70-luvun suurajot

karko

Well-known member
Liittynyt
19.7.2009
Viestit
120
Kiitos kehuista :eek:
Hienoja kuvia kprt!
Tuli mieleen kipeät muistot Satakuntarallista -81, niskat oli pari viikkoa jumissa tuon ulosajon jälkeen. Ei tosin oltu ainoat, niinkuin kuvistakin näkyy:D. Sorry OT muistelut, tosin onhan siellä paljon Jyskäläkuviakin.
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
Perskuta kun jostain löytäs tuosta Mikkolan '76 kuskaamasta Celicasta pienoismallin (kuin myös Löysän Datsunista samalta vuodelta).

Tuona vuonna nähtiin myös sellainen kummajainen kuin Citroen CX2200 rallin lähtöviivalla. Maalivaatteen alla sitä ei sitten enää nähtykään...:p
Celicasta on muistaakseni saksassa myyty hiton kallista , käsintehtyä pienoismallia, mutta ns. valmista sarjatuotantomallia siitä ei ole olemassa.Mä tein semmosen Solidon koriin, mutta ei se oikeen ole hyvä.
Datsunista ei ole olemassa minkään valtakunnan mallia, vielä.

Muistaakseni toi Citikka keskeytti tuolloin viimiselle pätkälle.
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
Hämäläinen itse sanoi viikko sitten, että voisi myydä sen Escortinsa, jos oikeanlainen ostaja löytyisi
Onko nyt siis kyse siitä ryhmän 2 Escortista? Sehän oli pitkään myynnissä Klassikot-lehdessä, en tiedä mitä Kyösti siitä autosta nyt puhui,mutta ilmoituksessa sanottiin auton olevan suoraan viimisen kisan jäljiltä ja se ei kyllä pitänyt paikkansa,mm. levikkeet oli otettu pois ja muutakin fiksausta tehty.
Pyyntihinnankin löydän, jahka löydän ensin sen lehden, tallessa se jossain on.
Tuo voittoautohan taas oli tehtaan tosi vanha kori,joka ei jäänyt suomeen .
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3629
Sijainti
JKL
Onko nyt siis kyse siitä ryhmän 2 Escortista? Sehän oli pitkään myynnissä Klassikot-lehdessä, en tiedä mitä Kyösti siitä autosta nyt puhui,mutta ilmoituksessa sanottiin auton olevan suoraan viimisen kisan jäljiltä ja se ei kyllä pitänyt paikkansa,mm. levikkeet oli otettu pois ja muutakin fiksausta tehty.
Pyyntihinnankin löydän, jahka löydän ensin sen lehden, tallessa se jossain on.
Tuo voittoautohan taas oli tehtaan tosi vanha kori,joka ei jäänyt suomeen .
Tuosta vuoden -77 autosta en osaa sanoa mutta Hämäläinen ajoi uransa aikana melko monella escortilla... Mm. Tuomo Hannonen ajoi uudemman Historic ikäkauden mestariksi tänä vuonna sellaisella autolla jolla Hämäläinen on myös joskus ajanut... Eli tuo(en ole nähnyt ilmoitusta) Klassikko lehdessä myynnissä ollut voi ihan hyvin olla myös Hämäläisen entinen...
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Tuosta vuoden -77 autosta en osaa sanoa mutta Hämäläinen ajoi uransa aikana melko monella escortilla... Mm. Tuomo Hannonen ajoi uudemman Historic ikäkauden mestariksi tänä vuonna sellaisella autolla jolla Hämäläinen on myös joskus ajanut... Eli tuo(en ole nähnyt ilmoitusta) Klassikko lehdessä myynnissä ollut voi ihan hyvin olla myös Hämäläisen entinen...
2010 ollessamme saabilla lahden motorshown näytösajossa, kyösti oli mukana fordilla. Lähemmin autoa siinä katsellessa se oli kyllä sen oloinen että oli viimeisen kisan jäljiltä pölyineen kaikkineen mutta taisi olla 1-ryhmän peli.
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
2010 ollessamme saabilla lahden motorshown näytösajossa, kyösti oli mukana fordilla. Lähemmin autoa siinä katsellessa se oli kyllä sen oloinen että oli viimeisen kisan jäljiltä pölyineen kaikkineen mutta taisi olla 1-ryhmän peli.
Klassikot-lehdessä oli myynnissä se valkonen kakkosryhmän auto jolla Kyösti ajoi muistaakseni 8 mestaruutta,ensin BDA koneella ja loput OHC-koneella.Siinä oli osa Köpin vanhoja mainoksia,osa selvästi teipattu uudestaan. Oikeastihan se ei ollut sama auto kahdeksaa vuotta, vain kilvet ja runkonumero kulkivat mukana.

Totta on,että Hannosen auto on ollu Kyöstillä ja se nimenomaan oli ja on taas ykkösryhmän auto, sen jälkeen sillä ajoi mm. Laine ja Lampi, Lammelta se siirtyi Naantaliin harrastajalle ja oli siinä vaiheessa ns. lyhytnokkainen RS. Jyskälän voittoauto sekä sen loppukauden SM-ralleissa ollut auto olivat tehtaan autoja brittikilvissä, ne ei jääneet suomeen ja samoin oli yhden ykkösryhmäläisen laita, ensin auto oli Mäkisen Timolla,sitte Köpillä ja nyt kai samat kilvet kiertää englannissa historicissa.
 
Liittynyt
18.8.2009
Viestit
73
Sijainti
Jyväskylä
UEL-584

Elämää suuremmalla vaihteella kirja kertoo tosta Hämäläien Escortista näin.

Auto on vuosimallia 1975.

Ali Haimakainen rakensi auton ralliautoksi vuonna 1977.

Hämäläinen ajoi autolla ensikertaa vuonna 1979.

Auton ensimmäinen moottori oli ns. pikku BDA eli 2-ryhmään viritetty 1,8 litrainen yli 200 heppainen moottori.Tuolloin autossa oli myös rs levikkeet.

Kun 2-ryhmän säännöt muuttuivat, nokalle vaihtui 2 litrainen 175 heppainen OHC moottori.

Hämäläinen voitti kyseisellä yksilöllä kahdeksan rallin suomenmestaruutta ja kaksi Maastoajon Cup-mestaruutta.

Hämäläinen kommentoi kirjassa että Escort oli luotettava auto, pariin otteeseen se tuli heitettyä selälleenkin, mutta ei ikinä niin pahasti että kori olisi mennyt vaihtoon.


Classic Motorshow 2010.

Pohjola Ralli 1980.

Länsirannikko Ralli 1981.
 
Viimeksi muokattu:

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
Elämää suuremmalla vaihteella kirja kertoo tosta Hämäläien Escortista näin.

Auto on vuosimallia 1975.

Ali Haimakainen rakensi auton ralliautoksi vuonna 1977.

Hämäläinen ajoi autolla ensikertaa vuonna 1979.

Auton ensimmäinen moottori oli ns. pikku BDA eli 2-ryhmään viritetty 1,8 litrainen yli 200 heppainen moottori.Tuolloin autossa oli myös rs levikkeet.

Kun 2-ryhmän säännöt muuttuivat, nokalle vaihtui 2 litrainen 175 heppainen OHC moottori.

Hämäläinen voitti kyseisellä yksilöllä kahdeksan rallin suomenmestaruutta ja kaksi Maastoajon Cup-mestaruutta.

Hämäläinen kommentoi kirjassa että Escort oli luotettava auto, pariin otteeseen se tuli heitettyä selälleenkin, mutta ei ikinä niin pahasti että kori olisi mennyt vaihtoon.

Juurikin sama auto jota tarkoitin ja niin kauan kun näin Kyöstin sillä ajavan, siinä oli nuo lasikuitulevikkeet. Klassikot-lehdessä autoa myydään samassa kuosissa kuin tuossa lahden tapahtumassa, mainitaan että auto on jäänyt seisomaan 1996, huollettu ja katsastettu syksyllä 2009, myyjänä kari.mattila@klassikot.fi.

Mietin että mistähän se jäi seisomaan -96, sillä Kyösti ajoi loppuvaiheessa aktiivikauttaan erilaisilla haimakaisen Sierroilla, mm. XR4x4 ja N-ryhmän Coswortilla ja tämä oli paljon aikaisemmin kuin -96.
Kellään tietoa auton nykyvaiheesta,eli onko tämä se ,josta Kyösti puhui Makkalle?
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
Kyöstin voittoauto

Se jyväskylän 1977 Hämäläisen voittoauto oli normaalisti Vatasen käytössä suomen kisoissa 77 & 78 ja 1978 Marja-Liisa Korpi ajoi sillä jyskälän.
Borehamin talli möi auton maaliskuussa -79, ostaja Tony Maslen.
 

motofan

Well-known member
Liittynyt
27.6.2008
Viestit
59
Sijainti
helsinki
vetäytyny

onkohan nakke valtaharju vetäynyty ainaki katoin jonkun vanhan jutun siitä vmmästä
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Mun yks harrastus on seurata vanhojen tehdas-Escortien liikkeitä ja Fordin antaman listan mukaan toi auto myytiin Kynsilehdolle alkuvuodesta 1975,eli ei tehtaan tukema.
Kekellä ei tuota kilpee ollu sillä Keken Ahvenanmaan ralli oli muistaakseni ykkösryhmän autolla, mutta noi kilvet on kyllä olleet kiinni MK II BDA:ssa.
Ikivanha juttu, mutta vastataan silti:
Matti Johansson ajoi OOO 98M :lla mk2 70-luvun loppupuolella, sinällään asiassa ei ole mitään ihmeellistä, mk2 RS1800 on samalla luokitusnrolla kuin mk1 RS1600; "evolution in production" eli isompi kone ja uudistunut kuori.
Ja vain suomessa kori ja runkonro ovat tarkoitettu ikuiseen liittoon :)

Nyttemmin kilvet ovat kiinni mk1:ssä.

Mk2 päätyi crossikäyttöön jolla ajoi mm. Seppo Niittymäki 70-80 -lukujen taitteessa.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Elämää suuremmalla vaihteella kirja kertoo tosta Hämäläien Escortista näin.

Auto on vuosimallia 1975.

Ali Haimakainen rakensi auton ralliautoksi vuonna 1977.

Hämäläinen ajoi autolla ensikertaa vuonna 1979.

Auton ensimmäinen moottori oli ns. pikku BDA eli 2-ryhmään viritetty 1,8 litrainen yli 200 heppainen moottori.Tuolloin autossa oli myös rs levikkeet.

Kun 2-ryhmän säännöt muuttuivat, nokalle vaihtui 2 litrainen 175 heppainen OHC moottori.
Ehkä kertomisen väärti juttu (perustuu sivuunkirjoittaneen joskus oikuttelevaan muistiin) :
Kyöstin autossa oli John Wilcoxin tekemä 223 hv 1842cc BD joka seikkaili aika lailla tuosta korista irroittamisen jälkeen:
ensin se myytiin englannista ostettuun rata-miniin (Kurki-Suonio) mutta laite päätyi nopeasti kaiteeseen (Appara?) jos muistan Alin kertoman oikein. Tästä asennuksesta muistona on lohkon vaihteiston kiinnityslaipan irtisahaus-takaisinhitsausjäljet.
Sitten kone meni Laurenin BD-escoon räjähtäneen koneen tilalle. Auto päätyi 1-2(?) rallin jälkeen Nummelaan autoliikkeeseen josta sen osti 2 veljestä (nimi muistissa) jotka olivat B-junnuja ja eivät saaneet kilpailla ko. laitteella koska oli B-ryhmän siirtoluokituksella oleva laite. Eli kone vaihtui OHC-malliseksi siinäkin.
Moottori kulkeutui sivuunkirjoittaneelle, asensin sen viistokeula X-pack Escooni (ei aito) kuivasumppuineen päivineen Tran-X:n eteen. Oli mukavat pari kesää ajella. Tein koneeseen kevyen, ei helpon, remontin. Oma nimi piti kaivertaa kampuraan Wilcoxin alle :idea:
Myin moottorin 90-luvun alkupuolella Uuteenkaupunkiin (nimi muistissa; V.L.), näin myynti-ilmon koneesta n.2v sitten. Sittempää tietoa ei ole.

Jk.
Sierroista; Kyöstin ajama ja ilmeisesti suomen Fordin silloin omistama RS Cosworth oli esisarjan auto (valmistettu jo -85 syksyllä) ja toimi maahantuojan rekisterityypitysautona. Auto on muuttunut takaisin siviiliversioksi reilut 15 v sitten. Tallessa Haminan suunnalla tutulla.
 
Viimeksi muokattu:

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Takaisin otsikon suuntaan:

On vaivannut vuoden 1970 Suurajojen reitti. Muistan olleeni isäni kanssa sitä katsomassa hyvin eteläisessä suomessa, taisi olla Lieviön tie ilta-aikaan. Ainakin oli pimeää ja silloin 4-5v tenavan pää ei ole sen jälkeen tolkuissaan ollut ;)
En löytänyt yhden illan googgeloinnilla reittiä/karttaa/pätkiä. Onko kenelläkään vinkkiä?
 
Ylös