70-luvun suurajot

JEP

Well-known member
Liittynyt
6.3.2001
Viestit
48
Vähän offtopiccia ketjun osalta ja pitäis varmana siirtää myös Porsche ketjuun mutta sivuaa tätäkin joten annetaan tämän pitkän postauksen mennä.

Jotta ei Porschet menisi liian helpoksi pitää tietää mitä missäkin oli.. esim 72 mallisesta S/Tstä aikanaan tuli RSR sarjanumerolla 0001 vaikka itse sarja alkoi numerosta 0011 eli 10kpl "protoja" oli liikkeellä ekojen ollessa kisoissa jo 72... eli tod näk Porsche teki kolaroiduista (jota 0001 oli tämänhetkisen tiedon mukaan) ja varastossa olleista 72 911 hylsyistä RSRiä itselleen, noh nämä on helppo bongata maallikonkin koska 72 mallisessa on ainoana vuotena öljyntäyttöluukku oikeassa loksussa.
Tällä 0001 RS Protolla Kinnunen /Haldi ajoi 73 Targassa 3ksi.

Mikä tekee vielä asian mielenkiintoiseksi on se että vaikka luvusta 21kpl pidetään maailmalla kiinni todellisuudessa S/Ttä tehtiin 18kpl vuosina 70/71 ja 72 niitä tehtiin 49, plus sonderwünchit, eli autoja joita asiakkaat tilasi eri option, ei täytena S/T pakettina tai omia joita he toi Porschelle muutettaviksi joita myydään nykyään S/Tnä.
Näitä konversioita ja sonderwünscheja siis tehtiin erillaisina kokoonpainoina jotkut oli vaan korisarjalla ja normi 911S koneella jopa, kolmen vuoden aikana joista suurin osa yksitulppaisina ralli/asiakaspeleinä, 70/2247cc, 71/2381cc kokoisina.
Tehtaan Ratapelit oli yleensä tuplatulppaisia ja aina ohutpeltisiä ja todella ohkaisesti maalattuja jopa.
1972 vielä pitää tietää oliko kyseessä 2492 vai 2494cc kone ollakseen oikeassa toisia tehtiin 2kpl (lyhytiskuisia) ja toisia 47 ja oliko kaasarit vai ruiskut.

Hinta-haitari tulpatulppaisen tehtaanlaisen ohutpeltisen ratapelin minkä numerot täsmää tehtaan kuitteihin vs historiassa aukkoja omaavan ei niin menestyneen historian eri palikoista kasatun yksitulppaisen normipeltisen (sonderwünschin tai asiakkaan oman muutetun jopa ) rallipelin joka harsittu kasaan perunasäkistä on melkoinen maailmalla... puhutaan 25 kertaisista summista jopa.
Itsellä on tiedossa suht. varma tapa erottaa feikki aidosta korin osalta ja siitä on hyvä lähteä eteenpäin ja alkaa etsimään orkkis tekniikkaa ( todella kallista leikkiä ja erittäin aikaavievää, monta ok taloa rakentaa sillä hinnalla ja ajalla kun on vaikea tapaus edessä, ja keskeneräisiä tällaisia on maailmalla pilvin pimein.. jopa 917 Porscheja löytyy vielä.
Jos etsiessä löytyy jotain tietoa niin ollaan jonkinsortin aidon jäljillä.
Sen irroitettavan lätkän tavaratilassa kun voi kiinnittää mihin hylsyyn vaan. Tämä pilkuntarkkuus juontaa vaan siitä syystä että opettelin Corvettejen numbers match tsekkauksia jo 80 luvulla kun niitten touhu riistäytyi käsistä jenkeissä ja jatkoin niistä Alfoihin kilpapuolella ( esim Alfa GTA 1600 vm -65-> lähti suomestakin takas tehtalle ja voitti euroopanmestaruuden sama yksilö 1300 GTAjna vm 68na pari vuotta jälkeen) ja kun molemmissa oli aukkoja meinasin että edes Saksalaiset olisi tarkempia mutta ei ainakaan Porschen eikä Mersun kohdalla mitä tulee kisavehkeisiin. Siviilit onkin sitten selvää pässinlihaa.

