Sääntömuutokset 2009

Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Renault's Jarno Trulli was one of several F1 drivers who called at the Malaysian Grand Prix for something to be done about speeds.

"Normally as racing drivers we are happy to go faster but now the cars are too fast," said the Italian. "It's something that the technical people have to sort out."
http://www.smh.com.au/articles/2004/04/09/1081326931162.html?from=storyrhs

Giancarlo Fisichella:
"The lap times are very quick, they did big improvements on the tyre development and I think that Formula One is now maybe a bit too quick"
http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsport/formula_one/3796099.stm
Voisivat kysyä Kimiltä, että pelottiko :D
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Italiaanoja pelottaa uran ehtoo puolella. Nuoremmille tilaa siis.
Tuskimpa Trullia pelotti kun ajoi paalulle 2004 Monacossa uskomattomalla limitillä. Voi olla että lehdistö on vääntänyt noita kommentteja hieman tai sitten kuskien mielipiteet saattoivat aluksi olla tommoisia mutta mieli on varmaan sittemin muuttunut. ;)
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
F1:issä pitäisi kilpailla enemmän siitä kellä on parhaat ajotaidot ja vähemmän siitä kenen niska tai sisäelimet kestää eniten kiihtyvyyksiä.
Viihdearvo ei kärsi vaikka autot menisivät Copsessa 240km/h 280km/h sijaan.
Vähemmällä pidolla harvemmat mutkat ovat kaasu pohjassa ajettavia ja siis taidon merkitys korostuu (..monimutkaisesti ilmaistu..).
Ettei mene ohi aiheen todetaan että ensi kauden muutos, vähemmän siipeä ja pitävämpi kumi, on mielestäni oikean suuntainen.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Täähän menee ihan ilman manipulointeja aika likelle ensi vuoden sääntöjä- ja varmaan ulkonäköä myös:

http://www.prweb.com/prfiles/2007/10/03/47082/f1.jpg
Yleisilmeen puolesta juu, mutta toki aika näkyviä erilaisuuksiakin on:
- barge boardit pois
- pidennetty moottorikate
- slicksit
- uurretut sivuponttoonit
- kapeampi ja korkeampi takasiipi
- matalampi ja leveämpi etusiipi, matalammalla ja yksinkertaisemmin päätylevyin
 
Viimeksi muokattu:

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
New rules likely to spread out field

autosport.com sanoi:
New rules likely to spread out field

By Steven English Thursday, August 14th 2008, 11:08 GMT

The significant changes to Formula One's technical regulations are likely to create a far greater spread in performance between teams next year, according to some of the sport's leading figures.

This season has been one of the closest ever, with the gap between the pace of the first and last cars usually around two seconds per lap in race conditions - a dramatic improvement from even five years ago, when it was nearer four seconds.

The stability of the regulations in the last three seasons has allowed the lesser-funded teams to catch up, as those at the front find there are only minor improvements to be made three years into the development cycle.

The regulations have remained largely untouched since the introduction of 2.4-litre V8 engines after the 2005 season, while the switch to a sole tyre supplier after 2006 allowed the gap to close further.

Force India technical director Mike Gascoyne says the consistency of the rules has allowed teams such as his to make huge strides.

"We've had pretty stable rules for the past few years and that is exactly what has happened," he told this week's Autosport. "There are still those doing a better job, but in the midfield group there are times when you have half a second from seventh to 20th, it's incredibly close.

"If you compare qualifying this year to last year, across all the teams, the average improvement is 0.2 seconds, whereas we're more like 1.4 seconds.

"McLaren and Ferrari are still at the front, but they are generally the teams that have made the least improvement, so you would say those improvements are getting harder to find."

But with regulation changes coming into force in 2009, including KERS systems and a reduction in aerodynamic devices, there will be a much greater window for improvement and teams with greater resources develop at a faster rate.

Although most midfield teams are optimistic of taking a significant step forward, the spread at the season opener in Australia is likely to be far greater than it was this year.

Red Bull Racing's Mark Webber predicts that the new regulations will have a detrimental affect on the spectacle at first.

"The racing hasn't been too bad this year," he told Autosport. "My opinion is that next year it will be much more spread out because people will be getting used to the rules.

