Viikontakaisessa MSa:ssa oli Christian Eichenbergeriltä artikkeli F2- ja muista monoposto-luokista. Kökkökäännös:
Uuden formulaluokan idean ajankohta on huono, sillä viimeisen kolmen-neljän vuoden aikana on tullut kuusi uutta luokkaa: GP2, GP2 Aasia, A1 GP, A2 GP, International Formula Master (IFM) ja Superleague Formula. Ja ennestään olivat Word Series by Renault, Formula 3 Euroserie, F3-ATS-cup ja kansalliset F3-luokat (+ tietenkin ponnahduslautaluokat näille, kuten Formula BMW ja Formula Renault). Lisäksi merten takana on tusina muuta luokkaa, mistä valita.
Hintahaarukka 300 000 - 1,8 miljoonaa euroa
Kaikille luokille on yksi yhteinen tekijä: hinta nousee joka vuosi. Huipputallin GP2-paikkaa ei saa alle 1,5 miljoonalla. Keskiluokan F3-eurosarjassa maksaa 650 000 euroa. Word Series huippupaikka maksaa 750 000, Formula BMW:ssä 350 000 - 400 000 euroa. Jopa hintakarsitusta Int. F. Master -paikasta saa pulittaa 450 000 euroa.
FIA:n suunnitelmalle ajattaa 200 000 eurolla uudessa F2-luokassa pudistavat (lähes) kaikki päätään. GP2-varikolla ei kysely kiinnostumisesta uuteen luokkaan saanut vastakaikua.
Mutta FIA:n suunnitelmalla on hyvääkin (kuten Otto tuossa aiemmin kirjoittikin yhteenvedossaan). Järjestäjä hoitaa kaluston kuljetuksen. Autot pidetään saman teltan alla. Yhdellä autolla saa olla kaksi mekaanikkoa, yksi kisainssi ja huoltomies. Ei muita! Vertailuksi GP2:ssa on 12-14 tyyppiä kuskia kohti. Palkkakuluihin meneekin GP2:ssa 800 000 euroa ilman tallipomoa ja omistajaa. Vain kisaviikonloppuna työskentelevä nelihenkinen tiimi maksaisi murto-osan tuosta.
Millä autonvalmistajalla kiinnostusta?
Jos halutaan pitää F2-nimi arvossaan, pitäisi autojen olla 300-400 heppaisia. Montaa vaihtoehtoa ei ole tarjolla autojen valmistamiseen. Dallara on sitoutunut GP2:een ja on pois laskuista. Tatuus on IFM:ssä, mutta on potentiaalinen autonrakentaja myös F2:een. Zytek menetti A1:en Ferrarille ja voisi siirtyä F2:een. Myös kahdella muulla valmistajalla voisi olla kiinnostusta: Signatechilla ja Mygalella. Eräs GP2-insinööri kertoo, ettei jm. pysty toimittamaan autoja samaan hintaan kuin Dallara ja Dallarakin olisi liian kallis. Signatech olisi lupaavampi ja heillä on kokemusta halvasta Formel´Academy -sarjasta.
F2-sarjan ensimmäiset yksityiskohdat on jo esillä (tarkemmin tuossa Oton postissa). Kuskit ovat siis järjestäjän palkkalistoilla eivätkä saa sitoutua tiettyyn tiimiin. Joka kisaan vaihtuu tiimi (onkos tässä ristiriitaan Oton välittämiin tietoihin?). Minkä kisojen yhteydessä F2:et sitten pörräisivät? Eniten mielenkiintoa toisi F1:sten kylkiäisenä, mutta tämä näyttää epätodennäköiseltä. WTCC:ssä ohessa ajavat taas IFM. Mitä jää? Yhteistyö FIA GT-sarjan kanssa.