Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Kyllähän tuo pituus rajoituskin tutuu ihan kohtuu loogiselta, kun asiaa ajattelee.

Kameroiden määrä, toimitsijoiden ja turvallisuus ym. henkilökunnan määrä, katsojat näkevät autot harvemmin.

Mutta olis tosiaan kiva, että olis vähän enemmän eri tyyppisiä kisoja. Esimerkiksi tuo Nordschleifen kisa, erikoisine aika-ajoineen jne.

Siis katsojan ja varmaan kuskin kannalta tuo olisi hienoa, mutta järjestämisen kannalta hirmu vaikeata ja kallista.
 
Viimeksi muokattu:

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Nordschleifen kisa saisi varmaan joka toisena vuonna upean loppuhuipennuksen, kun joku ajaisi seinään ja turva-auto lähtisi kiertämään rataa. Huonolla tuurilla se ajaisi pari kierrosta, ja se on jo vartin verran. :p
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikähän mahtaa olla tiimiradioiden kantama? Meinaan että olisiko Nordschleifen kaukaisimmassa päässä pakollinen radiohiljaisuus. ;)
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Mikähän mahtaa olla tiimiradioiden kantama? Meinaan että olisiko Nordschleifen kaukaisimmassa päässä pakollinen radiohiljaisuus. ;)
En tiedä. Tukiasemia maastoon?
No minäpä heitän tämmöisen ehdotuksen ratojen suunnittelijoille:

Pitkän suoran päässä olevasta nopeasta mutkasta voisi tehdä hyvän ohituspaikan, jos radan leveys vaikkapa tuplattaisiin mutkan kohdalta. Saataisiin aivan erilaisia mutkia ja mielenkiintoisempia ratoja.

Tyyliin näin:



(klikkaa suurentaaksesi)

Tuossa ehdotuksessani onkin oikeastaan jo kaksi ohituspaikkaa.
Jos laitettaisiin vielä mutkiin kallistuksia ja mieluiten eri suuntiin niin aina vaan parempi :)
Mulle ei aukea miten toi muuttuva radan leveys edesauttaa ohittamista. Mutkan läpi on joka tapauksessa optimilinja jota edelläoleva enemmän tai vähemmän ajaa, ja sen ulkopuolella on pito mitä on.
Radan leveys ei saa muuttua kuin 1m 20 metrin matkalla.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Eiköhän se paras keino rakentaa ohituspaikka ole hidas mutkayhdistelmä - piiitkä suora - hidas mutka. Ainakin nykyvormuloilla se menee näin, kun seuraaminen nopeassa kurvissa on käytännössä mahdotonta.

Joku postasi aiemmin kaipaavansa ratoja, jotka ovat sekoitus kaikkea. Nopeita ja hitaita mutkia, pitkiä suoria, korkeuseroja jne. Bathurst!!:thumbup:
Australian kisa sinne, niin avot. Tuossa korkkiruuvissa jää Lagunakin kakkoseksi.

http://www.youtube.com/watch?v=juayGkTKYEo&feature=related
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Eiköhän se paras keino rakentaa ohituspaikka ole hidas mutkayhdistelmä - piiitkä suora - hidas mutka. Ainakin nykyvormuloilla se menee näin, kun seuraaminen nopeassa kurvissa on käytännössä mahdotonta.

Joku postasi aiemmin kaipaavansa ratoja, jotka ovat sekoitus kaikkea. Nopeita ja hitaita mutkia, pitkiä suoria, korkeuseroja jne. Bathurst!!:thumbup:
Australian kisa sinne, niin avot. Tuossa korkkiruuvissa jää Lagunakin kakkoseksi.

http://www.youtube.com/watch?v=juayGkTKYEo&feature=related
Mount Panorama (Bathurst) oli vieläkin huimempi rata ennen Conrod Straightin hidastamista Chase -hidastusmutkilla.

Bathurst 1985 Jaguar V12 in-car racecam lap
http://www.youtube.com/watch?v=c5jtf83eKGs
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Tuo Bathurst on rFactorissa vähän turhankin hurja ränni. Sopisi parhaiten varmaan WRC-autolle. :rolleyes:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4334
Aika humia tipituksia ja pimeitä mutkua tuossa Bathurstissa, ei taitaisi mennä FIA:n seulasta läpi. Rata pitäisi suunnitella aina ympäristöönsä sopivaksi mukaillen maaston korkeuseroja, tällöin rata istuu ympäristössään ja sille syntyy 'persoona' ts. ominaispiirre jollaista ei muilla radoilla ole, kaikkein pidetyimmät ja parhaimatta radat kautta historian ovat aina olleet enemmän tai vähemmän katu- tai maantieratoja (Le Mans, Spa, Nordschleifen ym.)

