Sääntömuutokset 2009

Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Näyttää kyllä aika kamalalta. Eikö sitä takasiiven pitoa olisi voinut vähentää vaikka pakottamalla Monza-siivet kaikille radoille?
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Näyttää kyllä aika kamalalta. Eikö sitä takasiiven pitoa olisi voinut vähentää vaikka pakottamalla Monza-siivet kaikille radoille?
Ei kai ideana ollut pelkästään downforcen vähentäminen, vaan myös takana ajamisen helpottaminen. Ilmeisesti tuon kaventamisen ja ylemmäs nostamisen pitäisi parantaa ilmvirtauksia auton takana. Eli auton taakse ei syntyisi yhtä pahaa "tyhjiötä" ja takana ajavan etusiipi saisi paremmin ilmaa. Saa nähdä sitten, miten tuulitunnelisimulaatiot toimivat oikeasti..
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Tuo korkea takasiipi näyttää aika karsealta, mutta parempaan suuntaan noin muuten, kun kaikenmaailman killuttimet poissa:thumbup:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tuo korkea takasiipi näyttää aika karsealta, mutta parempaan suuntaan noin muuten, kun kaikenmaailman killuttimet poissa:thumbup:
Eikös ne takasiivet olleet korkeampia aiemmin, kun niitä madallettiin pari vuotta sitten. Ja joskus 90-luvun alussa vaikuttivat vielä korkeammilta, tai sitten samaa näköä tuli vaan siitä että renkaat olivat leveämmällä. Omasta mielestäni tuo kyllä näyttää ihan mukiinmenevältä edestä päin katsottuna. Ei ole liian kapea. Jos jotain saisi muuttaa niin siiven sijaintia hivenen taaemmaksi... :nope:
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Eikös ne takasiivet olleet korkeampia aiemmin, kun niitä madallettiin pari vuotta sitten. Ja joskus 90-luvun alussa vaikuttivat vielä korkeammilta, tai sitten samaa näköä tuli vaan siitä että renkaat olivat leveämmällä. Omasta mielestäni tuo kyllä näyttää ihan mukiinmenevältä edestä päin katsottuna. Ei ole liian kapea. Jos jotain saisi muuttaa niin siiven sijaintia hivenen taaemmaksi... :nope:
1993 vuoteen asti vissiin ollut pienet (ja korkeat) takasiivet?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ihme ja kumma Honda ontaas välillä ihan auton näköinen? :thumbup:

Joko kulkisi?

 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Jostain saksalaisesta lehdestä, kuulemma Red Bullin CAD:
Ensi vuonna ei ole sivupeilejä lainkaan?:rolleyes:

Ei taida muuten yllä oleva Honda olla tämän vuoden auto lainkaan. Korkeat pääntuet puuttuvat ym. Taitaa vanha auto olla valjastettu ensi vuoden sääntömuutoksien testaamiseen.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei taida muuten olla yllä oleva Honda olla tämän vuoden auto lainkaan. Korkeat pääntuet puuttuvat ym. Taitaa vanha auto olla valjastettu ensi vuoden sääntömuutoksien testaamiseen.
Taitaa olla RA106. Näinköhän testaavat tuolla KERSiä, koska aerot ei ainakaan ole ensi kauden mukaisia. Taitavat olla ihan 2006 kuosissa.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ei taida muuten olla yllä oleva Honda olla tämän vuoden auto lainkaan. Korkeat pääntuet puuttuvat ym. Taitaa vanha auto olla valjastettu ensi vuoden sääntömuutoksien testaamiseen.
Niimpä näkyy olevan museosta. No varmaan kulkis nopeammin kuin nykyinen kun vähän hoonaisivat...
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Onhan takasiipiin ennenkin lähihistorian aikana (1980-luvulta aina 2000-luvulle asti) säännöissä kajottu, mutta mitään vastaavaa ei todellakaan olla nähty. Kun vielä kauden 2004 lopulla (ja 2005 alussa) sadateltiin huolella nostettuja etusiipiä, niin olisihan se pitänyt arvata, että FIA:lla on oven takana odottamassa jotain vieläkin parempaa.

Noh, positiivinen ajattelu on aina hyvästä, joten on tuo esitys kuitenkin huomattavasti pienempi paha kuin alunperin kaavailtu kaksiosainen hirvitys nimeltä CDG:

Eli tämä:

 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Noh, positiivinen ajattelu on aina hyvästä, joten on tuo esitys kuitenkin huomattavasti pienempi paha kuin alunperin kaavailtu kaksiosainen hirvitys nimeltä CDG
Tuo CDG-autohan näyttää paremmalta kuin nykyiset härpäkemetsiköt. No, eipä härpäkkeet ja takasiipi suoranaisesti toisiinsa liity, mutta silti. Lisäksi ratkaisu olisi ollut nykyistä turvallisempi, koska takapyörän yliajaminen olisi tullut mahdottomaksi. Matalat siivet takapyörien takana olisivat myös olleet virtaviivaisemman näköiset kuin tuleva nostettu takasiipi. Mutta nämä nyt ovat makuasioita.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tuo tupla siipi oli kyllä oksettavan näköinen, onneks ei sellaista hirvitystä tullut. F1:n pitää olla kunnon OpenWheel. Etusiipeä vielä vähän pois etupyörien tieltä, alemmaksi tai kapeammaksi tai jotain.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Olisihan takasiiven leveyden voinut jättää entiselleen ja muuttaa säännöt niin että siipiprofiilin max korkeus olisi ollut vaikka 5 cm ja syvyyskin olisi ollut sopivasti rajattu. Vähän olisi voitu korottaa jos se olisi todistetusti poistanut nykyistä ongelmaa... Vähän niinkuin noi Monzan low downforce mallit, ovat vielä F1 auton näköisiä...

Nyt sallitaan yhä erittäin syvät (korkeat) profiilit joten ero vanhaan ei ole kovin suuri.. (jos homma on kaatunut siihen että sponsoritekstit ei näy niin siitä saa kärsiä nyt sitten päätöksen tekijät... )


 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Olisihan takasiiven leveyden voinut jättää entiselleen ja muuttaa säännöt niin että siipiprofiilin max korkeus olisi ollut vaikka 5 cm ja syvyyskin olisi ollut sopivasti rajattu. Vähän olisi voitu korottaa jos se olisi todistetusti poistanut nykyistä ongelmaa... Vähän niinkuin noi Monzan low downforce mallit, ovat vielä F1 auton näköisiä...

Nyt sallitaan yhä erittäin syvät (korkeat) profiilit joten ero vanhaan ei ole kovin suuri.. (jos homma on kaatunut siihen että sponsoritekstit ei näy niin siitä saa kärsiä nyt sitten päätöksen tekijät... )
Kuten tuossa jo aimmeinkin mainitsin, niin eiköhän se kaventaminen ja ylemmäs nostaminen tehty sen takia, että takana ajaminen helpottu. Matalalla oleva leveä siipi vie takana ajavan etusiiveltä downforcen paljon tehokkaammin. Tietysti sekin auttaa, jos profiili on monzan kaltainen, mutta ei monza-siivillä voi muilla radoilla ajaa. Tuolla ensi vuoden ratkaisulla saadaan vielä aikaiseksi ihan kiitettäviä downforceja, mutta takana pitäisi pystyä roikkumaan paremmin. Siis pitäisi.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Torres;1110674]Kuten tuossa jo aimmeinkin mainitsin, niin eiköhän se kaventaminen ja ylemmäs nostaminen tehty sen takia, että takana ajaminen helpottu. Matalalla oleva leveä siipi vie takana ajavan etusiiveltä downforcen paljon tehokkaammin.
Niinhan sen piti mennä. Mutta kun katsoo tuota Williamsin takaspoileria on aivan selvää että niillä muutamalla kymmenellä sentillä mitä siipi kapenee ei ole loppupeleissä riittävän suurta vaikutusta. Kun profiili saa vielä olla noinkin korkea. Sama tulos kuin leveällä matalallaprofiilisella siivellä.

Tietysti sekin auttaa, jos profiili on monzan kaltainen, mutta ei monza-siivillä voi muilla radoilla ajaa.
Miksei? Hyvin ajoivatkin kaatosateessa vielä. Hitaan shikaanin läpikin mentiin tyylikkäästi. Tottakai autot muutenkin säädettäisiin hitaammalle radalle toisella tavalla.

Tuolla ensi vuoden ratkaisulla saadaan vielä aikaiseksi ihan kiitettäviä downforceja, mutta takana pitäisi pystyä roikkumaan paremmin. Siis pitäisi.
Sanot itsekin pitäisi. Koska kuitenkin saa käyttää profiililtaan noinkin korkeita siipiä ei suuremmin vaikuta. Tietysti uudet säädettävät etusiivet ja parempi mekaaninen pito slikseistä tukevat tavoitetta. Mutta en usko enään asiaan koska tuulitunneleissa tehdään tietenkin töitä täyttäpäätä sen eteen että omaa autoa ei ohiteta helposti.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Niinhan sen piti mennä. Mutta kun katsoo tuota Williamsin takaspoileria on aivan selvää että niillä muutamalla kymmenellä sentillä mitä siipi kapenee ei ole loppupeleissä riittävän suurta vaikutusta. Kun profiili saa vielä olla noinkin korkea. Sama tulos kuin leveällä matalallaprofiilisella siivellä.
Kyllä minä väittäisin, että tuolla takasiiven kaventamisella on ihan konkreettista vaikutusta perässäajamiseen. Mitä kapeammalla ja jyrkemmällä siivellä downforce tuotetaan (=huonommalla), sitä enemmän se tuottaa perässä ajavalle imuefektiä.

Nykyään noiden autojen perät on (kaikkine härpäkkeineen) niin 'liukkaita' ettei niistä saa riittävää imua. Lisäks kuvittelisin, että kapeampi takasiipi ei ole niin paha perässäajavan downforcekadolle.
 
Ylös