70-luvun suurajot

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Mun mielestä paras kansi on se Olio-Fiat Mirafiori kansi, koska sillähän Markku Alén-Ilkka Kivimäki kaksikko teki 131 Mirafiorin tunnetuksi Suurajoissa 1976.
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Kansikuva

Saabi on hyvä ja tarpeeksi erikoinen valinta, jotta se herättää mielenkiinnon.
Escortteja ja Mirafioreja on nähty näissä yhteyksissä muutenkin paljon ja olihan edellisessäkin kirjassa Fiiatti kannessa, joten Mira ei sovi senkään vuoksi linjaan. Kyseinen Alenin kuva on kyllä huippuhieno!.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kansikuvasta

Olen itse samaa mieltä, että tuo Alenin kuvan on hieno, mutta ei siitä silti välttämättä tehdä kantta. Mulla on oma strategiani kansien suhteen. Pyrin valitsemaan auton, jolla tottakai ajettiin sillä aikakaudella, mutta joka oli jollain lailla erikoinen ja ainutlaatuinenkin. Ei voittaja-auto, mutta mieleenjäävä. Siksi Abarth 124 ekassa osassa.

Lisäksi kansikuva on oltava juuri tietyltä pätkältä, joka on yksi keskeinen idea. Nyt se pätkä taitaa olla Laajavuori, ellei sitten muutu Seppälänkankaaksi..

Kustantajalla on oma painava sanansa tässäkin asiassa...Saa nähdä mihin päädytään. Mukavaa kun aihe herättää keskustelua.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Olen itse samaa mieltä, että tuo Alenin kuvan on hieno, mutta ei siitä silti välttämättä tehdä kantta. Mulla on oma strategiani kansien suhteen. Pyrin valitsemaan auton, jolla tottakai ajettiin sillä aikakaudella, mutta joka oli jollain lailla erikoinen ja ainutlaatuinenkin. Ei voittaja-auto, mutta mieleenjäävä. Siksi Abarth 124 ekassa osassa.
No tuohon kriteriaan sopis kyllä ainakin omasta mielestäni esim. salaperäisen Mr. Alexanderin Opel Commodore GS/E tai Pärre Eklundin Trumppa TR7

EDIT: Groblewskin FSO tai Jean-Paul Luc'in Citroen CX olis toki ainutlaatuisia, joskaan ei mitenkään erityisen mieleenpainuvia.
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Autokriteetit

No tuohon kriteriaan sopis kyllä ainakin omasta mielestäni esim. salaperäisen Mr. Alexanderin Opel Commodore GS/E tai Pärre Eklundin Trumppa TR7

EDIT: Groblewskin FSO tai Jean-Paul Luc'in Citroen CX olis toki ainutlaatuisia, joskaan ei mitenkään erityisen mieleenpainuvia.
Joo, TR7, 99 EMS, Chevette, Kadett GT/E, Celica, 911 Carrera, ... Joku noista sen pitäisi olla.

Sitten on semmoinenkin ajatus, että etukannen kuvassa olevalta saataisiin takakanteen sitaatti, kuten Alénilta tuohon ekaan. Tämä poissulkee Chevetten. Toisaalat sama mies ei voi olla kahden peräkkäisen kirjan kannessa, joten Alénkin putoaa..

Joku on sanonut, että kannessa pitää olla suomalainen, eli se sotisi tuota Eklundia vastaan. Valitettavasti Blomqvistista ei ole niin hyvää 99-kuvaa, joka kelpaisi kanteen. Hänet siihen haluaisin. Hänelle toisaalta taitaa olla tiedossa sitten vuosien 80-86-osan kansi S1:llä.

Ei pidä tehdä tästä liian isoa numeroa, mutta kyllä se tärkeä juttu on.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Joo, TR7, 99 EMS, Chevette, Kadett GT/E, Celica, 911 Carrera, ... Joku noista sen pitäisi olla.

Sitten on semmoinenkin ajatus, että etukannen kuvassa olevalta saataisiin takakanteen sitaatti, kuten Alénilta tuohon ekaan. Tämä poissulkee Chevetten. Toisaalat sama mies ei voi olla kahden peräkkäisen kirjan kannessa, joten Alénkin putoaa..

Joku on sanonut, että kannessa pitää olla suomalainen, eli se sotisi tuota Eklundia vastaan. Valitettavasti Blomqvistista ei ole niin hyvää 99-kuvaa, joka kelpaisi kanteen. Hänet siihen haluaisin. Hänelle toisaalta taitaa olla tiedossa sitten vuosien 80-86-osan kansi S1:llä.

