Jerezin testit

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Tottakai voi. Tyylikkydelle vaan tunnutaan laitettavan ihmeen paljon painoarvoa ja päivitellään että miten jotain niin ja niin rumaa laitetaan autoon. Syy miksi "rumia härpäkkeitä" laitetaan löytyy kellosta, ei katsojan silmästä.
Nii-in... mutta kaunis ei välttämättä ole hidas, eikä ruma nopea.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Ei muuta kun ennen kilpailua autot nätteysäänestykseen, jossa autolle määritetään ulkonäkökerroin väliltä 0,7-1,3. Kisassa saadut pisteet kerrotaan sitten tuolla auton ulkonäkökertoimella. Äänestysauto voisi olla pelkkä "kuori" ja maalattu puolikiiltävällä tai mattaharmaalla jolloin maalauskuviot eivät häiritse ulkonäköpisteiden antamista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No sitähän minä juuri tarkoitinkin että kun kaikkea muuta rajoitetaan paisi aerodynamiikkaa, niin lopputulos nähdään tuossa yläpuolella. :)
OK, ymmärsin tarkoituksesi väärin.
petrolhead sanoi:
Tyylikkydelle vaan tunnutaan laitettavan ihmeen paljon painoarvoa ja päivitellään että miten jotain niin ja niin rumaa laitetaan autoon. Syy miksi "rumia härpäkkeitä" laitetaan löytyy kellosta, ei katsojan silmästä.
Täällä nyt laitetaan ihmeen paljon painoarvoa kaikenlaiselle epäolennaiselle. ;) Syy härpäkkeisiin on varmasti kaikkien tiedossa, mutta niiden esteettisyys on täysin siitä irrallinen juttu. F1 on katsojalle kuitenkin viihdettä, ja rumuus vähentää viihdearvoa, vaikka onkin itse "urheilun" kannalta epäolennaista. Pitkälti kyse on myös tavallisesta muutosvastarinnasta. Härpäkkeet sotivat fanien mielikuvaa oikeanlaisesta F1-autosta vastaan.
JPP sanoi:
Äänestysauto voisi olla pelkkä "kuori" ja maalattu puolikiiltävällä tai mattaharmaalla jolloin maalauskuviot eivät häiritse ulkonäköpisteiden antamista.
Maalaukset ovat kyllä melko olennainen osa autojen esteettistä arvoa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Maalaukset ovat kyllä melko olennainen osa autojen esteettistä arvoa.
Kieltämättä juu kyllä. Voisi olla erikseen muotoilu- ja maalauskierros. Muotoilukierros toteutettaisiin harmaaksi maalatuilla malleilla ja F1-fanien keskuudessa siitä käytettäisiin nimitystä "uimapukukierros".
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Pettymys. Ei vieläkään etupyörien mukana kääntyviä hainevä-peräsimiä kenelläkään:D.
Jos niitä ei ole säännöissä kielletty, niin enne kauden viimeistä kisaa vielä sellaisetkin evät nähdään. I think:confused:.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Pettymys. Ei vieläkään etupyörien mukana kääntyviä hainevä-peräsimiä kenelläkään:D.
Jos niitä ei ole säännöissä kielletty, niin enne kauden viimeistä kisaa vielä sellaisetkin evät nähdään. I think:confused:.
Olisko semmoset "moving aerodynamic device"?
Toisaalta en ymmärrä miksi noi ei-pyörivät pölykapselit menee läpi, varsinkin etupyörissä.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Olisko semmoset "moving aerodynamic device"?
Toisaalta en ymmärrä miksi noi ei-pyörivät pölykapselit menee läpi, varsinkin etupyörissä.
Eturipustuksistakin löytyy selvä siipiprofiili, nekin liikkuu ja uskoisin niiden tuottavan downforcea:D.

Joku ansioitunut photoshoppari voisi taiteilla kuvan, jossa etupyörien yhteydessä olisi pienet pitkittäiset haineväsiivet. Huhumyllyn käynnistämiseksi RedBullin autoon, totta kai:D.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Eturipustuksistakin löytyy selvä siipiprofiili, nekin liikkuu ja uskoisin niiden tuottavan downforcea:D.
Ja niinpä tukivarsia koskee taas omat sääntönsä, mm. profiilin suhteen on rajoituksia , olisko paksuus-leveyssuhde ollut rajattu 3,5:een (lukuunottamatta parin sentin matkaa päistä. Ainakin Ferrari oli aikanaan hyödyntänyt mahdollisuuden muotoilla tukivarren pään siiven muotoon), tjsp.
EDIT: Muistelisin että tukivarren profiilin ylä- ja alapuolen pitää olla symmetriset (siis toisin kuin muuten auton siivissä).

