JEP
Well-known member
- Liittynyt
- 6.3.2001
- Viestit
- 48
Terve!Vähän offtopiccia ketjun osalta ja pitäis varmana siirtää myös Porsche ketjuun mutta sivuaa tätäkin joten annetaan tämän pitkän postauksen mennä.
Jotta ei Porschet menisi liian helpoksi pitää tietää mitä missäkin oli.. esim 72 mallisesta S/Tstä aikanaan tuli RSR sarjanumerolla 0001 vaikka itse sarja alkoi numerosta 0011 eli 10kpl "protoja" oli liikkeellä ekojen ollessa kisoissa jo 72... eli tod näk Porsche teki kolaroiduista (jota 0001 oli tämänhetkisen tiedon mukaan) ja varastossa olleista 72 911 hylsyistä RSRiä itselleen, noh nämä on helppo bongata maallikonkin koska 72 mallisessa on ainoana vuotena öljyntäyttöluukku oikeassa loksussa.
Tällä 0001 RS Protolla Kinnunen /Haldi ajoi 73 Targassa 3ksi.
Mikä tekee vielä asian mielenkiintoiseksi on se että vaikka luvusta 21kpl pidetään maailmalla kiinni todellisuudessa S/Ttä tehtiin 18kpl vuosina 70/71 ja 72 niitä tehtiin 49, plus sonderwünchit, eli autoja joita asiakkaat tilasi eri option, ei täytena S/T pakettina tai omia joita he toi Porschelle muutettaviksi joita myydään nykyään S/Tnä.
Näitä konversioita ja sonderwünscheja siis tehtiin erillaisina kokoonpainoina jotkut oli vaan korisarjalla ja normi 911S koneella jopa, kolmen vuoden aikana joista suurin osa yksitulppaisina ralli/asiakaspeleinä, 70/2247cc, 71/2381cc kokoisina.
Tehtaan Ratapelit oli yleensä tuplatulppaisia ja aina ohutpeltisiä ja todella ohkaisesti maalattuja jopa.
1972 vielä pitää tietää oliko kyseessä 2492 vai 2494cc kone ollakseen oikeassa toisia tehtiin 2kpl (lyhytiskuisia) ja toisia 47 ja oliko kaasarit vai ruiskut.
Hinta-haitari tulpatulppaisen tehtaanlaisen ohutpeltisen ratapelin minkä numerot täsmää tehtaan kuitteihin vs historiassa aukkoja omaavan ei niin menestyneen historian eri palikoista kasatun yksitulppaisen normipeltisen (sonderwünschin tai asiakkaan oman muutetun jopa ) rallipelin joka harsittu kasaan perunasäkistä on melkoinen maailmalla... puhutaan 25 kertaisista summista jopa.
Itsellä on tiedossa suht. varma tapa erottaa feikki aidosta korin osalta ja siitä on hyvä lähteä eteenpäin ja alkaa etsimään orkkis tekniikkaa ( todella kallista leikkiä ja erittäin aikaavievää, monta ok taloa rakentaa sillä hinnalla ja ajalla kun on vaikea tapaus edessä, ja keskeneräisiä tällaisia on maailmalla pilvin pimein.. jopa 917 Porscheja löytyy vielä.
Jos etsiessä löytyy jotain tietoa niin ollaan jonkinsortin aidon jäljillä.
Sen irroitettavan lätkän tavaratilassa kun voi kiinnittää mihin hylsyyn vaan. Tämä pilkuntarkkuus juontaa vaan siitä syystä että opettelin Corvettejen numbers match tsekkauksia jo 80 luvulla kun niitten touhu riistäytyi käsistä jenkeissä ja jatkoin niistä Alfoihin kilpapuolella ( esim Alfa GTA 1600 vm -65-> lähti suomestakin takas tehtalle ja voitti euroopanmestaruuden sama yksilö 1300 GTAjna vm 68na pari vuotta jälkeen) ja kun molemmissa oli aukkoja meinasin että edes Saksalaiset olisi tarkempia mutta ei ainakaan Porschen eikä Mersun kohdalla mitä tulee kisavehkeisiin. Siviilit onkin sitten selvää pässinlihaa.
Parasta on siis löytää räpeltämätön peli tai tehdä replika mikä minun mielestä elävöittäisi historic-sarjoja ja edes jotkut aidot säästyisi tuhoilta koska ei tehtaatkaan aikanaan noudattanut sääntöjä pilkuntarkasti (itseasiassa kaikkea muuta). Riitti että vastasi luokkaria kunhan ei korin runkonumeroita liikaa tarkasteltu.... tehtiinhän 911Riä ja GTitä joilla voitettiin Montea sun muuta ihan normi 911Lstä jo 60 luvulla.. :alppu:
PS YVt asian tiimoilta tervetullutta.
Todella kiva lukea noita historiikkeja kilpa-autoista. Itseäni kiinnostaa kovasti nuo mainintasi Alfoista, tyypit GTJ / GTAJ / GTV , eri moottorikoot jne. ja niiden tarinat Suomessa olosta..., kuka ajoi Suomessa jne.
t. JEP