Bobakki
@f1hog
Kimin KERS-grafiikoissa hämmästytti, ettei hän käyttänyt sitä niin paljoa kuin olisi voinut. Välillä oli maaliviivalle tultaessa puolet varastossa.Eri kohdissa käytti Mäkki ja Ferrari Kerssiä.
Kimin KERS-grafiikoissa hämmästytti, ettei hän käyttänyt sitä niin paljoa kuin olisi voinut. Välillä oli maaliviivalle tultaessa puolet varastossa.Eri kohdissa käytti Mäkki ja Ferrari Kerssiä.
Kyllä se näytti maaliviivan kohdilla pompahtavan täysille eli nollautuvan.Tuntuiko että KERS-telemetria, silloin harvoin kun se ruudussa näkyi, ei ihan 1:1 ollut kuvan kanssa?
Tai vääränlaiseen diffuusoriin. Eihän sitä tiedä.Kersin tuoma etu näyttää katoavan heikompaan auton painojakaumaan.
With the KERS I didn’t feel a big difference and I was a little bit disappointed at how it worked.
Paskan möivät Alfonsolle. :alppu:Alonso KERS:sistään
No juu mutta autto se nyt sen verran että Glockikin avautu siitä tiimilleen. Luulen että Ferrarit ja Mclarenit ois ohitettu paljon useammin jos ei sitä buustia ois saanu joka suoralle... Mutta niinkun täällä on jo puhuttu ni kait se parempi balanssi olisi tuonut paremman lopputuloksen...Alonso KERS:sistään
BMW'llä Kubicalla ei ollut Kersiä Heidfeldillä oli.Tai vääränlaiseen diffuusoriin. Eihän sitä tiedä.
Kai se on tuo punainen "K".Mistäs se kerssi kytketään päälle? Australian kisan just kattelin tallennuksesta ja ennakoissa kuvattiin fefen rattia, siinä on joku säätö -3...+3 mutta itse boost-nappia ei näkynyt. Arvaan, että vasemmalla kädellä ratin takana. tuntuis loogiselta paikalta kun oikealla läpsytellään suurempia vaihteita sisään eikä se nappi kai voi olla semmoisessa paikassa että joituis otetta ratista kokoajan irroittelemaan...?
Niin, sorry jos aihe on jo käsitelty, en jaksanut kahlata koko ketjua läpi...
Mistäs se kerssi kytketään päälle? Australian kisan just kattelin tallennuksesta ja ennakoissa kuvattiin fefen rattia, siinä on joku säätö -3...+3 mutta itse boost-nappia ei näkynyt. Arvaan, että vasemmalla kädellä ratin takana. tuntuis loogiselta paikalta kun oikealla läpsytellään suurempia vaihteita sisään eikä se nappi kai voi olla semmoisessa paikassa että joituis otetta ratista kokoajan irroittelemaan...?
Niin, sorry jos aihe on jo käsitelty, en jaksanut kahlata koko ketjua läpi...
Siellähän se on Mäkilläkin oikeassa yläkulmassa.McLarenihan innovoi viime vuonna tasauspyörästön (vai mikä lie olikaan) kahteen ylimääräiseen läpyskään ratin taakse, sinne KERS myös? Onboardista ei näe kun kypärä on edessä.
Olisikohan kuitenkin paras sellainen kers, että kuljettajan ei tarvitse sitä käyttää ollenkaan napista, vaan automaattisesti antaisi lisätehoa mutkasta tultaessa.Nuo on varmasti laskettu, jotta missä sen käyttäminen tuo eniten hyvää kierrosaikoihin. Kisatilanne on tietenkin eri, silloin mennään tilanteen mukaan, jos ollaan peesaamassa ja ohi pitäisi päästä.
Erään näkemäni sivun mukaan 2010 vain muuttuisi pakolliseksi (ja ehkä standardoidaan), tehonlisäystä tulisi vasta 2011. Mutta lopullista päätöstä ei kai edes ole tehty vielä (vaikka tuollaiset tekniset asiat olosi pitänyt ilmoittaa jo viime vuoden puolella).Mikä olikaan KERSin kehitys suunnitelma, eli paljon se saa antaa tehoa ensi vuonna jne?
Tässä vedetään kyllä mutkia suoriksi. Ei KERSin laittaminen autoon automaattisesti tarkoita huonoa painonjakaumaa, vaan se on voitu saada kohdalleen KERSin kanssakin. Näin voisi epäillä erityisesti McLarenin tapauksessa, sillä molemmat kuljettajat kehuivat auton tasapainoa ja kilpailussa Hamiltonin suorituskyky oli paljon parempi kuin aika-ajoissa. Tästä voisi päätellä, ettei renkaiden kuluminen ollut niin suuri ongelma kuin joillakin muilla talleilla, mikä taas puhuisi onnistuneen painonjakauman puolesta.Väitän, että Lewiskin olisi päässyt ihan yhtälailla hyvin ne parit ohitukset ilman Kersiä ja sitä kautta paremmalla painojakaumalla.
Eikä se Ferrarin takarenkaiden kuluminenkaan välttämättä ollut pelkästään KERS:n syytä. KERS saattoi olla osasyyllinen. Domenicalihan lähinnä epäili että näin voisi olla, ja se tutkitaan. Aivan samalla tavalla voivat vaikuttaa radan pinta, auton säädöt jne. Luulisi, ettei sähkömoottoriin perustuvaan laitteeseen olisi kamalan vaikea luoda sellaista viivettä, että KERS:n tehot tulisivat käyttöön progressiivisesti vaikka sekunnin aikana siitä kun nappia painetaan, eikä kaikki 80hv kertarysäyksellä. Muistaakseni säännöissä määritellään ainoastaan kiloJoulet, ei mitään sidonnaisuuksia aikaan tai hevosvoimiin.Tässä vedetään kyllä mutkia suoriksi. Ei KERSin laittaminen autoon automaattisesti tarkoita huonoa painonjakaumaa, vaan se on voitu saada kohdalleen KERSin kanssakin. Näin voisi epäillä erityisesti McLarenin tapauksessa, sillä molemmat kuljettajat kehuivat auton tasapainoa ja kilpailussa Hamiltonin suorituskyky oli paljon parempi kuin aika-ajoissa. Tästä voisi päätellä, ettei renkaiden kuluminen ollut niin suuri ongelma kuin joillakin muilla talleilla, mikä taas puhuisi onnistuneen painonjakauman puolesta.
Samalla standardi-ECUlla tuota KERSiäkin varmaan säädetään, eli siitä on paljon kiinni mikä on mahdollista ja mikä ei. Säännöissä määritellään maksimi. Ratissa on kuskeilla säätö paljonko otetaan ulos (ja myös paljonko jarrutuksissa varataan).Luulisi, ettei sähkömoottoriin perustuvaan laitteeseen olisi kamalan vaikea luoda sellaista viivettä, että KERS:n tehot tulisivat käyttöön progressiivisesti vaikka sekunnin aikana siitä kun nappia painetaan, eikä kaikki 80hv kertarysäyksellä. Muistaakseni säännöissä määritellään ainoastaan kiloJoulet, ei mitään sidonnaisuuksia aikaan tai hevosvoimiin.