Ei muuta kun ennen kilpailua autot nätteysäänestykseen, jossa autolle määritetään ulkonäkökerroin väliltä 0,7-1,3. Kisassa saadut pisteet kerrotaan sitten tuolla auton ulkonäkökertoimella. Äänestysauto voisi olla pelkkä "kuori" ja maalattu puolikiiltävällä tai mattaharmaalla jolloin maalauskuviot eivät häiritse ulkonäköpisteiden antamista.
Tyylipisteitä voisi jakaa suorituksesta :D. Superkovat renkaat taakse ja hienoimmasta driftistä piste :p :p
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olisko semmoset "moving aerodynamic device"?
Toisaalta en ymmärrä miksi noi ei-pyörivät pölykapselit menee läpi, varsinkin etupyörissä.
Muistelisin hämärästi, että kyseinen sääntö käsitti vain itse rungon ja siihen suoraan kiinnityneet osat. Näin ollen renkaat eivät olisi säännön piirissä. Voin kyllä muistaa ihan väärinkin.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Ei muuta kun ennen kilpailua autot nätteysäänestykseen, jossa autolle määritetään ulkonäkökerroin väliltä 0,7-1,3. Kisassa saadut pisteet kerrotaan sitten tuolla auton ulkonäkökertoimella. Äänestysauto voisi olla pelkkä "kuori" ja maalattu puolikiiltävällä tai mattaharmaalla jolloin maalauskuviot eivät häiritse ulkonäköpisteiden antamista.
Ja norjalaistuomari antaisi Massan 1,3 ja Kimin Ferrarrille 0,7..
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Näin maalaisjärjellä ajateltuna toi hainevä lienee laillinen ensikaudellakin? Eihän se tavallaan ole mikään härpäke. Ainoastaan aerodynaaminen moottorinkate.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Näin maalaisjärjellä ajateltuna toi hainevä lienee laillinen ensikaudellakin? Eihän se tavallaan ole mikään härpäke. Ainoastaan aerodynaaminen moottorinkate.
On se kuitenkin korin "normaalista" muodosta selkeästi ulkoneva lisäkappale, kuten muutkin härpäkkeet. Tuota sinun peusteluahan voisi käyttää käytännössä kaikkiin muihinkin osiin. Aerodynaaminen sivuponttooni, aerodyynaminen keulakoriste jne.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
On se kuitenkin korin "normaalista" muodosta selkeästi ulkoneva lisäkappale, kuten muutkin härpäkkeet. Tuota sinun peusteluahan voisi käyttää käytännössä kaikkiin muihinkin osiin. Aerodynaaminen sivuponttooni, aerodyynaminen keulakoriste jne.
No en tiedä, eihän se ole kuin pidennetty koneen peite ja selkeästi eri asia kuin härpäkkeet. En siis väitä, että se olis sallittu, mutta ei se varsinaisesti mikään härpäkekkään ole.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ihmeellistä jupinaa petrolheadilta.. Honda ainakin osoittanut, ettei ruma ole nopea.. Enpä kyllä muista oikeastaan yhtään rumaa autoa olleen voittajana. Häviäjät näyttäneet tekniikassa jälkeenjääneiltä tai sitten kehitelleen jotain "rumaa".
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ihmeellistä jupinaa petrolheadilta.. Honda ainakin osoittanut, ettei ruma ole nopea.. Enpä kyllä muista oikeastaan yhtään rumaa autoa olleen voittajana. Häviäjät näyttäneet tekniikassa jälkeenjääneiltä tai sitten kehitelleen jotain "rumaa".
McLarenin "siltasiipi"? Ja BMW:hän on varsinainen härpäkemetsikkö. Silti sillä voitettiin Kanadassa. Eikä Ferrarikaan mikään puhdaslinjainen ole pikkusiipineen, keulareikineen ja ihmeellisine keulavirityksineen (vaikka se siltasiipeä esteettisempi onkin).

Kauneus on katsojan silmässä, mutta ei noita voittajiakaan voi kovin kauniiksi kehua.
 
Viimeksi muokattu:

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Ihmeellistä jupinaa petrolheadilta.. Honda ainakin osoittanut, ettei ruma ole nopea.. Enpä kyllä muista oikeastaan yhtään rumaa autoa olleen voittajana. Häviäjät näyttäneet tekniikassa jälkeenjääneiltä tai sitten kehitelleen jotain "rumaa".
En ole sanonut että epäesteettisyyteen pitäisi pyrkiä, totean vain että estetiikka on F1-auton suunnittelussa jokseenkin yhdentekevää. Tästä syystä epäesteettisiä ratkaisuja välillä nähdään.

Hevimies sanoi:
Nii-in... mutta kaunis ei välttämättä ole hidas, eikä ruma nopea.
Enkä ole näin väittänytkään.
 

geiloord

Rajoittunut mieshenkilö
Liittynyt
17.4.2006
Viestit
1737
Sijainti
Suomi Finland
Olenko tyhmä kun en ymmärrä mikä noissa on päinvastoin?

Heikki Kulta @ Turun Sanomat sanoi:
Kun uutta tyyliä testataan simulaattorissa, kuljettaja aloittaa niillä säädöillä, joihin on tottunut ja vaikkapa 0,1 prosenttia kerrallaan insinöörit muuttavat tietokoneella siipikulmaa ja säätöjä erilaisiin ajovaatimuksiin totuttamiseksi.

Radalla kokeilu tapahtuu päinvastoin. Kuljettaja aloittaa normaaleilla säädöillä ja sitten kerta kerralta varikolla autoa muutetaan kohti radikaalia aeroasua.
Siis tyhmä, vai onko tämä taas Heikki Kullan käännöskukkasia?
 
Ylös