Parasta on siis löytää räpeltämätön peli tai tehdä replika mikä minun mielestä elävöittäisi historic-sarjoja ja edes jotkut aidot säästyisi tuhoilta koska ei tehtaatkaan aikanaan noudattanut sääntöjä pilkuntarkasti (itseasiassa kaikkea muuta). Riitti että vastasi luokkaria kunhan ei korin runkonumeroita liikaa tarkasteltu.... tehtiinhän 911Riä ja GTitä joilla voitettiin Montea sun muuta ihan normi 911Lstä jo 60 luvulla.. :alppu:

PS YVt asian tiimoilta tervetullutta.
Terve!
Todella kiva lukea noita historiikkeja kilpa-autoista. Itseäni kiinnostaa kovasti nuo mainintasi Alfoista, tyypit GTJ / GTAJ / GTV , eri moottorikoot jne. ja niiden tarinat Suomessa olosta..., kuka ajoi Suomessa jne.
t. JEP
 

JEP

Well-known member
Liittynyt
6.3.2001
Viestit
48
Terve!
Todella kiva lukea noita historiikkeja kilpa-autoista. Itseäni kiinnostaa kovasti nuo mainintasi Alfoista, tyypit GTJ / GTAJ / GTV , eri moottorikoot jne. ja niiden tarinat Suomessa olosta..., kuka ajoi Suomessa jne.
t. JEP
HUPS! Anteeksi, tämä viesti meni kyllä ihan väärän otsikon alle:eek!:. Mutta minkäs teet, kun vanhat aivot lukee pelkkää viestiä valikoiden, eikä laisinkaan otsikkoa:nope:. Toivottovasti kirjoittelen Alfoista muihin otsikoihin, vaikka kyllähän niitä oli 2000 GTV versioina useampia 70-luvun alussa Suurajoissa:ahem:

t. JEP
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
NYt kaikki joukolla äänestämään kansikuvaa seuraavaan kirjaani

No niin, ennakkomarkkinointi tulossa olevasta kirjasta on alkanut.

Kaikki joukolla sivuille:

http://www.jysuma.fi/kirja.html

Siellä voi äänestää mieleistään kansikuvaa ja osallistua arvontaan.
 

talpela

Well-known member
Liittynyt
1.4.2011
Viestit
665
Sijainti
lohja
Tota jatko-osaa tässä odotellaan niin mahottomasti:) Niin ja Alénille meni ääni:thumbup:
 

Jmm81

Active member
Liittynyt
27.10.2009
Viestit
32
Sijainti
Jyväskylä
Meniköhän mun jatko-osan tilaus perille? Ku ei tullu mitään vahvistusta tilauksesta...
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
193
Kirjatilauksesta

Tein kirjatilauksen toisesta osasta viikonloppuna. Lomake käyttäytyi oudosti, joten aloin epäilemään tilauksen perillemenoa. Sain juuri tiedon Jysumasta, ettei tilaukseni ollut mennyt perille. Nyt ohjelmistopäivitys on kunnossa ja tilaukset kirjautuvat.

Odotukset ovat toisen osan suhteen korkealla, ensimmäinen kirja oli todella mielenkiintoista luettavaa.
 

Jmm81

Active member
Liittynyt
27.10.2009
Viestit
32
Sijainti
Jyväskylä
Tein tilauksen uudestaan. Nyt tuntu toimivan. Menköön toinen vaikka lahjaks kaverille jos tulee tuplat.

Makka: Ostin vuosi sitten oman talon Jokihaarasta vanhan kinkkurallin pätkän varresta. Vanhukset pitää majaa siinä mäen alla.
 

juhani.

