Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Ei Indya. Viimeinen kisa siellä oli kauden tylsimpiä, eikä minulla ole ainakaan erityisen hyviä muistoja sieltä. Montreal on hyvä rata, aina tapahtuu. Sääli, etteivät osaa tehdä asvalttia siellä.
Kyllä USA:n gp pitää ajaa katuradalla, sillä en haluaisi nähdä, kun joku Laguna Seca pistettäisiin niinsanotusti "kuntoon":eek!:
Ja Montrealissa lähes aina kauden jännin kisa:ahem:

Yks rata, minne vois mennä on Brands Hatch. Siinä olisi ainakin klassikkorata viimeisen päälle ja vielä kun vedetään se lyhyempi versio, niin eiköhän saada jänittävä kisa. :thumbup: :D
Brands Hatch on kyllä yksi niistä radoista, joissa ei ole yhtään turhaa mutkaa. Tätäkään en tosin haluaisi nähdä asvalttiturva-alueilla.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Toivottavasti uusi Donington toimii. Vanha oli ainakin profiililtaan mun mieleen.
Toimi se ainakin BTCC-luokan kisapaikkana tuossa vähän aikaa sitten (eri asia sitten näillä autoilla joilla ei voi ohittaa). Kyllä tuon tunnisti samaksi kuin mitä 1993 nähtiin... sama kaatosadekin kuin silloin.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Mistäköhän löytyisi kisojen katsojamääriä? Siis paikan päällä olleiden katsojien määrä ei TV-katsojat. Samalla tietysti olisi mukava nähdä mitkä on eri kisojen maksimikatsojamäärät niin voisi vähän vertailla miten täyteen mikäkin kisa on tullut.

Montreal saisi tehdä paluun mahdollisimman pian, Espanjalta toinen rata pois kalenterista sen tieltä, jos jonkun haluaa poistaa. Tai Kiina, kun rata muistuttaa liikaa Sepangia, olkoon kuinka tärkeä markkina-alue tahansa. Toisaalta mahtuisihan tuohon pari kisaa hyvin lisääkin ilman, että mitään tarvitsee poistella.

Euroopan kisat pitäisi myös saada kuntoon, eihän siinä ole järkeä, jos Hockenheimkin tekee 6 miljoonaa tappiota per kisa! Pöörnin pitäisi tehdä melkoinen tarkastus hintoihin, voi vain kuvitella paljon nuo Aasian ja Lähi-idän GP:t ottaa takkiin per kisa. Niitä se nyt ei tietysti haittaa, parikytä miljoonaa ei tunnu ainakaan vielä missään. Pöörnikin on tyytyväinen, joten silloin katsojienkin pitäisi olla. Briatore onneksi tähän on puuttumassa, toivottavasti saa aikaan sen mitä lupailee, eikä valta sitten kilahda nuppiin, niin että Briatore siirtyy lopulta vain uudeksi Pöörniksi vanhan tilalle.

Mielenkiintoiset ajat menossa ratapuolellakin, vaikka jäävätkin vähän muiden soppien varjoon. Miten kalenteri jatkossa kehittyy, vai kehittyykö lainkaan?
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ainakin Melbournen yleisömäärät viimevuosina ovat olleet seuraavat:

2009 - 286,900
2008 - 303,000
2007 - 301,000
2006 - 301,500
2005 - 359,000
1996 - 401,000

Vuoden 1996 jälkeen on tultu lujaa alas, kun heti seuraava vuosi jäi alle 300 000 katsojan. Ja nyt viime kisa oli siis se rimanalitus.

March 29, 2009 Australian Fromula One Grand Prix - Albert Park Circuit, Melbourne, Australia Thursday (42,300 smallest attendance in 14-year since Australian Grand Prix has been held at the Albert Park Track). Friday (64,200) and Saturday (74,500) Sunday (105,000) 4 Day attendance total: 286900 was the worst in the event's 14-year history (286900) previous low mark 1997 - 289000.
http://www.grandprixcities.com/raceattendances.html

Voisin väittää että Adelaide voisi tuoda mukanaan myös lisää katsojia.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Voisin väittää että Adelaide voisi tuoda mukanaan myös lisää katsojia.
Ensimmäisen kisan itsestäänselvän uutuudenviehätyksen jälkeen tuo näkemys kyllä vaatii perusteluja. Melbournessa on kolme kertaa enemmän asukkaita ja sen ympäristössä on muutenkin enemmän väkeä.
Australian väentiheys

-Edit- En kyllä ymmärrä Adelaiden viehätystä. Äkkivääriä ysikymppisiä tai vielä tiukempia mutkia. Oma muistikuvani simukokemuksista on "ärsyttävä". Eipä siellä ole kuin yksi ohituspaikkakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ensimmäisen kisan itsestäänselvän uutuudenviehätyksen jälkeen tuo näkemys kyllä vaatii perusteluja. Melbournessa on kolme kertaa enemmän asukkaita ja sen ympäristössä on muutenkin enemmän väkeä.
Australian väentiheys
No sanotaan nyt näin että mikäli saisivat F1-sirkuksen samalle viikonlopulle V8 Supercarsien Clipsal 500 tapahtuman yhteyteen, niin kyllä olisi ainakin lähellä parin vuoden takaisia Melbournen kävijämääriä nuo tilastot.

