talakem
Iltalehden toimitus
- Liittynyt
- 4.3.2002
- Viestit
- 3610
Ongelmahan ei tosiaan ole se että imua ei saa. Ongelma on se että edessäoleva auto vie kaiken downforcen perässä tulevalta. Tällöin mutkassa ei voi seurata riittävän lähellä kun pito katoaa etupäästä ja suoralla ohittaminen on melko mahdotonta.Kyllä minä väittäisin, että tuolla takasiiven kaventamisella on ihan konkreettista vaikutusta perässäajamiseen. Mitä kapeammalla ja jyrkemmällä siivellä downforce tuotetaan (=huonommalla), sitä enemmän se tuottaa perässä ajavalle imuefektiä.
Nykyään noiden autojen perät on (kaikkine härpäkkeineen) niin 'liukkaita' ettei niistä saa riittävää imua. Lisäks kuvittelisin, että kapeampi takasiipi ei ole niin paha perässäajavan downforcekadolle.
No toivossa on hyvä elää mutta epäilen että tavoitetta ei saavuteta tuolla kavennuksella kun sallitaan noin jyrkät profiilit.
Onneksi pakkaa sekoittaa sitten säädettävät etusiivet, sliksit, KERS, autojen uusiksi suunnitteleminen ja keskeytykset. Katsotaan vielä mitä moottoripuolella tapahtuu, siellähän on häviäjät nousseet kapinaan...