Member
Liittynyt
26.1.2011
Viestit
14
Mukavaa, että tähän keskusteluun on tullut lisää Porsche-tietoutta. Kaikki tieto on tervetullutta
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Onkos tietoa onko ex-Jokke Kallio Colt Racingin Opel Commodore GSE:lla kuinkakin mittava kisahistoria vuoden '78 jälkeen ?
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Saab-legendat

Pertti Salorannan ansiokkaalla avutuksella sain kiinni/saan kiinni herrat Blomqvist, Eklund ja Lampinen. Varsinkin nuo ruottinkieliset ovat meikäläisen kielitaidolle pienoinen haaste. Siinä Pepe tekee korvaamatonta työtä hyödykseni!
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Jokke Kallion Gommodore

Tietääkseni Kallion Gommodore meni pohjanmaalle Hannu Roikolle.
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Kallion Gommodore

Tässähän se Kallion Opel Gommodore GS/E painaa kärjessä Ahvenistolla toukokuussa -77. Kuvassa taitaa olla koko 1-ryhmän sen aikainen kärkiporukka, Jaakko Markula Escort 2000 RS, Jokke "Mr Alexander" Kallio Opel Gommodore GS/E, Toni Ruokonen Opel Kadett GT/E ja Tuisku Urpiala BMW 525 i.


Jouko Jokke Kallio by Kari Naatanen 1, on Flickr
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Heh. Tuo wanha 1-ryhmä on melekein kuin nykyinen Vakio1600 (paitsi pari - kolme pykälää näyttävämpi kalustoltaan). Samat miehet veti samoilla autoilla kesällä rataa ja rallia ja vielä talvella jäärataakin. Kas kun eivät rallicrossiinkin eksyneet :)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Pitkästä aikaa...

En ole paljon tänne kirjoitellut, koska ei ole oikein ollut mitään uutta kerrottavaa...

Tulevana viikonloppuna teen taas muutamia täsmähaastatteluita, kohteena ainakin yksi yleiskilpailun voittanut kartturi sekä ykkösryhmän voittajakuski.

Kävin myös Laukaan Mannilassa haastattelemassa J Kankkusta viime viikolla. Juhahan ajoi ekan Jyskälän 1979 ja oli toinen ykkösryhmässä ja yleiskisassakin 14.

Projektini on aikataulussa. Vuoden 1979 kuvatalkoot ovat vielä kesken, mutta nekin valmistuvat elokuulla. Kerroinkin varmaan, että löysin pirun henoja kuvia arkistosta, mutta ne täytyy vielä teettää digikuviksi negatiiveista.

Nesterallikin kolkuttelee jo ovella. Olen onnistunut sopimaan sinnekin joitain haastatteluita.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Heh. Tuo wanha 1-ryhmä on melekein kuin nykyinen Vakio1600 (paitsi pari - kolme pykälää näyttävämpi kalustoltaan). Samat miehet veti samoilla autoilla kesällä rataa ja rallia ja vielä talvella jäärataakin. Kas kun eivät rallicrossiinkin eksyneet :)
Ei ehkä crossiin saakka, mutta maastoajoihin kyllä :)

Perusharrastaminen oli silloin kunniassa, ja sama auto kelpasi lähes kaikkiin lajeihin ilman sietämättömiä muutoksia.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Muistelmia

Eilen tein ison kierroksen Lahden ja Padasjoen kautta. Haastatteluissa oli mm. P Geitel ja M Tiukkanen. Aikaa vierahti mukavasti useampikin tunti. Tiukkanen on suurajovoittaja vuodelta 1977, oli Hämäläisen Kössin kakkosohjaajana. Hänen uransa on mielenkiintoinen. Oli useat kerrat Monte Carlossa sekä Onni Vilkkaan että Pauli Toivosen kanssa. Oli Toivosen kakkosena kun ajoivat toiseksi 1968. Istui myös 10 rallia Henkan kyydissä. Lopetti suurajovoittoon.

Ajoin myös Ouninpohjan edestakaisin. Löysin vihdoin sen paikan, missä S. Jämsä menehtyi 1974. Fiilistelin myös sitä "suoraa", jossa Marcus Grönholmin sanotaan vetäneen 47 s kaasu pohjassa. Ei se kyllä mikään suora ole, siinä on monta hyppyä ja pientä taittoa.

KOtimatkalla kävin myös löytämässä paikan Saakoskelta, missä Ulf Grönholm tuhosi Opelinsa 1978.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3416
Sijainti
Lahti
Kirjoitusmenetelmäsi on mielenkiintoinen. Harva tekee tietokirjaa "menemällä tutkimuksenkohteidensa nahkoihin" yhtämoisella perusteellisuudella kuin sinä, makka! Kyllä se sitten näkyikin siinä eka osassa. :thumbup:
 
Ylös