En vihaa Massaa kuten en ketään muutakaan F1:ssä ajavaa kuljettajaa. Homman nimi on vain se, että jos meinaa mestaruuden voittaa, niin siitä tulee ajaa koko ajan viimeiseen kisaan asti täysillä. Tietysti eri asia jos Massalla olisi ollut varaa varmistella, mutta kyseessä oli todellakin kamppailu kahden mestaruudesta ajavan kuljettajan välillä eikä siinä silloin voi alkaa ovia availemaan. Massalla oli tilanteessa ainoastaan hävittävää eikä pieni osumakaan Hamiltonin kanssa olisi ollut niin vaarallista. Vastaavaa lepsuilua on Massalta nähty aiemminkin tällä kaudella. Kun tuon Kimin tilanteen otit esille, niin oli tilanne varsin erilainen. Kimi tuskin osasi odottaa Hamiltonin ohitusta Monzassa, mutta uskoisin Massan jo hoksanneen, että Hamilton on aivan kontissa kiinni ja hakee ohituspaikkaa. Yleensä jos sisälinjan pidät kiinni, niin harvemmin on ulkoa tultu ohi. Tietysti jos turhaan alkaa peittelemään kuten Fisi 2005 Japanissa, niin silloinkin saattaa toki saada näyttämään itsensä hölmöltä. Noissa kaksintaistelutilanteissa vaadittaisiin kuljettajalta hieman pelisilmää ja minusta Hamilton on yksi jolta tätä todellakin löytyy. Esimerkkinä tämänpäiväisen lisäksi vaikka Malesia 2007.
Ja tämän päiväisestä tilanteesta teki erityisen surkuhupaisan se, että Massa teki ainakin minun mielestäni täydellisenä peilikuvana sen, mitä olisi pitänyt tehdä.
Tilanteessa Massalla oli neljä vaihtoehtoa. Joko ajaa normaalilla ulkolinjalla, ajaa sisälinjalla, ajaa normaalilla linjalla mutta vaihtaa sisälinjalle ennen jarrupaikkaa ja ennen kuin Hamilton sinne ehtii, tai ajaa sisälinjalla ja vaihtaa ulkolinjalle.
Pelkästään ulkolinjaa ajamalla olisi voinut katsoa josko Hamilton jättää jarrutuksen liian myöhään ja saa kuitattua takaisin ulostulossa. Pelkästään sisälinjaa ajamalla ohittaja saa tehdä aikamoisen taikatempun jos aikoo ulkokautta ohi tuollaisessa tilanteessa, jossa muut autot ym. eivät ole sekoittamassa. Ulkolinjalta oikeaan aikaan sisälle vaihtamalla saattaa päästä parhaaseen tulokseen jos saa ohittajan jarruttamaan liianaikaisin, jolloin ei ainakaan pääse ulkokautta ohi.
Mutta jos on kerran jo ottanut sen sisälinjan, niin siltä ei nimenomaan siirrytä pois juuri ennen jarrupaikkaa, koska silloin ohittaja saa noiden kaikkien yllämainittujen vaihtoehtojen edut puolelleen imuavun lisäksi, ja ohitus on sitä myöten selvä. :dunno: Enpä tiedä, ehkä tuo tyyli on toiminut pienemmissä luokissa ja pienemmissä nopeuksissa jolloin normaali ulkolinja on aina se nopein, mutta F1:ssä aerodynamiikka huolehtii siitä että jarruttaminen onnistuu myös sisälinjalla ihan riittävän hyvin ja pääasia tuollaisessa neulansilmässä on, että oma auto on mutkan lakipisteen jälkeen kaveria paremmassa asemassa kiihdytystä ajatellen.