2009 ja "KERS"

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kersin tuoma etu näyttää katoavan heikompaan auton painojakaumaan.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
jep kerssiin tuplateho tai sitten ei ollenkaan, tällä hetkellä enemmän haittaa kuin hyötyä.. repisvät kaikki tiimit pois ni menettäs max yöunet :yuck:
 

yarski

Well-known member
Liittynyt
27.3.2009
Viestit
138
Mistäs se kerssi kytketään päälle? Australian kisan just kattelin tallennuksesta ja ennakoissa kuvattiin fefen rattia, siinä on joku säätö -3...+3 mutta itse boost-nappia ei näkynyt. Arvaan, että vasemmalla kädellä ratin takana. tuntuis loogiselta paikalta kun oikealla läpsytellään suurempia vaihteita sisään eikä se nappi kai voi olla semmoisessa paikassa että joituis otetta ratista kokoajan irroittelemaan...?
Niin, sorry jos aihe on jo käsitelty, en jaksanut kahlata koko ketjua läpi...
 

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262
Alonso KERS:sistään
No juu mutta autto se nyt sen verran että Glockikin avautu siitä tiimilleen. Luulen että Ferrarit ja Mclarenit ois ohitettu paljon useammin jos ei sitä buustia ois saanu joka suoralle... Mutta niinkun täällä on jo puhuttu ni kait se parempi balanssi olisi tuonut paremman lopputuloksen...
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Mistäs se kerssi kytketään päälle? Australian kisan just kattelin tallennuksesta ja ennakoissa kuvattiin fefen rattia, siinä on joku säätö -3...+3 mutta itse boost-nappia ei näkynyt. Arvaan, että vasemmalla kädellä ratin takana. tuntuis loogiselta paikalta kun oikealla läpsytellään suurempia vaihteita sisään eikä se nappi kai voi olla semmoisessa paikassa että joituis otetta ratista kokoajan irroittelemaan...?
Niin, sorry jos aihe on jo käsitelty, en jaksanut kahlata koko ketjua läpi...
Kai se on tuo punainen "K".





Renaultilla on "overtake" suunnilleen samassa kohtaa, lienee KERS koska vasemmalla puolen on jo "REVS +10"?



McLarenihan innovoi viime vuonna tasauspyörästön (vai mikä lie olikaan) kahteen ylimääräiseen läpyskään ratin taakse, sinne KERS myös? Onboardista ei näe kun kypärä on edessä.

 
Viimeksi muokattu:

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Mistäs se kerssi kytketään päälle? Australian kisan just kattelin tallennuksesta ja ennakoissa kuvattiin fefen rattia, siinä on joku säätö -3...+3 mutta itse boost-nappia ei näkynyt. Arvaan, että vasemmalla kädellä ratin takana. tuntuis loogiselta paikalta kun oikealla läpsytellään suurempia vaihteita sisään eikä se nappi kai voi olla semmoisessa paikassa että joituis otetta ratista kokoajan irroittelemaan...?
Niin, sorry jos aihe on jo käsitelty, en jaksanut kahlata koko ketjua läpi...

Ferrarin KERS nappula on ratin oikeassa yläkulmassa ja oikealla peukalolla painelevat.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
McLarenihan innovoi viime vuonna tasauspyörästön (vai mikä lie olikaan) kahteen ylimääräiseen läpyskään ratin taakse, sinne KERS myös? Onboardista ei näe kun kypärä on edessä.

Siellähän se on Mäkilläkin oikeassa yläkulmassa.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Nuo on varmasti laskettu, jotta missä sen käyttäminen tuo eniten hyvää kierrosaikoihin. Kisatilanne on tietenkin eri, silloin mennään tilanteen mukaan, jos ollaan peesaamassa ja ohi pitäisi päästä.
Olisikohan kuitenkin paras sellainen kers, että kuljettajan ei tarvitse sitä käyttää ollenkaan napista, vaan automaattisesti antaisi lisätehoa mutkasta tultaessa.

No, sitten sitä ei voisi käyttää ohituksessa tai sen estämisessä tarvittaessa - ei hyvä idea ollutkaan...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikä olikaan KERSin kehitys suunnitelma, eli paljon se saa antaa tehoa ensi vuonna jne?
Erään näkemäni sivun mukaan 2010 vain muuttuisi pakolliseksi (ja ehkä standardoidaan), tehonlisäystä tulisi vasta 2011. Mutta lopullista päätöstä ei kai edes ole tehty vielä (vaikka tuollaiset tekniset asiat olosi pitänyt ilmoittaa jo viime vuoden puolella).
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Siis pitäisköhän nyt Ferrarinkin miettiä kellä meni hyvin ja kellä ei. Kersitön Kubica pesi selkeästi Kersillisen tallikaverinsa. Varsinaisesti yhdelläkään Kers tallilla siitä Kersistä ei ollut mitään hyötyä.