Ei pidä tehdä tästä liian isoa numeroa, mutta kyllä se tärkeä juttu on.
Kinnusen Leksakin taitaa olla sevverran heikossa hapessa ettei mitää syväanalyysia tuon aikaisista ajeluistaan Porgella kykene antamaan. Toivosen Henkkakin on estynyt... Vatasen Duckhams-Escorttia on jo käytetty ties kuinka monen painotuotteen kansikuvana, joten se on vähän kulahtanutta kamaa. Mahtuukos se Mikkolan Corolla Levin -vuosi tähän kirjaan? Sellaisellahan ei kaiketi ajettu kuin tuona yhtenä vuonna.
Jos Trumppaan päädyt, niin kommentithan voi pyytää myös Lampisen Simolta, joka ajoi Pärren tallitoverina. GT/E Kadetilla ei tainnut kukaan suomalainen tehdä mitään mainittavia urotekoja...
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3629
Sijainti
JKL
Yksi joka tietty sekä autona että kuskina kuuluu aika vahvasti tuon ajan Jyskälään on mielestäni Kyösti Hämäläinen ja Escort. Yleinen auto sinänsä mutta merkitykseltään ehkä suurin tuon ajan autoista...
 

HV

Well-known member
Liittynyt
21.7.2009
Viestit
55
Sijainti
Riihimäki
Olen itse samaa mieltä, että tuo Alenin kuvan on hieno, mutta ei siitä silti välttämättä tehdä kantta. Mulla on oma strategiani kansien suhteen. Pyrin valitsemaan auton, jolla tottakai ajettiin sillä aikakaudella, mutta joka oli jollain lailla erikoinen ja ainutlaatuinenkin. Ei voittaja-auto, mutta mieleenjäävä. Siksi Abarth 124 ekassa osassa.

Lisäksi kansikuva on oltava juuri tietyltä pätkältä, joka on yksi keskeinen idea. Nyt se pätkä taitaa olla Laajavuori, ellei sitten muutu Seppälänkankaaksi..

Kustantajalla on oma painava sanansa tässäkin asiassa...Saa nähdä mihin päädytään. Mukavaa kun aihe herättää keskustelua.
Mitenkäs se vanha 1000 lakes rally logo,hyppäävä triumph tr7?
 

Tiltman

Active member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
40
Sijainti
Itä-Suomi
Kansikuva..

Jos nyt vuosista pitäisi valita niin ilman muuta 1978 kun numeron taustana oli se tomaatti...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Vuoteen 1977 mennään

Juu, ajoin eilen Kössi Hämäläisen kanssa Suurajoja, erityisesti vuotta 1977. Sain hänen hienot leikekirjansa lainaan. Sain myös suurajovoittajalta kyydin pienen matkaa. Eräässä liikennevalomutkassa diesel-Mersu lähti yllättäen rankkasateessa sivuluisuun 30 km/h vauhdissa. Hienosti rattimies korjasi liikkeen...

Ohessa KAri Näätäsen otos Kössistä voittovuonna 1977
 

HV

Well-known member
Liittynyt
21.7.2009
Viestit
55
Sijainti
Riihimäki
Juu, ajoin eilen Kössi Hämäläisen kanssa Suurajoja, erityisesti vuotta 1977. Sain hänen hienot leikekirjansa lainaan. Sain myös suurajovoittajalta kyydin pienen matkaa. Eräässä liikennevalomutkassa diesel-Mersu lähti yllättäen rankkasateessa sivuluisuun 30 km/h vauhdissa. Hienosti rattimies korjasi liikkeen...

voittovuonna 1Ohessa KAri Näätäsen otos Kössistä 977
Tienpinta näyttää asvaltilta,olisko otettu marjoniemen pätkältä?
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Tienpinta näyttää asvaltilta,olisko otettu marjoniemen pätkältä?
Joo Marjoniemestähän se on, jyrkkä alamäkiristeys asfaltilta hiekalle. Valitettavasti kuva vähän suttuinen, alkuperäinen on parempi mutta scannaustekniikka on vähän hakusessa.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Uusia kuvia1977

Eilen taas skannailin dioja ja negatiiveja yli 300 kpl pelkästään vuoden 1977 Suurajoista. Löytyivät Suurajojen arkistosta.

Ohessa yksi J.Leskisen otos Urriasta.

KILPAILU: kuka tunnistaa mikä auto??
 
Viimeksi muokattu:

EsaSC

Active member
Liittynyt
4.6.2009
Viestit
42
Kattolinjasta päätellen Lada, eikös tehtaan Latuskat olleet keltaisia? En kyllä tiedä kulkivatko niin kovaa ettei suljinaika riittänyt :ahem:
 

motofan

Well-known member
Liittynyt
27.6.2008
Viestit
59
Sijainti
helsinki
vm

ainaki jossain 70-80 l taitteen vmmässä löytää kuvan lasse lammen mustasta escortista
 
Ylös