Agentiina näyttää niin katsojan silmiin kuin ajajan silmiin ainutlaatuiselta hakkeelta nykypäivänä, on korkeuseroja, mahtava vuoristo horisontissa :eek!:, rata kirjaimellisesti istuu ympäritössään. :thumbup:
 

ajuu

Member
Liittynyt
9.8.2001
Viestit
187
hungkari

Millähän perusteella Bernie roikottaa unkarin kisaa mukana vuodesta toiseen eikä se ole koskaan uhattuna ? Rata on vanha, huono, tylsä ja unkarissa ei taida hirveesti olla taloudellisia resurssejakaan vrt. arabit.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Millähän perusteella Bernie roikottaa unkarin kisaa mukana vuodesta toiseen eikä se ole koskaan uhattuna ? Rata on vanha, huono, tylsä ja unkarissa ei taida hirveesti olla taloudellisia resurssejakaan vrt. arabit.
Niin, ja ite se vielä heittää Silverstonen pois, joka tais olla loppuunmyyty tänä vuonna, nähtiin hyviä kisoja ja Pörni on kaiken lisäksi itsekin britti. :jaska:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Millähän perusteella Bernie roikottaa unkarin kisaa mukana vuodesta toiseen eikä se ole koskaan uhattuna ? Rata on vanha, huono, tylsä ja unkarissa ei taida hirveesti olla taloudellisia resurssejakaan vrt. arabit.
Alunperin se oli ensiaskel itä-Euroopan suuntaan, mutta nyttemmin tuolla ei liene niin suurta merkitystä. Varmasti Bernie mielihyvin vaihtaisi Unkarin Venäjän GP:hen (minne alunperinkin mielummin halusi), jos siellä vain osattaisiin puhaltaa yhteen hiileen.

Lisäksi Bernie saattaa tuntea ylimääräistä lukkarinrakkautta Hungaringin rataa kohtaa siksikin, että on itse piirtänyt sen alustavan luonnoksen.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Alunperin se oli ensiaskel itä-Euroopan suuntaan, mutta nyttemmin tuolla ei liene niin suurta merkitystä. Varmasti Bernie mielihyvin vaihtaisi Unkarin Venäjän GP:hen (minne alunperinkin mielummin halusi), jos siellä vain osattaisiin puhaltaa yhteen hiileen.

Lisäksi Bernie saattaa tuntea ylimääräistä lukkarinrakkautta Hungaringin rataa kohtaa siksikin, että on itse piirtänyt sen alustavan luonnoksen.
Jätkä tietää kyllä kaiken noista radoista.

Venäjän GP olis kyllä kova. Ihme ettei sellasta jo ole. Tai no ei sitä varmaan tarvitse ihmeeksi sanoa :)
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Bathurst on kyllä yksi hulluimmista radoista koskaan.... Eikös siellä kerran hypännyt kenguru kesken V8 Supercars -kisan radalle? :alppu:

Ei kyllä sopisi ykköset tuohon ränniin, ei mitenkään. :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Valitettavasti en muista mistä tuon Bernien luonnostelun olen lukenut (ei välttämättä ollut netissä). Jotenkin niin se meni, että kun kisasta neuvoteltiin unkarilaisten kanssa, niin niillä ei oikein ollut käsitystä siitä, että millainen sen radan pitäisi olla. Autourheilu oli aika henkitoreissaan tuohon aikaan sosialistimaissa. Joka tapauksessa Bernie sitten johonkin lappuselle sutaisi nopean luonnoksen, jotta "vaikka jotain tällaista". Sitä en tiedä kuinka paljon lopputulos luonnosta muistuttaa, mutta siinä (harha?)käsityksessä olen, että ainakin jonkin verran.

Wikipedia kertoo senkin, että alunperin suunnitelmissa oli katurata ja että rata valmistui ennätysajassa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9270
Hungaroringilla oli vielä aluksi sellainen juttu, että alkuperäinen shikaani kolmos/nelosmutkan kohdalla jouduttiin rakentamaan maanalaisen virran takia. Ongelma korjattiin vuodeksi 1989 jolloin mutka muutettiin nykymuotoonsa.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Tästä radasta tulisi mielestäni hyvä uudeksi F1-kisa-areenaksi. Ihan puhtaasti fiktionaalinen, rFactoriin rakennettu rata.

 
Viimeksi muokattu:

Pade_

Well-known member
Liittynyt
14.4.2007
Viestit
577
Sijainti
Internetin vihayhteisöt
En tiedä. Tukiasemia maastoon?

Mulle ei aukea miten toi muuttuva radan leveys edesauttaa ohittamista. Mutkan läpi on joka tapauksessa optimilinja jota edelläoleva enemmän tai vähemmän ajaa, ja sen ulkopuolella on pito mitä on.
Radan leveys ei saa muuttua kuin 1m 20 metrin matkalla.
Optimi olisi se että tälläisiä mutkia olisi radalla useampi ja kuskit jolla olisi enemmän siipeä ajaisivat näitä kaasu pohjassa kaarteen sisälinjaa pitkin ja ne jolla olisi vähän erilaiset säännöt (vähemmän downforcea) joutuisivat ajamaan hieman loivempaa linjaa säilyttääkseen nopeutensa (joka luonnolliseti olisi hieman kovempi kun sisäreunaa ajavilla.)

Aika vaikea varmaan olisi toteuttaa, mutta jos saisi toimimaan niin mielestäni se olisi jo aika lähellä utopiaa. ;)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös