2009 ja "KERS"

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
431
Sijainti
Lievestuore
Mosley tiistaina, ennen FOTA & FIA -kokousta:



Ja heti kokouksen jälkeen sisällöstä tulleet tiedot sanoivat...


Miljoonia KERS:n - ja yhden kauden jälkeen kaikki saavutettu etu on menetetty standardin alle. Tämä on ilmeisesti sitä kulujen leikkaamista. Olikohan kyseessä ota tai jätä -tarjous standardimoottorin ja standardi-KERS:n välillä?

-
Tarvittais tupakkifirmoja takasin sponsoroimaan,niillä riittää rahaa,ois aika hauskaa nähdä Mclarenin kyljissä Smartin mainokset,samallahan se mainostais myöskin Mersun pikkuautoa,pitäsköhän lähettää Ronille postia...:alppu:
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
Tarvittais tupakkifirmoja takasin sponsoroimaan,niillä riittää rahaa,ois aika hauskaa nähdä Mclarenin kyljissä Smartin mainokset,samallahan se mainostais myöskin Mersun pikkuautoa,pitäsköhän lähettää Ronille postia...:alppu:
Joo. Kustannuksia halutaan pienentää, pankkisponsorit ovat kriisissä mutta silti leikitään tekopyhää eikä sallita tupakkasponsoreita. :thumbfh:
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
431
Sijainti
Lievestuore
Joo. Kustannuksia halutaan pienentää, pankkisponsorit ovat kriisissä mutta silti leikitään tekopyhää eikä sallita tupakkasponsoreita. :thumbfh:
Niinpä,raha pitäs ottaa sieltä,missä sitä nykyään on,niinkun tällä forumilla on aikasemmin todettu,tuskin kukaan rupeaa tupakoimaan sen takia,että auton kyljessä on tupakkafirman mainos,(itse tupakoi,muttei todellakaan sponsoroinnin ansiosta!):alppu:
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Miljoonia kerssiin vain yhden kauden vuoksi? Tämä on ilmeisesti sitä kulujen leikkaamista. Olikohan kyseessä ota tai jätä -tarjous standardimoottorin ja standardi-KERS:n välillä?
No mutta tuohan on täysin linjassa viime vuosien aikaisempiin voimanlähdeitä koskeviin kustannusten leikkauksiin. Ensin kehitettiin isolla rahalla uudet veekasit ja sitten lyötiin ne jäihin. Vaikka kai vanhoilla kymppikoneillakin olisi voitu ajaa ja kisailla? Kierrosrajoitinhan niihin tuli kumminkin.

FIA:n touhut alkavat tänä päivänä muistuttaa enemmän vanhojen, seniilien äijänpahasten talkoopuuhastelua kuin moottoriurheilun kattojärjestön toimintaa. Sitten vielä tämä yksi pystyynlahonnut kääpä ajaa kisat ties minne vinkuintian viidakon kätköihin kun vanhalla mantereella pyöritellään päitä kisakohtaisille lisenssimaksuille, jotka jo nyt ovat kipurajalla. Ei se mitn. Luodaan uutta kilpa-autoilukulttuuria Aasian sydämeen ja lähetetään puolet kisoista keskellä yötä, että voidaan ne Euroopassa sitten säädylliseen aikaan katsoa. Lisätään viihdettä ja tyhmennetään lajia vähän, niin saadaan se ameriikan burgerisukupolvikin innostumaan lajista. :thumbdown
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1374
Niinpä,raha pitäs ottaa sieltä,missä sitä nykyään on,niinkun tällä forumilla on aikasemmin todettu,tuskin kukaan rupeaa tupakoimaan sen takia,että auton kyljessä on tupakkafirman mainos,(itse tupakoi,muttei todellakaan sponsoroinnin ansiosta!):alppu:
No tuskin tupakkafirmat ihan hyvää hyvyyttään sponsoroimaan tulisivat, kyllä siinä myynnin lisääminen olisi taustalla.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5798
Sijainti
Kerava
Jos minä tupakoisin, polttaisin Marlboroa. Miksikö? Koska sponsoroi McLarenia ja Penskeä niin hienolla värityksellä, mutta en polta.
 

J.J Pulli

Well-known member
Liittynyt
17.10.2008
Viestit
92
Sijainti
V-City, Turku
Standardi-KERS? Ei morjens, eikö se standardimoottori jo riitä? Toivottavasti ottavat sitten FIA.ssa tosissaan nämä Toyotan ja Ferrarin uhkailut. Todella naurettavaa pelleilyä tällänen.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Toyota ei kuulema käytä eka kisassa.

Miten se muuten menee - jos toiset käyttävät ja toiset eivät -tuleeko siitä
jotain sanktiota, jos ei käytä. Ja sitten onko tuosta KERSistä apu - olen luullut, että se huonontaa vauhtia...
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Miten se muuten menee - jos toiset käyttävät ja toiset eivät -tuleeko siitä
jotain sanktiota, jos ei käytä.
Kun se on vapaaehtoinen, niin...

Ja sitten onko tuosta KERSistä apu - olen luullut, että se huonontaa vauhtia...
Sen on tarkoitus parantaa vauhtia. Ja sitä se tekeekin. Mutta sen paino on ongelma. Säännöissä on minimipaino, autothan ovat alle sen mutta täyttävät rajan lisäpainoilla ja niiden etuna on pelivara jolla saadaan ideaali painojakauma oikein sijoittamalla. KERS (tai siis mitään yhtä ja samaa "KERS"-laitetta ei ole, vaan siihen kuuluu patterit, sähkömoottori jne) ottavat tämän edun pois kun niitä ei luonnollisestikaan voi ihan mihin tahansa sijoitella...

http://www.autosport.com/news/report.php/id/71896

Patrick Head:

"You have got to remember that the KERS, when you analyse the potential, the difference it makes can be somewhere between 0.1s and 0.3s, perhaps at the maximum 0.35s per lap, putting aside whether it helps you overtake. Having your weight distribution inappropriate for the tyres by more than one or two percent will probably make more difference than those one or two tenths of a second per lap."


.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toyota ei kuulema käytä eka kisassa.

Miten se muuten menee - jos toiset käyttävät ja toiset eivät -tuleeko siitä
jotain sanktiota, jos ei käytä. Ja sitten onko tuosta KERSistä apu - olen luullut, että se huonontaa vauhtia...
Ei tule sanktioita. Ei KERS ole pakollinen.

KERS vaikuttaa jonkin verran painojakaumaan, mutta ei se olennaisesti vauhtia huononna. Ensi kaudeksi säännöt muuttuvat muutoinkin niin paljon, että pelkkä KERSin vaikutus vauhtiin on hankalasti mitattavissa.

-Edit- Silkkileikattu Jaguaari ehti ensin. Ei pitäisi katsella telkkaria kesken kirjoittamisen. ;)

Head siis näyttää olevan sitä mieltä, että painojakautuman huonontuminen kumoaa hetkellisestä tehonlisäyksestä saatavan edun.
 
Viimeksi muokattu:

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Olisihan tuo laite ollut jo autoissa, jos siitä olisi selvästi hyötyä. Nyt apu on parhaimmassakin tapauksessa noin +/-0, ja tietysti menetetyt miljoonat.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ollut jo? Täh?
Niin olisikin ollut jos ei olisi kielletty aikaisemmin....

Häkkinen olisi kuravaillut sellaisella mestaruusvuonnaan....

MARCH 23, 1998
The value of McLaren domination

RACE fans all over the world were shocked by the scale of McLaren's domination of the Australian Grand Prix in Melbourne. But it is emerging that the system which allegedly gives the team the advantage it enjoys could turn out to be a massive boost for Grand Prix racing in the long-term.

Rival teams are already working on similar systems which use energy from the brakes to generate electrical power. This can be stored and used to drive an electrical motor which runs the auxiliary pumps on the engine, which gives an instant boost of power of around 30 or 40 horsepower. It can only be used for limited periods which means that it is in effect a kind of "boost button" and that means that if all the teams have similar systems, drivers will be able to use them to overtake as opportunities will arise depending on when a driver uses the advantage.

Not only will this make the racing much better but it will also, inevitably, lead to intensive research into how best to create and store electricity onboard cars so that teams can maximize the amount of time the "boost button" can be used.

And that is just the kind of research which the motor industry needs as it looks to the future with hybrid gasoline/electric engines.
http://grandprix.com/ns/ns01518.html

Formula 1 could have had KERS a decade earlier as Mario Illien created a system for Mercedes in 1999 that used hydraulic fluid pressure to recover energy lost in braking. It would have provided a 45bhp power boost for four seconds but could have been used many times per lap. But the FIA outlawed the system before it could be raced, not wanting to allow cars to get any faster.

Illien’s system nine years ago, then, was not too far off what FIA have now declared legal for 2009. Unsurprisingly some of the manufacturer teams have expressed dissatisfaction with how basic the 2009 system is. Even Toyota, who seldom offer criticism of the FIA, claimed KERS was ‘primitive’, engine boss Luca Marmorini saying in Febraury:
Tuolla lisää KERS systeemeistä ketä kiinnostaa...

http://www.f1fanatic.co.uk/2008/04/17/problems-with-kers-and-its-impact-on-f1/


Toyota arvioi etteivät ota KERSiä käyttöön ennen kauden puoltaväliä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olisihan tuo laite ollut jo autoissa, jos siitä olisi selvästi hyötyä.
Hyötyhän on täysin FIA:n määrittelemä. Se kun on määritellyt miten KERS saa varastoida ja miten luovuttaa energiaa. Kyllä siitä enemmän saataisiin irti, jos se olisi vapaasti kehiteltävissä.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Olisihan tuo laite ollut jo autoissa, jos siitä olisi selvästi hyötyä. Nyt apu on parhaimmassakin tapauksessa noin +/-0, ja tietysti menetetyt miljoonat.
Tokihan niitä on jo siviiliautopuolellakin. F1:ssä taas on sellainen ikävyys kuin säännöt jotka määrittelevät auton voimanlähteen hyvinkin tarkasti, eli kers:siä vastaava systeemi olisi ollut aivan yhtä laiton kuin vaikka 5-litranen V12....

Ja vapaalla KERS-systeemillä pystyisi hyödyntämään paitsi kineettisen energian myös moottorin muuten käyttämättä jääneen tehon, eli jarrutustilanteissa ja muissa joissa moottorista ei otettaisi täyttä tehoa pystyttäisiin moottorin energiaa varastoimaan. Lopputulos olisi noin tuplattu moottoriteho....
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Lopputulos olisi noin tuplattu moottoriteho....
Olisi erikoista, jos moottorin kuulisi ulvovan täysillä keskellä hidasta mutkaa.

Williams tallin kers toimii ilmeisesti kahdella sähkömoottorilla, joista toinen on kytketty akseliin ja toinen pyörittää kiekkoa. Kiekko todennäköisesti sijoitetaan aivan kuljettajan niskan taakse painojakauman takia(ainakin the factory ohjelman animaatiossa oli näin).

Kers tuo varmasti uusia taktisia ulottuvuuksia. Esim edessä ajavan imun voisi hyödyntää vasta seuraavalla suoralla. Ehkä moottoritehon varastoiminen mahdollistaa helpomman ohituksen tai nopeamman aika-ajo kierroksen. Kuskit tulevat pitämään huolen, että energia varastot ovat täynnä ennen starttia.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Jos osa tiimeistä käyttää tuota vauhtipyörään perustuvaa systeemiä niin hidastuuko sen vauhtipyörän vauhti ennen starttia? Eli jos takasuoralla saadaan se täyteen vauhtiin niin ennen kuin valot sammuu on sen nopeus pudonut. Tässähän voi sähkökersseillä ajavat taktikoida ja viivytellä ruutuun ajamista, jos näin on.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Vauhtipyörään liittyvä hyrrävoima ja sen aiheuttamat ongelmat mietityttää, muttei mulla ole juurikaan tietoa sitä spekuloida. Perusjuttuna, jos hyrriä on kolme, akselit eri suuntiin, voimat kumoaisivat toisensa, mutta silloin kääntyminen vaikeutuisi joka suuntaan. Kenties niitä voisi "ladata" pyörimään eri vaiheissa rataa, jolloin mahdollista haittaa saisi pienemmäksi. Monimutkaista kuitenkin.

Koko hoito voitaisiin asentaa vapaasti kelluvaksi, mutta silloin olisi ongelmana sähkön syöttöongelma. Liukuharjat ei toimi ko tehoilla ja johto olisi solmussa. Induktioon perustuvaa systeemiäkään en osaa kuvitella. Ainut ratkaisu olisi, jos hyrrä olisi täysin pyöreä magneettipallo. joka kelluisi käämipallon sisällä. Tällöinkin suuri osa sen pinta-alasta pyörisi matalalla kehänopeudella.

Todennäköisesti vauhtipyörä muodostuu magneeteista ja käämit ovat ulkokehällä ja toiminta on harjaton tasasähkömoottori, joka toimii myös generaattorina. Toinen moottori/generaattori kytkeytyisi vaihdelaatikkoon tai niitä olisi kaksi, kumpaankin taka-akseliin. Systeemin välissä olisi todella kehittynyttä hakkuri- ja säätötekniikkaa.

Sähkötekniikan luonteeseen kuuluu, että johdotuksissa tapahtuva häviö on puolet pienempi, kun jännite tuplaantuu, Siksi systeemissä saattaa piillä todellinen turvariski.

Sähköinen varastointi on nykyaikana paljon yksinkertaisempi, mutta tehokkaiden akkujen lataus/purkaus syklit ilmeisesti muodostuu ongelmaksi jo kisamatkan aikana. Pitäisin kuitenkin akkuun perustuvaa systeemiä hyödyllisempänä, sillä se todennäköisesti jouduttaisi sähkökulkuneuvojen kehitystä paljon nopeammin.

Edes tarkemmin tuntematta, pidän tuota Ilienin, hydrauliikkaan perustuvaa systeemiä, raskaana ja siksi tehottomana, ellei siihen liity jotain todella ihmeellistä keksintöä.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Jos osa tiimeistä käyttää tuota vauhtipyörään perustuvaa systeemiä niin hidastuuko sen vauhtipyörän vauhti ennen starttia? Eli jos takasuoralla saadaan se täyteen vauhtiin niin ennen kuin valot sammuu on sen nopeus pudonut. Tässähän voi sähkökersseillä ajavat taktikoida ja viivytellä ruutuun ajamista, jos näin on.
Varmasti hidastuu, sillä ei ole mahdollista tehdä kitkatosta mekaanista systeemiä. Taitaa olla kuitenkin merkityksetön. Systeemin saanee ladattua täyteen kierroslukuun viimeisessä jarrutuksessa lähtöruutuun.

Homma tulee sisältämään paljon mahdollisuutta kieroiluun. Voisin kuvitella, että systeemiä voisi käyttää estämään sutimista, kun sillä nappaisi ylimääräisen tehon, vaikka joka vaihteen välissä.
 
Ylös