Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Taitaa Tilkeltä olla ideat kokonaan loppu. Pikaisella vilkaisulla tuo Korean rata näyttää identtiseltä Istanbul Parkin kanssa, ja lähempi tarkastelu osoittaa, että radan "alempi" puoli on lähes suora kopio Fujista.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Taitaa Tilkeltä olla ideat kokonaan loppu. Pikaisella vilkaisulla tuo Korean rata näyttää identtiseltä Istanbul Parkin kanssa, ja lähempi tarkastelu osoittaa, että radan "alempi" puoli on lähes suora kopio Fujista.
Tuo on kyllä totta. On kyllä kaverilta ideat loppu.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
En vieläkään ymmärrä miksi Tilken suunnittelemia ratoja sullotaan F1:siin. Sepang on ainoa "hyvä" rata mitä mies on tehnyt, muut enemmän tai vähemmän kopioita. Laittaisivat vanhoja ratoja uuteen kuosiin niin kelpaisi niilläkin taas pörrätä. Mutta ei, Bernie sedän on pakko vaatia uusia ratoja eri maihin dollarit silmissä kiiltäen.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Ihan totta. Joka radassa toistuu sama kaava. Lähtösuora, neulansilmä. Pitkiä loivia mutkia. Neulansilmä. Tiukempia mutkia ja maaliviiva.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja vielä viimeikseksi mistähän arvon herra WebSlave mahtoi tuon radan profiilin löytää? Linkki olisi kiva.
Googlen kuvahaulla. ;) En nyt äkkiseltään löytänyt tarkalleen sitä sivua, missä nuo oli molemmat.

Tässä olisi kolmas kuva.


Crockett sanoi:
En vieläkään ymmärrä miksi Tilken suunnittelemia ratoja sullotaan F1:siin. Sepang on ainoa "hyvä" rata mitä mies on tehnyt, muut enemmän tai vähemmän kopioita. Laittaisivat vanhoja ratoja uuteen kuosiin niin kelpaisi niilläkin taas pörrätä. Mutta ei, Bernie sedän on pakko vaatia uusia ratoja eri maihin dollarit silmissä kiiltäen.
Koska uudet isäntämaat tilaavat ratansa Tilkeltä. Ei se ole mikään sopimus, että ratojen pitäisi tulla Tilkeltä, mutta näin vain käytännössä käy. (No, Pariisin rata ei tule.)

Itse pitäisin Turkkia Tilken parhaana luomuksena, mutta siihen vaikuttaa pitkälti se, että kerrankin käytettävissä oli kumpuileva tontti. Minä kyllä olen eri mieltä siitä, että Tilken radat olisivat toistensa kopioita. Sepangissa ja Shanghaissa on jotain samaa, muissa ei.

Vanhojen ratojen uusiminen ei pelasta Tilkeltä. ;) Saksalaisen kädenjälki näkyy niin Hockessa, Nürrellä, Doningtonissa kuin Fujissa. Ja näkyi A1:ssä, joka oli Tilken ensimmäinen F1-työ.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Mun mielestä tossa Ranskan tulevassa radassa ei oikein ole ohituspaikkoja... Vai?
Korean rata näyttää ihan hyvältä :thumbup: Kunhan vaan ois sen verran leveä et voi ohittaa...sama pätee Abu Dhabiin. Kyllä tuo Tilke nyt ihan hyviä ratoja välillä suunnittelee... Ainakin Singaporelle, A1:lle ja Hockelle tulee kehut meikältä.
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Kyllä tuo Tilke nyt ihan hyviä ratoja välillä suunnittelee... Ainakin Singaporelle, A1:lle ja Hockelle tulee kehut meikältä.
Singapore ei ole Tilken tekemä. Ja Shanghai on tosiaan ihan täysin Sepangin kopio, enkä muutenkaan Tilken töille lämpene. Paitti, että A1-ring on kova!:thumbup:
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Singapore ei ole Tilken tekemä. Ja Shanghai on tosiaan ihan täysin Sepangin kopio, enkä muutenkaan Tilken töille lämpene. Paitti, että A1-ring on kova!:thumbup:
Kyllä Singapore on Tilken tekele jos Wikipediaan voi vielä luottaa :p Kiinan ja Shanghain puolesta oon ihan samaa mieltä. Mun mielestä kalenterista voitais hyvin tiputtaa:
1. Unkari (tylsä rata, tylsät kilpailut)
2. Bahrain ks. ylempi; ei mitään tunnelmaa, tyhjät katsomot
3. Valencia Gp2 toimi, mutta ei F1. Melko ruma ränni katuradaksi
En suris myöskään Kiinan ja Malesian tiputtamista
Tilalle sitten vaikka Kanada (jos se ei muuten palaa, toivotaan parasta), Algarve, Ranska...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kai tossa Ranskassa oli kokonainen 1 ohituspaikka, kiertosuunnasta riippumatta..
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Vanhojen ratojen uusiminen ei pelasta Tilkeltä. ;) Saksalaisen kädenjälki näkyy niin Hockessa, Nürrellä, Doningtonissa kuin Fujissa. Ja näkyi A1:ssä, joka oli Tilken ensimmäinen F1-työ.
Jep ja Tilken puolustukseksi pitää sanoa, että noiden uudistuksien tuloksena on yleensä tainnut syntyä sarjaan parhaat ohituspaikat. Vaikkapa se tiukka neulansilmä Hockella ja Span viimeinen shikaani.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Eipä taida sarjassa olla enää montaakaan rataa johon Tilken kädenjälki ei olisi ehtinyt vaikuttaa. Joskus ennenkin on varmasti tullut todettua se, että nyt olisi jo enemmän kuin korkea aika miehen siirtyä syrjään ja antaa tilaa muille.

