http://www.autosport.com/news/report.php/id/70466Simon backed the view that it is unlikely all teams will have a reliable system at the start of the season, and the Frenchman admitted his own team are struggling to come to grips with it.
"The Kinetic Energy Recovery System is a complex subject, which finds us dealing with a lot of new and complicated areas, while ensuring that we still devote all necessary efforts into continuing our usual development programme on the current year car," said Simon.
"It will be really challenging to run this system next year. We are learning every day, but we are struggling and I think that all teams will struggle to run the new system reliably right from the opening race of the 2009 season.
Luvassa saattaa siis olla voimasuhteiden osalta yllätyksiä ja muutoksia, kun eri tallit ottavat käyttöön KERSin eri aikaan ja erilaisella menestyksellä.Luultavasti mikään talli ei käytä härveliä avauskisoissa. Aikaa tosin on vielä puolivuotta...
Jep, ja hommaa sekoittaa vielä se että kaikilla radoilla KERS ei tuo välttämättä riittävää etua.Luvassa saattaa siis olla voimasuhteiden osalta yllätyksiä ja muutoksia, kun eri tallit ottavat käyttöön KERSin eri aikaan ja erilaisella menestyksellä.
http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:694:1:2008-09-17;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:565145,1:0:0:0:0:0:Opimme uutta joka päivä, mutta vaikeaa on ja uskon kaikille talleille tuottavan hankaluuksia saada uusi järjestelmä toimimaan luotettavasti ensi kauden ensimmäisessä kisassa, Simon totesi.
Ranskalaisinsinöörin mukaan on kaksi eri asiaa saada systeemi toimimaan alustavasti kuin saada ne toimimaan luotettavasti ja tehokkaasti koko kisamatkan ajan.
- Systeemin uudelleen lataaminen jarrutuksissa on jotain, mitä ei onnistu ihan käden käänteessä. Jokainen yrittää ottaa irti ne 80 hevosvoimaa lisää moottorista, mutta emme ole vakuuttuneita, että sellaista teholisää löytyy enää jokaisen kisan loppuvaiheissa, kun jarrut eivät toimi enää yhtä hyvin kuin kisan alussa. Paljon pulmia on ratkaistavana ja ne tallit, jotka pystyvät ratkaisemaan omansa, saavat ison edun kauteen 2009.
Tossa on vähän jotenkin epäselvästi asioita; Arvelevat siis ettei KERSistä saataisi loppukisassa täysiä tehoja ulos.
Honda showing well in the KERS race
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/080929154948.shtml
Wurz impressed with new technology following test
As in 2007, Honda is enduring another embarrassing struggle this season, but the rot could be set to end.
At Jerez last week, three more teams - Honda, McLaren and Williams - got their 2009 KERS systems up and running.
BMW apparently struck more problems, Williams was running a very early prototype, as was McLaren.
"Our prototype is about 18 kilograms heavier than what we are aiming for next year," McLaren Chief Executive Martin Whitmarsh told Auto Motor und Sport.
The same magazine reports that Honda is so far the most advanced with its KERS system for 2009.
"The extra boost is already very big," the Japanese team's test driver Alex Wurz said, after doing many laps with the system attached to an interim RA108.
Source: GMM
© CAPSIS International
Hyvä. Kärkikahinoinhin kaivataankin jo uusia tiimejä.Hondalla ollaan luottavaisia:
Joo, kyllä mielellään näkisi Hondan taistelemassa kärkitallien kanssa. Japanilaisista Toyota onkin noussut suosta ja näyttää tällä hetkellä lupaavalta.Hyvä. Kärkikahinoinhin kaivataankin jo uusia tiimejä.
Ja heti kokouksen jälkeen sisällöstä tulleet tiedot sanoivat..."The FIA therefore intends to keep KERS as a performance differentiator in Formula One and, indeed, increase its importance in 2011."
http://www.autosport.com/news/report.php/id/71636
Miljoonia kerssiin vain yhden kauden vuoksi? Tämä on ilmeisesti sitä kulujen leikkaamista. Olikohan kyseessä ota tai jätä -tarjous standardimoottorin ja standardi-KERS:n välillä?"There will be a further meeting between FOTA members in Brazil to determine testing kilometre limits for 2009, and an agreement in principal on the introduction of a standard Kinetic Energy Recovery System (KERS) unit for 2010 or 2011. KERS is believed to remain open for teams to use next season."
http://www.autosport.com/news/report.php/id/71638
Jospa sillä onkin nimenomaan tuo taka-ajatuksena? Kyllästynyt piiskaamiseen ja haluaa kokeilla jotain uutta.Halvemmaksi tosin tulisi kun tunkisi koko KERSin Mosleyn perseeseen...