- Liittynyt
- 15.1.2008
- Viestit
- 1480
Mitäpä extremeä tuossa on? Erikoista ehkä.Ja minä kun luulin, että ns. "harjaantunut silmä" on extriimiä.
Mitäpä extremeä tuossa on? Erikoista ehkä.Ja minä kun luulin, että ns. "harjaantunut silmä" on extriimiä.
Hmm. eiköhän ensivuonna rikkoudu ainakin tämänvuoden kierrosennätykset? En usko että downforce vähenee 50%.Niin, autot olivat nopeimmillaan 2004 ja 2005. Ei ne sillonkaan nopeita ollut, mutta nyt ja eteenkin ensikaudella ne on vielä hitaampia
Vain aika tulee kertomaan. KERS:n merkitys on aika vähäinen, jos sillä saavutetaan arvioiden mukaan enintään 0,3 sekunnin parannus kierrosaikaan.Hmm. eiköhän ensivuonna rikkoudu ainakin tämänvuoden kierrosennätykset? En usko että downforce vähenee 50%.
Sliksit (riippuu tietty seoksista), säädettävä etusiipi, kers niin luulisi että kun vedetään yksi nopea niin kello pysähtyy aijemmin. :dunno:
Johan slikseillä tehtiin hyviä aikoja...
Eiköhän se L/D mene merkittävästi huonommaksi ilman härpäkkeitä. Kapeampi takasiipi myös huonontaa L/D:tä. Etusiipi, jos on leveämpi ja lähempänä maata, parantaa etusiiven L/D:tä.Monellako radalla käytetään nykysäännöilla maksimi downforcella?
Onko missään esitetty lukuja miten paljon aerodynaaminen "hyötysuhde" heikkenee, siis lift/drag-suhde?
Meinaan jos downforcen menetys on korvattavissa lisäämällä siipeä ilman että L/D menee mahdottoman huonoksi niin kierrosajat eivät aerodynamiikkamuutosten vuoksi paljoa välttämättä hidastu.
Vain Monacossa, jos sielläkään. En ole varma väännetäänkö sielläkin siivet vielä jyrkempään sateen sattuessa.Monellako radalla käytetään nykysäännöilla maksimi downforcella?
Tosiaan, kun härpäkkeet puuttuu, niin hyötysuhteet huononee etusiiven takana. Sitten jos tätä yritetään kompensoida isoilla siipikulmilla, niin voi olla vaikea pärjätä nyky autoille esim. Silverstonessa.Jos downforcen puutetta yritetään kompensoida siipiä jyrkentämällä, niin samallahan sitä lisätään ilmanvastustakin. Mitä se sitten tekee L/D-suhteelle on muiden juttu kuin minun.
Jotain nykyisten F1:n ja maanopeusennätysautojen väliltä, parin miljardin budjeteilla?Ei sitä nopeutta tartte silmällä mitata, kun kellot sen kertoo. Kun ajattelen autojen nopeutta, niin vertaan sitä siihen, mitä kuvittelen olevan mahdollista nykytekniikalla. Eli lähes vapailla söönnöillä olevaan autoa (tai ainakin paljon vapaammilla, kuin nyt) ajattelen ja sitten vertaan siihen. Silloin "näkee" eron sääntöjen ja todellisen potentiaalin välillä. Mulle se ero on olennainen.
Onko valmistajilla "useita ylimääräisiä miljardeja"? Tehdastallin ajattaminen varsinkin F1:ssä ei ole tuottavaa toimintaa, eikä hyväntekeväisyyttä katsojille. Valmistaja tulee markkinoimaan itseään eli myymään lisää autoja.Jos mulla olis tilillä useampi ylimääräinen miljardi, niin voisin huvikseni laittaa jonkun hyvin pätevän porukan rakentamaan sellaisen "F1 auton", joka olis mahdollista, jos säännöt olisivat hyvin vapaat. Sitten johonkin radalle ajamaan, jossa F1 autoilla on ajettua. Kello kertoisi kaiken olennaisen.
En ottanutkaan, mutta oli pakko jatkaaPS2: tätä viestiä ei kannata ottaa liian tosissaan ja pilkuntarkasti
FIA:lla varmaan katsellaan kierrosnopeuksia ja yritetään pitää ne jonkun tietyn marginaalin sisällä. Kuten esimerkiksi nyt tullee käymään ja vaikka vähän tämän kauden ajoille jäisivätkin niin ero kurotaan kiinni parin vuoden sisällä.
