Vauhtipyörään liittyvä hyrrävoima ja sen aiheuttamat ongelmat mietityttää, muttei mulla ole juurikaan tietoa sitä spekuloida. Perusjuttuna, jos hyrriä on kolme, akselit eri suuntiin, voimat kumoaisivat toisensa, mutta silloin kääntyminen vaikeutuisi joka suuntaan. Kenties niitä voisi "ladata" pyörimään eri vaiheissa rataa, jolloin mahdollista haittaa saisi pienemmäksi. Monimutkaista kuitenkin.
Koko hoito voitaisiin asentaa vapaasti kelluvaksi, mutta silloin olisi ongelmana sähkön syöttöongelma. Liukuharjat ei toimi ko tehoilla ja johto olisi solmussa. Induktioon perustuvaa systeemiäkään en osaa kuvitella. Ainut ratkaisu olisi, jos hyrrä olisi täysin pyöreä magneettipallo. joka kelluisi käämipallon sisällä. Tällöinkin suuri osa sen pinta-alasta pyörisi matalalla kehänopeudella.
Todennäköisesti vauhtipyörä muodostuu magneeteista ja käämit ovat ulkokehällä ja toiminta on harjaton tasasähkömoottori, joka toimii myös generaattorina. Toinen moottori/generaattori kytkeytyisi vaihdelaatikkoon tai niitä olisi kaksi, kumpaankin taka-akseliin. Systeemin välissä olisi todella kehittynyttä hakkuri- ja säätötekniikkaa.
Sähkötekniikan luonteeseen kuuluu, että johdotuksissa tapahtuva häviö on puolet pienempi, kun jännite tuplaantuu, Siksi systeemissä saattaa piillä todellinen turvariski.
Sähköinen varastointi on nykyaikana paljon yksinkertaisempi, mutta tehokkaiden akkujen lataus/purkaus syklit ilmeisesti muodostuu ongelmaksi jo kisamatkan aikana. Pitäisin kuitenkin akkuun perustuvaa systeemiä hyödyllisempänä, sillä se todennäköisesti jouduttaisi sähkökulkuneuvojen kehitystä paljon nopeammin.
Edes tarkemmin tuntematta, pidän tuota Ilienin, hydrauliikkaan perustuvaa systeemiä, raskaana ja siksi tehottomana, ellei siihen liity jotain todella ihmeellistä keksintöä.