"It won't be as good in the short term. Whenever you change the rules, some people get it right and some people get it wrong."
Tuossa on ihan hyvä pointti. Tällä kaudella kilpailu on ollut erittäin tasaista, mutta ohi ei pääse millään. Ensi vuonna pääsisi ohi, mutta autot saattaa olla niin eri tasoisia ettei vauhti riitä ohittamiseen ollenkaan. ;)

Mutta pääasia että muuttuu. Tuskin menee kilpailullisesta näkökulmasta kamalasti tämän hetkistä tilannetta huonommaksi. Jos vielä Aasian jätit Toyota ja Honda saisivat pakettinsa kasaan kunnolla ja sekoittaisivat kärkikahinoita, niin mikäs sen parempaa. :thumbup:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Yleisilmeen puolesta juu, mutta toki aika näkyviä erilaisuuksiakin on:
- barge boardit pois
- pidennetty moottorikate
- slicksit
- uurretut sivuponttoonit
- kapeampi ja korkeampi takasiipi
- matalampi ja leveämpi etusiipi, matalammalla ja yksinkertaisemmin päätylevyin

Yleisilmettä hainkin takaa. Miksipä nyt esim. siirryttäisiin sivuiltaan suoriin ponttooneihin? Ellei fläpittömyys tietty sitä vaatisi, mutten oikein usko. Ei ole syytä olettaa, että ilmavirtaus irtoaisi ponttoonista vaikkei fläppejä olekaan. Voi sen sijaan olla, että näemme entistäkin "muodokkaampia" ponttooneita.

Olen varovaisen optimistinen, että ensi kauden autot saattavat olla kauneimpia formuloita koskaan. Ellei graafinen silmä ole asettunut kulmikkuus-moodille. Hainevä tietysti laskee hieman odotusarvoja.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Olen varovaisen optimistinen, että ensi kauden autot saattavat olla kauneimpia formuloita koskaan. Ellei graafinen silmä ole asettunut kulmikkuus-moodille. Hainevä tietysti laskee hieman odotusarvoja.
Minulla on vähän samansuuntainen veikkaus. Ainoa mikä pelottaa on se, että autot saattavat näyttää epätasapainoisilta kapean takasiiven ja leveän etusiiven takia. :dunno:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olen varovaisen optimistinen, että ensi kauden autot saattavat olla kauneimpia formuloita koskaan.
Kyse on pitkälti siitä mille ajanjaksolle on sen esteettisen täydellisyyden asettanut. En usko, että itse pidän tulevia autoja 80-luvun kauneimpia autoja kauniimpina. Tervehdin tietysti ilolla paluuta vanhaan, mutta silloista kokonaistasapainoa tulevat autot eivät voi saavuttaa. Se on jo siksikin mahdotonta, että nykyiset sinällään esteettiset aerodynaamiset innovaatiot eivät voi toimia yhdessä senaikaisen esteettisyyden kanssa (parhaimpana esimerkkinä juuri ponttoonien sivumuotoilu).
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Kyse on pitkälti siitä mille ajanjaksolle on sen esteettisen täydellisyyden asettanut. En usko, että itse pidän tulevia autoja 80-luvun kauneimpia autoja kauniimpina. Tervehdin tietysti ilolla paluuta vanhaan, mutta silloista kokonaistasapainoa tulevat autot eivät voi saavuttaa. Se on jo siksikin mahdotonta, että nykyiset sinällään esteettiset aerodynaamiset innovaatiot eivät voi toimia yhdessä senaikaisen esteettisyyden kanssa (parhaimpana esimerkkinä juuri ponttoonien sivumuotoilu).
Se on jo siksikin mahdotonta, että nykyiset sinällään esteettiset aerodynaamiset innovaatiot eivät voi toimia yhdessä senaikaisen esteettisyyden kanssa
Eiköhän kannata odottaa että näkee ne ensivuoden autot.... tämä on ihan joutavaa, suurinosa kärryistähän on ihan hirveitä...... :nope:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Mää veikkaan, että ensi kauden autot on ihan vitun hyvän näköisiä, mutta toisaalta taidan istua esteettisen silmäni päällä.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Mää veikkaan, että ensi kauden autot on ihan vitun hyvän näköisiä, mutta toisaalta taidan istua esteettisen silmäni päällä.
Kapea, korkea takasiipi (jos helpottaa ohitusta) on se mikä joudutaan maksamaan... Plussana poistuu suurin osa karmeista lisäkkeistä. (BMW, Mäc, Honda)

No jos tulee edes mahdolliseksi ohittaa niin hyvä. Sille :thumbup:

Sliksien paluu on jo kulttuuriteko...

puhumattakaan siitä että noilla isoilla etusiivillä on vaikea saada autot aliohjautumaan...:D
 
Viimeksi muokattu:

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
431
Sijainti
Lievestuore
Kapea, korkea takasiipi (jos helpottaa ohitusta) on se mikä joudutaan maksamaan... Plussana poistuu suurin osa karmeista lisäkkeistä. (BMW, Mäc, Honda)

No jos tulee edes mahdolliseksi ohittaa niin hyvä. Sille :thumbup:

Sliksien paluu on jo kulttuuriteko...

puhumattakaan siitä että noilla isoilla etusiivillä on vaikea saada autot aliohjautumaan...:D
Eiköhän nuo saa pelit ja vehkeet tasapainoon,tulee kova kisa siitä,niinkuin nykyäänkin,kuka saa renkaat toimimaan aika-ajoissa,suurin kisa varmasti nähdään edelleen varikolla,pitäs ottaa siivet kokonaan pois,tehdä autoista taas sukkulan näköisiä ohjuksia,leveämpää gummia alle,ne kulkis yhtä kovvaa kun nykyään,viihdearvo kympissä(sorry,Haigi drunk:alppu:)
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
http://www.fia.com/sport/Championships/F1/formula_one_2011.html

Sattumalta löysin FIA:n sivuilta yli vuoden takaiset parikymmentäsivuiset suunnitelmat tulevaisuuden (2011) korista ja voimansiirrosta. Tosin ainakin jälkimmäistä koskevilla päivämäärillä voinee heittää vesilintua koska nämä on julkaistu ennen kuin nykyisen kehitysjäädytyksen pituudesta päätettiin.

-
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532


http://www.racefreaks.nl/images/550/neuwfyexqfyexsiohag.jpg
http://www.racefreaks.nl/images/550/lehjpvolrxqjgjpiolv.jpg
http://images.itv-f1.com/ImageLibrary/50105_2.jpg
http://racefreaks.nl/images/550/fpshxzfrpexqjkdwczf.jpg
http://www.racefreaks.nl/images/550/zozfisyhxdjtmsyrkdj.jpg

:yuck:

Tosin eihän tuo yhtään yllätys ole ollut sen jälkeen kun tekn. säännöt julkistettiin ja onhan noita epävirallisia "artistin näkemyksiä" ollut jo parikin (ainakin kaksi oon tähän triidiin postannut). Ja niistä puheenollen, tässä yksi lisää:

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Huhhuijaa... Todella rumalta näyttää tuo takasiipi etenkin. Saisi olla edes matalampi. :thumbdown
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Silk Cut Jaguar;1109058]

:yuck:
Pientä takasiipeä kompensoidaan täyttäpäätä parantamallä ilmavirtauksia auton alla. Vielä näemme sen että oihitukset ei helpotu. :rolleyes:

Saadaan vaan totutella tuohon pikkuformulan takasiipeen....

Nyt vaan niitä ensivuoden etusiipiä kehiin ja videoa siitä kun kuskit väntelee niitä kaksikertaa kierroksella samalla kun painelevat buustinappia ja säätävät jarrubalanssia. Ai niin jossain oloissa pitää säädellä vielä moottorin vääntöäkin mutkissa...

 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Tosiaan diffuusoria saa isontaa uusissa säännöissä, kuten tossa näkyy.

Parempi, että downforcet kehitetään auton alustalla, kuin siipien ja härpäkkeiden kanssa, koska alustalla sotketaan vähemmän ilmavirtaa, kuin härpäkkeillä ja siivillä. Eli ohitusten kannalta alustan tuottaman downforcen painottaminen siipien ja härpäkkeiden kustannuksella pitäs olla hyvä suunta.
 
Viimeksi muokattu:

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Toi Autosportin kannessa oleva näyttää jopa hyvältä, mutta toi Williams on aivan kauhea:yuck: Odotan innolla suuren yleisön reaktioita sitten, kun ensi vuoden autoja esitellään.
 
Ylös