatasen escort vilahti sunnuntain suomalaiset rallilegendat pätkässä
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Lahti Motorshow

Tulkaa Suurajojen osastolle käymään, jos haluatte tavata meikäläistä
 
Ylös