2009 ja "KERS"

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Eiköhän koko KERSin voisi unohtaa. Näyttää siltä, ettei siitä tule kuin kustannuksia lisää ja niitä kun on yritetty karsia ja onnistuttukin ainakin teoriassa, mikä ihmeen aivopieru tämä KERS sitten olisi? Jos tallit ei saa sitä toimimaan ja 2010 tulisi kuitenkin samanlainen kaikille niin ei voi kuin ihmetellä mitä järkeä tässä on? Romukoppaan koko KERS, jos sitä ei järkevillä kustannuksilla ja työmäärällä saada toimivaksi. Kyllä tässä muita uudistuskohteita on jo ihan riittämiin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jep, vielä suoraan FIA:n tiedotteesta: "For 2010 FOTA is considering proposals for a standard KERS system. The FIA awaits proposals."

Tämä olisi kyllä ihan vitun käsittämätöntä.

Mikä sitten seuraavaksi FIA:n termien mukaan "performanssierojen" tekijäksi? HERS? (H = heat) Ja sitten luonnollisesti parin vuoden päästä standardiksi sekin.
Mä en hirveästi näe muita vaihtoehtoja. Tietyllä tapaa KERS on nykyisen suhdannetilanteen uhri - parempi jäädyttää väliaikaisesti kustannusten kurissa pitämiseksi sen sijaan, että pidettäisiin vapaana ja riskeerattaisiin tiimien talous. Uskoisin, että ilman nykyistä talouskurimusta päätöstä ei olisi tehty. Ja kuten suunnitelmista voi lukea, kaavaillaan energiankeräyssysteemejä laajemmin mukaan seuraavaan voimansiirtokonseptiin. KERS voi olla ihan hyvä päänavaus tähän suuntaan ja tiimit voivat opetella itselleen pitkälti uudenlaista tekniikkaa suht rauhassa. Ennen kaikkea päätöksellä ostettiin aikaa suunnitella tulevaisuuden voimansiirtokonsepti niin, että siellä on jotain oikeasti relevanttia kehitettävää älykkäin kustannuksin.
 
Viimeksi muokattu:

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Eiköhän koko KERSin voisi unohtaa. Näyttää siltä, ettei siitä tule kuin kustannuksia lisää ja niitä kun on yritetty karsia ja onnistuttukin ainakin teoriassa, mikä ihmeen aivopieru tämä KERS sitten olisi? Jos tallit ei saa sitä toimimaan ja 2010 tulisi kuitenkin samanlainen kaikille niin ei voi kuin ihmetellä mitä järkeä tässä on? Romukoppaan koko KERS, jos sitä ei järkevillä kustannuksilla ja työmäärällä saada toimivaksi. Kyllä tässä muita uudistuskohteita on jo ihan riittämiin.
Alunperin juuri KERS oli se tekniikka jota tiimit voivat kehittää kun moottorien ja aeron kehitystä rajoitetaan. Kieltämättä tuo idea on totaalisen hautautunut jos kerran jokaiselle pitäisi samanlainen kers saada. Toki voidaan ajatella että taho josta kers tilataan kehittelee sitten vehjettä vuosittain ja se sieltä sitten siirtyy yksityisautoilun puolelle.

Kaipa tässä vaan lähti asiat lapasista kun talous sakkasi aika pahasti.

edit: Bobakki vähän samaa ehtikin just tarinoida
 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
F1:n KERS on "mahdoton projekti"
12.12.2008 16:31



Formula ykkösiin ensi kaudella tuleva jarrutusenergian taltioimiseen ja uudelleenkäyttöön tarkoitettu KERS-laite on leimattu mahdottomaksi projektiksi.

Teoriassa KERS tarjoaisi autoon jokaisella kierroksella 7 sekunnin ajaksi 80 lisähevosvoimaa, mutta Williams-tallin toimitusjohtaja Adam Parr ei usko sen toimivan käytännössä.

