Sääntömuutokset 2009

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Toivottavasti nuo ovat hieman kärjistettyjä havainnointeja siitä, miltä autot ensi vuonna näyttävät. Toki otan kaikki ohittamista helpottavat uudistukset mieluusti vastaan, mutta ei ulkonäköä saisi sentään täysin uhrata sen kustannuskella.

Tuo sininen on tuota takaosaa lukuunottamatta ihan tyylikkään näköinen. Hainevä ei näytä yhtään niin pahalta tuon korkean takasiiven kanssa, mutta saa tosiaan nähdä kielletäänkö se. Talvella niitä sitten nähdään testiradoilla ensi kerran. Ensi kaudesta tulee joko loistava tai sitten täysi floppi..
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Täytyy tietenkin ensin rauhassa odottaa ensimmäisiä virallisia julkaisuja (eli tammikuuta 2009), mutta jotenkin tulee jo tässä vaiheessa väkisinkin mieleen, että vähempikin riittäisi
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mun käsittääkseni ne ponttoonista lähtevät rampin muotoiset jutut on kielletty.
En ole tutkinut sääntöjä kovin tarkasti, joten en ota kantaa, mutta pidän epätodennäköisenä, että rengas jätettäisiin tuolla tavalla paljaaksi. Jonkinlaisen ponttoonin jatkeen siihen odotan tulevan, riippuen siitä mitä säännöt sitten sallivat..
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
muuten itseasiassa aika nättikin jopa, mutta hyi helvetti tuo takasiipi... Tai ei siinä muuta, mutta koko tuo mieleen lähinnä formula fordit :alppu:




ps. (tiedän ettei fordeissa ole takasiipiä)
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Onhan toi ihan helvetisti rumempi, kuin nyky autot. Esim. Nyky Ferrari ja McLaren on mielestäni yksiä kauneimmista F1 autoista koskaan. Onhan niitä muitakin kauniita. Nopein on kuitenkin aina kaikista kaunein ;)

PS: häepän tätä ulkonäön kommentoimista, mutta kun jotku on hehkuttaneet, että autoista tulee nyt kauniita, kun härpäkkeet lähtee, niin ei kyllä todellakaan. Tietysti ulkonäköön vaikuttaa muukin kuin härpäkkeet, kuten etu- ja taka-siipi, mutta lopputulos on sama, eli jos tolta näyttävät uusilla säännöillä, niin :yuck:

Toisaalta, ei F1:tä katota siksi, että autot olis kauniita. Olisivat edes nopeita, mutta kun kohta menee Corollallakin ohi :jaska: ;)
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Onhan toi ihan helvetisti rumempi, kuin nyky autot. Esim. Nyky Ferrari ja McLaren on mielestäni yksiä kauneimmista F1 autoista koskaan. Onhan niitä muitakin kauniita. Nopein on kuitenkin aina kaikista kaunein ;)
:yuck:

Toisaalta, ei F1:tä katota siksi, että autot olis kauniita. Olisivat edes nopeita, mutta kun kohta menee Corollallakin ohi :jaska: ;)
Niinpä, mutta siivet on sitten ensikaudella täysin eri leveydellä varustettuja. Ehkä kilvanajon katselu tulee kiinnostavammaksi ehkä ei. Kuitenkin mielenkiintoista. Äkkiä noihin varmaan tottuu.. ?

Tosin kaikki on valmista siihen että yllätyksiä tulee. Kukaan ei tiedä mitä tapahtuu ensikaudella. On myös turvallisuusriskejä ja moni tiimi voi vetää pahan vesiperän...
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onhan toi ihan helvetisti rumempi, kuin nyky autot. Esim. Nyky Ferrari ja McLaren on mielestäni yksiä kauneimmista F1 autoista koskaan. Onhan niitä muitakin kauniita. Nopein on kuitenkin aina kaikista kaunein ;)

