2009 ja "KERS"

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Uutisesta ei käy selväksi, mutta kai tuo varoitusvalo tulee jonnekin kajuuttaan isona ja selkeänä?
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
F1-autoihin KERS-varoitusvalo
28.01.2009 16:27

F1-autoissa on ensi kaudella uusi varoitusvalo, joka kertoo auton KERS-laitteen tilan.

Varoitusvalo on tarpeen tilanteissa, joissa ratavirkailijat siirtävät kolarissa tai ulosajossa vahingoittunutta autoa.

KERS taltioi auton jarrutusenergiaa akkuihin. Sen ongelmana on sähköiskuvaara.

- Jos on olemassa vaara, pitää sen olla selvä autoa lähestyville ratavirkailijoille. Heidän täytyy katsoa KERS-laitteen tilasta kertovaa valoa ja jos se on väärässä tilassa, niin silloin autoon ei saa koskea, F1:n kilpailujohtaja Charlie Whiting selvitti.

Vaara on olemassa myös silloin, kun radan varteen pudonneita KERS-laitteen osia siirretään sivummalle.

- Ratavirkailijoita opastetaan myös autoista pudonneiden osien noukkimisessa. Ne merkitään selvästi värikoodauksella. Jos niihin liittyy korkeajännitteen mahdollisuus, täytyy virkailijoiden tietää, kuinka niitä liikutellaan. Heillä on kädessään hanskat, jotka kestävät tuhat volttia, Whiting vakuutti.

(MTV3)
Entä jos kers osat iskeekin kuin miljoona volttia! Ei siinä näppyläsormikkaat riitä.

Kaippa sille valolle määritellään standardit, niinku takavaloillekin.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24338
Sijainti
lappeen Ranta
Vois kytkeä sen lampun suoraan KERSiin niin näkyis systeemin lataustilanne ilman turhia "välikäsiä". Ja jos lamppu palaisi niin olis kuskinkin paree olla aika kaukana autosta.

Onkohan sitä tutkittu, että kun/jos kaksi autoa ajaa toisiaan päin niin millaista salamointia on odotettavissa kun KERSit ottavat yhteen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kun tuollainen tieto kerran saadaan, niin toivottavasti sitä hyödynnetään myös tv-grafiikoissa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Vois kytkeä sen lampun suoraan KERSiin niin näkyis systeemin lataustilanne ilman turhia "välikäsiä". Ja jos lamppu palaisi niin olis kuskinkin paree olla aika kaukana autosta.

Onkohan sitä tutkittu, että kun/jos kaksi autoa ajaa toisiaan päin niin millaista salamointia on odotettavissa kun KERSit ottavat yhteen.

Kuka pääsee ekana ottamaan kuvan valokaaresta. :eek!:
 

Espilepsia

Well-known member
Liittynyt
12.4.2007
Viestit
106
Olisi upeaa iltakisoissa jos selvästi palaisi vaikka auton reunassa valo kun kuljettaja käyttää KERSiä. Toisaalta, uutisessa sanotaan että autoon ei saa koskea jos vehje on väärässä tilassa. Mitäs sitten tehdään jos sattuu onnettomuus ja laite on väärässä tilassa?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Hyvä kysymys.

Jos auto on sammunut pahaan paikkaan eikä siihen saa kajota, lienee turva-auton radalle ottaminen ainoa vaihtoehto. Näin voisi kuvitella KERSin välillisesti lisäävän turva-autoepisodien määrää.
Tarkoittikohan Espilepsia vielä sitä, että jos kuljettaja on loukkaantuneena autossa, johon ei saa kajota. Siinäpäs pulmaa.

Luulen kyllä, että se akun maksimivaraus pitäs olla tiedossa jolloin pitäs olla varmaan jännitteet tiedossa. Näin ollen nuo "näppylähanskaat" voi riittää..


Toivoa todella sopii sitä mitä WebSlave ehdotti, eli KERS:n käyttö näkyisi myös katsojille. Tosin eipä niitä grafiikoita hirveästi ole pyöritelty TV:ssä, mutta tylsän kisan tullen taitas tarvetta olla.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Tarkoittikohan Espilepsia vielä sitä, että jos kuljettaja on loukkaantuneena autossa, johon ei saa kajota. Siinäpäs pulmaa.

Luulen kyllä, että se akun maksimivaraus pitäs olla tiedossa jolloin pitäs olla varmaan jännitteet tiedossa. Näin ollen nuo "näppylähanskaat" voi riittää..

Paljonko siinä kersissä on sitten jännitettä, ettei nyt menis ihan arvailuksi..

Eiköhän siinä kuljettajaa hoideta jos ei kerssi ole levinnyt pitkin rataa. Jännitemittari vaan jokaiselle ratavirkailijalle taskuun. :tongue:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Maikkarin mukaan ratavirkailijoilla on hanskat jotka kestävät tuhat volttia. Muuta en tiedä.
 

Espilepsia

Well-known member
Liittynyt
12.4.2007
Viestit
106
Tarkoittikohan Espilepsia vielä sitä, että jos kuljettaja on loukkaantuneena autossa, johon ei saa kajota. Siinäpäs pulmaa.

Luulen kyllä, että se akun maksimivaraus pitäs olla tiedossa jolloin pitäs olla varmaan jännitteet tiedossa. Näin ollen nuo "näppylähanskaat" voi riittää..
Tätä juuri hainkin että mites sitä kuljettajaa autetaan jos autossa kulkeekin kova sähkövaraus? Vaikka ratahenkilökunnalla olisikin ne hanskat niin onko kuljettajien varustus tehty jo yhtä turvalliseksi sähköiskun varalta? Onko koko puku sitten sellainen ettei johda sähköä, muuten voi vähän kirpasta jos housunlahje osuu peiliin tai vastaavaa.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
KERS:n yhteydessä puhutaan jatkuvasti akuista. Onko tosiaan niin, että (Williamsia lukuun ottamatta) kaikki ovat päätyneet varastoimaan energian akkuihin? Kuvittelisin, että superkondensaattorit olisivat ihan varteenotettava tekniikka fykkösissä. Puoltavia seikkoja olisi huomattavasti lyhyemmän lataus- ja purkaantumisajat sekä vähäisempi lämpeneminen. Lisäksi superkonkat kestävät enemmän lataussyklejä kuin akut.

Heikkoutena on pienempi varaustiheys eli saman energiamäärän varastoivat superkonkat vievät enemmän tilaa kuin akut.

Mahdollistahan on tietysti myös käyttää sekä akkuja, että superkondensaattoreita.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Tätä juuri hainkin että mites sitä kuljettajaa autetaan jos autossa kulkeekin kova sähkövaraus? Vaikka ratahenkilökunnalla olisikin ne hanskat niin onko kuljettajien varustus tehty jo yhtä turvalliseksi sähköiskun varalta? Onko koko puku sitten sellainen ettei johda sähköä, muuten voi vähän kirpasta jos housunlahje osuu peiliin tai vastaavaa.
Varmaankin pitää järjestää ratavalvojille jotain maadoitusvälineitä jotka "heitetään" autoon kiinni ennen kuin siihen käydään käsiksi. Jotain tämmöistä itse luulisin asialle tehtävän.

Aika surkea juttu joka tapauksessa. Mielestäni tämä olisi pitänyt tajuta jo etukäteen. Siis kun tulee romua niin kuljettajien ja ratavalvojien turvallisuus on erittäin kyseenalainen. Näin KERS-ajatus olisi pitänyt haudata jo alkuunsa, niin hauska tekninen vimpain kuin onkin kyseessä ja sinänsä minuakin kutkuttaa ajatus siitä, että kilpailutilanteisiin tulisi lisää väriä ja jännitystä sen ansiosta.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Toihan toimii samalla gyrona joka estää auton kallistelun, jos siellä vauhtipyörässä on kierroksia tallella.
 
Ylös