F1 tallipaikat kaudella 2009

Pööni

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
82
Mun mielestä on väärin jos Bourdais jää ilman tallipaikkaa. Alkukauden vaikeuksien jälkeen (huom. tulokaskausi) on parantanut selvästi ja ollut vähintään Vettelin tasolla, jota pidetään tulevaisuuden suuruutena ja joka on juuri palkittu paikalla parempaan talliin.

Renaultin kannattais ehdottomasti ottaa Sebastien, eikä ottaa uudestaan samankaltaista riskiä DiGrassin tai Sennan kanssa, minkä teki Piquet'n kohdalla, kun tarjolla on myös varmaempi, kokeempi ja silti melko nuori suorittaja. Oliko Bourdais'n ja Renault'n välillä ennen Sebin Jenkkeihin lähtöä jotain hässäkkää, joka olisi esteenä Renoolle siirymiselle?
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
FA: No, no. I said that I would make a decision after Brazil but it doesn’t mean that I don’t know what to do. I know what to do but I will announce it after Brazil.
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Itse uskoisin että Alonso jatkaa Renaultilla vielä kaudet 2009 ja 2010, sillä Räikkönen ei lähde mihinkään ennen kautta 2011 Ferrarilta. Felipe Massan tilanne ei ole niinkään varma, mutta Ferrari tarvitsee hänenlaistaan lojaalia tiimityöntekijää eikä riidankylväjä-Alonsoa joka ei tule kenenkään häntä paremman kuskin kanssa toimeen.
Jos Massa voittaa mestaruuden hänen arvonsa kuskimarkkinoilla nousee uusiin ulotuvuuksiin. Massan on kuitenkin tällä kaudella näyttänyt, että on kiistatta huippukuski. Massan tilanne on erittäin vakaa ferrarilla. Uskonkin, että Ferrari rakentaa tulevaisuuttaan Massan + mister x:n varaan kuka se sitten onkaa, voihan ferrarikin palkata (taas) kokemattoman kuljettajan. Kimin sopimus on 60/50. Kimi on huippukuski, mutta hänen onnistumisensa aika-ajossa ja kisassa riippuvat tällä hetkellä riippuvan monesta olosuhteesta. Kimi ajelee kauteen 2010 asti ja suuntaa perhe-elämän raikkaisiin tuoksuihin. Alonso saa, kyllä ennen 2011, jostain sen megadiilin johon hän tarttuu. Kun Honda laittaa vaikkapa, joskus sen 80 miljuunaa kaudesta niin varmasti Alonso loikkaa sinne.
 
Viimeksi muokattu:

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
Vähän kyllä huolettaa, että voisiko se Santander oikeasti ostaa Kimin sopimuksen ulos ja Alonso tulla tilalle. Ferrarin kannalta en kyllä näe siirrossa juuri mitään järkeä, mutta F1:ssä kaikki on mahdollista ja Alonso tosiaan panttaa päätöksensä julkistamista kauden loppuun, joka mielestäni osoittaa että hän on ainakin vaihtamassa tallia. :jaska:

Domenicalin kommentitkin olivat aika vähätteleviä Kimiä kohtaan Japanin GP:n jälkeen, kun taas Massa sai aika aiheetonta suitsutusta...
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Jos Massa voittaa mestaruuden hänen arvonsa kuskimarkkinoilla nousee uusiin ulotuvuuksiin. Massan on kuitenkin tällä kaudella näyttänyt, että on kiistatta huippukuski. Massan tilanne on erittäin vakaa ferrarilla. Uskonkin, että Ferrari rakentaa tulevaisuuttaan Massan + mister x:n varaan kuka se sitten onkaa, voihan ferrarikin palkata (taas) kokemattoman kuljettajan. Kimin sopimus on 60/50. Kimi on huippukuski, mutta hänen onnistumisensa aika-ajossa ja kisassa riippuvat tällä hetkellä riippuvan monesta olosuhteesta. Kimi ajelee kauteen 2010 asti ja suuntaa perhe-elämän raikkaisiin tuoksuihin. Alonso saa, kyllä ennen 2011, jostain sen megadiilin johon hän tarttuu. Kun Honda laittaa vaikkapa, joskus sen 80 miljuunaa kaudesta niin varmasti Alonso loikkaa sinne.
Eiköhän siinä käy niin, että Massa vain vahvistaa mainettaan heikkopäisenä helppojen tilanteiden miehenä. Domenical tietää Massan heikouden ja yrittää luoda mieheen positiivista itseluottamusta julkisella suitsutuksella. Tätähän on nähty ennenkin.

Kun Massa ryssii mestaruutensa, voi ulottuvuudet kuskimarkkinoilla olla aika rajoitteiset.
 

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
No tuskimpa se Alonso sinne Ferrarrille liittyy.
En tosiaan usko, että Kimille tehdään sopimus ferrarilla kauteen 2010 asti ja sitten se sanotaan vaan irti tai no miten se nyt meni toi espanjalais pankin juttu. Joka tapauksessa Ferrari tekisi niin typerän virheen siinä että menisi tallin uskottavuus muutamaksi vuodeksi täysin.
On aika todennäköistä, että Ferrarilla homma menee kauden 2010 loppuun asti näin, ellei sitten jotain aivan dramaattista satu.
Alonso jatkaa luultavimmin Renaultilla kauteen 2010 asti, miksikäs hän sieltä vaihtaisi kun alkaa löytyä vanha vire autoon ja on kiistaton ykköskuski tallissa. Ja kun vielä sanoi jatkavansa vaikka 10 vuottakin tätä hommaa nii mikäs kiire sillä on saada heti voitto auto alle.
Luultavimmin viivyttelee sopimuksen julkistamista sen takia, kun Honda saattaa myöskin olla hyvä ensivuona, ovathan jo kehittäneet ensvuoden autoa suhteellisen pitkään ja aika varma ykköskuskin paikka tulossa sinnekkin ja rahaa varmasti enempi tulos tassuun kuin renaultilta. Ken tietää...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Iltalehden sivuilla oli uutinen, että Philip Morris on tehnyt jatkosopimuksen Ferrarin kanssa vuoteen 2014 asti.

Onko tällä sitten mitä vaikutusta Ferrarin kuskitilanteeseen?

Olikos se nyt niin, että Philip Morris maksaa kuskien palkat vai kuinka?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mitenköhän Nicon käy, meneekö paikka alta jos Williams menee konkkaan?

Löytyiskö nykyisillä näytöillä hommia jostain muusta tallista? Renaultille Alonson apupojaks, mensikö edes vaikka pyydettäis? Hondalle jurnuttamaan uraansa, kelpaisko sinnekkään?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mitenköhän Nicon käy, meneekö paikka alta jos Williams menee konkkaan?

Löytyiskö nykyisillä näytöillä hommia jostain muusta tallista? Renaultille Alonson apupojaks, mensikö edes vaikka pyydettäis? Hondalle jurnuttamaan uraansa, kelpaisko sinnekkään?
En usko, että Williamsia päästetään kaatumaan jos niin huonoon tilanteeseen ajaudutaan. F1:llä ei ole varaa menettää kovin montaa autoa, sopimuksethan on laadittu 18 auton vähimmäismäärän mukaan. Ensi kädessä Bernie ojentanee auttavan kätensä, mutta jatkossa tarvitaan ostaja.

Williamsin tukijat ovat kyllä harmittavalla tavalla kytköksissä finanssikriisiin. Periaatteessa tallilla ei pitänyt olla hätää, sillä sopimukset ovat suht pitkäaikaisia, mutta niin RBS, Allianz (pankki- ja vakuutusyhtiö) kuin Baugurkin (Islantilainen sijoitusyhtiö) ovat heikoissa kantimissa. Ensi vuosi pitäisi kutienkin olla turvattu sikäli kun yhtiöt eivät kaadu, mutta varsin kovaan sponsorinmetsästykseen Williams joutuu. Nicon tilanteenkin uskoisin siis olevan OK sikäli kun ensi vuosi jää viimeiseksi tallissa.
Misa1 sanoi:
Iltalehden sivuilla oli uutinen, että Philip Morris on tehnyt jatkosopimuksen Ferrarin kanssa vuoteen 2014 asti.

Onko tällä sitten mitä vaikutusta Ferrarin kuskitilanteeseen?

Olikos se nyt niin, että Philip Morris maksaa kuskien palkat vai kuinka?
Yesterday 13:52
Tuskin Philip Morrisilla mitään sanaa Ferrarin kuskivalintoihin on. Vähän kummastelen tätä Kimin tilanteesta huolehtimista. Niin villejä ovat nuo Alonsoa Ferrarille vievät tarinat erityisesti maksajan osalta, etten missään tapauksessa ottaisi todesta.

Sikäli tuo Philip Morrisin diili on merkittävä, että se on ainakin tähän asti ostanut Ferrarilta oikeuden koko autoon ja myynyt paikkoja itse eteenpäin. Ferrari ei siis neuvottele itse muiden tukijaehdokkaiden kanssa, vaan auto on käytännössä Philip Morrisin mainostaulu.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Bobakki sanoi:
Ensi kädessä Bernie ojentanee auttavan kätensä, mutta jatkossa tarvitaan ostaja.
Eipä Bernietä Super Agurinkaan kohtalo kovin kiinnostanut.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eipä Bernietä Super Agurinkaan kohtalo kovin kiinnostanut.
Williams ja Super Aguri on aavistuksen eri asia. Pitkään mukana olleita talleja, kuten Tyrrelliä tai Minardia on autettu näiden jouduttua ongelmiin. Lisäksi Super Agurin jatko oli kiinni varsin monesta muustakin asiasta kuin hätärahoituksesta - fasiliteeteilla ei olisi rakennettu omia autoja Hondan lähtiessä taustalta ja moottoritkin olisi pitänyt haalia jostain. Williams on tässä suhteessa täysin eri tasolla.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Siinä kohtaa jopa Aqurin tilanne olisi voinut kiinnostaa Bernietä jos Aqurin kaatumisen jälkeen olis jäänyt enää 18 autoa kiertämään rataa, mutta kun kyseessä oli a) uusi mitään saavuttamaton talli b) "ylimääräiset 2 autoa" ei kukkaron nyörejä paljon raoteltu. Tilanne tulee olemaan aivan toinen mikäli Williams on tuossa tilanteessa mitä annetaan ymmärtää.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Taitaa Williamsille käydä kuten Tyrrellille, Lotukselle ja monille muille entisille huipputeameille. Ensi kaudella kovaa kisailua Force Indian kanssa Bernien lisärahan turvin. Kauden loputtua pillit pussiin tai sitten esim. Dave Richards ostaa tallin. Sinänsä sääli, että vaikka Williams pääsi kapuamaan sieltä kausien 1998-2000 tasosta ihan kärkikamppailuun niin taru alkoi hiipua kun Ralf ja JP häipyivät. Vai olisiko ihan oikeasti 90-luvulla tarunhohtoisen Williamsin puikkoihin mahtunut sellaisia kuskeja kuin Mark Webber, Nick Heidfeld, Antonio Pizzonia, Alex Wurz ja Kazuki Nakajima? Ei varmasti.

Nicon olisi kannattanut jättää solidaarisuus Frankia kohtaan pois. Toisaalta Williams itse sössi omat kuvionsa perinteisellä tyylillä: kauden 2005 kuskeiksi oli tarjolla edellisen kauden komeettaa Jenson Buttonia ja mestari Mika Häkkistä, mutta mitä vielä. Ahneudestaan voittaja tunnetaan jne. mutta kyllä Nicosta olisi pitänyt päästää irti viime kauden loputtua. McLaren oli valmis suunnilleen kustantamaan tämän kauden kilpailut tallille jos Nico olisi liikkunut Macille. Kekellä on tietysti Williams-lasit päässä mutta Nico on tässä pilaamassa uraansa.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
^ Ei Nico mitään uraansa tuolla Williamsilla pilaa, kun ei niitä taitoja muutenkaan ole. Sittenpähän nähdään millainen Villeneuve hänkin on, jos joskus joku hänet saa buukattua johonkin huipputalliin. Ensi kaudella Nakajima varmaan pompottaa entisen mestarin poikaa sata-nolla, ja Nico saa lähteä juopottelemaan Ralffin kanssa varikon taakse
:alppu:

