Nelson Piquet juniorin tulevaisuus

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Pointtini on, että asiantuntija pystyy datan mukaan laittamaan kuljettajia järjestykseen. Asiantuntija osaa myös suodattaa ja suhteuttaa auton vaikutuksen kuhunkin olosuhteeseen hyvin.

Mestarilliset liikkeet ovat juuri sellaisia nopeaa tilanteeseen reagointia ohitustilanteissa, joissa joskus selvästi näkyy, että liike tähtää onnistumiseen vasta toisessa mutkassa tai jopa pidemmällä. Kyllä sellaista taitoa näkyy jo suhteellisen paljon pienemmissä formulaluokissa. Ärsytetään ohitettava tekemään liike, johon vastataan ja ohitus onnistuu. Taidokasta kilvanajoa ja myös sijoituksen puolustamista.

Todennäköisesti useimmat (meistä) arvostavat tallitovereista Kubican Heidfieldia korkeammalle, vaikkei se pisteissä kovin selvästi näy, sillä Heidfield on todella varma (kakkos)kuljettaja ja saattaa olla tallin mielestä loistava työntekijä kokonaisuutena. Kimikin edelleen tekee hienompia temppuja kuin Massa. Hamilton hienompia, kuin Kovalainen, Alonso hienompia kuin muut tallitoverinsa, Hamiltonia lukuunottamatta.

Massa on tavallaan Häkkisen tyyppinen. Erittäin nopea, muttei hän usein mestarillisia liikkeitä ole tehnyt, mutta kärjestä ajanut voittoja, kun auto on ollut hyvä. Sitten vastavuoroisesti uskomattoman helpon näköisiä virheitä. Hieman sama Kovalaisella, vaikka hän taitaa olla todella kurinalainen testaaja ja siksi ansaitsee työpaikkansa.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
.Juuri lähiaikoina törmäsin vuosikausia vanhaan juttuun, jossa oli vertailtu Schumin ja Barrichellon jarrun ja kaasun käyttöä parissa mutkassa ja niiden välisellä suoralla. Todella pintapuolinen, mutta siinä paljastui, että Schumi jarrutti ja kaasutti osatehoilla paljon enemmän ja Barrichello enimmäkseen kiihdytti ja jarrutti täysiä.
Tässä ei ole mitään ihmeellistä! En tiedä kuinka nykyään, mutta Ferrarilla Rubens jarrutti oikealla jalalla eli hankalaa on silloin osa tehoilla mennä, kun on yksi jalkainen:thumbup:
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Jos ei kaikille valjennut, niin ihan läpällä kirjoitin noista indekseistä ynnä muista.. ;)

Mutta onhan se selvää, että datasta pystytään analysoimaan myös kuskien suoritusta. Itse olen ajellut GTR2:a yhdessä Motecin kanssa ja kyllä sieltä datasta pystyy suoraan osoittamaan ne paikat, missä tuli tehtyä joku pieni virhe ja päinvastoin. Varsinkin, jos on aiempaa dataa mihin verrata.

Mutta säätöjä vartenhan nuo datankeruuohjelmat puhtaasti on, vaikka lahjakkuusindeksi kulostaakin hyvältä. :D
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Lämpötilat ja auton sopivuus just kyseisenä viikonloppuna ratkaisee kymmenyksiä, kuskit sadasosia.
Mutta Formula 1:n kaltaisessa satojen miljoonien dollarien arvioisessa kilpailussa sadasosat lopulta ratkaisevat, enkä sen takia ihmettelisi yhtään vaikka kuljettajia arvotettaisiin Torresin kuvailemalla tavalla taulukkoina ja indekseinä. Varmasti kaikki mahdollinen pyritään ottamaan huomioon omaa suorituskykyä maksimoitaessa. Vaikka auto ratkaiseekin paljon, se ei ikinä voita mitään ilman keskitasoa parempaa kuljettajaa.

Samaan hengenvetoon täytyy tosin todeta, että F1:n päättävissä elimissä tuntuu välillä olevan mukana niin monta pikkupoikaa eikä oikeita miehiä ollenkaan, että kuskipäätökset saatetaan tehdä hyvinkin monissa tapauksissa silkan perstuntuman tai pelkkien taloudellisten syiden nojalla.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Vaikka auto ratkaiseekin paljon, se ei ikinä voita mitään ilman keskitasoa parempaa kuljettajaa.
Ei voita sen takia kun keskitason kuljettajista tulee voittaessaan huippukuljettajia. Ketkä on keskitason kuljettajia? Ketkä oli sitä 2 vuotta sitten? Eiköhän Webber ja Button olleet monen kriteerin puolesta keskitason kuljettajia. Nytkö niistä tuli huippukuljettjia kun ei keskitason kuljettaja voi voittaa mitään?

Täyttä paska puhetta, kuljettajien erot on helposti kymmenyksessä, toki sadasosat on mukana. Jos Vettel jää renkaitten ongelmien takia Webberistä kymmenyksen ja on absoluuttisella nopeudellaan saman tasoinen niin eikö olisi parempi kuljettaja se jolla ei ole renkaitten kanssa ongelmia vaikka tämä olisikin Vetteliä 5 sadasosaa hitaampi. Tällöin keskitason kuljettaja jäisi enää 5 sadasosaa Webberistä kun huippukuski Vettel jää 10 sadasosaa eli kymmenyksen.

Tämän pohjalta rohkenen siis väittää, ettei kuljettajalla ole merkitystä. No tottakai on, mutta ei sen vertaa että voitaisiin tallikaverusten nopeutta verrattaessa puhua kuljettajien nopeuserosta. Näin ollen kuskilla ei juurikaan ole merkitystä, nopeuden puolesta siis. Merkitykset tulee sitten virheistä, paineista tms seikoista.

Edit: Niin mainitsit tosiaan nuista indekseistä ym. Tottahan niitä voidaan tehdä ja varmaan käytetään, en tiiä, mutta tuommoisia ikään perustuvia lahjakkuusindeksejä on paha mennä tekemään. Eli osaan nuista jutuista "hyväksyn" mutta osa jää kyllä mun uskomuksen ulkopuolelle. En siis kiistä sitä etteikö kuljettajista voitaisi katsoa numeroita.
 
Viimeksi muokattu:

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Noh, Pikeellä nyt ei sinänsä noilla Briatoren haukkumis -kommenteillaan ole ainakaan mitään hävittävää. Saa hyvällä tuurilla jonkun tallipäällikön uskomaan, että hänen huonoutensa johtui vaan Briatoresta ja politiikasta tallin sisällä, niin kuin tottakai jossain määrin johtuikin. Lisäksi saa pidettyä itsensä julkisuudessa, ja näin ihmisten huulilla. Ja lähes tulkoon faktahan on, ettei Nelson Rellulla tasapuolista kohtelua saanut, joten miun mielestä ainaki tuo avautuminen ja se, että antaa Flavion maistaa vaihteeksi myös omaa lääkettään on parempi vaihtoehto kuin heikkimäinen hiljaa pysyminen..

Plus eihän nuo Pikeen lausunnot Flaviosta mitään ihan keksittyjä ole, kyllä se lienee aika yleinen tieto tuolla varikolla ja muuallakin, ettei se Flavio formuloista paljon muuta tajua kuin miten niillä tehdään rahaa..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Noh, Pikeellä nyt ei sinänsä noilla Briatoren haukkumis -kommenteillaan ole ainakaan mitään hävittävää. Saa hyvällä tuurilla jonkun tallipäällikön uskomaan, että hänen huonoutensa johtui vaan Briatoresta ja politiikasta tallin sisällä, niin kuin tottakai jossain määrin johtuikin.
Toki, mutta tottahan ne samat tallipäälliköt olivat siellä varikoilla, kun Nelsinho ajeli GP2:a. Eli tietävät, että parhaimmillaan kaverilla vauhti kyllä riittää, mutta virheitä tulee. Tuli GP2:ssa, tuli F1:ssä.
miun mielestä ainaki tuo avautuminen ja se, että antaa Flavion maistaa vaihteeksi myös omaa lääkettään on parempi vaihtoehto kuin heikkimäinen hiljaa pysyminen..
Pieni ero: Piquet on jo saanut potkut, Heikki on vielä töissä ja tarvitsee tallipaikan ensi vuodeksi. Oman oksan sahaaminen ei ole koskaan järkevää.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Olen sitä mieltä, että varsinkin viimevuonna, Kovalaisen ajotyyli kulutti renkaat nopeammin pilalle, kuin Hamiltonin ja osaksi siitä aiheutui hitaampi kilpailunopeus. Hän jarrutti voimakkaasti suoran lopussa ja siten kyllä sai renkaan pinnan puhtaaksi ja kuumaksi ja hyvän pidon mutkassa ja myös kiihdytyksessä. Aika-ajossa tyyli toi hyvän tuloksen, kun renkaat kuumenivat helposti, eikä niiden kulumisesta tarvinnut huolehtia.

Hamilton taas käänsi mutkaan ja jarrutti samalla ja ilmeisesti aloitti hieman aiemmin. Tällöin auton paino on voimakkaampi kaarteen ulkopuolen renkailla ja ne lämpeävät ja puhdistuvat tehokkaammin ja koska niillä on suurempi (vaikka F1 jäykällä ja matalalla painopisteellä olevalla alustalla kenties pienempi, kuin kuvittelen) merkitys pidän tuottamisessa kaarteessa, tuloksena on tehokkaampi renkaiden hyödyntäminen, sillä sillä tekniikalla säästetään sisäkaarteen pyörien liiallista kulumista.

Samoin hillitty kaasun painaminen mutkassa lisää takapään luistoa, joka lämmittää rengasta ja pito suoran auetessa on parempi.

Datasta varmistuisi helposti tuo kaikki.
Kyllähän Heikillä alkukaudesta kului renkaat pahemmin juu, mutta nuo ajotyylithän oli juuri päinvastaiset. Hamilton on se joka jarruttaa rajummin ja myöhemmin, kun taas Heikin ajotyyli on se pehmeämpi, aloittaa jarrutuksen hieman aiemmin ja pehmeämmin, ja menee mutkaan pitemmällä kaarella. Hamiltonin ajotyyli oli hellempi takarenkaille mutkissa, kun taas Heikin ajotyyli oli takarenkaille ankarampi. Unkarin kisasta eteenpäin Heikki alkoi ajamaan samalla tyylillä kuin Hamilton, ja rengasongelmat helpottivat. Tämän vuoden puolella on ollut juttua että myös tämä auto vaatii samanlaista, Hamiltonin ajotyyliä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Nelsonin tilityksestä

Maikkarin uutisessa Nelson tilittää aika suoraan Flaviota:

MTV3:n uutinen

Omia ajatuksia tuosta:

Nelson puhuu luultavasti täysin asiaa, tuossa ei ole oikeastaan mitään sellaista kohtaa johon en uskoisi. Teksti vaikuttaa varsin realistiselta, siis tulokset, testikilometrit, sopimuspykälät jne..

Tuo teksti ei tee Nelsonista parempaa kuljettajaa, mutta en myöskään pidä tuota tekstiä mitenkään itkupillin avautumisena. Sitähän se taitaa olla, mutta mielestäni on erittäin hyvä, että joku tuo nämä asiat esille.

On ollut tiedossa että Flavio suojelee Alonsoa, mutta nyt se pitäisi olla kaikille pässin lihaa, mikäli siis uskoo Nelsonia. Itse olen aina näin ajatellut, eikä tuota mitään ongelmaa uskoa tuota tekstiä (käännöskukkasia saattaa olla mutta silti).

Alonso ensinnäkään ei ole mun mielestä niin hyvä kuljettaja kuin moni 2xMM kuljettajasta kuvittelee, oli tiukilla Trullin kanssa kunnes Flavio antoi Jarnolle potkut, taisi olla liian hyvä. Fisichella toimi erittäin hyvänä kakkoskuljettajana. Fisico ei avautunut vaikka aihetta oli varmasti samalla tavalla kuin Nelsonilla. (ainakin melkein samalla tavalla)

Flavion petturuudesta, luotettavuudesta ym Nelsonin tilitys kertoo paljon. Ei ole kakkoskuljettajalle mitenkään luotettava kaveri, ei reilu jne. En epäile yhtään etteikö tuo pitäisi paikkaansa, muistuu jostain syystä 90 luvun Benetton mieleen.

Alonso suoritustasoa tuo tilitys mielestäni hieman laskee, eikä sekään tuota minulle ongelmia, Alonso ei ole niin hyvä kuin moni ajattelee. Ei Hamiltonin, Räikkösen tai Massankaan tasoinen, paitsi jos saa Michelinin sekä Renaultin yksiselitteisen tuen Bernien Espanja villityksellä maustettuna.

Flavion olemuksesta tuo kertoo kaiken, ei ole ihme jos Heikki vaihtoi McLarenin epävarmaan tasa-arvo talliin varman Renault tuhon tieltä. Loisto siirto Heikiltä.

Toivottavasti Romain saa nyt paremman mahdollisuuden kuin Nelson, toivon siis, että Flavio hieman tasapainottaisi tasa-arvoa.

Toivottavasti tämä tilitys poikii jotain muutakin kuin Flavion, AS:n tms. "Nelson vain tuskailee huonouttaan" vastauksen. Olisi mahtavaa, jos Ferrari vastaisi tähän sanomalla, että eivät he ole koskaan Alonsoa pitäneet minään, nythän sen osoittaa Nelsonkin.. Olisi mukavaa kuulla taas Espanjalaislehtien otsikoita.

Mukava teksti Nelsonilta, oikein hyvää tilitystä. Vaikka se veisi mahdollisuuden tulevaan uraan, niin eiköhän tämä marttyyrihommasta käy.


Mielestäni tämä on hyvä esimerkki kakkoskuljettajan roolista (vaikka saisikin saman auton):
Nelson Piquet sanoi:
Ajoin uudella autolla testejä 2 002 kilometrin verran, kun taas Fernando testasi 3 839 kilometriä. Minun testipäivistäni vain kolme oli kuivassa kelissä, kun taas Fernandolla vain yksi päivä oli märässä kelissä. Minä testasin vain raskaalla autolla, kovilla renkailla ja yleensä ensimmäisenä päivänä (jolloin rata on hidas ja luotettavuus huonoa) tai kun sää oli huono. Fernando ajoi kevyellä autolla, pehmeillä renkailla kuivassa ja hyvässä kelissä. Minä en koskaan saanut mahdollisuutta harjoitella käytössä olevaa aika-ajojärjestelmää.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ecclestonen mukaan Singaporen mahdollinen tuomio veisi todellakin myös Nelsinhon pahoihin vaikeuksiin, joten en kyllä täysin ymmärrä jutun pointtia (mikäli Piquet tosiaan on siis mennyt FIAlle lavertelemaan). Tokihan se on upeaa että 'totuus' tulee julki, mutta miehen ura menee entistä enemmän viemäriin tämän jutun myötä. Tapahtui kummin tahansa.

"But if they are true then I would have thought Nelson was in just as much trouble. If I tell you to go and rob a bank and you get caught you can't say, 'Well Bernie told me to.'
http://www.autosport.com/news/report.php/id/78232
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Menee kyllä, mutta Nelson uskaltaakin pistää oman uran likoon Flavion, Renaultin ja Bernien edessä. Meinaa jo Bernienkin puntit tutista (mikäli vääryys on tapahtunut ja Renault meinää lähtä ykkösistä) tuon Nelsonin avautumisen takia. Hyvä Nelson, loisto työtä.

Jos joku edelleen miettii että nyt meni Nelsonin ura pilalle, niin montakohan tallipaikkaa Nelson tämän tilityksen myötä menetti? Tyhjästä on paha ottaa paljoa poiskaan.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Ainakin voi sanoa lapsenlapsilleen pelastaneensa maailman.:)
 

lakshmi

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
46
Mun mielestä toi Nelsonin kirjoitus oli todella asiallinen eikä sisältänyt mitään tunnepitoista avautumista vaan kylmiä faktoja ja perusteltuja syytöksiä Flavion suuntaan.

En usko kenenkään kuljettajan pystyvän kunnon suorituksiin tuosta asemasta. Se on ihan sama vaikka Nelsonin tilalla olisi ollut Kimi tai Alonso.

Alonsoa on tässä valossa yhä vaikeampi arvostaa.
 
Ylös