Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ranska julkisti ratasuunnitelman

Kuukausien etsinnän jälkeen julkistettiin, että Pariisin koillispuolelle Flins-Les Mureauxiin tuleva rata on saanut Ranskan viranomaisten hyväksynnän ensisijaiseksi sijoituspaikaksi.

Radasta tulee 4,5 km pitkä ja siinä tulee olemaan kilometrin pituinen suora. Rata voitti lopullisessa valinnassa neljä muuta vaihtoehtoa ja oli hinnaltaan edullisin.

Radan uskotaan valmistuvan kaudelle 2011. Ranskan GP:n palaamisesta päättää kuitenkin Bernie Ecclestone.

Lyhentäen käännetty, alkuperäinen:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/73683

-Edit- Tulee tuohon joen vieressä olevalle pellolle. Vieressä on jokin Renaultin kompleksi.
Google Maps

-Edit2- Grandprix.comissa on myös tarinaa. Heidän mukaansa rata on Pariisista länteen, ja lähempänä totuutta se onkin, kun tuota Google Mapsia katsoo. Oikea suunta olisi luode.
 
Viimeksi muokattu:

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Oliko olemassa sellainen sääntö, että puolet GP:eistä pitää ajaa Euroopassa? Muistelen että olisi noin mennyt autonvalmistajat muistini mukaan olivat tuon säännön halunneet? Vai höpötänkö omiani?

Jos tuo sääntö nyt pitää paikkansa niin Ecclestonella tekee kohta tiukkaa tuon kalenterinsa kanssa, kun Intiaan ja Etelä-Koreaan on tulossa GP:t. Samalla Ranska putosi pois ja jos Britannian GP pudotetaan taitaa ruveta kisoja olemaan enemmän kaukomailla kuin Euroopassa. Mikä on syvältä, sillä ei siellä laji niin paljoa kiinnosta, kun eihän sieltä oikeastaan tule kuskejakaan.

Kaiken huipuksi ne Euroopan kisat mitkä saavat pitää paikkansa ovat kisoja kuten Hungaroring ja tämä uusi upea ja mielenkiintoinen Valencian rata.

Pöörni, Pöörni :thumbfh:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oliko olemassa sellainen sääntö, että puolet GP:eistä pitää ajaa Euroopassa? Muistelen että olisi noin mennyt autonvalmistajat muistini mukaan olivat tuon säännön halunneet? Vai höpötänkö omiani?
Olen myös kuullut tuon, mutta eipä taida olla kuin huhu. Jo kaudella 2007 kisoja oli Euroopan ulkopuolella enemmän kuin puolet.
Samalla Ranska putosi pois ja jos Britannian GP pudotetaan taitaa ruveta kisoja olemaan enemmän kaukomailla kuin Euroopassa. Mikä on syvältä, sillä ei siellä laji niin paljoa kiinnosta, kun eihän sieltä oikeastaan tule kuskejakaan.
Toki Euroopan ulkopuolelta kuskeja tulee ja on aina tullut, mutta ei näiden uusien GP-isäntien suunnalta. Tai no, Intiasta on jo yksi tullut ja toinen kolkuttelee ovia, ja kiinalainen ajaa GP2-tasolla myös. Malesialainenkin on käynyt ykkösissä kokeilemassa.

Perinteisemmät ulkoeurooppalaiset kisaisännät Japani, Australia ja Brasilia ovat myös kuskintuottajamaita.
Kaiken huipuksi ne Euroopan kisat mitkä saavat pitää paikkansa ovat kisoja kuten Hungaroring ja tämä uusi upea ja mielenkiintoinen Valencian rata.
Valencia tuskin saa sopimukselleen jatkoa, jos kisatapahtumat jatkuvat tuollaisina. Rataan tulee tietääkseni muutoksia.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Olen myös kuullut tuon, mutta eipä taida olla kuin huhu. Jo kaudella 2007 kisoja oli Euroopan ulkopuolella enemmän kuin puolet.
Itse asiassa ei ollut, kun Turkinkin voi lukea Euroopan valtioksi. Jos tuollainen pykälä olisi Ecclestone varmasti olisi sitä mieltä, että Turkkikin on Eurooppaa. Kisat meni siis kaudella 2007 9-8 Euroopalle.

Toki Euroopan ulkopuolelta kuskeja tulee ja on aina tullut, mutta ei näiden uusien GP-isäntien suunnalta. Tai no, Intiasta on jo yksi tullut ja toinen kolkuttelee ovia, ja kiinalainen ajaa GP2-tasolla myös. Malesialainenkin on käynyt ykkösissä kokeilemassa.
No joo onhan sieltä tosiaan kokeilemassa käynyt, mutta kovin vähäisesti ja ainakin huonolla menestyksellä. Pois lukien tosiaan Brasilia, Japani ja Australia mitkä mainitsit. Tietysti Kanadan ja Yhdysvallatkin voi tuohon vielä lisätä.

Valencia tuskin saa sopimukselleen jatkoa, jos kisatapahtumat jatkuvat tuollaisina. Rataan tulee tietääkseni muutoksia.
Toivotaan että sen verran on Berniellä järkeä. Wikipediassa näyttää lukevan että vuoteen 2014 on Valencialla sopimus. No muutoksia jos tulee ja ne toimivat niin kyllä rata sitten menettelee, vaikka Singapore ja Monaco katuratatarpeen täyttäisivätkin mainiosti.

Ilokseni huomasin samalla ratojen sopimuksia (jos nuo paikkansa sitten pitävät) katsoessani, että Spalla löytyy sentään sopimusta vuoteen 2012 asti. Ettei tule ihan heti mitään välivuosia taas sarjan parhaalle radalle.

Euroopan ulkopuolisista kisaisännistä vielä sen verran, että Japani, Brasilia, Australia ja P-Amerikka tosiaan ansaitsevat omat kisansa ja noissa maissa suorastaan pitää olla kisat. Muuten maavalikoimaa pitäisi tarkastella kovalla kädellä, eikä myönnellä noita kisoja Intialle ja E-Korealle, kun ennestään löytyy jo Malesia, Singapore ja Kiina.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itse asiassa ei ollut, kun Turkinkin voi lukea Euroopan valtioksi. Jos tuollainen pykälä olisi Ecclestone varmasti olisi sitä mieltä, että Turkkikin on Eurooppaa. Kisat meni siis kaudella 2007 9-8 Euroopalle.
Jep, tulkintakysymys. Varsinaisesti maantieteellinen Eurooppa loppuu Bosporinsalmeen, joten Istanbulin rata on Aasian puolella.
Toivotaan että sen verran on Berniellä järkeä. Wikipediassa näyttää lukevan että vuoteen 2014 on Valencialla sopimus. No muutoksia jos tulee ja ne toimivat niin kyllä rata sitten menettelee, vaikka Singapore ja Monaco katuratatarpeen täyttäisivätkin mainiosti.
En pidä Singaporesta ratana. Yövalaistus teki siitä tapahtumana ihan mukiinmenevän, mutta kuinka kauas sen viehätys jaksaa kantaa? Myös Abu Dhabi on puoliksi katurata, mutta lienee toistaiseksi nähdyistä moderneista katuradoista ylivoimaisesti onnistunein. No, näytti Valenciakin lupaavalta paperilla ennen viimeisten koukeroiden lisäämistä, mitkä tappoivat yhden potentiaalisen ohituspaikan.
Euroopan ulkopuolisista kisaisännistä vielä sen verran, että Japani, Brasilia, Australia ja P-Amerikka tosiaan ansaitsevat omat kisansa ja noissa maissa suorastaan pitää olla kisat. Muuten maavalikoimaa pitäisi tarkastella kovalla kädellä, eikä myönnellä noita kisoja Intialle ja E-Korealle, kun ennestään löytyy jo Malesia, Singapore ja Kiina.
Pohjois-Amerikasta pitäisi löytyä ensin tahtoa ja rahaa. Juuri tällä hetkellä ei oikein löydy kumpaakaan. Ehkä "All American Team" mediasuuntautuneine suunnitelmineen nostaa taas kiinnostusta. Australia on muistaakseni myös taloudellisissa vaikeuksissa eikä nauti paikallishallinnon suosiota.