Tosin eihän nyt vielä edes tiedetä kuinka suuresta erosta puhutaan ensi vuonna. Ennen 2013 viimeistään. Sitä ei sitten taas tiedä mitä sen jälkeen tapahtuu.Millä kurot, jos aerodynamiikkaan ei saa vaikuttaa nimeksikään ja moottorit on jäädytetty. Lähinnä jäljelle jää KERS.
Näyttää nopealta.Tehokkaalta tälläinenkin näyttäisi...
Eiköhän ulkonäköönkin tottuisi.
Ei tarvita miljardeja.Niin, autot olivat nopeimmillaan 2004 ja 2005. Ei ne sillonkaan nopeita ollut, mutta nyt ja eteenkin ensikaudella ne on vielä hitaampia
Ei sitä nopeutta tartte silmällä mitata, kun kellot sen kertoo. Kun ajattelen autojen nopeutta, niin vertaan sitä siihen, mitä kuvittelen olevan mahdollista nykytekniikalla. Eli lähes vapailla söönnöillä olevaan autoa (tai ainakin paljon vapaammilla, kuin nyt) ajattelen ja sitten vertaan siihen. Silloin "näkee" eron sääntöjen ja todellisen potentiaalin välillä. Mulle se ero on olennainen.
Tiedän, että tuo tuntuu oudolta kaikkien muiden mielestä, mutta näin teen, tulen tekemään, enkä edes halua tehdä toisin.
Jos mulla olis tilillä useampi ylimääräinen miljardi, niin voisin huvikseni laittaa jonkun hyvin pätevän porukan rakentamaan sellaisen "F1 auton", joka olis mahdollista, jos säännöt olisivat hyvin vapaat. Sitten johonkin radalle ajamaan, jossa F1 autoilla on ajettua. Kello kertoisi kaiken olennaisen.
Tuo olis todella mielenkiintoista.
PS: pahoittelen aiheesta irtaantumista
PS2: tätä viestiä ei kannata ottaa liian tosissaan ja pilkuntarkasti
Varsin vaikea on arvioida tarvittavaa raha määrää. Ei se kuitenkaan ihan noin helppoa ehkä olisi. Pitäs saada aktiivijousitukset ja muutkin kehitettyä ja testattua edes jossain määrin. Palkat veis myös paljon rahaa. Vois olla helpompaa rakentaa auto nollasta. Mutta varmasti noinkin saisi nopean auton. Pointti ei ollut siinä, joten meidän ei kannata väitellä siitä, että miten tekis ja paljonko maksais.Ei tarvita miljardeja.
2004 vuoden F1:een ahdin tai 2 , vähän helmaa ja tunnelia pohjaan. Siipiin kokoa ja elementtejä lisää. Lisäpainot roskiin. Tuolla saadaan jo auto jolla ei tavallinen pulliainen aja Kovaa, eikä F1-kuskikaan kisapituutta ilman ongelmia.
Kyllä ihminen helposti voisi rakentaa sellaisen jolla ei ihminen voi ajaa..
Ehkä olisikin mielekästä rakentaa mahdollisimman nopeaan autoon sofistikoitunut kauko-ohjausjärjestelmä, ja sitten ajella logitechin ratilla aivan uskomattomia kierrosaikoja. Olisi mielenkiintoista tietää, millaisiin g-voimiin auto pääsisi.Ei tarvita miljardeja.
2004 vuoden F1:een ahdin tai 2 , vähän helmaa ja tunnelia pohjaan. Siipiin kokoa ja elementtejä lisää. Lisäpainot roskiin. Tuolla saadaan jo auto jolla ei tavallinen pulliainen aja Kovaa, eikä F1-kuskikaan kisapituutta ilman ongelmia.
Kyllä ihminen helposti voisi rakentaa sellaisen jolla ei ihminen voi ajaa..
Renault's Jarno Trulli was one of several F1 drivers who called at the Malaysian Grand Prix for something to be done about speeds.Haluaisin kyllä nähdä sen auton, mistä kuski toteaa, että "liian nopea"