Sääntömuutokset 2009

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Niin, autot olivat nopeimmillaan 2004 ja 2005. Ei ne sillonkaan nopeita ollut, mutta nyt ja eteenkin ensikaudella ne on vielä hitaampia ;)
Hmm. eiköhän ensivuonna rikkoudu ainakin tämänvuoden kierrosennätykset? En usko että downforce vähenee 50%.

Sliksit (riippuu tietty seoksista), säädettävä etusiipi, kers niin luulisi että kun vedetään yksi nopea niin kello pysähtyy aijemmin. :dunno:

Johan slikseillä tehtiin hyviä aikoja...
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Hmm. eiköhän ensivuonna rikkoudu ainakin tämänvuoden kierrosennätykset? En usko että downforce vähenee 50%.

Sliksit (riippuu tietty seoksista), säädettävä etusiipi, kers niin luulisi että kun vedetään yksi nopea niin kello pysähtyy aijemmin. :dunno:

Johan slikseillä tehtiin hyviä aikoja...
Vain aika tulee kertomaan. KERS:n merkitys on aika vähäinen, jos sillä saavutetaan arvioiden mukaan enintään 0,3 sekunnin parannus kierrosaikaan.

Riippuu myös radasta. Esim. Monacossa pärjäävät varmaankin paremmin tämän vuoden autoille, kuin jollain sellaisella radalla missä tarvitaan paljon downforcea.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Monellako radalla käytetään nykysäännöilla maksimi downforcella?
Onko missään esitetty lukuja miten paljon aerodynaaminen "hyötysuhde" heikkenee, siis lift/drag-suhde?
Meinaan jos downforcen menetys on korvattavissa lisäämällä siipeä ilman että L/D menee mahdottoman huonoksi niin kierrosajat eivät aerodynamiikkamuutosten vuoksi paljoa välttämättä hidastu.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Monellako radalla käytetään nykysäännöilla maksimi downforcella?
Onko missään esitetty lukuja miten paljon aerodynaaminen "hyötysuhde" heikkenee, siis lift/drag-suhde?
Meinaan jos downforcen menetys on korvattavissa lisäämällä siipeä ilman että L/D menee mahdottoman huonoksi niin kierrosajat eivät aerodynamiikkamuutosten vuoksi paljoa välttämättä hidastu.
Eiköhän se L/D mene merkittävästi huonommaksi ilman härpäkkeitä. Kapeampi takasiipi myös huonontaa L/D:tä. Etusiipi, jos on leveämpi ja lähempänä maata, parantaa etusiiven L/D:tä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Monellako radalla käytetään nykysäännöilla maksimi downforcella?
Vain Monacossa, jos sielläkään. En ole varma väännetäänkö sielläkin siivet vielä jyrkempään sateen sattuessa.

Jos downforcen puutetta yritetään kompensoida siipiä jyrkentämällä, niin samallahan sitä lisätään ilmanvastustakin. Mitä se sitten tekee L/D-suhteelle on muiden juttu kuin minun.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Jos downforcen puutetta yritetään kompensoida siipiä jyrkentämällä, niin samallahan sitä lisätään ilmanvastustakin. Mitä se sitten tekee L/D-suhteelle on muiden juttu kuin minun.
Tosiaan, kun härpäkkeet puuttuu, niin hyötysuhteet huononee etusiiven takana. Sitten jos tätä yritetään kompensoida isoilla siipikulmilla, niin voi olla vaikea pärjätä nyky autoille esim. Silverstonessa.

Mutta vuoden päästähän se nähdään :)
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ei sitä nopeutta tartte silmällä mitata, kun kellot sen kertoo. Kun ajattelen autojen nopeutta, niin vertaan sitä siihen, mitä kuvittelen olevan mahdollista nykytekniikalla. Eli lähes vapailla söönnöillä olevaan autoa (tai ainakin paljon vapaammilla, kuin nyt) ajattelen ja sitten vertaan siihen. Silloin "näkee" eron sääntöjen ja todellisen potentiaalin välillä. Mulle se ero on olennainen.
Jotain nykyisten F1:n ja maanopeusennätysautojen väliltä, parin miljardin budjeteilla?

