FIA aikoo palauttaa F2-sarjan!

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tarjouskilpailu on nyt sitten auki: http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/pressreleases/fiasport/sport/Pages/f2_tender.aspx

FIA:n tiedotteesta selviää, että kyseessä on merkkiluokka, jossa ajetaan kymmenen kisaa Euroopassa huhti-syyskuussa.

Viikonloppu koostuu tunnin vapaista harkoista tunnin aika-ajosta ja n. 175km kisasta.

Lisäksi ajetaan kuusi testipäivää, joista kolme on ennen kauden alkua ja kolme kauden aikana.

Samaa autoa on tarkoitus käyttää kolme vuotta (2009-2011).

Tarkempi tarjouspyyntö täältä: http://argent.fia.com/web/appeloffre.nsf/ag-offre-a?openagent&Racing Car
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mielenkiintoisia(?) poimintoja:

- Autojen toimittaja saa 20% pinta-alasta omille / yhteistyökumppaniensa mainoksille
- Kukin osanottaja (tiimi) saa ilmoittaa sarjaan enintään kaksi kuljettajaa
- Tiimit eivät pääse autoihin käsiksi kisojen/testien välillä
- Autot arvotaan jokaiselle kisaviikonlopulle / testipäivälle
- Kaluston toimittaja vastaa autojen kuljettamisesta, yläpidosta ja korjauksista koko kauden ja vastaa bensan, renkaiden ja kulutusosien toimittamisesta sekä tarjoaa teknistä henkilöstöä osanottajien avuksi. Kilpailijat vastaavat kolarien yms aiheuttamista kuluista.


Teknisten sääntöjen luonnoksesta:
(maksimimittoja)

Kokonaisleveys: 1800mm (vs. 1850mm FIA F3 2008)
Auton ("bodywork") leveys: 1300mm (= F3)
Leveys takapyörien keskilinjan takana (=takasiipi): 750mm (900mm F3)
Etuylitys (renkaan keskikohdasta): 1200mm (1000mm F3)
Takaylitys (renkaan keskikohdasta): 600mm (500mm F3)

Vain nelitahtimäntämoottori sallittu. Iskuntilavuutta ja maksimikierroksia ei ole vielä määritelty.

Ei ahtamista eikä muuttuvia venttiilinajoituksia tai muuttuvageometrisia imu/pakosarjoja

Moottorin tulisi kestää koko kausi ja tuottaa n. 400bhp.

Puoliautomaattiset rattivaihteet.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Tästäkin taidettiin tehdä vain kokeilualusta FIA:n F1 -sarjaa varten mahdollisille sääntömuutoksille? :rolleyes:
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Heh, mitä sääntöjä. Aika ovelia. Saa nähdä mitä hommasta tulee...

Tuosta autojen arpomisesta: vois käydä silleen että joku tiimi alkaa valittamaan että ovat saaneet aivan paskan auton ja että se edellinen tiimi pilasi sen jotenkin. Sitten menee koko kisaviikonloppu selitellessä...
 

Quklis

oiyp)ia
Liittynyt
13.4.2008
Viestit
4119
Sijainti
Behind 7 proxys
Juu, tosin siitä nyt voi sitten kiistellä, että jos F1-säännöt muutetaan F2-sääntöjen kaltaisiksi, ovatko autot F1- vai F2-autoja. Joka tapauksessa F2-autoista tuli tuolloin sääntöihin sopivia.
F1-sääntöjä ei koskaan muutettu F2-sääntöihin, vaan 1952-1953 kaikki isot kilvat ajettiin F2-kalustolla.. Joitain pienempiä kisoja ajettiin jossain takapihoilla F1-säännöillä, pääosin vanhoja autoja. Vielä 50-luvun lopulle maailmanmestaruus-kilvoissa jokainen järjestäjä sai päättää millä säännöillä mennään.

Ja onhan noita luokkia ihan tuhottomasti, eihän noissa merkkiluokissakaan ole mitään järkeä. Olis vaan F1-3, 5000 ja Ford niinkuin ennenvanhaan!
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Kuulostaa köyhän miehen Formula Kolmoselta rattivaihteilla. :alppu:
Ei se mitään, ainakin nuorisolle halpa luokka kasvaa.
Köyhän miehen F3? Tehoa kuitenkin tuplasti nykyisiin kolmosiin verrattuna, jos tuo ~400bhp toteutuu.
 

Astraali

Well-known member
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
1874
Sijainti
Elefanttien hautausmaa
Nojoo, perutaan vähän puheita ja sanotaan, että Euroopan laajuinen Formula Palmer Audi isommalla autolla. Mutta miten helvetissä ne arpoo autot viikonloppuina jos joka tiimillä/kuskilla on omat sponssitarrat/väritys autossa. Tuskin maalataan ja tarroitetaan yölläkään? :D
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
F2 nimenä kuullostaa legendaariselta. Mikäs siinä tervetuloa takaisin vaan. Ensimmäinen haaste olisi varmaan peitota GP-kakkoset. Tai sitten ei. Joka tapauksessa GP-kakkoset ovat hienoa viihdettä ja ne on kyllä täysiverisiä kilpureita, niinkuin oli kolmetonnisetkin.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Viikontakaisessa MSa:ssa oli Christian Eichenbergeriltä artikkeli F2- ja muista monoposto-luokista. Kökkökäännös:

Uuden formulaluokan idean ajankohta on huono, sillä viimeisen kolmen-neljän vuoden aikana on tullut kuusi uutta luokkaa: GP2, GP2 Aasia, A1 GP, A2 GP, International Formula Master (IFM) ja Superleague Formula. Ja ennestään olivat Word Series by Renault, Formula 3 Euroserie, F3-ATS-cup ja kansalliset F3-luokat (+ tietenkin ponnahduslautaluokat näille, kuten Formula BMW ja Formula Renault). Lisäksi merten takana on tusina muuta luokkaa, mistä valita.

Hintahaarukka 300 000 - 1,8 miljoonaa euroa

Kaikille luokille on yksi yhteinen tekijä: hinta nousee joka vuosi. Huipputallin GP2-paikkaa ei saa alle 1,5 miljoonalla. Keskiluokan F3-eurosarjassa maksaa 650 000 euroa. Word Series huippupaikka maksaa 750 000, Formula BMW:ssä 350 000 - 400 000 euroa. Jopa hintakarsitusta Int. F. Master -paikasta saa pulittaa 450 000 euroa.

FIA:n suunnitelmalle ajattaa 200 000 eurolla uudessa F2-luokassa pudistavat (lähes) kaikki päätään. GP2-varikolla ei kysely kiinnostumisesta uuteen luokkaan saanut vastakaikua.

Mutta FIA:n suunnitelmalla on hyvääkin (kuten Otto tuossa aiemmin kirjoittikin yhteenvedossaan). Järjestäjä hoitaa kaluston kuljetuksen. Autot pidetään saman teltan alla. Yhdellä autolla saa olla kaksi mekaanikkoa, yksi kisainssi ja huoltomies. Ei muita! Vertailuksi GP2:ssa on 12-14 tyyppiä kuskia kohti. Palkkakuluihin meneekin GP2:ssa 800 000 euroa ilman tallipomoa ja omistajaa. Vain kisaviikonloppuna työskentelevä nelihenkinen tiimi maksaisi murto-osan tuosta.

Millä autonvalmistajalla kiinnostusta?

Jos halutaan pitää F2-nimi arvossaan, pitäisi autojen olla 300-400 heppaisia. Montaa vaihtoehtoa ei ole tarjolla autojen valmistamiseen. Dallara on sitoutunut GP2:een ja on pois laskuista. Tatuus on IFM:ssä, mutta on potentiaalinen autonrakentaja myös F2:een. Zytek menetti A1:en Ferrarille ja voisi siirtyä F2:een. Myös kahdella muulla valmistajalla voisi olla kiinnostusta: Signatechilla ja Mygalella. Eräs GP2-insinööri kertoo, ettei jm. pysty toimittamaan autoja samaan hintaan kuin Dallara ja Dallarakin olisi liian kallis. Signatech olisi lupaavampi ja heillä on kokemusta halvasta Formel´Academy -sarjasta.

F2-sarjan ensimmäiset yksityiskohdat on jo esillä (tarkemmin tuossa Oton postissa). Kuskit ovat siis järjestäjän palkkalistoilla eivätkä saa sitoutua tiettyyn tiimiin. Joka kisaan vaihtuu tiimi (onkos tässä ristiriitaan Oton välittämiin tietoihin?). Minkä kisojen yhteydessä F2:et sitten pörräisivät? Eniten mielenkiintoa toisi F1:sten kylkiäisenä, mutta tämä näyttää epätodennäköiseltä. WTCC:ssä ohessa ajavat taas IFM. Mitä jää? Yhteistyö FIA GT-sarjan kanssa.
 

Astraali

Well-known member
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
1874
Sijainti
Elefanttien hautausmaa
Palmer-Williams-Audi

FIA Formula Two Championship
15/09/2008

MotorSport Vision (MSV) has won the tender to supply chassis and engines for the new FIA Formula Two Championship, following a fax vote of the FIA World Motor Sport Council. As part of the winning tender it has been agreed that MSV will be the promoter of the Championship as well as the operating entity for all of the cars.

MSV has commissioned WilliamsF1 to design the car, which will incorporate a turbocharged 1.8 litre Audi engine and be built to Formula One-level safety standards. The first prototype car is on schedule for its testing debut in November 2008, with the Championship due to start in May 2009 and comprising 16 races over eight events. Performance levels will be between Formula Three and Formula One and the cost per competing driver will be less than€250,000.

Max Mosley, FIA President said,
“The objective is to make top-level international single-seater racing available to drivers who at present have difficulty in raising enough money to demonstrate their talent. Formula One and other major championships will benefit by being able to draw on a far larger pool of drivers, while competitors from countries which do not yet have an established motor racing structure will find it easier to make progress.

“We hope to reveal talent that might otherwise never have emerged and we look forward to seeing drivers coming into Formula One with Super Licences gained in Formula Two.”

MSV, which is run by Jonathan Palmer, who won the penultimate FIA Formula Two Championship in 1983, has extensive experience in supplying race cars and promoting motor racing events. MSV owns and operates five circuits in the UK and has run the Formula Palmer Audi racing championship for the last 11 years. MSV is also the commercial and organisational rights holder for the British Superbike Championship.

Alkaa kuulostaa jo hyvältä!
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Ja onhan noita luokkia ihan tuhottomasti, eihän noissa merkkiluokissakaan ole mitään järkeä. Olis vaan F1-3, 5000 ja Ford niinkuin ennenvanhaan!
Miksi? Kuka siitä hyötyis ettei olis kun muutama luokka? Eikö suuri valikoima hyödytä Kuskeja, talleja, sponsseja ja katsojia?
 

Astraali

Well-known member
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
1874
Sijainti
Elefanttien hautausmaa
Nimenomaan, mutta toisaalta luokkien määrän kasvu aiheuttaa myös vaikeuksia vertailla eri kuljettajia. Kumpi on kovempi, Formula Masteria johtava Van Der Drift vai F3 Eurosarjaa johtava Huelkenberg?

Miettikääpä mitä mahdollisuuksia F2 tuollaisella budjetilla ja WTCC:n kylkiäisenä tarjoaisi, ainakin kuljettajien osalta: Filipe Albuquerque, Adam Carroll, Marko Asmer, Edoardo Piscopo, Andy Soucek... kaikki pienen tai nollabudjetin miehiä ja tämä voi olla heille uusi mahdollisuus. :thumbup:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Pikku formulalta näyttää. Mutta katsotaan nyt.

Tuonne olisi useampikin kotimainen kuski tyrkyllä...

 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Audin moottorit takana ja BMW:n lätkä keulassa? Jokin tässä ei nyt täsmää... :dunno:

Kuten yleisesti osattiin arvellakin, niin FIA:n Formula 2 - sarjasta tulee siis Palmer-Audin paranneltu versio. Ecclestonen vastavetoa ja GP3:a odotellessa...
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Audin moottorit takana ja BMW:n lätkä keulassa? Jokin tässä ei nyt täsmää... :dunno:

Kuten yleisesti osattiin arvellakin, niin FIA:n Formula 2 - sarjasta tulee siis Palmer-Audin paranneltu versio. Ecclestonen vastavetoa ja GP3:a odotellessa...
Joo mutta peräisin tästä jutusta... ehkä Bemu oli tyrkyllä mutta muualta sai koneet ilmaiseksi? Konsernin ykkösiin nousua odotellessa. :D

Kuvassa on kyllä noi Bemun sarvetkin? Ja ura renkaat? Etusiipikin on turhan monimutkainen halppikseksi. Pannaan jäitä hattuun hetkeksi.





http://www.auto-motor-und-sport.de/sport/mehr_motorsport/hxcms_article_515485_13987.hbs
 
Viimeksi muokattu:
Ylös