Itse pidän siitä, että mennään uusille radoille, enkä surisi juurikaan, jos Hungaroring, Barcelona ja Valencia antaisivat tietä muille radoille. Sillä ei minulle ole niin merkitystä missä ne olisivat. Jos se olisi taloudellisesti järkevää, niin minulle sopisi hyvin vuorottelu, kuten Saksassa ja Japanissa jo nyt tehdään. Vaihdeltaisiin vaikka vuorovuosin:
Bahrain/Abu Dhabi
Singapore/Malesia
Kaksi Espanjan rataa (Barcelona/Valencia/Monteblanco/Alcaniz) tai /Portimao Portugalista
Kiina/E-Korea jne.

Siten nähtäisiin F1:ä useammilla radoilla.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Itse pidän siitä, että mennään uusille radoille, enkä surisi juurikaan, jos Hungaroring, Barcelona ja Valencia antaisivat tietä muille radoille. Sillä ei minulle ole niin merkitystä missä ne olisivat. Jos se olisi taloudellisesti järkevää, niin minulle sopisi hyvin vuorottelu, kuten Saksassa ja Japanissa jo nyt tehdään. Vaihdeltaisiin vaikka vuorovuosin:
Bahrain/Abu Dhabi
Singapore/Malesia
Kaksi Espanjan rataa (Barcelona/Valencia/Monteblanco/Alcaniz) tai /Portimao Portugalista
Kiina/E-Korea jne.

Siten nähtäisiin F1:ä useammilla radoilla.
Tuossa olisi tosiaan hieno idea. Mielenkiinto voisi olla parempaa, kun kisoja ei olisi joka vuosi ja monet maat saisivat kuitenkin järjestää F1-kisoja tuolla kaukomaissakin, mutta painopiste pysyisi suurin piirtein kuitenkin lajin vahvimmassa maanosassa Euroopassa.

Lisäksi tuo Espanjan ratojen kierrätys olisi hyvä juttu sillä Barcelona ja Valencia ei mitään sellaista tarjoa, että ne pitäisi sementoida kalenteriin. Portimao voisi olla mukana kierrätyksessä tai mieluummin omana GP:nään joka vuosi, kun on saanut hyviä arvioita aika lailla jokapuolelta (kuskit, tallit, yleisö, asiantuntijat). Berniekin kehaisi.
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
" Formulakisat voisi olla todella mielenkiintoisia muutamilla muutoksilla. Siihen pitää saada draamaa. Elikkä ratamuutoksilla ja erikoistilanteilla.

Aluksikkin jokainen osakilpailu pitäisi olla persoonallinen. Monacon kilpailu voitaisiin säilyttää koska on legendaarinen vaikkakin tylsä koska ohituspaikkoja ei radan varrelta juurikaan löydy.

Radat pitäisi suunnitella viisvuotiaan pojannaskalin mielikuvituksella, viedä radat korkealle vuoristoon, kylmiin ja kuumiin olosuhteisiin jossa nähtäisiin autojen eroja käytännössä.

Pitkä suora alamäessä joka olisi tehty nopeusennätysten rikkomista varten josta saisi ehkä lisäpisteen. Samaten parhaasta kierrosajasta. Normaalisti rata kierretään ympäri joka asettaa toisen puolen autosta kovemmille rasituksille mitä toisen puolen. Laittamalla yhden ylikulkusillan matkalle voidaan neutralisoida tai kaksinkertaistaa tämä rasitus joka tottakai tulee näkymään auton säädöissä, strategioissa ja jänninä varikkokäynteinä.

Yöajo pitäisi olla mielellään kaupunkiympäristössä tai ihan missä vain. Eroja näkyy visuaalisuudessa sekä lämpötilassa.

Sitten amerikassa voitaisiin ajaa tuplamäärällä autoja jossa otetaan ne amerikan formulat samalle radalle samaan aikaan. Molemmat rallit tapahtuisi samaan aikaan ja nähtäisiin eri kilpaluokkien eroja. Ranskassa voitaisiin ottaa lemans autojen kanssa. Myös jossain osakilpailussa voisi olla mukana myös tallien kolmas auto.

Jokin rata voisi olla leveämpi muita joka mahdollistaa ohitustilanteita, toinen taas ohuempi. Sitten voisi olla rata jossa voi valita kahdesta reitistä joka mahdollistaa jännän ohitustilanteen. Joku rata voisi olla sellainen että toinen puoli siitä vaatii hyvää autoa ja jälkimmäinen taas hyvää kuskia jossa olisi sitten ohituspaikkoja runsaasti. Voisi olla toteutettu niin että varikot olisivat kahdessa paikkaa tai pääsisi molemmilta puolilta jonka ansiosta varikkokäynneistä tulisi nopeampia ja vähemmän haitallisia. Eräs rata voisi olla pitkä ja toinen lyhyt että kierroksella ohitettavia tulisi runsaasti.

Tuulitunneli pitää olla. Matrixefektejä. Satellittipaikannuksella toisen auton tietokoneella tehty haamukuva heijastaa telvisioruutuun näkymään. Sitten voisi olla kiskolla rakennettuja chase kameroita. Karretut mutkat voisi olla jossain radassa ja jossain voisi olla niin jyrkkä kaarros ja kaaeutuma että autot ajaa ikäänkuin seinää pitkin. Voisi olla mutka joka olisi yli 360 astetta, eli siis menisi tunneliin. Formuloissa sanotaan olevan myös niin hyvä aerodynaaminen muotoilu joka painaa ne asfalttia vasten että mahodollistaa ajamisen kattoa pitkin.

Mikroaalloilla voidaan saada keinotekoisesti aikaan autojen imuefekti jota voitaisiin käyttää jossain radassa jossain kohtaa.


Ja niin edespäin. Miesten pitäisi saada olla poikia näissä asioissa. "

- käyttäjä Barbaari, Tiedeforum

Mielipiteitä ;)
http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=38087
Tuolla foorumilla olen itse ollut vuodesta 2005, suosittelen vaikka meno välillä vähän kurittomampaa onkin tähän paikkaan verrattuna. Itseasiassa täällä yllätti trollien puute kokonaan :)
 

Quklis

oiyp)ia
Liittynyt
13.4.2008
Viestit
4119
Sijainti
Behind 7 proxys
Sitten amerikassa voitaisiin ajaa tuplamäärällä autoja jossa otetaan ne amerikan formulat samalle radalle samaan aikaan. Molemmat rallit tapahtuisi samaan aikaan ja nähtäisiin eri kilpaluokkien eroja. Ranskassa voitaisiin ottaa lemans autojen kanssa.
On ne jenkkivormulat sen verran hitaampia että tulisi hiukka vaarallista siellä seassa mutkittelusta. Ja lemmujen hitaammat kurvinopeudet eivät kauhean kivat ole nekään.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Portimaolle:thumbup:

Espanjasta voisi tiputtaa surutta toisen kisan pois, mieluummin Barcelonan tai sitten vuorotteluna Valencian kanssa, kuten Saksassa tehdään. Barcelonan radalle pitäisi muutenkin vaatia joitain muutoksia, yksi sarjan väsyneimmistä radoista. Keinokastelu tai jotain..

Tilken Alcanizille syvä:thumbfh:
Tilkemäisen kliininen rata. Nopeita, jouheita mutkia toisensa perään, mutta katsojan kannalta ei juurikaan kliimaksin paikkoja. Ainoa ohituspaikka takasuoran jälkeinen neulansilmä. Testiradaksi varmasti sopiva, mutta toivottavasti ei ole suunnitteilla F1-kalenteriin.

Mun puolesta kisoja saa viedä eksoottisiin maihin enemmänkin, mutta riskinä on että kohta puolet kisoista on saman hepun suunnittelemia.

Jenkeistä mukaan katurata, Indy oli kalenterin heikoimpia lenkkejä. Long Beach, Vegas. Hungaroring pysynee kalenterissa niin kauan, kuin Bernie-setä päättää. Muiden suurten Euroopan maiden tavoin Ranska ansaitsee oman GP:n, joten toivottavasti ratahanke on onnistunut.

