Sääntömuutokset 2009

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
En oikein löytänyt äkkiselailun perusteella parempaakaan paikkaa kysyä tätä:

Ykkösissä saisi suuren edun tietyissä tilanteissa, jos omasta autosta irtoaisi takana tulevan auton siiven/tms.osan rikkova osa (esim ylimääräinen härpäke).

Voiko talli tehdä autoonsa tälläisen osan (vaikka härpäkkeen), joka irtoaisi juuri tietyllä kovuudella kanttariin ajettaessa, jolloin kuljettaja voisi säännöstellä joka kisassa erikseen haluaako hän pudottaa sen vai ei (kiinitys olisi juuri tarpeeksi heikko pettämään kun kanttarin päältä ajaa esim kahdella renkaalla päin kanttaria,eli tapahtuu "ajovirhe") aina kulloisenkin strategisen tilanteen mukaan?

Alkup. motiivin todistaminen on vaikeaa, koska kyllähän autoista pettää jatkuvalla syötöllä siipien tukirakenteista ripustuksiin tavaraa.

Olen siis ehdottoman "kaikki pelaa/fair play"-aatteen tukija.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
pendellstock sanoi:
En oikein löytänyt äkkiselailun perusteella parempaakaan paikkaa kysyä tätä:

Ykkösissä saisi suuren edun tietyissä tilanteissa, jos omasta autosta irtoaisi takana tulevan auton siiven/tms.osan rikkova osa (esim ylimääräinen härpäke).

Voiko talli tehdä autoonsa tälläisen osan (vaikka härpäkkeen), joka irtoaisi juuri tietyllä kovuudella kanttariin ajettaessa, jolloin kuljettaja voisi säännöstellä joka kisassa erikseen haluaako hän pudottaa sen vai ei (kiinitys olisi juuri tarpeeksi heikko pettämään kun kanttarin päältä ajaa esim kahdella renkaalla päin kanttaria,eli tapahtuu "ajovirhe") aina kulloisenkin strategisen tilanteen mukaan?

Alkup. motiivin todistaminen on vaikeaa, koska kyllähän autoista pettää jatkuvalla syötöllä siipien tukirakenteista ripustuksiin tavaraa.

Olen siis ehdottoman "kaikki pelaa/fair play"-aatteen tukija.
Samallahan sinne vois asentaa pienen öljysäiliön joka napinpainalluksella lorauttaa mobilit/shellit pihalle ala J.Bond.:eek:
 

Dimmu

Well-known member
Liittynyt
21.4.2004
Viestit
208
Sijainti
Turku
Mickey sanoi:
Miksi käyttää bensaa? Se saastuttaakin. Kyllä minusta pitäisi ehdottomasti siirtyä käyttämään aurinkopaneeleja!! :thumbup:
Kannatan :thumbup: Sadekelillä ei sitten tarvita koskaan turva-autoa radalle, kun kuskit joutuvat itse polkemaan vauhtia!
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Torres sanoi:
FIAn sääntöopusta selaillessa tuli kyllä sellainen kuva, että suht paljon on mahdollisuuksia kikkailla tuon gäsön kanssa. Samalla palaa rahaa, kun tarkastajat joutuvat testaamaan kaikkien tallien näytteet.
Vaikka löpöt standardisoitaisiin niin joutuisi Fia testaamaan ne silti aivan yhtä tarkasti kuin tähänkin asti.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
petrolhead sanoi:
Mä en lainkaan ymmärtäny paine-ongelmaa josta kirjoitettiin.
En tiedä mitä ajat takaa mutta ongelma on ja pysyy siinä että turva-auton takana renkaiden lämmöt laskee (varinkin sateella) ja sen seurauksena myös rengaspaineet. Uudelleen startatessa renkaissa ei ole kunnon pitoa ja sattuu kaikenlaisia vaaratilanteita kuten Kimille Monacossa... tämä siis nykyisillä renkailla (ja renkaanlämmittimillä)

Ohitustyöryhmä ehdotti että jätetään lämmittimet pois jolloin rengasvalmistaja joutuu valmistamaan renkaat jotka toimivat myös alhaisemmissa lämpötiloissa. Tällöin riski pienenisi myös turva-auton jälkeen uudelleen startattaessa... (turva-auto ajaa nimittäin liian hiljaa)

Lisäksi säästettäisiin lämmittimien kohdalla. (tosin ne kestävät jopa kymmeniä vuosia)

Lyhyiden testien jälkeen todettiin nopeasti ettei toimmi kun varikolta ei edes pääse turvallisesti ulos muiden sekaan... Kuskeja harvinaista kyllä kuunneltiin ja sääntöehdotus hylättiin.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
talakem sanoi:
Lyhyiden testien jälkeen todettiin nopeasti ettei toimmi kun varikolta ei edes pääse turvallisesti ulos muiden sekaan... Kuskeja harvinaista kyllä kuunneltiin ja sääntöehdotus hylättiin.
Kuten Autosportin jutussa kerrotaan, niin tuohan ei ollut se syy, vaan minimirengaspaineen valvomisen vaikeus. Kyse on siitä, että koska renkaan toimintalämpötila on niin suuri, on sen paine kylmänä merkittävästi toimintalämpotilaa pienempi. Jotta turvallinen toiminta voitaisiin taata, tulisi kylmällä renkaalla olla tietty minimipaine, jota ei saisi alittaa.

Rengaslämmittimissä säästöä ei myöskään juuri tulisi, sillä kuten jutussa todettiin, niitä käytettäisiin joka tapauksessa testeissä myös jatkossa.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
talakem sanoi:
En tiedä mitä ajat takaa mutta ongelma on ja pysyy siinä että turva-auton takana renkaiden lämmöt laskee (varinkin sateella) ja sen seurauksena myös rengaspaineet. Uudelleen startatessa renkaissa ei ole kunnon pitoa ja sattuu kaikenlaisia vaaratilanteita kuten Kimille Monacossa... tämä siis nykyisillä renkailla (ja renkaanlämmittimillä)

Ohitustyöryhmä ehdotti että jätetään lämmittimet pois jolloin rengasvalmistaja joutuu valmistamaan renkaat jotka toimivat myös alhaisemmissa lämpötiloissa. Tällöin riski pienenisi myös turva-auton jälkeen uudelleen startattaessa... (turva-auto ajaa nimittäin liian hiljaa)

Lisäksi säästettäisiin lämmittimien kohdalla. (tosin ne kestävät jopa kymmeniä vuosia)

Lyhyiden testien jälkeen todettiin nopeasti ettei toimmi kun varikolta ei edes pääse turvallisesti ulos muiden sekaan... Kuskeja harvinaista kyllä kuunneltiin ja sääntöehdotus hylättiin.
Tuossa Poekan postaamassa linkissä autosportin uutiseen Brawn puhui tarpeesta asettaa minimi (sallittu?) rengaspaine jos ilman lämmittimiä ajettaisiin. En ymmärrä miksi tällaista sallittua minimiä olisi tarvittu.

Saapa muuten nähdä kuka muistaa tai kaipaa nyt kaavailtua lämmitinkieltoa ensi vuonna tähän aikaan.

EDIT:
Bobakki sanoi:
Rengaslämmittimissä säästöä ei myöskään juuri tulisi, sillä kuten jutussa todettiin, niitä käytettäisiin joka tapauksessa testeissä myös jatkossa.
No eipä niin. Kuten muissakin säästötoimissa, tässäkin pätee se että kyllä koko budjetti käytettyä tulee. Säästyneet rahat vaikka pistetään johonkin muuhun.
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Bobakki sanoi:
Kuten Autosportin jutussa kerrotaan, niin tuohan ei ollut se syy, vaan minimirengaspaineen valvomisen vaikeus. Kyse on siitä, että koska renkaan toimintalämpötila on niin suuri, on sen paine kylmänä merkittävästi toimintalämpotilaa pienempi. Jotta turvallinen toiminta voitaisiin taata, tulisi kylmällä renkaalla olla tietty minimipaine, jota ei saisi alittaa.
Jep kuskeilla ei ollut vaikutusta vaan ilmanpaineiden valvominen olisi ollut typerää...

Rengaslämmittimissä säästöä ei myöskään juuri tulisi, sillä kuten jutussa todettiin, niitä käytettäisiin joka tapauksessa testeissä myös jatkossa.
Jep ja kuten todettua ne ovat kestäviä. Joillain tiimeillä on vielä käytössä 10 vuotta sitten hankkimansa....


However, the blankets are at least durable: Ferrari still uses the blankets that Drury made for them in 1996.
Lisää lämmittimistä...
http://www.f1technical.net/features/3189
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
talakem sanoi:
Minut ainakin yllätti tuo vaadittu aika lämpiämiseen:

www.f1technical.net sanoi:
As a rule, it takes approximately 1.5 to 2 hours to heat up the tread area of the tyre and for the pressures to reach their optimum levels. The tyres are then put on the car with the tyre blankets still attached, except at a pitstop, when the blankets are removed 15 seconds before the car arrives in the pitlane.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
petrolhead sanoi:
Tuossa Poekan postaamassa linkissä autosportin uutiseen Brawn puhui tarpeesta asettaa minimi (sallittu?) rengaspaine jos ilman lämmittimiä ajettaisiin. En ymmärrä miksi tällaista sallittua minimiä olisi tarvittu.
Jos ei vieläkään valjennut, niin Bridgestonen mielestä se tarvitaan kylmien renkaiden turvallisuuden takaamiseksi. Eli pelkona on, että saadakseen sopivan paineen toimintalämpötilaan tiimit käyttäisivät vaarallisia paineita kylmissä renkaissa.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Bobakki sanoi:
Jos ei vieläkään valjennut, niin Bridgestonen mielestä se tarvitaan kylmien renkaiden turvallisuuden takaamiseksi. Eli pelkona on, että saadakseen sopivan paineen toimintalämpötilaan tiimit käyttäisivät vaarallisia paineita kylmissä renkaissa.
Jooh valkeni, huomasin nyt vasta ton sun aiemman postauksen jossa jo asiaa selitit. :eek:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
*wruuum* sanoi:
Minut ainakin yllätti tuo vaadittu aika lämpiämiseen:
Joo, ilmeisesti ei ole järkevää lämmittää nopeammin. Tästä syystä tiimit lämmittää myös sadekelinrenkaat vaikka sadetta ei olisi edes tiedossa. Jopa Bahrainissa.

Renkaiden toiminta on yksi mielenkiintoisimmista asioista. Siksi tallit vehtaavat niiden kanssa niin paljon. Jos renkaat toimivat oikein voi voitaa ajassa helposti huomattavasti. Jos ne ei toimi, ei ole mitään mahdollisuuksia...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
talakem sanoi:
Joo, ilmeisesti ei ole järkevää lämmittää nopeammin.
Taitaa olla pikemminkin niin, ettei ole mahdollista pelkkien peitteiden avulla. Kumi on hyvä eriste, joten renkaassa alempana olevan kumin lämpeneminen kestää pitkään. Jos joku muistaa Ferrarin rengaslämmityksen apuna käyttämät laatikot, niin niillä pyrittiin juurikin saamaan rengas lämpenemään nopeammin ja paremmin kauttaaltaan.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Bobakki sanoi:
Taitaa olla pikemminkin niin, ettei ole mahdollista pelkkien peitteiden avulla. Kumi on hyvä eriste, joten renkaassa alempana olevan kumin lämpeneminen kestää pitkään. Jos joku muistaa Ferrarin rengaslämmityksen apuna käyttämät laatikot, niin niillä pyrittiin juurikin saamaan rengas lämpenemään nopeammin ja paremmin kauttaaltaan.
Kyllähän ne huovat varmaan saataisiin kuumemmaksikin mutta saattaa renkaan ominaisuudet kärsiä joten siksi homma menee hitaasti.

Jep, tasainen lämpötilanjakautuminen on tärkeää...
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
F1-kisarenkaisiin lisää eroja

MTV3.fi sanoi:
F1-kisarenkaisiin lisää eroja
14.07.2008 18:49

Formula ykkösten rengastoimittaja Bridgestone harkitsee suurentavansa eroja jokaiseen GP-kisaan toimittamiensa kahden erilaisen kumiseoksen välillä. Grand Prix -kisoissa kuljettajien on käytettävä kahta erilaisella kumiseoksella varustettua rengassarjaa.

Japanilainen rengasvalmistaja aikoo tehdä ensi kauden renkaista esityksen Kansainväliselle autoliitolle FIA:lle elokuuhun mennessä. Kahden seoksen välisen eron kasvattamisessa ajatuksena on maustaa kilvanajoa. Se pakottaisi tallit miettimään rengastaktiikkaansa nykyistä tarkemmin.

Bridgestonen kisarenkaiden kehitystyötä johtava Hirohide Hamashima arvioi englantilaisen Autosportin nettisivustolle, että yksi mahdollisuus on tuoda kisoihin ensi kaudella renkaat, jotka ovat pari pykälän verran kauempana toisistaan.

Hamashiman ajatus tarkoittaa, että jos kisassa on nyt käytössä erittäin pehmeä ja pehmeä seos, ensi kaudella samassa kilpailussa olisi käytössä erittäin pehmeää ja keskikova seos.

Haasteena rengasvalmistajalla on venyttää kahden kisassa käytettävän seoksen välistä eroa, mutta varoa tekemästä erosta liian suurta, jolloin kaikki tallit ajaisivat samalla taktiikalla.

(MTV3-STT)
Eiköhän niitä rengastaktiikoita mietitä jo ihan tarpeeksi tarkkaan. Jos tuo menee läpi, niin toteutus on aika varmasti juuri sitä, että kaikki tallit ajavat samalla taktiikalla koska se toinen rengas on vaan niin paljon parempi. Tai sitten homma menee ihan kikkailuksi ja tallien välisiä voimasuhteita on aina vaan vaikeampi todentaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eiköhän niitä rengastaktiikoita mietitä jo ihan tarpeeksi tarkkaan. Jos tuo menee läpi, niin toteutus on aika varmasti juuri sitä, että kaikki tallit ajavat samalla taktiikalla koska se toinen rengas on vaan niin paljon parempi. Tai sitten homma menee ihan kikkailuksi ja tallien välisiä voimasuhteita on aina vaan vaikeampi todentaa.
Parempi vain, jos mennään siihen suuntaan, johon alunperin ajattelinkin, eli suurempaan eroon. Omasta puolestani pehmeämpi saisi olla reippaasti yli sekunnin kovaa nopeampi. Jopa kaksi, jos kestävyys vastaavasti on heikompi.

Onhan nytkin nähtävissä, että toinen seos on hallitsevasti parempi, ei se juuri miksikään muuttuisi, paitsi että huonomman renkaan stintistä tulisi luultavasti lyhyempi. Nykyistä olennaisemmaksi tulee se, kuinka paljon eri tallit kärsivät huonommasta renkaasta ja mitkä pystyvät parhaiten hyödyntämään seosten ominaisuudet.

Taktista kikkailuahan F1 on jo nykyisellään, eikä tämä uudistus olennaisesti muuta mitään. Jos voimasuhteet tasoittuvat/sekoittuvat, niin sehän on vain hyvä. Sekoittuminen ei kuitenkaan johtuisi tuurista, vaan taktisesta osaamisesta ja autonsäätämistaidosta.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1926
Juuri näin, olisi mukava nähdä miten autot säädettäisiin että ne toimisivat mahdollisimman hyvin molemmilla renkailla. Eroja tulisi varmasti enemmän jos käytetään vaikka superpehmeää ja kovaa seosta.
 
Ylös