PS: häepän tätä ulkonäön kommentoimista, mutta kun jotku on hehkuttaneet, että autoista tulee nyt kauniita, kun härpäkkeet lähtee, niin ei kyllä todellakaan. Tietysti ulkonäköön vaikuttaa muukin kuin härpäkkeet, kuten etu- ja taka-siipi, mutta lopputulos on sama, eli jos tolta näyttävät uusilla säännöillä, niin :yuck:
No, minä ainakin toivotan ilolla härpäkkeiden lähtemisen ja pidän tuota sinistä mallinnusta nykyautoja esteettisempänä. Ei se tarkka arvio ole, ja veikkaan todellisuuden olevan vielä paremman näköinen. Omista toiveistani härpäkkeiden poistuminen, etusiiven pienentäminen (madaltaminen ja elementtien vähentäminen) toteutui, joten en voi valittaa. Etusiiven leventäminen ja takasiiven nostaminen ei niinkään ollut toiveissani, mutta katsotaan nyt miltä lopputulos todella näyttää.
Toisaalta, ei F1:tä katota siksi, että autot olis kauniita. Olisivat edes nopeita, mutta kun kohta menee Corollallakin ohi :jaska: ;)
Heh heh. F1 oli nopeimmillaan 2004 ja nykyautot ovat lähes yhtä nopeita. Niin lähellä, ettei sitä silmällä erota. Ensi kauden nopeudet on tietenkin vielä näkemättä, mutten usko kierrosaikojen tippuvan ainakaan sekuntikaupalla. Aluksi saatetaan toki hieman jäädä tämän kauden tai 2004 -kauden kierrosajoista, mutta kuten on nähty, se ero otetaan nopeasti kiinni.

-Edit- Itse asiassa tämän kauden autojen voisi jopa väittää näyttävän nopeammilta, koska eivät enää kulje niin "kiskoilla".
 
Viimeksi muokattu:

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Täytyy muistaa kuitenkin ne slicksit jotka tulevat taas käyttöön, luulisi niiden kaventavan mahdollista eroa ainakin vähän. Edelleen täytyy kritisoida tuota huonoa moottorisääntöä, ehdottomasti olisi pitänyt saada ne biomoottorit jo tulevalle kaudelle eikä joskus vuosien päästä. Onko se nyt 2011 kun tämä nykyinen sääntö on voimassa? Käyttäisivät vaikka polttoaineena sitä ruotsailaisten E85, jos ei muuta keksi, turbot kylkeen.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Havaintokuvia takasiivestä vielä...


Tämän mukaan vihreällä alueella saa siis olla maksimissaan kaksi siipielementtiä. Sinisellä yksi. Oranssilla päätylevyjen maksimikoko.

Vaaleanvihreällä aluella saa myös olla korinosia joten selkäevät eivät ole kiellettyjä.


Piirros takaa





 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Noista siivistä tulee mieleen 80-ja 90-lukujen formulat, mutta vain liioiteltuna. Kun nyt pistivät aero-puolen uusiksi, niin olisivat voineet tehdä autoista saman tien leveämpiä. Ulkonäkö kohentuisi ja mekaaninen pito lisääntyisi.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Takasiipeä haluttiin pienentää siksi että se ei veisi kaikkea ilmaa takana seuraavalta autolta ja ohitus olisi edes teoriassa mahdollista.

Siksi sallitaan myös isommat säädettävät etusiivet. Joita tosin saa säätää vain kaksikertaa kierroksen aikana kuusiastetta maksimissaan. Yhdessä KERSin kanssa ohittaamisen pitäisi olla kaudella 2009 helpompaa?

Toimiiko teoria? Sen näemme pian. Jokatapauksessa saatamme nähdä uusia tiimejä mukana kärkikahinoissa ensivuonna...

Takasiiven ulkonäkö vaatii tietty totuttelua....
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Heh heh. F1 oli nopeimmillaan 2004 ja nykyautot ovat lähes yhtä nopeita. Niin lähellä, ettei sitä silmällä erota. Ensi kauden nopeudet on tietenkin vielä näkemättä, mutten usko kierrosaikojen tippuvan ainakaan sekuntikaupalla.

