Kiitos kehuistahttp://kprt.pic.fi/kuvat/Rallying/ en tiedä onko jo linkitetty, mutta hienoja kuvia jopa -70 luvun suurajoistakin :thumbup:
Hämäläinen itse sanoi viikko sitten, että voisi myydä sen Escortinsa, jos oikeanlainen ostaja löytyisionko kyöstin escort jollain harrastajalla vai onko myyty
Hienoja kuvia kprt!Kiitos kehuista
Celicasta on muistaakseni saksassa myyty hiton kallista , käsintehtyä pienoismallia, mutta ns. valmista sarjatuotantomallia siitä ei ole olemassa.Mä tein semmosen Solidon koriin, mutta ei se oikeen ole hyvä.Perskuta kun jostain löytäs tuosta Mikkolan '76 kuskaamasta Celicasta pienoismallin (kuin myös Löysän Datsunista samalta vuodelta).
Tuona vuonna nähtiin myös sellainen kummajainen kuin Citroen CX2200 rallin lähtöviivalla. Maalivaatteen alla sitä ei sitten enää nähtykään...
1979 Lasse ajoi Jyskälän mustalla Escortilla, mulla on siitä paljonkin kuviaainaki jossain 70-80 l taitteen vmmässä löytää kuvan lasse lammen mustasta escortista
Onko nyt siis kyse siitä ryhmän 2 Escortista? Sehän oli pitkään myynnissä Klassikot-lehdessä, en tiedä mitä Kyösti siitä autosta nyt puhui,mutta ilmoituksessa sanottiin auton olevan suoraan viimisen kisan jäljiltä ja se ei kyllä pitänyt paikkansa,mm. levikkeet oli otettu pois ja muutakin fiksausta tehty.Hämäläinen itse sanoi viikko sitten, että voisi myydä sen Escortinsa, jos oikeanlainen ostaja löytyisi
Tuosta vuoden -77 autosta en osaa sanoa mutta Hämäläinen ajoi uransa aikana melko monella escortilla... Mm. Tuomo Hannonen ajoi uudemman Historic ikäkauden mestariksi tänä vuonna sellaisella autolla jolla Hämäläinen on myös joskus ajanut... Eli tuo(en ole nähnyt ilmoitusta) Klassikko lehdessä myynnissä ollut voi ihan hyvin olla myös Hämäläisen entinen...Onko nyt siis kyse siitä ryhmän 2 Escortista? Sehän oli pitkään myynnissä Klassikot-lehdessä, en tiedä mitä Kyösti siitä autosta nyt puhui,mutta ilmoituksessa sanottiin auton olevan suoraan viimisen kisan jäljiltä ja se ei kyllä pitänyt paikkansa,mm. levikkeet oli otettu pois ja muutakin fiksausta tehty.
Pyyntihinnankin löydän, jahka löydän ensin sen lehden, tallessa se jossain on.
Tuo voittoautohan taas oli tehtaan tosi vanha kori,joka ei jäänyt suomeen .
2010 ollessamme saabilla lahden motorshown näytösajossa, kyösti oli mukana fordilla. Lähemmin autoa siinä katsellessa se oli kyllä sen oloinen että oli viimeisen kisan jäljiltä pölyineen kaikkineen mutta taisi olla 1-ryhmän peli.Tuosta vuoden -77 autosta en osaa sanoa mutta Hämäläinen ajoi uransa aikana melko monella escortilla... Mm. Tuomo Hannonen ajoi uudemman Historic ikäkauden mestariksi tänä vuonna sellaisella autolla jolla Hämäläinen on myös joskus ajanut... Eli tuo(en ole nähnyt ilmoitusta) Klassikko lehdessä myynnissä ollut voi ihan hyvin olla myös Hämäläisen entinen...
Klassikot-lehdessä oli myynnissä se valkonen kakkosryhmän auto jolla Kyösti ajoi muistaakseni 8 mestaruutta,ensin BDA koneella ja loput OHC-koneella.Siinä oli osa Köpin vanhoja mainoksia,osa selvästi teipattu uudestaan. Oikeastihan se ei ollut sama auto kahdeksaa vuotta, vain kilvet ja runkonumero kulkivat mukana.2010 ollessamme saabilla lahden motorshown näytösajossa, kyösti oli mukana fordilla. Lähemmin autoa siinä katsellessa se oli kyllä sen oloinen että oli viimeisen kisan jäljiltä pölyineen kaikkineen mutta taisi olla 1-ryhmän peli.
Elämää suuremmalla vaihteella kirja kertoo tosta Hämäläien Escortista näin.
Auto on vuosimallia 1975.
Ali Haimakainen rakensi auton ralliautoksi vuonna 1977.
Hämäläinen ajoi autolla ensikertaa vuonna 1979.
Auton ensimmäinen moottori oli ns. pikku BDA eli 2-ryhmään viritetty 1,8 litrainen yli 200 heppainen moottori.Tuolloin autossa oli myös rs levikkeet.
Kun 2-ryhmän säännöt muuttuivat, nokalle vaihtui 2 litrainen 175 heppainen OHC moottori.
Hämäläinen voitti kyseisellä yksilöllä kahdeksan rallin suomenmestaruutta ja kaksi Maastoajon Cup-mestaruutta.
Hämäläinen kommentoi kirjassa että Escort oli luotettava auto, pariin otteeseen se tuli heitettyä selälleenkin, mutta ei ikinä niin pahasti että kori olisi mennyt vaihtoon.
Juurikin sama auto jota tarkoitin ja niin kauan kun näin Kyöstin sillä ajavan, siinä oli nuo lasikuitulevikkeet. Klassikot-lehdessä autoa myydään samassa kuosissa kuin tuossa lahden tapahtumassa, mainitaan että auto on jäänyt seisomaan 1996, huollettu ja katsastettu syksyllä 2009, myyjänä kari.mattila@klassikot.fi.
Mietin että mistähän se jäi seisomaan -96, sillä Kyösti ajoi loppuvaiheessa aktiivikauttaan erilaisilla haimakaisen Sierroilla, mm. XR4x4 ja N-ryhmän Coswortilla ja tämä oli paljon aikaisemmin kuin -96.
Kellään tietoa auton nykyvaiheesta,eli onko tämä se ,josta Kyösti puhui Makkalle?
edesmennyt jo aikaa sitten:frown:onkohan nakke valtaharju vetäynyty ainaki katoin jonkun vanhan jutun siitä vmmästä
Ikivanha juttu, mutta vastataan silti:Mun yks harrastus on seurata vanhojen tehdas-Escortien liikkeitä ja Fordin antaman listan mukaan toi auto myytiin Kynsilehdolle alkuvuodesta 1975,eli ei tehtaan tukema.
Kekellä ei tuota kilpee ollu sillä Keken Ahvenanmaan ralli oli muistaakseni ykkösryhmän autolla, mutta noi kilvet on kyllä olleet kiinni MK II BDA:ssa.
Ehkä kertomisen väärti juttu (perustuu sivuunkirjoittaneen joskus oikuttelevaan muistiin) :Elämää suuremmalla vaihteella kirja kertoo tosta Hämäläien Escortista näin.
Auto on vuosimallia 1975.
Ali Haimakainen rakensi auton ralliautoksi vuonna 1977.
Hämäläinen ajoi autolla ensikertaa vuonna 1979.
Auton ensimmäinen moottori oli ns. pikku BDA eli 2-ryhmään viritetty 1,8 litrainen yli 200 heppainen moottori.Tuolloin autossa oli myös rs levikkeet.
Kun 2-ryhmän säännöt muuttuivat, nokalle vaihtui 2 litrainen 175 heppainen OHC moottori.
Kyöstin autossa oli John Wilcoxin tekemä 223 hv 1842cc BD joka seikkaili aika lailla tuosta korista irroittamisen jälkeen:
ensin se myytiin englannista ostettuun rata-miniin (Kurki-Suonio) mutta laite päätyi nopeasti kaiteeseen (Appara?) jos muistan Alin kertoman oikein. Tästä asennuksesta muistona on lohkon vaihteiston kiinnityslaipan irtisahaus-takaisinhitsausjäljet.
Sitten kone meni Laurenin BD-escoon räjähtäneen koneen tilalle. Auto päätyi 1-2(?) rallin jälkeen Nummelaan autoliikkeeseen josta sen osti 2 veljestä (nimi muistissa) jotka olivat B-junnuja ja eivät saaneet kilpailla ko. laitteella koska oli B-ryhmän siirtoluokituksella oleva laite. Eli kone vaihtui OHC-malliseksi siinäkin.
Moottori kulkeutui sivuunkirjoittaneelle, asensin sen viistokeula X-pack Escooni (ei aito) kuivasumppuineen päivineen Tran-X:n eteen. Oli mukavat pari kesää ajella. Tein koneeseen kevyen, ei helpon, remontin. Oma nimi piti kaivertaa kampuraan Wilcoxin alle :idea:
Myin moottorin 90-luvun alkupuolella Uuteenkaupunkiin (nimi muistissa; V.L.), näin myynti-ilmon koneesta n.2v sitten. Sittempää tietoa ei ole.
Jk.
Sierroista; Kyöstin ajama ja ilmeisesti suomen Fordin silloin omistama RS Cosworth oli esisarjan auto (valmistettu jo -85 syksyllä) ja toimi maahantuojan rekisterityypitysautona. Auto on muuttunut takaisin siviiliversioksi reilut 15 v sitten. Tallessa Haminan suunnalla tutulla.