Jos mulla olis tilillä useampi ylimääräinen miljardi, niin voisin huvikseni laittaa jonkun hyvin pätevän porukan rakentamaan sellaisen "F1 auton", joka olis mahdollista, jos säännöt olisivat hyvin vapaat. Sitten johonkin radalle ajamaan, jossa F1 autoilla on ajettua. Kello kertoisi kaiken olennaisen.
Onko valmistajilla "useita ylimääräisiä miljardeja"? Tehdastallin ajattaminen varsinkin F1:ssä ei ole tuottavaa toimintaa, eikä hyväntekeväisyyttä katsojille. Valmistaja tulee markkinoimaan itseään eli myymään lisää autoja.

Ja sen markkinoinnin saa aikaiseksi huomattavasti vähemmälläkin, mistä kertoo se että budjettikatoista on jo jauhettu pitkään. En tiedä kuinka paljon siinä on sen turvaamista, että yksityistallit pysyy mahdollisena vai sitä että valmistajat haluavat myös kustannukset pienemmäksi.

FIA:lla varmaan katsellaan kierrosnopeuksia ja yritetään pitää ne jonkun tietyn marginaalin sisällä. Kuten esimerkiksi nyt tullee käymään ja vaikka vähän tämän kauden ajoille jäisivätkin niin ero kurotaan kiinni parin vuoden sisällä.

Tosin on FIA:n sääntömuukset joskus olleet ristiriidassa kustannusten laskemisen kanssa silloin kun on ollut tarkoitus laskea nopeuksia... kuten kuningasidea vuodelta 2005. "Ai niin, voitte sitten romuttaa nykyiset V10:t."

PS2: tätä viestiä ei kannata ottaa liian tosissaan ja pilkuntarkasti
En ottanutkaan, mutta oli pakko jatkaa :)
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
FIA:lla varmaan katsellaan kierrosnopeuksia ja yritetään pitää ne jonkun tietyn marginaalin sisällä. Kuten esimerkiksi nyt tullee käymään ja vaikka vähän tämän kauden ajoille jäisivätkin niin ero kurotaan kiinni parin vuoden sisällä.

Millä kurot, jos aerodynamiikkaan ei saa vaikuttaa nimeksikään ja moottorit on jäädytetty. Lähinnä jäljelle jää KERS.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
Tämän ja viime vuoden aikana on aika isoja heilahteluja kierrosajoissa. Vertailussa nopeimmat kierrokset kisoista, + että 2007 oli nopeampi, - että 2008 nopeampi.

AUS +2,183
MAS -1,335
BRN -0,874
ESP -1,010
TUR -0,789
MON +1,405
CAN +1,020
FRA +0,531
HUN +1,148

Hockenheimissa ei ajettu viime vuonna, joten se ei ole vertailussa mukana. Silverstonessa ei mukana olosuhteiden takia. Toki Monacossakin satoi, mutta loppuosa kisasta oli tarpeeksi kuivaa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Millä kurot, jos aerodynamiikkaan ei saa vaikuttaa nimeksikään ja moottorit on jäädytetty. Lähinnä jäljelle jää KERS.
Tosin eihän nyt vielä edes tiedetä kuinka suuresta erosta puhutaan ensi vuonna. Ennen 2013 viimeistään. Sitä ei sitten taas tiedä mitä sen jälkeen tapahtuu.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Tehokkaalta tälläinenkin näyttäisi...

Eiköhän ulkonäköönkin tottuisi..



(Pohjana käytetty 248F1:n julkistus kuvia)
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Voitko laittaa thumbnailin tai pelkän osoitteen.

(Kummallista ettei tämä forum osaa ylileveitä kuvia automaattisesti pienentää (skaalautuen kunkin omaan resoon/selaimen ikkunan kokoon) vaikka se vBulletin-forumissa ollut mahdollista jo paljon vanhemmasta versiosta lähtien kuin mitä tämä käyttää.)
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
Ferrari jää valmistajien MM-sarjassa kolmanneksi? :confused: Vai Kubica kiristää otettaan ja vie henkilökohtaisen tittelin, merkkimestaruus McLarenille? Kun autossa on tuo numero 5.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Niin, autot olivat nopeimmillaan 2004 ja 2005. Ei ne sillonkaan nopeita ollut, mutta nyt ja eteenkin ensikaudella ne on vielä hitaampia ;)

Ei sitä nopeutta tartte silmällä mitata, kun kellot sen kertoo. Kun ajattelen autojen nopeutta, niin vertaan sitä siihen, mitä kuvittelen olevan mahdollista nykytekniikalla. Eli lähes vapailla söönnöillä olevaan autoa (tai ainakin paljon vapaammilla, kuin nyt) ajattelen ja sitten vertaan siihen. Silloin "näkee" eron sääntöjen ja todellisen potentiaalin välillä. Mulle se ero on olennainen.