Webber oli hyvä valinta Williamsille kyllä, mutta ikävä kyllä auto oli täysi paska ja hajosi alle lähes joka kisassa. Onneksi Mark oli järkevä ja lähti Red Bullille. Toivottavasti auto ensi vuonna toimii
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kekellä on tietysti Williams-lasit päässä mutta Nico on tässä pilaamassa uraansa.
Keke vaikuttaa aivan liian fiksulta tyypiltä antaakseen minkäänväristen lasien vaikuttaa päätöksiinsä. (Eikä Keke enää ole Nicon managerikaan.)

Pelkästään aiempiin ajosuorituksiin perustuen voisi sanoa, että Nico olisi McLarenilla tehnyt Heikkiä parempaa työtä, mutta vaikea on sanoa olisiko esim. rengasongelmat (tai mitä nyt Heikillä on ollutkaan) aiheuttaneet Nicolle ongelmia. Lähtöasetelmiltaan heikommassa tallissa Nico joutuu yliyrittämään, mikä johtaa virheisiin.

Se on totta, että paikka paremmassa tallissa alkaa pian olla välttämättömyys, jos Nico aikoo edetä urallaan. Valitettavasti huipputallien paikat on aika kortilla, ja siellä on Kubicaa ja Vetteliä kärkkymässä niitä ennen Nicoa. Vuoden parin päästä tulee seuraava sukupolvi superlupauksia, jotka vievät paikat, ellei Nico saa jalkaansa paremman oven väliin.

Super Agurin tilanteesta vielä sen verran, että tallin idea oli rakennettu Hondan kakkostalliperiaatteelle. Kun laina-autoja ei sitten kuitenkaan hyväksytty, vaikka luvattiin, niin tallilta ikään kuin katosi pohja. Siksi sillä ei oikein ollut tulevaisuutta, eikä siis pelastamisen arvoakaan.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Sikäli tuo Philip Morrisin diili on merkittävä, että se on ainakin tähän asti ostanut Ferrarilta oikeuden koko autoon ja myynyt paikkoja itse eteenpäin. Ferrari ei siis neuvottele itse muiden tukijaehdokkaiden kanssa, vaan auto on käytännössä Philip Morrisin mainostaulu.
Olisiko tälle jotain konkreettista pohjaakin? L.Ä.H.D.E. (tm)
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Taitaa pahimmassa tapauksessa käydä jopa niin, ettei Williams selviä edes ensi kauden alkuun. Nyt oli TS:ssä tämä: "Williams-talli menettää pitkäaikaisen öljytukijansa Petrobrasin, joka loikkaa Hondan leiriin."

Kyllä on tosiaan Nicolla vähintäänkin haasteellinen tilanne uransa kannalta. Uppoavasta laivasta pitäisi jotenkin päästä pois mutta minne? Kannattaisiko jopa testikuskin paikka jostain huipputallista?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Nuo testikuski hommat on nykyään kyllä aika nihkeitä. Kauden aikana hommia ei juuri ole testirajoituksen vuoksi. Oikeastaan siitä syystä testaaminen laitetaan pääosin kisakuskien harteille myös talven aikana. Joten enpä usko, että moinen kannattaa.

Ennen vanhaankin se on lähinnä uran paikallaan polkemista ja hyvällä tuurilla on päässy vielä kisaamaan jossain häntäpään tallissa.

Kyllä se on vaan annettava ensi kaudella kunnon näytöt kyvyistä ja haettava uutta paikkaa oikeastaan ihan mistä vaan muusta tallista, jolla talous on kunnossa.
 
Ylös