Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mahtuiko Indyn viimeinen mutka tähän maksimiin, vai annettiinko siinäkin erikoislupa?
Wikipedian mukaan Indyn mutkien kallistus on 9 astetta. Enpäs itse asiassa tiedäkään mitä tuo ylemmän jutun prosenttiluku asteissa tekee.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En muista onko täällä ollut puhetta, mutta lisälenkki voisi olla kiva lisä. Käytännössä se olisi helppo toteuttaa niin että kuljettajan olisi jossain vaiheessa kisaa ajettava varikon läpi läpiajorangaistuksen tyylliin.
Niillä radoilla, joilla on shikaani tuo olisi toteutettavissa siten, että sen saa kerran luvallisesti oikaista.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Rata Suomeen :idea:

FinnRing



Onpas töherrys, mutta keskustelua lukiessa pätkähti mieleen, että jospas se ihan satavarmasti suomeen tuleva F1 -kisa ajettais tommosella radalla. :D Eli rajoja pitkin mennään meren kautta. Varikko sitten etelärannikolla. Mutkat nimetään kait sitten maakuntien mukaan. Mittakaava näkyy mukana, toisinsanoen kilometrit on muutettu metreiksi. Suomen rajathan on jotain 3600-3700km. Vähän on lyhyt, mutta menkööt. Vanhojen rajojen mukaan olis ollu ehkä parempi... No, ei kai nyt sentään.

No joo, mun päähänpistot. Älkää välittäkö... :p
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Rata Suomeen :idea:

FinnRing
Onpas töherrys, mutta keskustelua lukiessa pätkähti mieleen, että jospas se ihan satavarmasti suomeen tuleva F1 -kisa ajettais tommosella radalla. :D Eli rajoja pitkin mennään meren kautta. Varikko sitten etelärannikolla. Mutkat nimetään kait sitten maakuntien mukaan. Mittakaava näkyy mukana, toisinsanoen kilometrit on muutettu metreiksi. Suomen rajathan on jotain 3600-3700km. Vähän on lyhyt, mutta menkööt. Vanhojen rajojen mukaan olis ollu ehkä parempi... No, ei kai nyt sentään.

No joo, mun päähänpistot. Älkää välittäkö... :p
Tossahan voitais nakata pois jotain Valencioita ja Hungaroringejä ja laittaa tilalla pari Suomen Grand Prixiä :thumbup:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4334
Laittakaa vielä varikkoalueeksi menetetty karjala niin. :idea::D
 

Quklis

oiyp)ia
Liittynyt
13.4.2008
Viestit
4119
Sijainti
Behind 7 proxys
Tilkehän lisäisi tuonne toisen käden turvallisuussyistä. Varikkohan voisi kiertä Ahvenanmaalta tai Tukholamasta, autot lauttaan vaan :thumbup:
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Wikipedian mukaan Indyn mutkien kallistus on 9 astetta. Enpäs itse asiassa tiedäkään mitä tuo ylemmän jutun prosenttiluku asteissa tekee.
10 % kallistus on asteissa 5,7, jos tässä mennään normaalilla ilmoitustavalla.


Edit: 900 viestiä täyteen (pieni jee)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Korean International Circuit

Koreasta ei ole taidettu vielä profiilia laittaa. Näyttää olevan Abu Dhabin tapaan osin katurata, ja veden äärellä, kuinkas muuten. Tämäkin on Tilken käsialaa.

Näkyy olevan kahta hieman erilaista versiota. Kumpi lienee lopullisempi. Rata kierretään vastapäivään.
 
Viimeksi muokattu:

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Aika pieneltä näyttää turva-alue tuossa alaosan kiristyvässä neulansilmässä, jos kiertosuunta on tosiaankin vastapäivään. Muuten kyllä näyttää suht mielenkiintoiselta, vähän epätilkemäinen kun sisältää noin paljon syheröä.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Itsekkin yrittänyt etsiä tuota radan layoutia, mutten oo mistään löytänyt joten kiitos WebSlavelle. :thumbup:

Ihan kiinnostavan näköinen ja kieltämättä melko syheröisen oloinen. Toivottavasti tuo neulansilmä osoittautuu hyväksi ohituspaikaksi. Pitää ainakin toivoa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aika pieneltä näyttää turva-alue tuossa alaosan kiristyvässä neulansilmässä, jos kiertosuunta on tosiaankin vastapäivään. Muuten kyllä näyttää suht mielenkiintoiselta, vähän epätilkemäinen kun sisältää noin paljon syheröä.
No, siihen neulansilmään joutunee jarruttamaan vähän jo etukäteen tuon taittuvan mutkan takia, joten tuo kohta on aika haastava: jarrutus ja kääntö samaan aikaan. Bahrainissa on vähän samanlainen paikka, ja siellähän on nähty aika paljon virheitä. Mielenkiintoinen paikka siis. Ajaminen edelläajavan takapyörään tuossa kohdassa kyllä tuottaa näyttäviä mutta vaarallisia seurauksia.

Näyttäisi olevan taas uudenlainen haaste ratasuunnittelijalle. Lyhyempi ja syheröisempi klubirata "arkikäyttöön" ja sille jatke normaalisti katuina palvelevilla teillä.

Anticlockwise lukee tuossa alemmassa kuvassa. ;)
Vertti sanoi:
Itsekkin yrittänyt etsiä tuota radan layoutia, mutten oo mistään löytänyt joten kiitos WebSlavelle.

Ihan kiinnostavan näköinen ja kieltämättä melko syheröisen oloinen. Toivottavasti tuo neulansilmä osoittautuu hyväksi ohituspaikaksi. Pitää ainakin toivoa.
Niin olen etsinyt minäkin.

Tuosta löytyy äkkiseltään kolme potentiaalista ohituspaikkaa, mutta mistäs sitä tietää mihin näillä uusilla säännöillä kyetään.
 
Viimeksi muokattu:

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Olisiko F1:ssä pääsuora satama-alueella vai varsinaisen moottoriradan puolella? Itse toivoisin pääsuoran olevan satama-alueella ihan vaan näyttävyyden vuoksi.

Pidän rataprofiilista ja katurataosuus on pelkkää plussaa, koska nykyäänhän katuratoja ei ole valtavasti. Radalla on vielä sopivasti syheröä, pitkiä suoria ja nopeita mutkia. Turva-alueetkaan eivät näin äkkiseltään näytä tilkemäisiltä, valtavilta parkkipaikoilta. Hyvät puitteet siis hyvälle ja näyttävälle kilpailulle :thumbup:

Webslave sanoi:
Tuosta löytyy äkkiseltään kolme potentiaalista ohituspaikkaa, mutta mistäs sitä tietää mihin näillä uusilla säännöillä kyetään.
Itsekin bongasin 3 potentiaalista ohituspaikkaa, mutta kuten vihjaisit, näillä uusilla autoilla ohituspaikkoja voi löytyä yllättävistäkin paikoista ;)
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Joo oma silmä ei ole niin harjaantunut, että osaisin löytää noita ohituspaikkoja. Haluaisiko joku opastaa hölmöläistä? :p

Nipsuhuuli jos katsot ensimmäistä kuvaa siinä näkyy varikkotie, joten eikö pääsuora sitten ole moottoriradan puolella? Vai olenko taas ihan sekaisin?

Ja vielä viimeikseksi mistähän arvon herra WebSlave mahtoi tuon radan profiilin löytää? Linkki olisi kiva.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Profiili vaikuttaa ihan kivalta. Ohituspaikat ovat mun mielestäni tuo kiristyvä neulansilmä ja sitä seuraavat kaksi tiukkaa mutkaa suorien päässä. Radan takaosalla on pari mukavan nopealta vaikuttavaa mutkaa lopun ollessa aika syheröinen. Tuo pitkä oikea radan lopussa näyttää mielenkiintoiselta.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Joo oma silmä ei ole niin harjaantunut, että osaisin löytää noita ohituspaikkoja. Haluaisiko joku opastaa hölmöläistä? :p
Nykyisin ohituspaikat ovat tavallisesti pitkän suoran jälkeisissä hitaissa mutkissa. Myös pitkälle suoralle johtavan mutkan tulisi olla hidas, jotta edellä ajavaa kuljettajaa olisi helpompi seurata. Nykyisillä aerosäännöillä tosin ohituspaikkoja voi löytyä yllättävemmistäkin paikoista.


Vertti sanoi:
Nipsuhuuli jos katsot ensimmäistä kuvaa siinä näkyy varikkotie, joten eikö pääsuora sitten ole moottoriradan puolella? Vai olenko taas ihan sekaisin?
Myös satama-alueella olevalla varikkoalueella näkyy olevan varikkotie ;)
Toisaalta nyt kun miettii, niin varsinaista moottorirataa käytetään luultavasti kansallisiin kilpailuihin, joten katurataosuudella olevan varikkoalueen täytyy siis olla formuloita varten.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös