Zervuska Haidis
Well-known member
Tuskinpa yhtä eeppistä loppua enää tullaan näkemään, ajetaan päätös sitten missä tahansa.
Olen myös kuullut tuon, mutta eipä taida olla kuin huhu. Jo kaudella 2007 kisoja oli Euroopan ulkopuolella enemmän kuin puolet.Oliko olemassa sellainen sääntö, että puolet GP:eistä pitää ajaa Euroopassa? Muistelen että olisi noin mennyt autonvalmistajat muistini mukaan olivat tuon säännön halunneet? Vai höpötänkö omiani?
Toki Euroopan ulkopuolelta kuskeja tulee ja on aina tullut, mutta ei näiden uusien GP-isäntien suunnalta. Tai no, Intiasta on jo yksi tullut ja toinen kolkuttelee ovia, ja kiinalainen ajaa GP2-tasolla myös. Malesialainenkin on käynyt ykkösissä kokeilemassa.Samalla Ranska putosi pois ja jos Britannian GP pudotetaan taitaa ruveta kisoja olemaan enemmän kaukomailla kuin Euroopassa. Mikä on syvältä, sillä ei siellä laji niin paljoa kiinnosta, kun eihän sieltä oikeastaan tule kuskejakaan.
Valencia tuskin saa sopimukselleen jatkoa, jos kisatapahtumat jatkuvat tuollaisina. Rataan tulee tietääkseni muutoksia.Kaiken huipuksi ne Euroopan kisat mitkä saavat pitää paikkansa ovat kisoja kuten Hungaroring ja tämä uusi upea ja mielenkiintoinen Valencian rata.
Itse asiassa ei ollut, kun Turkinkin voi lukea Euroopan valtioksi. Jos tuollainen pykälä olisi Ecclestone varmasti olisi sitä mieltä, että Turkkikin on Eurooppaa. Kisat meni siis kaudella 2007 9-8 Euroopalle.Olen myös kuullut tuon, mutta eipä taida olla kuin huhu. Jo kaudella 2007 kisoja oli Euroopan ulkopuolella enemmän kuin puolet.
No joo onhan sieltä tosiaan kokeilemassa käynyt, mutta kovin vähäisesti ja ainakin huonolla menestyksellä. Pois lukien tosiaan Brasilia, Japani ja Australia mitkä mainitsit. Tietysti Kanadan ja Yhdysvallatkin voi tuohon vielä lisätä.Toki Euroopan ulkopuolelta kuskeja tulee ja on aina tullut, mutta ei näiden uusien GP-isäntien suunnalta. Tai no, Intiasta on jo yksi tullut ja toinen kolkuttelee ovia, ja kiinalainen ajaa GP2-tasolla myös. Malesialainenkin on käynyt ykkösissä kokeilemassa.
Toivotaan että sen verran on Berniellä järkeä. Wikipediassa näyttää lukevan että vuoteen 2014 on Valencialla sopimus. No muutoksia jos tulee ja ne toimivat niin kyllä rata sitten menettelee, vaikka Singapore ja Monaco katuratatarpeen täyttäisivätkin mainiosti.Valencia tuskin saa sopimukselleen jatkoa, jos kisatapahtumat jatkuvat tuollaisina. Rataan tulee tietääkseni muutoksia.
Jep, tulkintakysymys. Varsinaisesti maantieteellinen Eurooppa loppuu Bosporinsalmeen, joten Istanbulin rata on Aasian puolella.Itse asiassa ei ollut, kun Turkinkin voi lukea Euroopan valtioksi. Jos tuollainen pykälä olisi Ecclestone varmasti olisi sitä mieltä, että Turkkikin on Eurooppaa. Kisat meni siis kaudella 2007 9-8 Euroopalle.
En pidä Singaporesta ratana. Yövalaistus teki siitä tapahtumana ihan mukiinmenevän, mutta kuinka kauas sen viehätys jaksaa kantaa? Myös Abu Dhabi on puoliksi katurata, mutta lienee toistaiseksi nähdyistä moderneista katuradoista ylivoimaisesti onnistunein. No, näytti Valenciakin lupaavalta paperilla ennen viimeisten koukeroiden lisäämistä, mitkä tappoivat yhden potentiaalisen ohituspaikan.Toivotaan että sen verran on Berniellä järkeä. Wikipediassa näyttää lukevan että vuoteen 2014 on Valencialla sopimus. No muutoksia jos tulee ja ne toimivat niin kyllä rata sitten menettelee, vaikka Singapore ja Monaco katuratatarpeen täyttäisivätkin mainiosti.
Pohjois-Amerikasta pitäisi löytyä ensin tahtoa ja rahaa. Juuri tällä hetkellä ei oikein löydy kumpaakaan. Ehkä "All American Team" mediasuuntautuneine suunnitelmineen nostaa taas kiinnostusta. Australia on muistaakseni myös taloudellisissa vaikeuksissa eikä nauti paikallishallinnon suosiota.Euroopan ulkopuolisista kisaisännistä vielä sen verran, että Japani, Brasilia, Australia ja P-Amerikka tosiaan ansaitsevat omat kisansa ja noissa maissa suorastaan pitää olla kisat. Muuten maavalikoimaa pitäisi tarkastella kovalla kädellä, eikä myönnellä noita kisoja Intialle ja E-Korealle, kun ennestään löytyy jo Malesia, Singapore ja Kiina.
