Oberfeldwebel
Ylivääpeli
- Liittynyt
- 6.9.2003
- Viestit
- 4275
Uutisesta ei käy selväksi, mutta kai tuo varoitusvalo tulee jonnekin kajuuttaan isona ja selkeänä?
Entä jos kers osat iskeekin kuin miljoona volttia! Ei siinä näppyläsormikkaat riitä.F1-autoihin KERS-varoitusvalo
28.01.2009 16:27
F1-autoissa on ensi kaudella uusi varoitusvalo, joka kertoo auton KERS-laitteen tilan.
Varoitusvalo on tarpeen tilanteissa, joissa ratavirkailijat siirtävät kolarissa tai ulosajossa vahingoittunutta autoa.
KERS taltioi auton jarrutusenergiaa akkuihin. Sen ongelmana on sähköiskuvaara.
- Jos on olemassa vaara, pitää sen olla selvä autoa lähestyville ratavirkailijoille. Heidän täytyy katsoa KERS-laitteen tilasta kertovaa valoa ja jos se on väärässä tilassa, niin silloin autoon ei saa koskea, F1:n kilpailujohtaja Charlie Whiting selvitti.
Vaara on olemassa myös silloin, kun radan varteen pudonneita KERS-laitteen osia siirretään sivummalle.
- Ratavirkailijoita opastetaan myös autoista pudonneiden osien noukkimisessa. Ne merkitään selvästi värikoodauksella. Jos niihin liittyy korkeajännitteen mahdollisuus, täytyy virkailijoiden tietää, kuinka niitä liikutellaan. Heillä on kädessään hanskat, jotka kestävät tuhat volttia, Whiting vakuutti.
(MTV3)
Vois kytkeä sen lampun suoraan KERSiin niin näkyis systeemin lataustilanne ilman turhia "välikäsiä". Ja jos lamppu palaisi niin olis kuskinkin paree olla aika kaukana autosta.
Onkohan sitä tutkittu, että kun/jos kaksi autoa ajaa toisiaan päin niin millaista salamointia on odotettavissa kun KERSit ottavat yhteen.
Hyvä kysymys.Mitäs sitten tehdään jos sattuu onnettomuus ja laite on väärässä tilassa?
Tarkoittikohan Espilepsia vielä sitä, että jos kuljettaja on loukkaantuneena autossa, johon ei saa kajota. Siinäpäs pulmaa.Hyvä kysymys.
Jos auto on sammunut pahaan paikkaan eikä siihen saa kajota, lienee turva-auton radalle ottaminen ainoa vaihtoehto. Näin voisi kuvitella KERSin välillisesti lisäävän turva-autoepisodien määrää.
Tarkoittikohan Espilepsia vielä sitä, että jos kuljettaja on loukkaantuneena autossa, johon ei saa kajota. Siinäpäs pulmaa.
Luulen kyllä, että se akun maksimivaraus pitäs olla tiedossa jolloin pitäs olla varmaan jännitteet tiedossa. Näin ollen nuo "näppylähanskaat" voi riittää..
Tätä juuri hainkin että mites sitä kuljettajaa autetaan jos autossa kulkeekin kova sähkövaraus? Vaikka ratahenkilökunnalla olisikin ne hanskat niin onko kuljettajien varustus tehty jo yhtä turvalliseksi sähköiskun varalta? Onko koko puku sitten sellainen ettei johda sähköä, muuten voi vähän kirpasta jos housunlahje osuu peiliin tai vastaavaa.Tarkoittikohan Espilepsia vielä sitä, että jos kuljettaja on loukkaantuneena autossa, johon ei saa kajota. Siinäpäs pulmaa.
Luulen kyllä, että se akun maksimivaraus pitäs olla tiedossa jolloin pitäs olla varmaan jännitteet tiedossa. Näin ollen nuo "näppylähanskaat" voi riittää..
http://fi.wikipedia.org/wiki/KorkeajännitysMaikkarin mukaan ratavirkailijoilla on hanskat jotka kestävät tuhat volttia. Muuta en tiedä.
Varmaankin pitää järjestää ratavalvojille jotain maadoitusvälineitä jotka "heitetään" autoon kiinni ennen kuin siihen käydään käsiksi. Jotain tämmöistä itse luulisin asialle tehtävän.Tätä juuri hainkin että mites sitä kuljettajaa autetaan jos autossa kulkeekin kova sähkövaraus? Vaikka ratahenkilökunnalla olisikin ne hanskat niin onko kuljettajien varustus tehty jo yhtä turvalliseksi sähköiskun varalta? Onko koko puku sitten sellainen ettei johda sähköä, muuten voi vähän kirpasta jos housunlahje osuu peiliin tai vastaavaa.
Joo, mutta eikös ne hyrrävoimat myös estä auton kääntymistä? Parempi olis ilman.Toihan toimii samalla gyrona joka estää auton kallistelun, jos siellä vauhtipyörässä on kierroksia tallella.