Tiedän, että tuo tuntuu oudolta kaikkien muiden mielestä, mutta näin teen, tulen tekemään, enkä edes halua tehdä toisin.

Jos mulla olis tilillä useampi ylimääräinen miljardi, niin voisin huvikseni laittaa jonkun hyvin pätevän porukan rakentamaan sellaisen "F1 auton", joka olis mahdollista, jos säännöt olisivat hyvin vapaat. Sitten johonkin radalle ajamaan, jossa F1 autoilla on ajettua. Kello kertoisi kaiken olennaisen.

Tuo olis todella mielenkiintoista.

PS: pahoittelen aiheesta irtaantumista

PS2: tätä viestiä ei kannata ottaa liian tosissaan ja pilkuntarkasti
Ei tarvita miljardeja.

2004 vuoden F1:een ahdin tai 2 , vähän helmaa ja tunnelia pohjaan. Siipiin kokoa ja elementtejä lisää. Lisäpainot roskiin. Tuolla saadaan jo auto jolla ei tavallinen pulliainen aja Kovaa, eikä F1-kuskikaan kisapituutta ilman ongelmia.
Kyllä ihminen helposti voisi rakentaa sellaisen jolla ei ihminen voi ajaa..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Ei tarvita miljardeja.

2004 vuoden F1:een ahdin tai 2 , vähän helmaa ja tunnelia pohjaan. Siipiin kokoa ja elementtejä lisää. Lisäpainot roskiin. Tuolla saadaan jo auto jolla ei tavallinen pulliainen aja Kovaa, eikä F1-kuskikaan kisapituutta ilman ongelmia.
Kyllä ihminen helposti voisi rakentaa sellaisen jolla ei ihminen voi ajaa..
Varsin vaikea on arvioida tarvittavaa raha määrää. Ei se kuitenkaan ihan noin helppoa ehkä olisi. Pitäs saada aktiivijousitukset ja muutkin kehitettyä ja testattua edes jossain määrin. Palkat veis myös paljon rahaa. Vois olla helpompaa rakentaa auto nollasta. Mutta varmasti noinkin saisi nopean auton. Pointti ei ollut siinä, joten meidän ei kannata väitellä siitä, että miten tekis ja paljonko maksais.

Aikamoisia kiihtyvyyksiä pitäisi saavuttaa, ettei kuski pystyisi ajamaan. Kiihtyvyydet kun eivät ole korkeus suuntaisia, kuten hävittäjissä. Joku 6-8 G:tä ei varmaankaan tuottaisi vielä hirveästi ongelmia kuskien kanssa. Kypärän voi aina tukea niin, että niska kestää. Tietysti kuskien reaktiokyky joutuisi enemmän koetuksella jarrutuksissa ja suunnan vaihdoissa, mutta missä raja menee, on vaikea arvioida.

Tähän asiaan tuskin saadaan vastausta. Haluaisin kyllä nähdä sen auton, mistä kuski toteaa, että "liian nopea" :D
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ei tarvita miljardeja.

2004 vuoden F1:een ahdin tai 2 , vähän helmaa ja tunnelia pohjaan. Siipiin kokoa ja elementtejä lisää. Lisäpainot roskiin. Tuolla saadaan jo auto jolla ei tavallinen pulliainen aja Kovaa, eikä F1-kuskikaan kisapituutta ilman ongelmia.
Kyllä ihminen helposti voisi rakentaa sellaisen jolla ei ihminen voi ajaa..
Ehkä olisikin mielekästä rakentaa mahdollisimman nopeaan autoon sofistikoitunut kauko-ohjausjärjestelmä, ja sitten ajella logitechin ratilla aivan uskomattomia kierrosaikoja. Olisi mielenkiintoista tietää, millaisiin g-voimiin auto pääsisi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Haluaisin kyllä nähdä sen auton, mistä kuski toteaa, että "liian nopea" :D
Renault's Jarno Trulli was one of several F1 drivers who called at the Malaysian Grand Prix for something to be done about speeds.

"Normally as racing drivers we are happy to go faster but now the cars are too fast," said the Italian. "It's something that the technical people have to sort out."
http://www.smh.com.au/articles/2004/04/09/1081326931162.html?from=storyrhs

Giancarlo Fisichella:
"The lap times are very quick, they did big improvements on the tyre development and I think that Formula One is now maybe a bit too quick"
http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsport/formula_one/3796099.stm
 
Viimeksi muokattu:
Ylös