Span viimeinen mutka oli muuten huomattavasti parempi ennen muutosta.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jep ja Tilken puolustukseksi pitää sanoa, että noiden uudistuksien tuloksena on yleensä tainnut syntyä sarjaan parhaat ohituspaikat. Vaikkapa se tiukka neulansilmä Hockella ja Span viimeinen shikaani.
Samaten Nürburgringin parhaat kaksintaistelut nähdään ykkösmutkassa ja Arena-osuudella.

Span bussipysäkki oli jo ennen viimeistä muutosta ihan kelvollinen ohituspaikka. Eihän se enää silloinkaan ollut varsinaisesti bussipysäkki, vaan pysäkin ykkösmutkaa oli jyrkennetty ja pidennetty.

Itse en näistä bussipysäkin muutoksista ole järin pitänyt, vaan se vanha "oikea" bussipysäkki oli minusta paras. Jossa siis myös ulostulo oli shikaani, eikä sellainen loivake, kuten viime vuosina.
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Ekasta tuli mieleen Suzuka.

Itse kaipaisin ratoihin enempi korkeuseroja. Joku Span notko on saanut legendaarisen maineen. Varmasti moni mälsä rata saisi uuden ulottuvuuden jos radalla olisi enempi mäkiä ja notkoja.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Abu Dhabista en tiedä, mutta tässä vähän mietin ratojen korkeuseroja. Näin jakaisin radat. Mukana nykyiset ja jokunen viime vuosina poistunut. Yritin radan pituuttakin huomioida. Jos lähes koko ajan mennään ylös tai alas niin kuuluu tuohon "paljon" kategoriaan.


Ei yhtään: Melbourne, Montreal, Indianapolis, Hockenheim, Valencia, Singapore
Vähän: Sepang, Bahrain, Magny-Cours, Silverstone, Monza, Shanghai
Keskimääräisesti: Barcelona, Imola, Fuji
Paljon: Monaco, Istanbul, Spa, Suzuka, Interlagos, Nürburgring, Hungaroring
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Abu Dhabista en tiedä, mutta tässä vähän mietin ratojen korkeuseroja. Näin jakaisin radat. Mukana nykyiset ja jokunen viime vuosina poistunut. Yritin radan pituuttakin huomioida. Jos lähes koko ajan mennään ylös tai alas niin kuuluu tuohon "paljon" kategoriaan.


Ei yhtään: Melbourne, Montreal, Indianapolis, Hockenheim, Valencia, Singapore
Vähän: Sepang, Bahrain, Magny-Cours, Silverstone, Monza, Shanghai
Keskimääräisesti: Barcelona, Imola, Fuji
Paljon: Monaco, Istanbul, Spa, Suzuka, Interlagos, Nürburgring, Hungaroring
Hungaroringin siirtäisin mielelläni ei yhtään osioon. Onhan siinä (notko ykkössektorilla) se pirullinen pimeä vasen mutka ykkössektorilla mutta muuten aika tasainen. Voi tosin olla että f1kuskit on eri mieltä :confused:
 

Tollo_peloton

Well-known member
Liittynyt
16.4.2006
Viestit
139
Itse pidän noita Tilken suunnittelemia ratoja varsin mainioina,jos katuratoja ei huomioida.Ne on lähtökohtaisesti suunniteltu Ykkösille.Harva perinteinen f1-rata pääsee samalle tasolle.Vanhat radat menevät toki edelle legendaarisuudessa,"sielukkuudessa",koska niissä on käyty mieleenjääviä taisteluja vuosien saatossa.Tilken radoilla voisi olla kyllä enemmän korkeuseroja,mutta kun aavikoille noita pusketaan niin minkäs teet.
Istanbul on mielestäni paras Tilken suunnittelema rata.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei yhtään: Melbourne, Montreal, Indianapolis, Hockenheim, Valencia, Singapore
Vähän: Sepang, Bahrain, Magny-Cours, Silverstone, Monza, Shanghai
Keskimääräisesti: Barcelona, Imola, Fuji
Paljon: Monaco, Istanbul, Spa, Suzuka, Interlagos, Nürburgring, Hungaroring
Vaihtaisin ainakin Nürburgringin ja Imolan paikkaa. Itselläni ei myöskään ole kovin selkeää muistikuvaa Barcelonan ja Fujin korkeuseroista.
Partsi sanoi:
Hungaroringin siirtäisin mielelläni ei yhtään osioon.
Ei nyt sentään. Ykkösmutkasta syöksytään selvään alamäkeen, joka jatkuu kakkosmutkan jälkeenkin, kunnes kolmosen jälkeen noustaan taas ylämäkeen. Koko radan takaosa ajellaan mäen päällä.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Singaporen rata oli mun mielestä oikein onnistunut rataprofiili, hienot puitteet, jotka näkyivät radan reunusten yli, paljon paikkoja ajovirheisiin ja aika paljon ohituksiakin oli
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Barcelonassa on lähes koko ajan jonkunlaista korkeuseroa. Pääsuora on alamäkeen ja ekasta mutkasta ylämäkeä aina Repsol-mutkaan saakka. Sen jälkeen alas kohti Würthiä ja taas ylös Campsaan. Siitä alas ja La Caixan jälkeen taas ylös, korkein kohta on Sabadell-mutkassa. Siitä sitten tullaan alas.

Fujissa taas pääsuora on aika tasainen, ekan mutkaan mennään reilusti alaspäin aina nelosmutkaan (se pitkä oikea) saakka. Seuraava tiukka vasuri on hieman ylempänä ja sitten taas lasketellaan alas ennen kuin rata alkaa nousta vähän ennen shikaania, sen jälkeen sitten jyrkemmin aina viimeiseen vasuriin saakka.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös