Sääntömuutokset 2009

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Vaikea uskoa että mikään talli suosiolla jättäisi KERS:iä pois mikäli turvallisuus vain voidaan taata. Tällä hetkellä tuollakin saralla näyttää suht hyvältä. Suurena mahdollisuutena ja mielenkiintoisena haasteena tuota pitävät lähestulkoon kaikki tallit. Osalla homma tuntuu tosin olevan niin pahasti kesken, että herää kysymys onko jäljellä oleva puoli vuotta lähellekään riittävä aika systeemin kehittämiseksi luotettavaan kilpailukäyttöön.
 
Viimeksi muokattu:

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Niin, mutta nyt herää kysymys, että eikö ole järkevämpää sijoittaa vapaat 35 kg (kuten nytkin) parhaaseen paikkaan ja jättää koko KERS nurkkaan. Onkohan se KERSin etu sitten niin suuri, hetkellistä tehoa kun ei tule edes 10%.
Kierrosaikaan tuskin on kovin suurta merkitystä tuolla teholla. Ohituksissa sillä saattaa olla suurikin merkitys mutta se jää nähtäväksi.

Oberfeldwebel sanoi:
Tosin sitä ei tiedetä, miten paljon 35 kg sijoittaminen eturenkaisiin haittaa aiempaan nähden. Järkiä ku käyttää, niin eihän eturenkaat ole ollenkaan huono paikka 35 kg. Ei se varmaan optimi oo, mutta ei varmaan huonokaan, kun autot on muutenkin takapainoisia ja downforcee katoaa suhteessa edestä enempi. (ainakin mun käsittääkseni)
Nyt tippusin kärryiltä täysin. Miksi eturenkaisiin pitäisi 35 kg painoja laittaa?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Niin, mutta nyt herää kysymys, että eikö ole järkevämpää sijoittaa vapaat 35 kg (kuten nytkin) parhaaseen paikkaan ja jättää koko KERS nurkkaan. Onkohan se KERSin etu sitten niin suuri, hetkellistä tehoa kun ei tule edes 10%.
Sitä on uutisissa ingenjööritkin miettineet. KERS-kelkkaan hyppäämistä edesauttanee se että energia- ja tehomääriä nostetaan myöhemmin. Ja mikäänhän testi ei korvaa oikeassa kisassa testaamista...

Tosin sitä ei tiedetä, miten paljon 35 kg sijoittaminen eturenkaisiin haittaa aiempaan nähden. Järkiä ku käyttää, niin eihän eturenkaat ole ollenkaan huono paikka 35 kg. Ei se varmaan optimi oo, mutta ei varmaan huonokaan, kun autot on muutenkin takapainoisia ja downforcee katoaa suhteessa edestä enempi. (ainakin mun käsittääkseni
Nyt tippusin kärryiltä täysin. Miksi eturenkaisiin pitäisi 35 kg painoja laittaa?
Toistan. :confused:


_
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Kaikki tallit ilmeisesti ainakin kehittelevät KERSiä,mun mielestä ois paras,kun joku ulkopuolinen taho kehittäis ton valmiiksi,ja kaikille samanlainen järjestelmä,siitähän syntyisi myös kustannussäästöjä?
Oletko myös standardimoottorin kannalla? :dunno:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Siis en mä ymmärrä miksi se on kysymys :doubtful:

Talli A, ei käytä kerssiä: jatkaa kuten nytkin
Talli B, käyttää kerssiä: poistaa lisäpainoa mahdollisuuksien mukaan, ja jos ei onnistu niin mahdollisesti on sitten ylipainoisena KERS:n kanssa

Minimipaino on 605 kg (kuskin kanssa), ylärajaa ei ole. Lisäpainojen etu on ideaali painojakauma, KERS:ä tai siis kaikkea siihen liittyvää (itse sähkömoottori, akut, muunnin tms) ei taas luonnollisestikaan voi mihin tahansa laittaa. Yksi tarkoitushan on nimenomaan saada akuista sun muista huomattavasti kevyempiä.
Eli siis talli A:n ei tarvitse sijoittaa sitä KERSin painoa siihen kohtaan autoa mihin se KERS tulisi laitettavaksi? Vaan he voivat laittaa sen mihin vaan. Eli sitä ei säännöissä sanota, että kun teillä ei ole kerta KERSiä, niin laitappa tämä 35 kilon mötikkä kuitenkin vähän niinku siihen kohtaan mihin se KERS sitten tulee jos tulee.
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
431
Sijainti
Lievestuore
Oletko myös standardimoottorin kannalla? :dunno:
En,muttei ton standardi-KERSin kehittäminen eri koneille nyt luulisi olevan niin hirvittävän iso haaste,tuskin noiden mottien rakenteissa on ihan radikaaleja eroja sääntöjenkään takia,toisaalta en ole kyllä perehtynyt asiaan,mitä kautta KERS luovuttaa voimaa,ilmeisesti siihen on useampia mahdollisuuksia,mutta tuo standartoiminenkin saattais tehdä sen,ettei isommat tallit karkaa lisää pienemmiltä tässäkin asiassa.:confused::alppu:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Eli siis talli A:n ei tarvitse sijoittaa sitä KERSin painoa siihen kohtaan autoa mihin se KERS tulisi laitettavaksi? Vaan he voivat laittaa sen mihin vaan. Eli sitä ei säännöissä sanota, että kun teillä ei ole kerta KERSiä, niin laitappa tämä 35 kilon mötikkä kuitenkin vähän niinku siihen kohtaan mihin se KERS sitten tulee jos tulee.
Juuri niin. Kun talli A ei ota KERS:ä käyttöön, niin ei tarvitse tehdä mitään painon suhteen.

En tiedä mitä säännöt sanoo ylipäätään painojen sijoittelusta (jos sanovat mitään), mutta ei ne KERS:n sinällään liity. Yksinkertaistettuna "KERS sallittu, minimipaino ei muutu, tehkää jotain".

Jos oletetaan, että talli B on reilusti alipainoinen ilman painoja, niin KERS:n kanssa tuskin sen minimin 605,00 kg yli juurikaan menee - ongelma on sen ideaalin painojakauman palauttaminen kun lisäpainoja poistetaan jotta päästään mahdollisimman lähelle painorajaa.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
En,muttei ton standardi-KERSin kehittäminen eri koneille nyt luulisi olevan niin hirvittävän iso haaste,tuskin noiden mottien rakenteissa on ihan radikaaleja eroja sääntöjenkään takia
Ei sitä sen kummemmin tarvitsisi kehittää - olisi FIA voinut vaikka käskeä kaikkien tilaamaan standardivehkeet joltain hybriditekniikkaa valmistavalta firmalta... mutta se olisi koko ideaa vastaan.

toisaalta en ole kyllä perehtynyt asiaan,mitä kautta KERS luovuttaa voimaa,ilmeisesti siihen on useampia mahdollisuuksia
Täällä olevasta KERS-topicista löytyy linkkejä. Itse "KERS" ei tarkoita muuta kuin järjestelmää, joka uudelleen käyttää hukattua kineettistä energiaa. Sellaisia järjestelmiä taas on useita.

mutta tuo standartoiminenkin saattais tehdä sen,ettei isommat tallit karkaa lisää pienemmiltä tässäkin asiassa.:confused::alppu:
Vissiin osalla yksityistiimeistä (pois lukien ainakin Williams) olisi tarkoitus ostaa moottorin kaupan päälle KERS:t.
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
431
Sijainti
Lievestuore
Kiitos selvennyksistä,niinhän se tais olla,että ainakin Force India neuvottelee mersun koneista,joihin kuuluisi mukana KERS,ja Mclaren toivoo,että voimatallista olisi jotain kehitysapua talven testien aikana,luulis kyllä,että Red Bullin puolellakin tehdään omia virityksiä tolle systeemille,kuullostaa vaan jotenkin hullulta,kun budjetteja pitäs pienentää,niin annetaan vapaat kädet insseille uusiin laitteisiin,mutta ehkäpä tuo kummiskin on loppupelissä suht pieni osa budjeteista.:confused:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko missään muussa sarjassa talleilla itse mahdollisuus vaikuttaa push-to-passinsä tehokkuuteen? Sikäli standardi KERS-ratkaisu ei olisi kovinkaan uutta.

Nyt ykkösiin tulee vähän niin kuin tupla-push-to-pass. Suoralle tultaessa siipi pienelle ja KERS-nappia alas. Toivottavasti pysyy peukalot oikeilla namiskoilla. ;)
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Onko missään muussa sarjassa talleilla itse mahdollisuus vaikuttaa push-to-passinsä tehokkuuteen? Sikäli standardi KERS-ratkaisu ei olisi kovinkaan uutta.

Nyt ykkösiin tulee vähän niin kuin tupla-push-to-pass. Suoralle tultaessa siipi pienelle ja KERS-nappia alas. Toivottavasti pysyy peukalot oikeilla namiskoilla. ;)
Ja Ferrareiden pitää vielä samalla säätää mekaanisia vipuja jalkojen juuresta, sekä nappuloiden asentoa ratista. Ja sitten pitäisi vielä polkea kaasua ja jarrua, ohjata ja vaihtaa vaihteita.

Haluaisimpa nähdä minkälaista rävellystä se olisi, kun tavan pulliainen yrittäisi ajaa formulapeliä, jossa nämä kaikki kontrollit olisivat käytössä. :D
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Uutinen on vähän siihen tyyliin niin kuin olisi uusi ehdotus. Mielestäni tästä on kyllä puhuttu jo useamman kuukauden ajan, ja on testattukin harjoituksissa.
Mustakiikari on vissiin herännyt kun kausi alkaa olla jo ehtoopuolella. :alppu:

Onkohan tuota jo pohdittu niin pitkälle, että entäs jos ei ehdikään painaa sitä nappia viidessä sekunnissa. Esimerkiksi jos joku on ajanut ulos kaatosateessa jonka takia turva-auto tulee ulos. Samanaikaisesti joku muu ajaa ulos ja sitten on ohjaamo niin täynnä käsiä muutaman sekunnin ajan, ettei huomaa tuota valoa. Drive-through jos painaakin nappia vasta kuuden sekunnin jälkeen tms.?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Tuossa vielä sekin että esimerkiksi Fujissa kaksi autoa ajaa pääsuoraa n. 0,5 sekunnin päässä toisistaan kaasu pohjassa. Sitten tulee tieto turva-autosta ja edellä menevä huomaa sen heti ja takaa tuleva ei. Voi seurata pahaa jälkeä.

Esimerkiksi Vison kolari viime vuoden Magny-Coursin GP2-kisassa oli osittain seurausta siitä, että edellä olevat huomasivat turva-auton tulon nopeammin kuin Viso.

http://www.youtube.com/watch?v=1zVUH4t2CUc
 

Micqou

Well-known member
Liittynyt
14.9.2008
Viestit
299
Tuossa vielä sekin että esimerkiksi Fujissa kaksi autoa ajaa pääsuoraa n. 0,5 sekunnin päässä toisistaan kaasu pohjassa. Sitten tulee tieto turva-autosta ja edellä menevä huomaa sen heti ja takaa tuleva ei. Voi seurata pahaa jälkeä.
Tässä on juurikin se syy minkä takia tuo muuten varsin mainio idea uudeksi SC-systeemiksi ei voi toimia.. Formuloissa kuitenkin ajetaan aika pitkälti lähes toisten perässä kiinni ja erittäin suurilla nopeuksilla.. Ainoa toimiva systeemi tuossa ehdotuksessa olisi oikeastaan se että tuo SC-nopeus saataisiin jollain ilveellä kytkettyä kaikkiin autoihin samanaikaisesti päälle..
 

Mise

Well-known member
Liittynyt
7.3.2008
Viestit
90
Sijainti
Tampere
Tuossa vielä sekin että esimerkiksi Fujissa kaksi autoa ajaa pääsuoraa n. 0,5 sekunnin päässä toisistaan kaasu pohjassa. Sitten tulee tieto turva-autosta ja edellä menevä huomaa sen heti ja takaa tuleva ei. Voi seurata pahaa jälkeä.

Esimerkiksi Vison kolari viime vuoden Magny-Coursin GP2-kisassa oli osittain seurausta siitä, että edellä olevat huomasivat turva-auton tulon nopeammin kuin Viso.

http://www.youtube.com/watch?v=1zVUH4t2CUc
Tämmöstä tuskin tarvitsee pelätä. Luulen että sinne tulee jonkin näköinen kello joka autoon että kuskit pystyvät lykkäämään rajottimen päälle laittoa mahdollisimman myöhäiseksi. Jos siihen tulee se 5s marginaali, niin ei se enään huomaamisesta ole kiinni, Se on siittä kiinni ottako riskin ja koittaa ajaa täysiä ne muutamat kymmenesosat pitempään kuin edessä ajava
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Miten tuo ensi kauden rengassääntö menee? Tällä kaudella tuo neljästä seoksesta kaksi määrätään kisaan on vääristänyt voimasuhteita tallien välillä. Onhan tässä ollut välillä esillä, että niistä neljästä täytyisi saada ennen aika-ajoja valita vapaasti ne kaksi sarjaa joilla haluaa ajaa. Nykyisellä menolla on tässä loppukaudesta ollut aika kovia renkaita kisoissa ja Mäkki on kyllä ollut selvästi voittajana tässä showssa. Tosin ei se Ferrarin tai Kimin/Massan mestaruus siihen ole kaatunut jos ei mestaruutta tule, sen penaili Ferrarin talli ihan itse.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Samalla tavalla men(n)ee ensi kaudellakin, eli kaksi seosta joista pitää käyttää molempia. Mutta vissiin ne seokset voivat olla erilaisia mitä tällä kaudella, eli välistä voidaan jättää yksi (ts. kisoissa voi olla supersoftit ja mediumit tai softit ja hardit näiden nykyisten peräkkäisten seosten lisäksi).
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Q: What do your simulations say about the loss in downforce ? The aim was to reduce the downforce levels by 50%...

Symonds: ''It should be made clear that a 50% reduction was the aim because they knew that the teams would regain downforce again. With 50% less downforce you'd be around 5 seconds a lap slower. In the end we will surely come back again to the old speeds.''

''I even think we'll be a bit faster. We thought we would gain 8% more grip because of the slicks but the ones we've tested lately offer an increase of 11%.''
.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Nyt tippusin kärryiltä täysin. Miksi eturenkaisiin pitäisi 35 kg painoja laittaa?
35 kg painot kuvaavat KERSiä, eli eturenkaisiin laitetaan KERS, ei painot. Mutta jos asiaa ajattelee painon näkökulmasta (kuten minä) niin KERS on yhtäkuin 35 kg paino eturenkaisiin.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jos KERS painaa noin 35 kiloa, ja se normaalisti sijoitetaan etupäähän. Niin onhan se nyt selvä, että auto kannattaa rakentaa sitä silmällä pitäen, että edessä on se 35 kiloa ylimääräistä painoa.

Toki jos on aikomuksena ajaa ilman KERSiä koko kausi, niin silloinhan tämä extra paino kannattaa sijoittaa sinne missä se auttaa auton säätämisessä muuten parhaiten.
 
Ylös