- Monilla talleilla on vaikeuksia sen kanssa. Jää nähtäväksi, pystytäänkö KERS-laitetta ottamaan käyttöön. Vaikka KERS:n asettama haaste viehättääkin meitä, niin se on mahdoton, järjetön projekti, Parr totesi The Independent-lehden mukaan.

KERS-laitetta ei välttämättä käytetä kaikissa F1-autoissa ensi kauden kilpailuissa. Näin ollen F1-tallien yhdistys harkitseekin kaikille talleille samanlaisen standardin KERS-laitteen käyttöönottoa kaudella 2010.

Kansainvälinen autoliitto FIA vahvisti perjantaina, että KERS tulee kaikesta huolimatta ensi kaudella sallituksi formula ykkösissä, muttei pakolliseksi.

(MTV3)
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
431
Sijainti
Lievestuore
F1:n KERS on "mahdoton projekti"
12.12.2008 16:31



Formula ykkösiin ensi kaudella tuleva jarrutusenergian taltioimiseen ja uudelleenkäyttöön tarkoitettu KERS-laite on leimattu mahdottomaksi projektiksi.

Teoriassa KERS tarjoaisi autoon jokaisella kierroksella 7 sekunnin ajaksi 80 lisähevosvoimaa, mutta Williams-tallin toimitusjohtaja Adam Parr ei usko sen toimivan käytännössä.

- Monilla talleilla on vaikeuksia sen kanssa. Jää nähtäväksi, pystytäänkö KERS-laitetta ottamaan käyttöön. Vaikka KERS:n asettama haaste viehättääkin meitä, niin se on mahdoton, järjetön projekti, Parr totesi The Independent-lehden mukaan.

KERS-laitetta ei välttämättä käytetä kaikissa F1-autoissa ensi kauden kilpailuissa. Näin ollen F1-tallien yhdistys harkitseekin kaikille talleille samanlaisen standardin KERS-laitteen käyttöönottoa kaudella 2010.

Kansainvälinen autoliitto FIA vahvisti perjantaina, että KERS tulee kaikesta huolimatta ensi kaudella sallituksi formula ykkösissä, muttei pakolliseksi.

(MTV3)
No tuonhan ois voinut standardisoida jo paljon aikaisemmin,jos sillä kerran on minimipaino,sehän olis ollut huomattavaa kustannussäästöä...:nope:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
MTV3 sanoi:
jarrutusenergian taltioimiseen ja uudelleenkäyttöön tarkoitettu KERS-laite
Ihana yksinkertaistaminen. Ja tämänkö piti Mosleyn mukaan olla seikka jonka kaikki fanit ymmärtävät?

Ei tosin että olisi ulkomaisilla saiteilla (silloin kun sivuasiana mainitaan) juurikaan paremmin selitetty. Jos olettaa ettei asiasta tiedä mitään, niin lähinnä tosta tulee mieleen joku jarrujen lämmön hyväksi käyttävä yksinkertainen "laite" jonka voi F1-kaupasta ostaa (tai no standardina sen kohta voikin ostaa...). Keskiverto F1-fani voinee olla vähän hukassa "kerssin" suhteen. Ehkä FIA:n olisi pitänyt jättää väliin tämä tosi hieno lyhenne ja kutsua sitä hybridiksi joka kertoo tavallisella kaduntallaajallekin jo heti enemmän.

Mistä tulikin mieleen, että aikookohan FOM mitenkään näyttää "turponapin" käyttöä ruutugrafiikkana. Kuten Champ Carissa oli palkki silloin tällöin ruudussa, ainakin yhden juutuubivideon mukaan. En tosin edelleenkään pidä että tekniikka on kuristettu periaatteessa vain push-to-pass systeemiksi säännöillä.

Voi olla ehkä vaikeaa, koska ainoastaanhan teknisissä säännöissä on rajattu energiamäärät ja tallit varmaan mieluiten pitäisivät omana tietonaan tähän liittyvät seikat. FIA:han niihin toki pääsee käsiksi kun pitäähän niiden valvoa ettei sääntöjen määräämiä energiämääriä ylitetä.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Mä en hirveästi näe muita vaihtoehtoja. Tietyllä tapaa KERS on nykyisen suhdannetilanteen uhri - parempi jäädyttää väliaikaisesti kustannusten kurissa pitämiseksi sen sijaan, että pidettäisiin vapaana ja riskeerattaisiin tiimien talous. Uskoisin, että ilman nykyistä talouskurimusta päätöstä ei olisi tehty.
Päätöstä? Päätöstä KERS:n standardoinnista ei ole vielä... :)

Mutta en ymmärrä; Mosley on koko ajan puolustanut KERS:ä sillä, että pitää olla joku autoteollisuudelle relevantti performanssierojen tekijä tuulitunnelien pyörittämisen sijaan. Jos KERS standardoidaan, miten siitä mitään innovaatioita voi tulla?

Puhumattakaan siitä, että ensin tuhlataan paljon (tai ehkä ei niin paljon, Mosley mukaan "10% budjeteista") KERS:iin ja sitten työ heitetään hukkaan standardoinnilla.

Niin ja uutisten mukaan jos se ei BMW:n vastustuksesta olisi ollut kiinni KERS olisi todennäköisesti siirretty 2010:lle.
 

panche

nollajaakko
Liittynyt
28.1.2007
Viestit
252
Eikös se ollut juuri Bemarin mekaanikko joka sai kunnon tällin KERS:tä?

Aika hassua..
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin pitäis standardoida, mutta selväähän se on, että osa on vastaan: Rahaa on jo kulutettu ja varmasti h*lvetisti! Nyt sitten pelkona, että jää turhaksi projektiksi.

On FIA:n, FOTA:n ja Bernien toiminta kyllä kovasti lyhytnäköistä.
Sillähän nämä "huippuluokat" saadaan kalliiksi, että sääntöjä muutetaan joka toinen vuosi -hirveä määrä "turhaa" kehitystyötä.

Oletteko muuten huomanneet, että F1:sistä on viime aikoina kovin vähän siirtynyt teknologiaa sarjatuotantoon. Aktiivijousituksesta ei oikein ole tullut sellaista hittiä kuin 90-luvulla odotettiin. Puoliautomaattivaihteistot voisi joku mainita, mutta senkin ennätti Audi ja Porsche jo tekemään muualla ennen Ferraria. Se vaan on sellainen homma, että todellinen sarjatuotantoa koskettava kehitystyö on tehty jo vuosikymmenen ajan tuolla "Le Mans-protojen" parissa... Ralli on sitten hyvänä kakkosena, mutta rallin merkitystä pienentää koko ajan pimeällä ajamisen vähentäminen ja siirtyminen yksityyppirenkaisiin.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
En oo tätä vielä mennyt sanomaa, mutta kyllä noi F1:n päättävät elimet / henkilöt on niin pihalla, kun olla voi. Ihan ristiriidassa linjaukset ja käytännöntoimet.

Ei oo mitään selkeetä järkevää linjaa, tai jos on olevinaan, niin teot ei ainakaan sitä tue. Ihan ihme sähläilyltä näyttää ainakin täältä katsottuna.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Aika näyttää. Talien sisällä on nyt vimmattu laskeminen päällä. Voipi olla että kisat voitetaan ilman tuota?
Voi olla että auto ilman KERSiä olisi todellakin voittaja-auto. Mutta silloin auto pitäisi suunnitella niin että laitteen vaatimaa tilaa ja painoa ei ole lainkaan varattu. Johan tässä on pitkään puheltu että kersin aiheuttama lisäpaino ja tilantarve suunnilleen laskelmien perusteella kumoaa hyödyn. Sitten on hiukan eri juttu jos siellä autossa on "tyhjä kohta" kersin tilalla...
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Heikki Kulta kirjottaa hyvin tuol että miks tuo kers on niin tärkeä noille.. Kuitenki ko siitä tulee kuluja. Jos mie saisin päättää niin kerssit helvettiiin ja fia korvais aiheutuneet kulut tuosta perumisesta..
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Voi olla että auto ilman KERSiä olisi todellakin voittaja-auto. Mutta silloin auto pitäisi suunnitella niin että laitteen vaatimaa tilaa ja painoa ei ole lainkaan varattu. Johan tässä on pitkään puheltu että kersin aiheuttama lisäpaino ja tilantarve suunnilleen laskelmien perusteella kumoaa hyödyn. Sitten on hiukan eri juttu jos siellä autossa on "tyhjä kohta" kersin tilalla...
Varsinkaan jos se ei toimi kisapituutta....
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
Et siis tykkää nopeammista autoista? Olkoonkin vain 0.3 sek edestä, mutta nopeammista kuitenkin.
Tarkoitin siis budjettien kannalta, että kun toisaalla säästetään niin sitten Kersiin laitetaan valtavasti aikaa ja rahaa, varsinkin kun testikilometrit vähenevät samalla.

Erilaiset renkaat, aerodynamiikka, säädettävä etusiipi, KERS: aika valtavasti muutoksia jotka pitäisi testata lyhyemmässä ajassa ja vähemmällä rahalla mitä on ennen käytetty. Vielä jos tää KERS on ensi vuonna vain välimalli niin hukkaanhan ne rahat menee.

Mun mielestä ois tärkeetä et laitettas nyt asiat tärkeysjärjestykseen, saataisiin autot sinne viivalle niin nähtäis kisoja!

Komppaan Ground Effectiä että linja puuttuu nyt pahasti FIA:lta, muistuttaa lasten hiekkalaatikkoleikkejä..
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Päätöstä? Päätöstä KERS:n standardoinnista ei ole vielä... :)

Mutta en ymmärrä; Mosley on koko ajan puolustanut KERS:ä sillä, että pitää olla joku autoteollisuudelle relevantti performanssierojen tekijä tuulitunnelien pyörittämisen sijaan. Jos KERS standardoidaan, miten siitä mitään innovaatioita voi tulla?

Puhumattakaan siitä, että ensin tuhlataan paljon (tai ehkä ei niin paljon, Mosley mukaan "10% budjeteista") KERS:iin ja sitten työ heitetään hukkaan standardoinnilla.

Niin ja uutisten mukaan jos se ei BMW:n vastustuksesta olisi ollut kiinni KERS olisi todennäköisesti siirretty 2010:lle.
Oikeassa olet, ei tosiaan ole. Mutta siihenhän tuo hyvinkin todennäköisesti johtaa. Liian hätäinen olin toki :)

Niin kuin asiaa koskevissa keskusteluissa on todettu, ei F1:n KERS varsinaisesti edusta ihan kehityksen kärkeä rajoitustensa takia nytkään. Mosleyn tavoite siitä, että noista systeemeistä tulee merkittävä osa touhua saattaa edelleen toteutua uuden moottorikonseptin tullessa, vaikka standardi-KERS tulisikin. Niin kuin jo aiemmin yritin esittää, niin ensi askel siihen suuntaan kannattaa ottaa jo nyt siinä mielessä, että mikäli vastaavia systeemejä aletaan kehittää pidemmälle, on perusasiat jo hanskassa toisin kuin nyt.

Edelleen, minusta siirto olisi hyvä jos katsotaan hitusen pidemmälle olettaen, että vastaavat järjestelmät todella ovat osa F1:n tulevaisuutta.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Naurettavaa, KERSsi ei vähennä kustannuksia eikä lisää kilpailua. Joka kierros kaikille samat tehot samoissa paikoissa, miten se lisää kilpailua (varsinkin kun useimmilla radoilla ne käyttöpaikat on tarkasti kaikkien tiedossa. Sama kun koko KERSsiä ei olisi ollenkaan). Ja miten uuden systeemisn kehittäminen muka vähentää kuluja? Hattivattien hommaa, sano.

Ajallisesti rajoitettu nappiturbo olisi toiminut paljon paremmin kilpailun edistämiseksi. Max M:n olisi kannattanut jatkaa uraansa siellä nazipornon puolella ja jättää F1.set asiaa osaavien toimeksi.
 
Ylös