Väitän, että Lewiskin olisi päässyt ihan yhtälailla hyvin ne parit ohitukset ilman Kersiä ja sitä kautta paremmalla painojakaumalla.

Koko kers kannattais heivata mäkeen tämän kauden osalta. Sitku se on kaikille pakollinen, niin tilanne on toinen. En usko, että Malesiassakaan kyseistä pellejärjestelmästä on mitään hyötyä. Päinvastoin. Ferrarin kohdalla renkaat tulevat tämän mainion järjestelmän ansiosta sielläkin kulumaan jo parin kiekan jälkeen käyttökelvottomaksi. Ja taas ihmetellään ku ei nyt menny ihan takitiikat kohilleen ja luultavasti silti keskeytetään johonkin hydrauliikan pettämiseen tai muuhun "yllättävään" sähkövikaan italialaisittain muutama kierros ennen maalia. Sit voidaan loppukaudesta kertoa miten saatiin Kers toimimaan parhaiten. Jeejee :jaska:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Väitän, että Lewiskin olisi päässyt ihan yhtälailla hyvin ne parit ohitukset ilman Kersiä ja sitä kautta paremmalla painojakaumalla.
Tässä vedetään kyllä mutkia suoriksi. Ei KERSin laittaminen autoon automaattisesti tarkoita huonoa painonjakaumaa, vaan se on voitu saada kohdalleen KERSin kanssakin. Näin voisi epäillä erityisesti McLarenin tapauksessa, sillä molemmat kuljettajat kehuivat auton tasapainoa ja kilpailussa Hamiltonin suorituskyky oli paljon parempi kuin aika-ajoissa. Tästä voisi päätellä, ettei renkaiden kuluminen ollut niin suuri ongelma kuin joillakin muilla talleilla, mikä taas puhuisi onnistuneen painonjakauman puolesta.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Tässä vedetään kyllä mutkia suoriksi. Ei KERSin laittaminen autoon automaattisesti tarkoita huonoa painonjakaumaa, vaan se on voitu saada kohdalleen KERSin kanssakin. Näin voisi epäillä erityisesti McLarenin tapauksessa, sillä molemmat kuljettajat kehuivat auton tasapainoa ja kilpailussa Hamiltonin suorituskyky oli paljon parempi kuin aika-ajoissa. Tästä voisi päätellä, ettei renkaiden kuluminen ollut niin suuri ongelma kuin joillakin muilla talleilla, mikä taas puhuisi onnistuneen painonjakauman puolesta.
Eikä se Ferrarin takarenkaiden kuluminenkaan välttämättä ollut pelkästään KERS:n syytä. KERS saattoi olla osasyyllinen. Domenicalihan lähinnä epäili että näin voisi olla, ja se tutkitaan. Aivan samalla tavalla voivat vaikuttaa radan pinta, auton säädöt jne. Luulisi, ettei sähkömoottoriin perustuvaan laitteeseen olisi kamalan vaikea luoda sellaista viivettä, että KERS:n tehot tulisivat käyttöön progressiivisesti vaikka sekunnin aikana siitä kun nappia painetaan, eikä kaikki 80hv kertarysäyksellä. Muistaakseni säännöissä määritellään ainoastaan kiloJoulet, ei mitään sidonnaisuuksia aikaan tai hevosvoimiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Luulisi, ettei sähkömoottoriin perustuvaan laitteeseen olisi kamalan vaikea luoda sellaista viivettä, että KERS:n tehot tulisivat käyttöön progressiivisesti vaikka sekunnin aikana siitä kun nappia painetaan, eikä kaikki 80hv kertarysäyksellä. Muistaakseni säännöissä määritellään ainoastaan kiloJoulet, ei mitään sidonnaisuuksia aikaan tai hevosvoimiin.
Samalla standardi-ECUlla tuota KERSiäkin varmaan säädetään, eli siitä on paljon kiinni mikä on mahdollista ja mikä ei. Säännöissä määritellään maksimi. Ratissa on kuskeilla säätö paljonko otetaan ulos (ja myös paljonko jarrutuksissa varataan).
 
Ylös