Tuossa olisi tosiaan hieno idea. Mielenkiinto voisi olla parempaa, kun kisoja ei olisi joka vuosi ja monet maat saisivat kuitenkin järjestää F1-kisoja tuolla kaukomaissakin, mutta painopiste pysyisi suurin piirtein kuitenkin lajin vahvimmassa maanosassa Euroopassa.Itse pidän siitä, että mennään uusille radoille, enkä surisi juurikaan, jos Hungaroring, Barcelona ja Valencia antaisivat tietä muille radoille. Sillä ei minulle ole niin merkitystä missä ne olisivat. Jos se olisi taloudellisesti järkevää, niin minulle sopisi hyvin vuorottelu, kuten Saksassa ja Japanissa jo nyt tehdään. Vaihdeltaisiin vaikka vuorovuosin:
Bahrain/Abu Dhabi
Singapore/Malesia
Kaksi Espanjan rataa (Barcelona/Valencia/Monteblanco/Alcaniz) tai /Portimao Portugalista
Kiina/E-Korea jne.
Siten nähtäisiin F1:ä useammilla radoilla.
On ne jenkkivormulat sen verran hitaampia että tulisi hiukka vaarallista siellä seassa mutkittelusta. Ja lemmujen hitaammat kurvinopeudet eivät kauhean kivat ole nekään.Sitten amerikassa voitaisiin ajaa tuplamäärällä autoja jossa otetaan ne amerikan formulat samalle radalle samaan aikaan. Molemmat rallit tapahtuisi samaan aikaan ja nähtäisiin eri kilpaluokkien eroja. Ranskassa voitaisiin ottaa lemans autojen kanssa.
Tuoltako se Bernie saa ideansa? Matrixefektejä.." Formulakisat voisi olla todella mielenkiintoisia..
Tuolla foorumilla olen itse ollut vuodesta 2005, suosittelen vaikka meno välillä vähän kurittomampaa onkin tähän paikkaan verrattuna. Itseasiassa täällä yllätti trollien puute kokonaan
Vanha ratahan sisältyy käytännössä kokonaan uudistettuun versioon. Pieniä muutoksia linjauksiin on parissa kohtaa tosin tehty.Uusittu Donington vaikuttaa ihan ookoolta, vanhaa pätkää olisi toivonut jätettäväksi vähän enemmän.
Tuo siinä taisi hämätä, kun lähtösuora on nykyään "takasuoralla". Tunnistin toki vanhan lähtösuoran ja siitä ekat mutkat, mutta sitten vähän putosin ennen kierroksen loppua. Tosiaan melkein koko vanha rata mukana.:thumbup:Vanha ratahan sisältyy käytännössä kokonaan uudistettuun versioon. Pieniä muutoksia linjauksiin on parissa kohtaa tosin tehty.
Lisää tietoa tuolta Apexin sivuilta: Radan nimeksi tule ilmeisesti Yvelines. Suunnittelijat ovat pyytäneet FIA:lta lupaa yhdessä mutkassa ylittää 10% maksimidoseerauksen, jota tehdäkseen mutkan, jossa voi ajaa rinnakkain.Apexin sivulla on Ranskan uudesta GP-radasta tällainen kuva:
Jep, olemassaolevia ratalinjoja hyödynnetään.Katselin tuota aikaisemmin tässä ketjussa olevaa Silverstonen MotoGP-suunnitelmaa vähän tarkemmin, ja tajusin vasta nyt (hidas kun olen), että eihän siinä uutta rataa tule kuin muutama metri.
Mahtuiko Indyn viimeinen mutka tähän maksimiin, vai annettiinko siinäkin erikoislupa?10% maksimidoseerauksen.
Turva-alueiden perusteella ajettaisiin myötäpäivään. Esimerikiksi radan ensimmäisessä mutkassa on suurehkon kokoinen turva-alue, joka viittaisi myötäpäiväiseen kiertosuuntaan.Paljon pitkiä ja pyöreitä mutkia tuolla ranskan ratasuunnitelmassa. Pääsuoran perusteella ajettaisiin vastapäivään, mutta sitten takasuoran päässä olisi nopea mutka, vai onko se juuri se kallistettu kaarre?
En muista onko täällä ollut puhetta, mutta lisälenkki voisi olla kiva lisä. Käytännössä se olisi helppo toteuttaa niin että kuljettajan olisi jossain vaiheessa kisaa ajettava varikon läpi läpiajorangaistuksen tyylliin....Sitten voisi olla rata jossa voi valita kahdesta reitistä joka mahdollistaa jännän ohitustilanteen...