Berniellä on paha fiksaatio rahaan ja kisoja viedään entistä enemmän paikkoihin, joissa raha puhuu. Paljonkohan on sheikeiltä tippunut voitelurahaa suoraan Bernien oman taskuun, jotta uusi rata saatiin suoraan kauden päätöskisaksi.

Uusittu Donington vaikuttaa ihan ookoolta, vanhaa pätkää olisi toivonut jätettäväksi vähän enemmän.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Uusittu Donington vaikuttaa ihan ookoolta, vanhaa pätkää olisi toivonut jätettäväksi vähän enemmän.
Vanha ratahan sisältyy käytännössä kokonaan uudistettuun versioon. Pieniä muutoksia linjauksiin on parissa kohtaa tosin tehty.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Vanha ratahan sisältyy käytännössä kokonaan uudistettuun versioon. Pieniä muutoksia linjauksiin on parissa kohtaa tosin tehty.
Tuo siinä taisi hämätä, kun lähtösuora on nykyään "takasuoralla". Tunnistin toki vanhan lähtösuoran ja siitä ekat mutkat, mutta sitten vähän putosin ennen kierroksen loppua. Tosiaan melkein koko vanha rata mukana.:thumbup:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Apexin sivulla on Ranskan uudesta GP-radasta tällainen kuva:



--

Katselin tuota aikaisemmin tässä ketjussa olevaa Silverstonen MotoGP-suunnitelmaa vähän tarkemmin, ja tajusin vasta nyt (hidas kun olen), että eihän siinä uutta rataa tule kuin muutama metri.

Ensimmäinen uusi pätkä on Abbeysta International-radan takasuoralle, jota sitten ajetaan väärään suuntaan, kunnes käännytään Ireland-mutkan kohdilla toista uutta pätkää pitkin National-suoralle. Loppu noudattaakin sitten National-radan linjausta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Apexin sivulla on Ranskan uudesta GP-radasta tällainen kuva:
Lisää tietoa tuolta Apexin sivuilta: Radan nimeksi tule ilmeisesti Yvelines. Suunnittelijat ovat pyytäneet FIA:lta lupaa yhdessä mutkassa ylittää 10% maksimidoseerauksen, jota tehdäkseen mutkan, jossa voi ajaa rinnakkain.
http://www.apexcircuitdesign.co.uk/news/37/55/

Katselin tuota aikaisemmin tässä ketjussa olevaa Silverstonen MotoGP-suunnitelmaa vähän tarkemmin, ja tajusin vasta nyt (hidas kun olen), että eihän siinä uutta rataa tule kuin muutama metri.
Jep, olemassaolevia ratalinjoja hyödynnetään.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Paljon pitkiä ja pyöreitä mutkia tuolla ranskan ratasuunnitelmassa. Pääsuoran perusteella ajettaisiin vastapäivään, mutta sitten takasuoran päässä olisi nopea mutka, vai onko se juuri se kallistettu kaarre?
10% maksimidoseerauksen.
Mahtuiko Indyn viimeinen mutka tähän maksimiin, vai annettiinko siinäkin erikoislupa?
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Paljon pitkiä ja pyöreitä mutkia tuolla ranskan ratasuunnitelmassa. Pääsuoran perusteella ajettaisiin vastapäivään, mutta sitten takasuoran päässä olisi nopea mutka, vai onko se juuri se kallistettu kaarre?
Turva-alueiden perusteella ajettaisiin myötäpäivään. Esimerikiksi radan ensimmäisessä mutkassa on suurehkon kokoinen turva-alue, joka viittaisi myötäpäiväiseen kiertosuuntaan.
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
...Sitten voisi olla rata jossa voi valita kahdesta reitistä joka mahdollistaa jännän ohitustilanteen...
En muista onko täällä ollut puhetta, mutta lisälenkki voisi olla kiva lisä. Käytännössä se olisi helppo toteuttaa niin että kuljettajan olisi jossain vaiheessa kisaa ajettava varikon läpi läpiajorangaistuksen tyylliin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös