Britannian GP siirtyy Doningtoniin

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Tuo markot:n laittama Sepang-Donington ei olisi välttämättä edes älyttömän huono. Varikkotie ainakin oikaisisi mukavasti :p.
-Vitsiksi minäkin ton ratapohjan kyllä heti käsitin.

Sepangin rata on muuten simulaattorilla ihan hauska ajaa ja tykkään kattella kun ajavat siellä.
 
Viimeksi muokattu:

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Tuolta F1-uutisista löytyi tällainen:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Eikö tuosta New loop -mutkasta olisi millään voinut tehdä ohituskelpoista? Tai jos ei ollut tarvetta niin mikäs siinä, mutta se tahtoo nykyään (en tiiä miten on 2010) olla niin, ettei kaarevan (loivan) mutkan jälkeen päästä kovin lähelle seuraavalle suoralle. Eli tuossa menetetään kaks ohituspaikkaa normaaliin nähden. (joskin suorat ovat nyt pidempiä)
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Eikö tuosta New loop -mutkasta olisi millään voinut tehdä ohituskelpoista? Tai jos ei ollut tarvetta niin mikäs siinä, mutta se tahtoo nykyään (en tiiä miten on 2010) olla niin, ettei kaarevan (loivan) mutkan jälkeen päästä kovin lähelle seuraavalle suoralle. Eli tuossa menetetään kaks ohituspaikkaa normaaliin nähden. (joskin suorat ovat nyt pidempiä)
Voi olla että rataa pidentäessä miettivät muidenkin kuin F1:sten kantilta.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuolta F1-uutisista löytyi tällainen:
Eli tuon loopin tekemisen lisäksi Fogarty s-mutka saatetaan oikaista, kuten jotkut jo täälläkin foorumilla ovat ennakoineet.

Radan flow näyttää ihan hyvältä mielestäni. Lisäksi täyteluokathan voivat näin käyttää nykyistä varikkoa tukikohtanaan, jolloin uuden paddockin ei tarvitse olla niin järjettömän iso.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Pistetääs ny vielä kuva:


Tuota Starkeys Straightin laajaa reunanurmikkoa voi kaventaa reilusti, jolloin varikolle tulee varsin asialliset tilat.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Mielenkiintoista. Uutisessa "The £3m pit and paddock, built three years ago, will remain largely intact. " ja silti uutta varikkokompleksia? Vai jääkö tuo vanha varikko lähinnä pienempien luokkien käyttöön.

Niin ja näköjäänhän tuossa kuvassa lukee "might look like" eli puhtaasti spekulaatiota?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Radan flow näyttää ihan hyvältä mielestäni. Lisäksi täyteluokathan voivat näin käyttää nykyistä varikkoa tukikohtanaan, jolloin uuden paddockin ei tarvitse olla niin järjettömän iso.
Tuo ehdotus on siitäkin hyvä, että vaihtoehtoisesti nykyistäkin rataa voidaan käyttää pienempien luokkien kilpailuihin. Se on minusta tärkeä osa ratasuunnittelua, että mahdollistetaan kansallisiin kilpailuihin erilaisia variaatioita. Brittiläiset sarjat kun voivat käyttää Doningtonia kolmekin kertaa vuodessa ja toisihan se vaihtelua, kun ensimmäisellä kerralla käytettäisiin vanhaa clubirataa ja toisella kierroksella vaikka mentäisiin vaikka suoraan Fogarty-mutkista uudelle osuudelle.

Mustakari osoitti taas uskomattoman laajan tietomääränsä, sillä hänhän olisi jyrännyt nykyisen "kivikautisen" varikon maantasalle... Eihän sitä nyt kolme vuotta vanhaa rakennusta kannata tuhota. :rolleyes:

Kiinnittäisin myös huomiota tuohon sanaan "might", sillä eihän tuo ole lähelläkään virallista suunnitelmaa tai piirrosta. Tuon mukaanhan Starkleys Bridgen ja uuden luupin välille ei jäisi kuin vähän turva-aluetta ennen betoniseinää.
Onneksi ratayhtiön edustajat ovat kuitenkin lausunnoissaan tiedostaneet sen, että rataosuuteen Hollywoodista McLeansiin ei kosketa. Uskoisin, että leventämällä rataa luodaan lisää ohituspaikkoja jo olemassa olevalle radalle. Nykyinen kun on WSR-autoillekin melko kapea. Leveämmällä radalla McLeansistä ainakin tulisi yksi mahdollinen ohituspaikka isoille autoille.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mielenkiintoista. Uutisessa "The £3m pit and paddock, built three years ago, will remain largely intact. " ja silti uutta varikkokompleksia? Vai jääkö tuo vanha varikko lähinnä pienempien luokkien käyttöön.
Ehkei kolme vuotta sitten (tai kun päätös ja suunnitelmat tehtiin) uskallettu odottaa F1-statusta (se olisi kuitenkin vaatinut paljon isompia investointeja ilman varmuutta hyötykäytöstä). MotoGP-varikko ei vielä täytä F1:n vaatimuksia, mutta kyllähän se muihin kisoihin hyvin kelpaa. F1-vaatimukset ovat vain nykyisin niin eri luokkaa.
Niin ja näköjäänhän tuossa kuvassa lukee "might look like" eli puhtaasti spekulaatiota?
Luultavasti. En usko hetkeäkään, että lopputulos vastaisi tuota ehdotelmaa.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Saa nähdä miten tuo toteutuu, veikkaanpa että Donington tuo kalenteriin tiettyä nostalgiaa ja "vanhojen kunnon aikojen" kilvanajon tuntua, vaikka rataa modernisoidaankin reilusti. Kyseessähän ei todellakaan ole mikään Tilke-lentokenttä alunalkujaankaan, vaan radalla on reiluja korkeuseroja ja jopa hieman kantattuja mutkia. Odotan innolla tuota uutta lenkkiä 3D-kartalle muotoiltuna, Hollywoodin ja Old Hairpinin välissä on jo aikamoinen alamäki ja tuon uuden lenkin kohdalla se saattaa olla vielä jyrkempi.

Kaikin puolin tuo ensimmäinen arvailu modernisoinnin toteutuksesta näyttää varsin käytännölliseltä. Nykyäänhän rata on mahdollista lyhentää niin ettei tuota Melbourne-lenkkiä ajeta ollenkaan vaan S-mutkasta käännytään suoraan vanhalle pääsuoralle. Tuo uusi lenkki toisi yhden variaation lisää, joka on aivan yhtä käyttökelpoinen kuin vanhatkin.

Sinänsä harmi että Silverstonelle kävi nyt näin, ei ole mitään syytä miksei Englannissa voisi ajaa kahtakin kilpailua ja jättää jonkun bambumajakaukokisan väliin. Mutta kehitys kehittyy.
 

Gessle

Well-known member
Liittynyt
26.4.2006
Viestit
197
Pakko se oli itekin piirrellä oma variaatio radasta. Nykyinen versio ei mielestäni tarjoa formuloille tarpeeksi ohituspaikkoja. kuitenkin radalla on paljon nopeita mutkia, joita en haluisi nähdä pilattavan ja toisekseen radan lyhyys on plussaa, jos multa kysytään.

Inkscape on puhunut (mustat viivat olivat jo tuossa aimmasta postauksesta poimitussa kuvassa):



Vaihtoehtona olisi myös poistaa tuosta ensimmäinen mutkakompleksi kokonaan, joilloin pääsuora olisi varsin pitkä.

...ja svg-tiedosto, jos joku haluaa modata siitä suoraan.
http://www2.lut.fi/~evanhala/circuit_donington.svg
 
Viimeksi muokattu:

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546

Tuossa olisi oma ehdotukseni. Lisäsin kaksi neulansilmää, jolloin radan pituudeksi tuli n. 4719 m. Ehkä tuossa ohituksia nähtäisiin.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Kuinkas pystyy lisäämään kuvan omista tiedostoista? Olisi nimittäin itsellänikin rataehdotus :wink:



Tässä sitten olisi tämä ehdotus. Jouduin tekemään paintilla, joten esim. kuvan kokoon ei voinut vaikuttaa. Varikkosuoran ulostulon sijoittaminen on hieman hankalaa, koska se voi tullla ajolinjalle. Toisaalta ajolinja voi olla samanlainen kuin Imolan pääsuoralla, jolloin tätä ongelmaa ei tulisi. Pääsuoran pitäisi olla hyvä ohituspaikka, ehkä jopa f1-sarjan parhaita.
 
Viimeksi muokattu:

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki


Tässä olisi puolestaan tiukennettu viimeinen mutka sekä pieni lisälenkki, joista varsinkin lisälenkin jälkeinen nykyinen pääsuora tarjoaisi ohituspaikan. Ensi vuonna tulevien aerodynamiikkauudistusten vuoksi tuskin tarvitsee enää yhtä pitkiä suoria kuin nykyisin ohituksiin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tässä onboard kuvaa Damon Hillin autosta kun F1:n MM-sarja edellisen ja ainoan kerran vieraili siellä 1993.
http://www.youtube.com/watch?v=5Q2_EIBiDkQ&feature=related

Radan ajettavuus muuttuu todellakin huomattavasti paremmaksi, mikäli tulevan maalisuoran jälkeinen Fogarty-S poistetaan ja nykyisen radan viimeinen mutka (Goddards) korvataan pitkällä ja loivalla vasurilla uudessa loopissa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös