Maaefektiautoja ilman siipiäEli ohitysten kannalta alustan tuottaman downforcen painottaminen siipien ja härpäkkeiden kustannuksella pitäs olla hyvä suunta.
Maaefektiautoja ilman siipiäEli ohitysten kannalta alustan tuottaman downforcen painottaminen siipien ja härpäkkeiden kustannuksella pitäs olla hyvä suunta.
Ei kai ideana ollut pelkästään downforcen vähentäminen, vaan myös takana ajamisen helpottaminen. Ilmeisesti tuon kaventamisen ja ylemmäs nostamisen pitäisi parantaa ilmvirtauksia auton takana. Eli auton taakse ei syntyisi yhtä pahaa "tyhjiötä" ja takana ajavan etusiipi saisi paremmin ilmaa. Saa nähdä sitten, miten tuulitunnelisimulaatiot toimivat oikeasti..Näyttää kyllä aika kamalalta. Eikö sitä takasiiven pitoa olisi voinut vähentää vaikka pakottamalla Monza-siivet kaikille radoille?
Eikös ne takasiivet olleet korkeampia aiemmin, kun niitä madallettiin pari vuotta sitten. Ja joskus 90-luvun alussa vaikuttivat vielä korkeammilta, tai sitten samaa näköä tuli vaan siitä että renkaat olivat leveämmällä. Omasta mielestäni tuo kyllä näyttää ihan mukiinmenevältä edestä päin katsottuna. Ei ole liian kapea. Jos jotain saisi muuttaa niin siiven sijaintia hivenen taaemmaksi... :nope:Tuo korkea takasiipi näyttää aika karsealta, mutta parempaan suuntaan noin muuten, kun kaikenmaailman killuttimet poissa:thumbup:
1993 vuoteen asti vissiin ollut pienet (ja korkeat) takasiivet?Eikös ne takasiivet olleet korkeampia aiemmin, kun niitä madallettiin pari vuotta sitten. Ja joskus 90-luvun alussa vaikuttivat vielä korkeammilta, tai sitten samaa näköä tuli vaan siitä että renkaat olivat leveämmällä. Omasta mielestäni tuo kyllä näyttää ihan mukiinmenevältä edestä päin katsottuna. Ei ole liian kapea. Jos jotain saisi muuttaa niin siiven sijaintia hivenen taaemmaksi... :nope:
Ensi vuonna ei ole sivupeilejä lainkaan?Jostain saksalaisesta lehdestä, kuulemma Red Bullin CAD:
Se on korvattu LCD-screenillä ration keskiössä. Mutta sitäkin hienompi innovaatio on tuo ilmassa roikkuva etusiipi!Ensi vuonna ei ole sivupeilejä lainkaan?![]()
Taitaa olla RA106. Näinköhän testaavat tuolla KERSiä, koska aerot ei ainakaan ole ensi kauden mukaisia. Taitavat olla ihan 2006 kuosissa.Ei taida muuten olla yllä oleva Honda olla tämän vuoden auto lainkaan. Korkeat pääntuet puuttuvat ym. Taitaa vanha auto olla valjastettu ensi vuoden sääntömuutoksien testaamiseen.
Niimpä näkyy olevan museosta. No varmaan kulkis nopeammin kuin nykyinen kun vähän hoonaisivat...Ei taida muuten olla yllä oleva Honda olla tämän vuoden auto lainkaan. Korkeat pääntuet puuttuvat ym. Taitaa vanha auto olla valjastettu ensi vuoden sääntömuutoksien testaamiseen.
Tuo CDG-autohan näyttää paremmalta kuin nykyiset härpäkemetsiköt. No, eipä härpäkkeet ja takasiipi suoranaisesti toisiinsa liity, mutta silti. Lisäksi ratkaisu olisi ollut nykyistä turvallisempi, koska takapyörän yliajaminen olisi tullut mahdottomaksi. Matalat siivet takapyörien takana olisivat myös olleet virtaviivaisemman näköiset kuin tuleva nostettu takasiipi. Mutta nämä nyt ovat makuasioita.Noh, positiivinen ajattelu on aina hyvästä, joten on tuo esitys kuitenkin huomattavasti pienempi paha kuin alunperin kaavailtu kaksiosainen hirvitys nimeltä CDG
Kuten tuossa jo aimmeinkin mainitsin, niin eiköhän se kaventaminen ja ylemmäs nostaminen tehty sen takia, että takana ajaminen helpottu. Matalalla oleva leveä siipi vie takana ajavan etusiiveltä downforcen paljon tehokkaammin. Tietysti sekin auttaa, jos profiili on monzan kaltainen, mutta ei monza-siivillä voi muilla radoilla ajaa. Tuolla ensi vuoden ratkaisulla saadaan vielä aikaiseksi ihan kiitettäviä downforceja, mutta takana pitäisi pystyä roikkumaan paremmin. Siis pitäisi.Olisihan takasiiven leveyden voinut jättää entiselleen ja muuttaa säännöt niin että siipiprofiilin max korkeus olisi ollut vaikka 5 cm ja syvyyskin olisi ollut sopivasti rajattu. Vähän olisi voitu korottaa jos se olisi todistetusti poistanut nykyistä ongelmaa... Vähän niinkuin noi Monzan low downforce mallit, ovat vielä F1 auton näköisiä...
Nyt sallitaan yhä erittäin syvät (korkeat) profiilit joten ero vanhaan ei ole kovin suuri.. (jos homma on kaatunut siihen että sponsoritekstit ei näy niin siitä saa kärsiä nyt sitten päätöksen tekijät... )
Niinhan sen piti mennä. Mutta kun katsoo tuota Williamsin takaspoileria on aivan selvää että niillä muutamalla kymmenellä sentillä mitä siipi kapenee ei ole loppupeleissä riittävän suurta vaikutusta. Kun profiili saa vielä olla noinkin korkea. Sama tulos kuin leveällä matalallaprofiilisella siivellä.Torres;1110674]Kuten tuossa jo aimmeinkin mainitsin, niin eiköhän se kaventaminen ja ylemmäs nostaminen tehty sen takia, että takana ajaminen helpottu. Matalalla oleva leveä siipi vie takana ajavan etusiiveltä downforcen paljon tehokkaammin.
Miksei? Hyvin ajoivatkin kaatosateessa vielä. Hitaan shikaanin läpikin mentiin tyylikkäästi. Tottakai autot muutenkin säädettäisiin hitaammalle radalle toisella tavalla.Tietysti sekin auttaa, jos profiili on monzan kaltainen, mutta ei monza-siivillä voi muilla radoilla ajaa.
Sanot itsekin pitäisi. Koska kuitenkin saa käyttää profiililtaan noinkin korkeita siipiä ei suuremmin vaikuta. Tietysti uudet säädettävät etusiivet ja parempi mekaaninen pito slikseistä tukevat tavoitetta. Mutta en usko enään asiaan koska tuulitunneleissa tehdään tietenkin töitä täyttäpäätä sen eteen että omaa autoa ei ohiteta helposti.Tuolla ensi vuoden ratkaisulla saadaan vielä aikaiseksi ihan kiitettäviä downforceja, mutta takana pitäisi pystyä roikkumaan paremmin. Siis pitäisi.
Kyllä minä väittäisin, että tuolla takasiiven kaventamisella on ihan konkreettista vaikutusta perässäajamiseen. Mitä kapeammalla ja jyrkemmällä siivellä downforce tuotetaan (=huonommalla), sitä enemmän se tuottaa perässä ajavalle imuefektiä.Niinhan sen piti mennä. Mutta kun katsoo tuota Williamsin takaspoileria on aivan selvää että niillä muutamalla kymmenellä sentillä mitä siipi kapenee ei ole loppupeleissä riittävän suurta vaikutusta. Kun profiili saa vielä olla noinkin korkea. Sama tulos kuin leveällä matalallaprofiilisella siivellä.