Sääntömuutokset 2009

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Totta. Nykyisin tuo on ihan kategoriassa ei mitään väliä.
Käytännössä ehkä voi pari kymmenystä olla nopeampi toisella renkaalla mutta edelle et siitä hitaammasta silti pääse.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kestipä siinä kauan. F1 ottaa jälleen yhden askeleen Champ Carin aloittamalla tiellä.

Perusteluja tuon muutoksen puolesta ei tarvitse hakea Denverin Grand Prix'ta kauempaa. Ainoa kysymys kuuluukin, että miksi Bridgestonelta kesti näin kauan matkia tämä "periaate" ykkösiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Perusteluja tuon muutoksen puolesta ei tarvitse hakea Denverin Grand Prix'ta kauempaa. Ainoa kysymys kuuluukin, että miksi Bridgestonelta kesti näin kauan matkia tämä "periaate" ykkösiin.
No periaatehan kyllä matkittiin heti kun siirryttiin yhteen rengasvalmistajaan, mutta käytännön toteutus vain jäi puolitiehen, kun seoksien erot olivat liian pieniä. Ihmettelen vain miksei tätä tajuttu muuttaa jo viime kaudeksi.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3522
http://www.fia.com/en-GB/sport/regulations/Pages/FIAFormulaOneWorldChampionship.aspx

2009 sääntöraamattu julkaistu! Päiväys 11.7. eli julkaistu jo toissa viikolla.

Löysin AtlasF1:stä "tiivistelmän" eroista (vain bodywork-artiklat) sekä jonkun epävirallisen illustraation:

http://forums.autosport.com/showthread.php?postid=3216085#post3216085
http://forums.autosport.com/showthread.php?postid=3223010#post3223010

Copy-paste "kerssiä" koskevasta osasta:

5.2.2 With the exception of one fully charged KERS, the total amount of recoverable energy stored on the car must not exceed 300kJ. Any which may be recovered at a rate greater than 2kW must not exceed 20kJ.

5.2.3 The maximum power, in or out, of any KERS must not exceed 60kW.
Energy released from the KERS may not exceed 400kJ in any one lap.
Measurements will be taken at the connection to the rear wheel drivetrain.
-
 
Viimeksi muokattu:

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Juuri näin, olisi mukava nähdä miten autot säädettäisiin että ne toimisivat mahdollisimman hyvin molemmilla renkailla. Eroja tulisi varmasti enemmän jos käytetään vaikka superpehmeää ja kovaa seosta.
Mä en oikein tykkää käytännöstä, jossa autosta tekemällä tehdään hitaampi osaksi aikaa kisaa (OK, voihan niillä huonommilla ajaa niin lyhyen stintin kuin tarvii). Vähän samanlainen juttu kuin jos yksi stintti pitäisi vetää alennetulla kierrosrajoittimella.
 
Viimeksi muokattu:

Turboahti

Pre qualifer
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
534
Sijainti
Kotka
Aika järeän näköinen etusiipi.:alppu: Kieltämättä tuo 2009-arvailu näyttää vähän vajaalta ilman härpäkkeitä, mutta tuohan on selvästi vain vieressä olevasta 2008-mallisesta muokattu, sillä härpäkekielto varmasti vaikuttaa rungon muotoihin.:dunno:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8221
Sijainti
Helsinki
Sen lisäks, että vaikuttaa rungon muotoihin, niin eikös esim. tuo vammanen hainevä ole sallittu myös ensi vuoden sääntöjen puitteissa?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3522


En tiedä kuinka lähellä totuutta tämä on. Näyttää ainakin siltä ettei tota ihan ns. viidessä minuutissa ole tehty.

Oli lähellä totuutta tai ei, niin takasiipi on hirvittävä.
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610


En tiedä kuinka lähellä totuutta tämä on. Näyttää ainakin siltä ettei tota ihan ns. viidessä minuutissa ole tehty.

Oli lähellä totuutta tai ei, niin takasiipi on hirvittävä.
Jep aivan kauheen näköinen, mutta kuka sanoo että siinä välttämättä on tollaset reunat?

Ehkä taas kiinnitys vain keskeltä? Etusiipi taita olla liian leveä ensivuoden sääntöihin?
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa


En tiedä kuinka lähellä totuutta tämä on. Näyttää ainakin siltä ettei tota ihan ns. viidessä minuutissa ole tehty.

Oli lähellä totuutta tai ei, niin takasiipi on hirvittävä.
Kyllähän tuo tämän vuotiset voittaa (vaikka onkin pelkkä kuva). Eikä tuo takasiipi niin kauhea ole...
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18165


En tiedä kuinka lähellä totuutta tämä on. Näyttää ainakin siltä ettei tota ihan ns. viidessä minuutissa ole tehty.

Oli lähellä totuutta tai ei, niin takasiipi on hirvittävä.
Etu- ja takasiivet ovat rumia, ja hainevää ei näköjään ole kielletty. Nuo rumentavat autoa, joten ei tässä ainakaan suurta ulkonäöllistä parannusta tämän vuotiseen tule.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Etu- ja takasiivet ovat rumia, ja hainevää ei näköjään ole kielletty. Nuo rumentavat autoa, joten ei tässä ainakaan suurta ulkonäöllistä parannusta tämän vuotiseen tule.
Makuasioista ja estetiikasta ei voi kiistellä mutta tuossa yksivärisessä mallissa tuo selkäevä ei näytä ollenkaan niin pahalta....

Tämä oikeastaan kiinnostaa. Kuinka montaa toimintoa kuljettajat joutuvat säätämään kierroksen aikana?
Jarrubalanssia, vääntöä, KERSiä, aerodynamiikkaa, seoksia, perää, vaihteita, ym...

3.18 Driver adjustable bodywork :
A single closed section situated each side of car centre line in the volume bounded by :
- lines 450mm and 800mm in front of the front wheel centre line ;
- a vertical plane which intersects these lines at a distance 250mm from the car centre line ;
- and the inboard face of the bodywork described in Article 3.7.5 ;
is allowed to change incidence while the vehicle is in motion within a maximum range of 6 degrees, provided any such change maintains compliance with all of the bodywork dimensional regulations.
Alteration of the incidence of these sections must be made simultaneously and may only be commanded by direct driver input and controlled using the control electronics specified in Article 8.2. Except when the car is in the pit lane, a maximum of two adjustments may be made within any single lap of a circuit.

Ai niin laitoin vielä noi muutokset tähän kun olin itsekin unohtanut ne... kausi 2009 on jo lähellä...

The technical directors agreed to proposals which are as follows:

- Front wing width increased to 180 instead of 140 cm.

- Front wing height decreased to 7.5 instead of 15 cm.

- The middle section over a width of 40 cm has to be a standard part.

- The driver may adjust the front wing flaps from the cockpit twice a lap by an angle of a maximum 6 degrees.

- Rear wing width 75 instead of 100 cm

- Rear wing height 95 instead of 80 cm.

Ja joku on jaksanut photoshopata, unohti sliksit...:D

 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3522
Miksi tuon vanhan esityksen kohdat tuohon laitoit? Tosin en tiedä ovatko ne tollasenaan muutenkin päätyneet sääntöihin, enkä jaksa katsoa.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sinisessä mallinnoksessa kiinnittää huomiota pystyt ponttooniseinät. Bemarillahan oli myös tällaisilla ponttooneilla varustettu auto joissain testeissä. Vaatiiko uudet säännöt pystyt ponttooniseinät?

Lisäksi uskoisin, että takarenkaan eteen jatkossakin tulee jonkinlainen ilmanohjain.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Sinisessä mallinnoksessa kiinnittää huomiota pystyt ponttooniseinät. Bemarillahan oli myös tällaisilla ponttooneilla varustettu auto joissain testeissä. Vaatiiko uudet säännöt pystyt ponttooniseinät?
Siitähän veikkailtiin että kyseinen runko oli pelkästään KERS:n testipenkin ominaisuudessa mukana testeissä. Minun käsittääkseni ponttoonien muoto pitäisi pysyä lähes samanlaisena kuin tällä hetkellä. Luulisi ettei härpäkkeiden poistosta aiheudu niin suuria muutoksia, että leveämpi linjaiset ponttoonit toimisi nykyisiä "tiukkalinjaisia" paremmin.

Eipä tuo sininen prototyyppi niin kamalalta näytä. Kun tuon kuvittelee esimerkiksi Ferrarin värityksessä, niin ihan yhtä ruma se on kuin tämän vuoden auto, mutta eri tavalla. :wink:

Saa nähdä miten eri näköisiä autoja ensi vuonna on mukana. Tuo etusiiven standardilusikka varmaan määrittää nokan ja etusiiven muotoa aika pitkälle ja kapea takasiipi tekee saman perälle, mutta eiköhän mm. Ferrari ja McLaren suunnittele autonsa edelleen erilaisista lähtökohdista akseliväliä ym. myöden. :doubtful:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Miksi tuon vanhan esityksen kohdat tuohon laitoit? Tosin en tiedä ovatko ne tollasenaan muutenkin päätyneet sääntöihin, enkä jaksa katsoa.
No joo olin laiska ja ajattelin että joku korjaa. Zekkasin kyllä säännöt mutta oli senverran pykälää ettei selkoa heti saanut...

En nimittäin muistanut taaskaan että etusiipi levenee... tosin pitää olla tehty materiaalista joka ei aiheuta kolarissa "säleitä". Muutenkin säännöt edellyttävät että sivuponttoonit ym. on tehty 10mm vahvuisesta materiaalista ja muitakin reunaehtoja liittyy asiaan...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minun käsittääkseni ponttoonien muoto pitäisi pysyä lähes samanlaisena kuin tällä hetkellä. Luulisi ettei härpäkkeiden poistosta aiheudu niin suuria muutoksia, että leveämpi linjaiset ponttoonit toimisi nykyisiä "tiukkalinjaisia" paremmin.
No näin minäkin otaksun, siksipä tuo huomiota kiinnittikin.

Ei tuossa sinisessä ole taidettu ottaa huomioon etusiiven madaltamistakaan, vaikka leventäminen (ja päätylevyjen yksinkertaistaminen) on.

Eipä tuo sininen prototyyppi niin kamalalta näytä. Kun tuon kuvittelee esimerkiksi Ferrarin värityksessä, niin ihan yhtä ruma se on kuin tämän vuoden auto, mutta eri tavalla. :wink:
Ihan OK tuo minusta on. Mutta odotellaan, jahka nyt nähdään miltä ne oikeasti sitten näyttävät värityksissään ja omissa tallikohtaisissa ratkaisuissaan.
 
Ylös