70-luvun suurajot

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Opel Kadett GT/E

Mulla on pulma. Kirjoitan vuoden 1976 osaan Anders Kullängin uudesta nelosryhmän Opelista, Kadett GT/E. Olen kirjoittanut, että siinä oli ajan hengen mukaan 16 venttiiliä, mutta oliko? En löydä mistään varmistusta asialle. Jos joku täällä tietää, niin vinkkaatteko?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Viimeksi muokattu:

Titama

Well-known member
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
48
Taisipa sittenkin olla. Sama kones kuin Chevette HSR:ssa.
HSR tuli 1980 ja siinä oli 2,3 litrainen kone, Opelin kone pystyssä ja Vauxhallin kone vinossa... ei taida paljon yhteistä olla.
 
Viimeksi muokattu:

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
gt/e moottori

Taisipa sittenkin olla. Sama kones kuin Chevette HSR:ssa.

http://www.cavalierandchevetteclub.co.uk/new_page_5.htm
Kadett gt/e 16v-moottori ei käsittääkseni ollut edes sukua Chevetten moottorille joka oli taas Lotus-pohjainen moottori ja sukua Sunbeam-Lotus moottorille ja jopa hyvin samannäköinen. Lisäksi Chevetten moottori oli voimakkaasti kallistettu vasemmalle sen korkeuden takia ja Opel 16v taas oli täysin pystyssä. Chevette 16veessä oli imut oikealla puolella moottoria ja Opel 16veessä vasemmalla.

Röhrl voitti 16v-moottorilla Ypres-rallin -76 mutta muuten keskeytti useita kisoja tekniikkaongelmiin, moottori- ja taka-akseliongelmiin. Radalla DTM-sarjassa sen sijaan Röhrl pärjäsi hyvin 16v-koneella mutta kyllästyi jatkuviin keskeytyksiin rallissa ja lähti Fiatille ja loppu onkin sitten sitä historiaa...
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11236
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Btw. Mikäs sääntö on vuosien varrella saanut aikaan sen, että jotkut kilpa-autot on olleet Suomessa ajaessaan ulkomaan rekisterissä ja joihinkin on pitänyt hankkia suomalaiset siirtokilvet (/-tarrat)? Esim. 2003 Neste Rallissa Loixin Huihai oli ulkomaan kilvissä, mutta Välly-Jussin samanlainen oli suomalaisilla siirtokilvillä.

Samoin Hirvosen ja Latvalan Fiikukset oli 2003 "laputettu" mutta Märtinin ja Duvalin autot oli ulkomaan kilvissä.
delorean kertoi sen nykytilan mutta ennen asian ratkaisi missä maassa kuski on oikeasti kirjoilla. Esim Tommi Mäkinen (saati sitten Loix) asui jossain muualla (siinä vuokrakerrostalossa) ja sai ajaa vierasmaalaisella, mutta Bosse asui muijan ja mukuloiden kanssa Suomessa, eli autoon tarvittiin suomalaiset siirtokilvet.

1994 leikittiin itse kilvillä Jyskälässä ja jotkut katseli kummissaan...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
HSR tuli 1980 ja siinä oli 2,3 litrainen kone, Opelin kone pystyssä ja Vauxhallin kone vinossa... ei taida paljon yhteistä olla.

Okeido. Seison tältä osin korjattuna. Aattelin vaan että Vauxhall oli kuitenkin tuolloin jo osa GM-konsernia niin olis ollu myös yhteisiä koneita. Chevettehän on keulaa lukuunottamatta Opel Kadett C (City tai Sedani).

Kun Opel sitten lanseeras Kadutin tilalle 400:n Asconan niin samalla nypättiin piuhat irti Vauxhallin omista projekteista.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
delorean kertoi sen nykytilan mutta ennen asian ratkaisi missä maassa kuski on oikeasti kirjoilla. Esim Tommi Mäkinen (saati sitten Loix) asui jossain muualla (siinä vuokrakerrostalossa) ja sai ajaa vierasmaalaisella, mutta Bosse asui muijan ja mukuloiden kanssa Suomessa, eli autoon tarvittiin suomalaiset siirtokilvet.

1994 leikittiin itse kilvillä Jyskälässä ja jotkut katseli kummissaan...
Oliko Nakke Valtaharjukin sitten ulkomailla vakituiseen asustava kun tuossa Makkan kuvassa Mirahirviö näyttäs olevan Italian kilvissä?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3648
Sijainti
JKL
Oliko Nakke Valtaharjukin sitten ulkomailla vakituiseen asustava kun tuossa Makkan kuvassa Mirahirviö näyttäs olevan Italian kilvissä?
Tuon ajan käytännöistä en osaa sanoa mutta vielä tuossa 10v sitten olin Jyskälässä huollossa yhdellä kaverillani joka starttasi kisaan ja nuotitti sen autoilla(siis kaksi eri autoa) jotka olivat Hollannin kilvissä. Niihin autoihin sai hakea tullilta jonkinlaisen väliaikaisen käyttöluvan jolloin niillä pystyi ajamaan normaalisti ja laillisesti Suomessa.
 

karko

Well-known member
Liittynyt
19.7.2009
Viestit
120
Oliko Nakke Valtaharjukin sitten ulkomailla vakituiseen asustava kun tuossa Makkan kuvassa Mirahirviö näyttäs olevan Italian kilvissä?
Muistaakseni myös se, että kuljettajalle maksettiin ns. palkkaa ajamisesta, oikeutti ajamaan muualla rekisteröidyllä autolla.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
815
Kadett gt/e 16v-moottori ei käsittääkseni ollut edes sukua Chevetten moottorille joka oli taas Lotus-pohjainen moottori ja sukua Sunbeam-Lotus moottorille ja jopa hyvin samannäköinen. Lisäksi Chevetten moottori oli voimakkaasti kallistettu vasemmalle sen korkeuden takia ja Opel 16v taas oli täysin pystyssä. Chevette 16veessä oli imut oikealla puolella moottoria ja Opel 16veessä vasemmalla.
Chevetten moottori on vuonna 1966 esitellystä Vauxhallin OHC:stä kehitelty. Niin Magnumin, Chevette HS:n kuin Chevette HSR:n koneet juontavat juurensa Vauxhallin OHC:hen. Moottori on siis Vauxhall-pohjainen, ei Lotus-pohjainen.

Myös Lotuksen 900-sarjan koneet on joidenkin huhujen mukaan kehitelty Vauxhallin OHC-koneen pohjalta.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_900_series

Kadett GT/E:n (kuten myös vanhempien Kadett Rallyen ja Ascona A:n ja uudempien Ascona 400:n ja Manta 400:n) moottori puolestaan perustuu Opelin CIH-moottoriin.
http://www.opelgt.com/forums/group-6-engine/21691-evolution-gm-opel-cih-engine.html

Sitä en tiedä, onko Suurajoissa esiintyneessä Kadettissa ollut 16-venttiilinen kansi, mutta Chevetten koneen kanssa sillä ei juuri ole yhteistä.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Onko kuvassa 16-venttiilinen Opel?

Tämä kuva tulee kirjaani vuoden 76 ennakko-osuuteen. Voiko kuvasta päätellä montako venttiiliä kysyy tekniikan lisensiaatti ;)
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Jonkun verran pieni kuva, mutta kyllä tuossa on kyseessä Opelin 16 venttiilinen kansi. Nelosryhmän Kadetissa kansi oli 2-litraisen alakerran päällä.
 
Viimeksi muokattu:

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Kadett GT/E 16v

Kiitos asiallisista tiedoista Magnum 2300, näin asiat on. Olisi pitänyt kirjoittaa Lotus pohjaisesta kannesta eikä moottorista kuten hyvin tiedän.
Makalle että kyllähän se 16v on ja näissä 2.0 16v Opeleissa käytettin ruiskuja kun Fordeissa taas kaasareita (radalla ruiskuja). Polttoaineen suihkutusta käytettiin myös edellisessä saman Opel-moottorin "evo" versiossa joka oli 8 venttiilinen läpihengittävä Steinmetz Crossflow versio Ascona A mallissa. Kulläng ajoi tällä versiolla myös jyskälässä, oisko -75?. Ymmärtääkseni tämä versio on erittäin harvinainen ja hyvin etsitty ja haluttu historic-miesten keskuudessa ja luokiteltu ryhmään 2. Näistä 60-70 luvun Opel moottoreista nimim.Titama tietäisi varmaan paljon!!.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Aa-pu-va

Jos leikitään että vuosi 1980 on 70-luvun viimeinen vuosi :p niin tää ei oo edes off-topic.

Mutta tarttis saada muutama hyvä kuva Timo Mäkinen Racingin Triumph TR7 V8:a s.e. näkyis nua sponsoritarrat ja niiden paikat.. Osaakos Makka tai Kari N autaa?
 

talpela

Well-known member
Liittynyt
1.4.2011
Viestit
665
Sijainti
lohja
Humalamäki, joka on poistettu reittikartasta osaksi vuoden 1984 onnettomuuden takia....Osaksi erikoiskoe poistettiin myös sen takia, että Humalamäki sisältää niin valtavia hyppyjä sekä mäkien takaa yllättäviä jyrkkiä mutkia, joissa rajun onnettomuuden riski on suuri. Kuten mäki, jossa vuonna 1987 Jussi Kynsilehdon Ford Escortin on huhuttu lentäneen yli 70 metriä http://fi.wikipedia.org/wiki/Neste_Rally_Finland
Kunnon wikipedia tietoa taas. Ensin mainitaan että Humalamäki poistettiin reitiltä -84 onnettomuuden jälkeen. OK, totta. Pari riviä myöhemmin Jussi Kynsilehto lentää kuitenkin Escortillaan -87 kisassa yli 70metriä juuri Humalamäessä:wall: Varmaan haettu Kynsilehdon hirmuloikkaa Raikuussa -75, mutta millä ilveellä se on onnistuttu siirtämään 12 vuotta eteenpäin erikoiskokeelle, joka ei kuulunut enää kyseisen vuoden reittiin. :nope:
 

Titama

Well-known member
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
48
Mulla on pulma. Kirjoitan vuoden 1976 osaan Anders Kullängin uudesta nelosryhmän Opelista, Kadett GT/E. Olen kirjoittanut, että siinä oli ajan hengen mukaan 16 venttiiliä, mutta oliko? En löydä mistään varmistusta asialle. Jos joku täällä tietää, niin vinkkaatteko?
Meinasin tämän luettuani jo kirjoittaa, että uskon kun nään kuvan, mutta ei sitten tarvinnut...:) Opel-team kun ajatti -76 sekä 16V että 8V GT/E:itä, Röhrlillä oli aina 16V, mutta teamin kakkosautoa ajaneilla keikkakuskeilla oli myöskin 8V läpihengittävillä koneilla varustettuja käytössään kaudella -76. Tuo Andersin autohan oli se yksilö, jolla GT/E-ralliprojekti esiteltiin ja jolla Röhrl ajoi kaudella 1975 joitain kisoja 2-ryhmässä.

Tämä kuva tulee kirjaani vuoden 76 ennakko-osuuteen. Voiko kuvasta päätellä montako venttiiliä kysyy tekniikan lisensiaatti ;)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kullangin venttiilit 76

Niin, oliko niitä venttiilejä 8 vai 16, joka tapauksessa Kulläng täräytti Humalamäessä kakkoseksi, josta oheinen Pepe Salorannan otos.
 
Ylös