Saksan GP - Kilpailu

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Varmasti McLarenin varikkomuurilla oli helppo homma muotoilla "käsky" Heikille sellaiseen muotoon sanottuna ettei se riko tallimääräyssääntöä, esim. muina miehinä kerrotaan "dibbadibbadii Alonso on siellä peremmällä... Lewis on takanasi ja paljon nopeampi... Kimillä on punainen auto tsabadabaduu..."
Tuosta on Heikin aika helppo päätelläkin mitä tiimi häneltä toivoo tiimin hyväksi.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Tallimääräyskielto tuli vasta 2002.
No sitten oli. Mutta heti peräänhän tuon FIA joutui silloin muotoilemaan uusiksi.
Kyllä mä olisin pääni voinut laittaa pantiksi että se oli silloin kuin Mika ajoi Schumia vastaan. No, ihan sama mitään merkitystä asialla ei ole sen kummemmin.
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
431
Sijainti
Lievestuore
Varmasti McLarenin varikkomuurilla oli helppo homma muotoilla "käsky" Heikille sellaiseen muotoon sanottuna ettei se riko tallimääräyssääntöä, esim. muina miehinä kerrotaan "dibbadibbadii Alonso on siellä peremmällä... Lewis on takanasi ja paljon nopeampi... Kimillä on punainen auto tsabadabaduu..."
Tuosta on Heikin aika helppo päätelläkin mitä tiimi häneltä toivoo tiimin hyväksi.
Let Luuis pääs for tö tsämpionsip...:alppu:
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
No sitten oli. Mutta heti peräänhän tuon FIA joutui silloin muotoilemaan uusiksi.
Kyllä mä olisin pääni voinut laittaa pantiksi että se oli silloin kuin Mika ajoi Schumia vastaan. No, ihan sama mitään merkitystä asialla ei ole sen kummemmin.
Oikeassa olet. Sitä en tiedä mitä säännöissä oli tallimääräysten suhteen, mutta '98 Australian GPn (David päästi Mikan ohi) jälkeen FIA ilmoitti tallimääräysten olevan kiellettyjä. Sitten saman kauden Itävallan GPssa Schumi ohitti Irvinen selvääkin selvemmällä tallimääräyksellä ja Schumi lehdistötilaisuudessa kertoi itsensä ja Irvinen kärsineen jarruongelmista. Coulthard muuten nauroi päin naamaa Schumille kun Schumi yritti vakavalla naamalla tilannetta selvittää. :D Ecclestone kertoi sen jälkeen, että tottakai tallimääräykset on sallittuja jos taistellaan mestaruudesta. Seuraavan kerran FIA palasi asiaan sitten '02 Itävallan GPn jälkeen.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Oikeassa olet. Sitä en tiedä mitä säännöissä oli tallimääräysten suhteen, mutta '98 Australian GPn (David päästi Mikan ohi) jälkeen FIA ilmoitti tallimääräysten olevan kiellettyjä. Sitten saman kauden Itävallan GPssa Schumi ohitti Irvinen selvääkin selvemmällä tallimääräyksellä ja Schumi lehdistötilaisuudessa kertoi itsensä ja Irvinen kärsineen jarruongelmista. Coulthard muuten nauroi päin naamaa Schumille kun Schumi yritti vakavalla naamalla tilannetta selvittää. :D Ecclestone kertoi sen jälkeen, että tottakai tallimääräykset on sallittuja jos taistellaan mestaruudesta. Seuraavan kerran FIA palasi asiaan sitten '02 Itävallan GPn jälkeen.
Mainio tilanne - kerrassaan huikea! Win-Win -tilanne! Eli kumpikin voitti - sekä hahmo Matxi että hahmo WebSlave oli oikeassa.
Kaikille osanottajille sekä tuomarille palkinnoksi kaksi Mars-patukkaa ja jatketaan eteenpäin!
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Nyt on vähän :confused:-fiilis tosta kisasta:

Muutama pointti. McLaren kehittynyt todella paljon ja samalla Ferrari on huonontunut. Noita säätöongelmia, joita nyt oli, ei ollut aiemmin. Auto saatiin aina kisatikkiin. Nyt puuttui pito perästä täysin, kuskien mukaan. Eli kehitystyössä on tehty joku virhe.

Ferrari on löytänyt ehkä vähän vauhtia lisää yhdelle kierrokselle, mutta samalla on kisavauhti taantunut. Nyt ei päässyt kisan alkupuolella Toyotasta ohi millään. Lopussa taas Kimi meni heittämällä Trullista ohi.

Heikki saa auton kohtuu iskuun aika-ajoon, mutta kisassa renkaat ei toimi sitten pätkääkään, ja samalla Lewis kehuu, miten rengas toimii hyvin. Ja kyllähän sen näkikin ylivoimaisesta vauhdista.

Kannattaisko Ferrarin palata takaisin parin kisan takaisin osiin ja lähteä uudestaan kehittämään sitä peliä. Ranskan kisassa autohan oli mitä mainioin. Ja balanssissa. Joku valopää vois vielä kaivaa tiedot ja kuvat autojen eroavaisuuksista näiden kahden kisan välillä. Vai onko nämä 'kehutut' uudistukset tulleet Ferrarille katteiden sisään?:doubtful:
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
En pitäisi tätä tallimääräystä erityisen pahana, koska kyllähän se nähtiin, miten paljon siitä oli Hamiltonille hyötyä. Kyseessä ei siis ollut pelkkä sijoitusten vaihtaminen yhteisellä sopimuksella, vaan järkevä taktinen veto, kun toisella kulki selvästi kovempaa ja mahdollisuuksia oli parempaan.

Pitää muistaa, että joissakin tilanteissa on fiksua päästää jopa takaa tuleva nopeampi kilpailevan tallin auto edelleen. Näin kannattaa tehdä, kun ohitus olisi joka tapauksessa vääjäämätöntä ja taisteluun vain tuhraantuisi liikaa aikaa, joka saattaisi vaarantaa tulevan pysähdystaktiikan.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Minusta on aivan turha itkeä Mäkin "tallimääräyksestä". Ensiksikin tuollaista määräystä ja sääntöä ei pitäisi edes tehdä mitä ei voi valvoa. Ja Heikillä ei ollut jakoa ajaa voitosta ja oli selvästi hitaampi Lewisiä. Tottakai se vituttaa mutta fakta on näin.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Kyllä se taitaa kaikessa yksinkertaisuudessa olla niin että Hamiltonin erittäin agressiivinen ajo lämmittää nämä nykyiset koppura renkat paremmin optimilämpötilaan.

Homma tulee esille selvästi hitailla radoilla ja sateessa siis kun lämpötilat on viileitä...

Lupaa huonoa kun jatkossa on iltakisoja ym. Koska renkaat ei muutu Ferrarin mahdollisuus on lähinnä kisat korkeassa lämpötilassa jassa Hamilton käyttää liikaa renkaitaan.. tai sitten saavat kehitettyä autoaan paremmaksi...

Heikki näyttää pärjäävän paremmin nopeilla radoilla missä autoa ei heitellä mutkissa...
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Minusta on aivan turha itkeä Mäkin "tallimääräyksestä". Ensiksikin tuollaista määräystä ja sääntöä ei pitäisi edes tehdä mitä ei voi valvoa. Ja Heikillä ei ollut jakoa ajaa voitosta ja oli selvästi hitaampi Lewisiä. Tottakai se vituttaa mutta fakta on näin.
Samaa mieltä. Jos Heikki olisi parikin kierrosta pyörinyt Hamiltonin tien tukkona, olisi koko McLaren talli voinut vetäytyä sarjasta helvettiin täysin epäpätevänä. Ei olisi ollut järjen palaa sellaisessa touhussa.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
F1.comin varikkokäyntilistaus on "hiukan" vajavainen. Olisikohan transpondereissa ollut enemmänkin vikaa?
Ainakin kisan aikan live timing sekoili varikkopysähdysten suhteen ja myös TV-grafiikoissa oli välillä puutteita varikkopysähdysten määrän suhteen. Vaikutti hieman siltä että pysähdyksiä lisättiin käsipelillä kuskien tilille jälkeenpäin kisan myöhemmissä vaiheissa. F1.com:ista puuttuu tosiaan edelleenkin osa varikkokäynneistä, eikä sitä tarkkaa dataa välttämättä missään olekaan. Taisi olla varikon portin anturi rikki kisan aikana.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Ainakin kisan aikan live timing sekoili varikkopysähdysten suhteen ja myös TV-grafiikoissa oli välillä puutteita varikkopysähdysten määrän suhteen. Vaikutti hieman siltä että pysähdyksiä lisättiin käsipelillä kuskien tilille jälkeenpäin kisan myöhemmissä vaiheissa. F1.com:ista puuttuu tosiaan edelleenkin osa varikkokäynneistä, eikä sitä tarkkaa dataa välttämättä missään olekaan. Taisi olla varikon portin anturi rikki kisan aikana.
Kisakoosteessa Kyllönen/Mustakari-tutkapari oli niin pihalla kuskien sijoituksista ajoittain, että koko ajanottojärjestelmä taisi sekoilla jonkun verran. Kun Kovalaisen viimeinen sektori ei enää rekisteröitynyt, Kyllönen ehti jo hädissään leimata Heikin keskeyttäneeksi, sitten nopeimman kierroksen haltijaksi, sitten jälleen keskeyttäneeksi ja sitten oikealle paikalleen kun näkyi TV-kuvissa. :eek:
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Vähättelemättä yhtään Hamiltonin ohitustaitoja niin kunnon taistelutahto puuttui Massalta ja Piquetilta.Mitenhän olisi käynyt jos tilalla olisi ollut niiden tallikaverit,uskoisin että Alonso ja Kimi olisi antanut huomattavasti kovemman vastuksen.Erityisesti Alonso olisi tarttunut voiton syrjään kynsin ja hampain kiinni.
Ferrarin vauhti huolestuttaa,McLaren ja erityisesti Hamilton tulee olemaan myös Unkarissa omaa luokkaansa.
Myös Kubica hiipunut pimentoon Montrealin voiton jälkeen,Heidfeld kuitenkin nostanut tasoaan.Tilanteet näyttävän muuttuvan nopeastikin päälaelleen joten eiköhän se Ferrarikin sieltä nouse McLarenin tasolle hyvinkin pian.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Hamilton meinasi muuten törmätä turva-autoon uusinta lähdössä Sachsmutkassa kierroksella 41. Ei näkynyt tilanne kuvissa mutta sai väistettyä muutamalla sentillä viimehetkellä...

Ajaa kyllä niinkuin ei olisi huomista...

Tämän mukaan..

http://www.motorsport-total.com/f1/splitter/2008/07/Hamilton_Beinahecrash_mit_Safetycar_08072201.html
Südkurvessa oli lähes samanlainen tapahtuma silmiemme alla. Näinköhän kurvit sekoitettiin? Joka tapauksessa kansa kohahti jo katsomossamme.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Toyota reveals cause of Glock crash

GPupdate.net sanoi:
Toyota reveals cause of Glock crash

28 July 2008

Following Timo Glock's incident during the German Grand Prix at Hockenheim, Toyota initiated a thorough investigation. This initially established that a rear toelink (trackrod) gave way causing Glock to lose control of the car, but confirmed that there were no exceptional circumstances before or during the incident in the German Grand Prix.

Further investigation has established that damage sustained in the British Grand Prix two weeks earlier was the cause. During that race Timo suffered several incidents.

As is normal practice, some parts from the British Grand Prix were carried over to Hockenheim, including most of the rear right suspension. Although the parts were subjected to the normal test and screening process following the Silverstone race and passed fit for use at Hockenheim, it has become apparent that it did not identify an issue which subsequently led to the incident at Hockenheim.

As a result of this investigation, Toyota Motorsport has revised its inspection processes to include such cases and is extremely confident there will be no repeat.
Glockin onnettomuus johtui siis Silverstonen kisassa sattuneista haavereista. Oikean takapyörän ripustus jatkoi lähes sellaisenaan Hockenheimiin ja meni kisojen välisistä tarkastuksista läpi. Sääli sinänsä, Timo olisi saattanut ajaa hyvän tuloksen kotikisassaan. :dunno:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös