70-luvun suurajot

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Salorannan Pepen otoksia

Sain eilen diasarjan herra Salorannanta vuosista 75-76. Jo valmiiksi taitetttu vuosi 1975 kokeekin vielä muutoksia ja lisäyksiä.

Ohessa yksi näyte vuoden 75 katsastuksesta. Kukahan tuo elite-mies on? Tuota hommaa minäkin olisin halunnut tehdä, liimata tarroja. Pikkupoikana se oli niin suuri intohimo, että teippailin salaa isoveljen ja isän autoja. Mikseiköhän isä antanut olla Saabin konepellillä itse maalarinteipistä tehtyä Colt-mainosta? ;)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Suurajot 1978 ja 1979

Nyt pyytäisin kaikki "tietäjiä" auttamaan minua. Kaipaisin vuosiin 78 ja 79 omakohtaisia muisteluita tai luettuja ja tosiasioiksi uskottuja tarinoita. Annan tässä muutamia tapahtumia vuodesta 78, joista olisi kiva kuulla kentien omia kokemuksianne:

- Köpi Hämäläisen kaato Ouninpohjassa. Kirjoitusten mukaan auto meni romuksi, mutta kuvien mukaan ei. Ajoi maaliin ja oikeassa kyljessä oli vähän ruttuja
- Henkka Toivosen Porschen konevika Luopioisten suunnalla
- Uffe Grönholmin kaato Saalahdessa
- Ari Vatasen öljyputkikatko Kuukanpäässä
- Timo Salosen kaato Myhinpäässä ja sitä seurannut tuulilasitta ajo
- Anders Kullängin huimat hypyt Ruuhimäessä. Kuvien mukaan ensimäisessä hypyssä puhkesi öljypohja ja toisessa autoa seuraa sininen savu. Silti hyppäsi vielä kolmannenkin kerran jossa lisävalot alarivistä meni tuusannuuskaksi. Aika kovapäinen kaveri...
 

jknR

Well-known member
Liittynyt
17.11.2009
Viestit
135
Tutkimassa Ulfin GT/E:n vaurioita. Seison punainen lätsä päässä tuossa kuskin oviaukossa. Edit. Toi tumma pläntti konepellissä numerolapun vasemmalla puolella on öljyntäyttöaukon konepeltiin lyömä reikä.



 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Saalahti 1978

Tutkimassa Ulfin GT/E:n vaurioita. Seison punainen lätsä päässä tuossa kuskin oviaukossa.
Noniin, hieno juttu. Olen monista kuvista koittanut arpoa miten päin tuo auto kuvassa on? Kunhan lumet lähtee, meen ajamaan Saalahden tien ja paikallistan tuon kohdan. MItä pikkupojan päässä liikkui? Näitkö itse kaatoa?
 

jknR

Well-known member
Liittynyt
17.11.2009
Viestit
135
Jotenkin mulle on jäännyt sellainen mielikuva, että tuo Kadett olisi jäännyt ihan keula menosuuntaan. Itse kaatoa ei nähty, oltiin katsomassa tuosta paikasta jonkin matkaa maaliin päin. "Laulun" loppu kyllä kuultiin. Vanhemmat olisi haluneet siirtyä jo seuraavalle pätkälle, mutta mä vaadin, että Ulfin autoa on käytävä katsomassa!

Edit. Olikos se sitten -79 kun Anders Kullangin GT/E:stä hajosi moottori. Oltiin katsomassa siinä kohtaa missä se moottori hajosi. Jotain palasia lensi konepellin lävitse korkealle ilmaan. Yksi katsoja löysi sitten entisen kiertokangen siitä tien vierestä. Se kanki oli vielä sen verran kuuma ettei sitä kärsinyt pitää kädessä, niin jonkun sanomalehden päällä sitä ihmeteltiin. Joku siitä sitten pääti lähteä katsomaan sitä autoa, kun "sehän on tuossa ihan lähellä". Mies tuli takaisin melko paljon myöhemmin ja kirosi kun se auto olikin rullannut vielä yli kilometrin sen jälkeen kun se moottori hajosi.
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kulläng 79

Jotenkin mulle on jäännyt sellainen mielikuva, että tuo Kadett olisi jäännyt ihan keula menosuuntaan. Itse kaatoa ei nähty, oltiin katsomassa tuosta paikasta jonkin matkaa maaliin päin. "Laulun" loppu kyllä kuultiin. Vanhemmat olisi haluneet siirtyä jo seuraavalle pätkälle, mutta mä vaadin, että Ulfin autoa on käytävä katsomassa!

Edit. Olikos se sitten -79 kun Anders Kullangin GT/E:stä hajosi moottori. Oltiin katsomassa siinä kohtaa missä se moottori hajosi. Jotain palasia lensi konepellin lävitse korkealle ilmaan. Yksi katsoja löysi sitten entisen kiertokangen siitä tien vierestä. Se kanki oli vielä sen verran kuuma ettei sitä kärsinyt pitää kädessä, niin jonkun sanomalaehden päällä sitä ihmeteltiin. Joku siitä sitten pääti lähteä katsomaan sitä autoa, kun "sehän on tuossa ihan lähellä". Mies tuli takaisin melko paljon myöhemmin ja kirosi kun se auto olikin rullannut vielä yli kilometrin sen jälkeen kun se moottori hajosi.
Kyllä, se oli 1979. Nyt tulee just sellaista tarinaa, jota kaipasinkin!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Yllättävä vieras

Tänään soi puhelin ja siellä oli S. Lampinen. Tuli poikkeamaan työpaikallani. Siinä meni pari tuntia rattoisasti (työaikaa) jutustellessa ja hänen mahtavan arkistonsa anteja selaillen. Nyt tutkittiin vanhoja Moottoriurheilulehtiä 60-luvun alusta.

Sain muutamia hyviä täsmennyksiä kirjaani ja vielä enemmän tulevaan 60-luvun eeppokseen.
 

jknR

Well-known member
Liittynyt
17.11.2009
Viestit
135
Oi niitä aikoja!

Edit. Tämä kuva olikin Sveitsin Rallista...


No tämä on sitten Suurajoista -78.
 
Viimeksi muokattu:

jknR

Well-known member
Liittynyt
17.11.2009
Viestit
135
No hupsista. Tuo kuvahan onkin -78 Sveitsinrallista.
 

jar

New member
Liittynyt
24.11.2011
Viestit
1
ANT-164

Tuohon viivaan kysymyksen kompa perustuikin, eikä harhauttanut ainakaan hopoa. Saabi on suomen kilvissä ANT-164, ilmeisesti ei kuitenkaan alkuperältään tuo Stigun yksilö.
Hieno oivallus Jukalta kun Saabi oli jo muutenkin mainoksia myöten samannäköinen Stigun auton kanssa.
Täysin off topic, mutta.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Tuusniemellä 1978

Nyt olen menossa pikataipaleella nro 29 Tuusjärvi. Ollaan Tuusniemen ja Kaavin välimaastossa. KOhta mennään ylemmäksi aina Juankoskelle saakka. Juicen kotipitäjässä ajettiin vuonna 1978 erikoiskoe numero 30 Vehkalahti. Onko kukaan foorumilainen sieltä suunnalta kotoisin?
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Nyt olen menossa pikataipaleella nro 29 Tuusjärvi. Ollaan Tuusniemen ja Kaavin välimaastossa. KOhta mennään ylemmäksi aina Juankoskelle saakka. Juicen kotipitäjässä ajettiin vuonna 1978 erikoiskoe numero 30 Vehkalahti. Onko kukaan foorumilainen sieltä suunnalta kotoisin?
Ei ihan. Mutta molempia pätkiä on ajettu lähiaikoina F-cupin kisoissa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Vanhasta VM:sta eksyi silmiini Markku Saariston Elämäni Kisa, jossa kerrattiin vuoden 1972 Suurajojen sattumuksia. Pätkiä oli lännessä Virtain seudulla, koillisessa Kuopion lähistöllä ja kaakossa Mikkelin seudulla. Siinä sitä olis ajamista niille velliperseille, joiden mielestä kaikkien pätkien pitäs olla liki Jyväskylää ja Lahden lenkki on liian kaukana....
 

jknR

Well-known member
Liittynyt
17.11.2009
Viestit
135
Vanhasta VM:sta eksyi silmiini Markku Saariston Elämäni Kisa, jossa kerrattiin vuoden 1972 Suurajojen sattumuksia. Pätkiä oli lännessä Virtain seudulla, koillisessa Kuopion lähistöllä ja kaakossa Mikkelin seudulla. Siinä sitä olis ajamista niille velliperseille, joiden mielestä kaikkien pätkien pitäs olla liki Jyväskylää ja Lahden lenkki on liian kaukana....
Nimenomaan! :alppu:
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3628
Sijainti
JKL
Mitä itse olen asiasta keskustellut kilpailijoiden kanssa niin kukaan ei suoraan kritisoi sitä että pätkät ajetaan kaukana Jyväskylästä. Ongelma on siirtymät pätkien välissä. Ennen pätkiä oli enemmän eikä tuonlaisia kahden tunnin siirtymiä ollut. Viime vuonna kun Hassi meni siirtymäksi, osa kilpailioista ajeli siirtymiä neljä ja puoli tuntia ennen kuin pääsivät ekaa kertaa pätkälle. Sellaiset kun saisi pois niin kaikki olisivat tyytyväisiä.
 

Mikey

Active member
Liittynyt
11.6.2011
Viestit
39
Hienoa, että auto on vielä olemassa. Mua kiinnostaa sen alkuperä. Normi 911S autoissa ei ollut sellaisia etulokasuojia, mitä tuossa oli. Porsche-historiikkikirjoissa vastaavia näkyy joissain rata-autokisoissa. Oliskohan tuokin ollut joku ratavehje alunperin? Mulla on yksi kuva, jossa Pauli Toivonen ja Antti AW ajaa Keimolassa Vihreällä Porschella, jossa on juuri samat levikkeet. Vuosi oli jotain 71-72.
Ko Vihreitä possuja on 2 eka on -70 911S joka tehty STksi 06/70 johon referoit 2.3 koneella kuitulevikkein ja alumiiniovin etc. Alkuperäiset tehtaan SThän sitten taas oli tehty ohuemmista pelleistäkin.

Tämä 72 mallinen AAV-911 on tuossa mainittu Rafun tsekkaamana, selvispä sekin.
Toki kirjanpito voi olla puutteellinen mutta löytyy täältä esim 72 Keltaisen RSn ostokuitti ( käytettynä vuonna 73) myös.. toimitettuna Leksalle omaksi ( palkkana?). Kirjanpito loppuu vuoteen 1973 jolloin AAWn toimintakin kilpatallina loppui.

Tämä eka, vihreä ratapeli (valkoisella Porsche Helmaraidoituksella jota AAV-911ssä ei ollut) jossa leveät Minilitet ( jotka on voinut kyllä "eksyä" muihinkin) lienee ollut Raisiossa 1980 alkuvuonna ilman etupäätä kun siihen törmäsin, oli silloin menossa Rallicrossiin juttujen mukaan mutta luulempa että siitä on nytten tehty pesukoneita jo toistamiseen, oli silloin koko keulaa vailla, vai olikos tämä juurikin AAV-911, oli todella surkeassa kunnossa kyllä ja vain hylsy jäljellä. Tekniikka ainakin myytiin eteenpäin jo tod näk Leksan toimesta koska RSRäänkin vaihtui tekniikkaa vähän väliä. Voin toki Leksalta,Tarulta,Pojalta tai muulta lähipiiriltä asiaa kysäistä jos sattuu muistamaan oikein....Eräs mekaanikkokin on kyllä tiedossa mutta ei hänkään muistanut juurikaan mitään muutakuin sen että peltitöitä sai tehdä vähän väliä, Tämä mies ajoi itse kilpaa A-Asconalla.
Porschet millä Leksa ajoi 1973 eteenpäin Rallia oli kaikki hänen. Jopa Keltainen RS, tämän vahvistaa mies itse ja kuitit.

Olen joskus sinne Kankaanpäähän varmaan 15v sitten soitellutkin kun auto oli kaupan mutta en saanut itsestäni irti tulla paikan päälle rahat kourassa kun toi oma Alfa GTV jolla Leksa kisannut vei mielenkiintoa.
 
Viimeksi muokattu:

Mikey

Active member
Liittynyt
11.6.2011
Viestit
39
Auto on ainakin erikoisvalmisteinen, ei siis sarjatuotannolla tehty. Mielestäni taisin tänään nähdä netin syövereistä kuvan autosta jossa sillä ajettiin asfalttiradalla...? Noista lokasuojistahan oli jo aikaisemmin puhetta. Onko sinulla mitään tietoa moottorista? Olen saanut Saksan tehtaalta tiedot, jossa lukee että moottori 2,5 Racing Version. Saksan mobile.de:ssä vastaavanlainen auto myynnissä, siellä maininta että 21 kappaletta valmistettu.
'
Tämäkin on mielenkiintoista että tekikös tehdas ohutpeltisia 911ST/Riä 21kpl vai laski kaikki eli muutetut asiakkaiden 911Sät mukaan, se tekee hinnoissakin aika haitarin, sinänsä Porschekin vaihteli kilpureiden runkoja miten sattui.. on runkoja joilla kaksi numero niin 908 kuin 917 malleissa ja sitten on jopa 917 autoja joissa sama runkonumero..esim 021 jaq 021S... eli AAWn 917K 1970 ja Leksan 1971 Spyder. Yhtäkaikki, hauskaa salapoliisityötä.
 

Mikey

Active member
Liittynyt
11.6.2011
Viestit
39
Sen tiedän, että siihen vaihdettiin rata-Porschesta kone Suurajoihin 1977 tai 1979, mutta se otettiin sen jälkeen pois. Kone tuli Pauli Toivosen rata-Porschesta. Mutta mä selvittelen asiaa, kunhan keskustelen AAW-tallin sen aikaisen päämekaanikon kanssa...jos hän nyt muistaa tuommoisia ;)

Toki yritän kysyä näitä myös itse Leksa Kinnuselta, mutta se vaatii aikaa ja harkintaa
Siis tuohon aikaan koko AAWta kilpatallina ei ollut edes enään olemassa.
Leksa ajoi ihan omana tallinaan.
Koneenvaihdosta Leksakin mulle sanoi joskus että hän osti Paulin RSRn padan mutta laittoi sen omaan Rata-RSään jolla piti Henkan Ahvenistolla takanaan vaikka siinä oli vähemmän tehoa kuin Henkalla. Siitä Leksa jaksoi veistellä ;)
Mitä tulee muuhun niin esim 917 osalta hän ei tiennyt tai muisti asioita väärin kun käytiin niitä läpi koska puhui että 72 ja 73 oli eri autot vaikka ei olleet.
Jos taasen hän käytti jotain ratapataa ja tod näk juuri tätä AAV-911llä rallissa niin ihmettelen ettei katsastuksessa kärynnyt kun kaikkihan katsurit kyllä koneet tunsi kun ne kiersi yhdestä possusta toiselle.
 
Ylös