Niin, autot olivat nopeimmillaan 2004 ja 2005. Ei ne sillonkaan nopeita ollut, mutta nyt ja eteenkin ensikaudella ne on vielä hitaampia ;)

Ei sitä nopeutta tartte silmällä mitata, kun kellot sen kertoo. Kun ajattelen autojen nopeutta, niin vertaan sitä siihen, mitä kuvittelen olevan mahdollista nykytekniikalla. Eli lähes vapailla söönnöillä olevaan autoa (tai ainakin paljon vapaammilla, kuin nyt) ajattelen ja sitten vertaan siihen. Silloin "näkee" eron sääntöjen ja todellisen potentiaalin välillä. Mulle se ero on olennainen.

Tiedän, että tuo tuntuu oudolta kaikkien muiden mielestä, mutta näin teen, tulen tekemään, enkä edes halua tehdä toisin.

Jos mulla olis tilillä useampi ylimääräinen miljardi, niin voisin huvikseni laittaa jonkun hyvin pätevän porukan rakentamaan sellaisen "F1 auton", joka olis mahdollista, jos säännöt olisivat hyvin vapaat. Sitten johonkin radalle ajamaan, jossa F1 autoilla on ajettua. Kello kertoisi kaiken olennaisen.

Tuo olis todella mielenkiintoista.

PS: pahoittelen aiheesta irtaantumista

PS2: tätä viestiä ei kannata ottaa liian tosissaan ja pilkuntarkasti
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kun ajattelen autojen nopeutta, niin vertaan sitä siihen, mitä kuvittelen olevan mahdollista nykytekniikalla. Eli lähes vapailla söönnöillä olevaan autoa (tai ainakin paljon vapaammilla, kuin nyt) ajattelen ja sitten vertaan siihen.
Siitä vaan, mutta ei sitä tarvitse F1:een sotkea, kun ei F1 ole koskaan vapaa ollutkaan. Koko ideahan on "kuka on nopein näillä säännöillä".
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Niin, autot olivat nopeimmillaan 2004 ja 2005. Ei ne sillonkaan nopeita ollut, mutta nyt ja eteenkin ensikaudella ne on vielä hitaampia ;)

Ei sitä nopeutta tartte silmällä mitata, kun kellot sen kertoo. Kun ajattelen autojen nopeutta, niin vertaan sitä siihen, mitä kuvittelen olevan mahdollista nykytekniikalla. Eli lähes vapailla söönnöillä olevaan autoa (tai ainakin paljon vapaammilla, kuin nyt) ajattelen ja sitten vertaan siihen. Silloin "näkee" eron sääntöjen ja todellisen potentiaalin välillä. Mulle se ero on olennainen.

Tiedän, että tuo tuntuu oudolta kaikkien muiden mielestä, mutta näin teen, tulen tekemään, enkä edes halua tehdä toisin.

Jos mulla olis tilillä useampi ylimääräinen miljardi, niin voisin huvikseni laittaa jonkun hyvin pätevän porukan rakentamaan sellaisen "F1 auton", joka olis mahdollista, jos säännöt olisivat hyvin vapaat. Sitten johonkin radalle ajamaan, jossa F1 autoilla on ajettua. Kello kertoisi kaiken olennaisen.

Tuo olis todella mielenkiintoista.

PS: pahoittelen aiheesta irtaantumista

PS2: tätä viestiä ei kannata ottaa liian tosissaan ja pilkuntarkasti
Ja minä kun luulin, että ns. "harjaantunut silmä" on extriimiä. :)
 

Crisse

Active member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
33
Kun renkaat on slicksit ja renkaidenlämmittimiä ei sallita niin sehän vain tuo kuljettajien taitoja lisää esille.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
992
No kyllä mielestäni jos autoihin saadaan leveämmät etusiivet+pienemmät takasiivet, ylimääräiset härpäkkeet pois, slicksit alle niin muutos on ainoastaan positiivinen noin kilpailullisesti.

Eiköhän Ferrari ja McLaren ihan tyylikkään ja modernin näköisen auton saa väsättyä kaikesta huolimatta! Tuskin nähdään mitään 90-luvun loppupuolen palikka-autoja.
 
Ylös