70-luvun suurajot

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Näin on. Toivottavasti samanlainen into jatkuu 80-luvun kirjassakin (olettaen että sellainenkin tulee) :)
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Täytyy nolona tunnustaa, että eka osa on viellä ostamatta. Syynnä puhtaasti nuukuus ja se että nuo -70 luvun alun autot ei niin kiinnosta.
Tuo seuraava kirja on sen sijaan pakko hankkia.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kirjoitustekniikasta

Kiitos kehuista! Olen tosiaan huomannut, että kun käy noissa kuuluisissa paikoissa tai tunnistetussa paikassa ylipäätään, niin jotain niistä tarttuu...Tai sitten se on mielikuvitusta. Ouninpohjassa pysähtelin viime viikolla tämän tästä fiilistelemään. Se paikka, missä on Gardemaisterin ja kumppaneiden nimi siiä kivessä. Se on TOSI petollinen...

Jos joskus kirjoittasin vaikka Matti Nykäsen kilpailuhistoriasta, niin Laajavuoren mäessä se aika pitkälle syntyisi. Sitten pitäs tehdä matka Sarajevoon ja Galgaryyn saakka...
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Muitakin merkkejä

Täällä on ollut niin paljon Escortteja, Fiiatteja ja Porscheja, että melkein unohtuu että ajettiinhan siellä muillakin merkeillä.
Tässä kaksi harvinaisempaa merkkiä vuodelta 1974. Harry Kallström oikein tehdas-Datsunilla ja Jaska Markula maahantuojan Alfasudilla. Kallström sijalle 21 ja Markula 40 lopputuloksissa.


Harry Kallström by Kari Naatanen 1, on Flickr


Jaakko Markula by Kari Naatanen 1, on Flickr
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Hienoja kuvia

Hienoja kuvia kaimalla. Källström oli kova kuski, vuoden 1969 Euroopan mestari, muistaakseni. Voitti monet kansainväliset rallit, mutta Suomessa ei kulkenut. Kuvien vuosi on 1974, ja seuraavana vuonna Datsunien lisävalot tuossa maskissa eivät menneetkään läpi katsastuksesta. Ihme juttu, kun säännöt kai oli muuttumattomat..

Tuosta Alfasudista Markula itse kertoi, että se oli tuliterä auto ennen kisaa, ja romun arvoinen sen jälkeen...
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Timppa ja Stigu

Pari muuta "erimerkillä" ajanutta ja oman merkkinsä nopeinta. Timo Salonen pikku Mazdalla, luokkavoittaja, ajoi itsensä tallipomojen tietoisuuteen sekä Volvolle että Datsunille ja Stig Blomqvist Saabilla veti neljänneksi.
Tässä iltahämärissä samassa hyppyrissä mutta eripuolilta kuvattuna.


Timo Salonen by Kari Naatanen 1, on Flickr


Stig Blomqvist by Kari Naatanen 1, on Flickr
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3415
Sijainti
Lahti
Harry Källström on aika monelta jäänyt tyyten unholaan. Hän ei ollut ehkä ihan sieltä nopeimmasta kärjestä, mutta siinä hilkulla kaiken aikaa kuitenkin. Poltti röökiä kuin turkkilainen, kuten sanonta kuuluu.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Tietokilpailukysymys

Milloin viimeksi on Suurajot voitettu farkut jalassa? Siis ajettu koko kisa niillä...
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Farkut ja kauluspaita

1976 Vihti-rallissa me ainakin vedettiin Saabilla farkuissa ja kauluspaidassa junnujen voittoon. Joten veikkaan 1976 sai vielä vetää "siviilit" päällä, tosin ammattimiehillä oli tietty ajopuvut ollut jo kymmenen vuotta.

Tarkemmin kysymyksen luettuani, kyse olikin voittajasta, joten vastaukseni on 1970 Hannu Mikkola.
 
Viimeksi muokattu:

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
Tere
Kartturi Klaus on ainakin t-paidassa ja olisiko farkuissa Simon rinnalla -72 maalissa.
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Datsunin lisävalot

Hienoja kuvia kaimalla. Källström oli kova kuski, vuoden 1969 Euroopan mestari, muistaakseni. Voitti monet kansainväliset rallit, mutta Suomessa ei kulkenut. Kuvien vuosi on 1974, ja seuraavana vuonna Datsunien lisävalot tuossa maskissa eivät menneetkään läpi katsastuksesta. Ihme juttu, kun säännöt kai oli muuttumattomat..

Tuosta Alfasudista Markula itse kertoi, että se oli tuliterä auto ennen kisaa, ja romun arvoinen sen jälkeen...
-74 taisi olla pääkatsastaja pohjoisesta, eräs UK, jolla lisävalojen upotus maskiin oli kytiksessä. Olin kerran paikalla Pohjola-rallissa kun eräs nopea Amazoni hylättiin tylysti v.......n kanssa samasta syystä. Mutta ne on menneitä.

Salosen Timpan Datsunissakin 1976 oli alkuperäiset lisävaloreiät maskissa peitetty, joskin näin oli saatu isommat ja tehokkaammat valot nokalle


Timo Salonen by Kari Naatanen 1, on Flickr
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Se oli 1977

Myöhemmin oli....
elikkäs Martti Tiukkanen, joka oli Hämäläisen kartturi, kun voittivat rallin 1977. Maalijuhlissa miehellä näkyy farkut, mutta kun tapasin hänet viime viikolla, hän kertoi, että ne oli koko rallin ajan. Syytä hän ei oikein muistanut, mutta arveli, että se oli Kössin idea...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Paviljongissa

On ollut pari hyvää päivää täällä Jyväskylässä. Sain tänään tehtyä monta arvokasta haastattelua. Tuli muutenkin hyviä kontakteja uuden kirjan suhteen.

Huomenaamuna taidan mennä Urriaan.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Audi Quottro S1

Eilen jututin miestä, joka on ajanut eniten koko maailmassa kilometrejä Audin viimeisimmällä b-ryhmäläisellä Quottro S1:llä. Ei ollut H Mikkola, vaikka äkkiä olisi luullut.
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
215
Eilen jututin miestä, joka on ajanut eniten koko maailmassa kilometrejä Audin viimeisimmällä b-ryhmäläisellä Quottro S1:llä. Ei ollut H Mikkola, vaikka äkkiä olisi luullut.
Lasse Lampi?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Löytyykö Makkalta selitystä siihen miksi vuoden '73 ja etenkin '74 kisat olivat niin ylivoimaisia kärkikuljettajien nopeuden puolesta. '74 Mikkolan suoritusta (kilpailun keskinopeus) ei kyetty tosissaan edes uhkaamaan liki 10 vuoteen. '80 Markku 131:lla sekä sitten '82 Airikkalan Pena Mitsu Lancer Turbolla kykenivät sentään ajamaan hieman nopeammin kuin Hannun takana kakkoseksi '74 ajanut Mäkinen. Mutta Hannua nopeammin ei ajettu ennenkuin '84 Markku ja Henkka 037:lla. 1-korinen BDA tuskin oli enää 80-luvulla mitenkään kilpailukykyinen joten hidastettiinko reittiä jotenkin oleellisesti vuoden '74 jälkeen ?
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
215
Eilen jututin miestä, joka on ajanut eniten koko maailmassa kilometrejä Audin viimeisimmällä b-ryhmäläisellä Quottro S1:llä. Ei ollut H Mikkola, vaikka äkkiä olisi luullut.
Oliko Lassella mielenkiintoisia turinoita S1:stä?
 
Ylös