Crowd numbers are very high for a domestic touring car series event, usually in excess of 200,000 people over the four days. It is almost normal for the current event to set a new attendance record over the previous year. The event also features a concert every night, air displays, amusements and social attractions that bring in spectators from Adelaide, interstate and overseas.

Ja mikäli nyt kuuntelin tuossa tämänvuotista lähetystä oikein, niin podiumilla ilmoitettiin katsojia olleen yli 280 000 tänä vuonna. En tosin tiedä yksittäisten vuosien tarkkoja tilastoja. Tiettävästi vuonna 2008 ihmisiä oli yli 290 000, mikä on melko hyvä luku kotimaiselta sarjalta.

V8 Supercars toki ajaa myös Melbournessa supportluokkana, mutta kyseessä on lyhykäinen non-championchip manufactor's challenge, joka ei houkuttele yhtä paljon katsojia. Kävijämäärät ovat ennenkin vaihdelleet osittain juuri tämän luokan vuoksi (kyseessä on Australian suosituin moottoriurheiluluokka)
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ensimmäisen kisan itsestäänselvän uutuudenviehätyksen jälkeen tuo näkemys kyllä vaatii perusteluja.
Perusteeksi pitäisi riittää pelkästään Aussien synnynnäinen halu juhlia ja viettää hyvää aikaa. Tämä onnistuu vuosittain kauden alussa Adelaidessa ja perinteisesti kauden lopussa Surfersissa.

Viime vuonna Clipsal 500 oli Australian suurin moottoriurheilutapahtuma. Se on käsittääkseni valittu myös muutamaankin otteeseen Australian parhaaksi tapahtumaksi. Paikalla järjestäjien mukaan oli viime vuonna 291,400 maksanutta katsojaa. Itse vertasin aina Surfersia ja Adelaidea ja viimeisenä Champ Car vuonna (2007) Surfersin järjestäjät ilmoittivat paikalla olleen 314,136 katsojaa. Samana vuonna Adelaiden lukemat oli 276,900 ja kuten Vice ilmoitti 301,000 Melbournessa.

Huomioitavaa näissä on se, että vuonna 2007 F1 oli Melbournessa yksinään ilman V8 Superautoja ja vaikka ne tuotiinkin seuraavaksi vuodeksi takaisin, niin sillä ei ole ollut merkittävää positiivista muutosta. Päinvastoin. Melbournelaiset haluavat kisasta eroon, V8-faneille Melbournen liput ovat liian kalliita ja he nauttivat moottoriurheilustaan mieluummin partykaupunkina F1-aikoinakin tutuksi tulleessa Adelaidessa.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
-Edit- En kyllä ymmärrä Adelaiden viehätystä. Äkkivääriä ysikymppisiä tai vielä tiukempia mutkia. Oma muistikuvani simukokemuksista on "ärsyttävä". Eipä siellä ole kuin yksi ohituspaikkakaan.
Niin, jos edes sitä. Mielestäni Melbourne on kaikin puolin parempi paikka.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
-Edit- En kyllä ymmärrä Adelaiden viehätystä. Äkkivääriä ysikymppisiä tai vielä tiukempia mutkia. Oma muistikuvani simukokemuksista on "ärsyttävä". Eipä siellä ole kuin yksi ohituspaikkakaan.
En tiedä miksi, mutta heti kun radan näkeekin tulee paljon "australialaisempi" fiilis kuin Albert Parkissa. Molemmat toki hienoja katuratoja.

Ohittamisesta en tiedä nykyisillä yksipaikkaisilla, mutta touring carseilla luonnollisesti pääsee ohi useammassakin kohdassa. Kapeahkot äkkikäännökset tuottavat yleensä myös paljon romua radan alkuosuudelle.

edit: ja ne kanttarit... huh
 
Viimeksi muokattu:

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Melbourne > Adelaide. Melbourne on jotenkin ainutlaatuinen rata kalenterissa ja siel on usein hyviä kisoja. Adelaide taas on jotenkin vähän tylsähkö mitä oon videoita nähnyt. Mut tietty hakkaa nää nykyajan katuradat 6-0.

Mut jos jostain syysta Melbourne ei enään bernielle kelpaa niin suoraan vaan Surfers Paradiseen. Melkonen ränni ja profiilikin on mitä on. Suoraa, shikaaneja pari mutkaa ja sit taas suoraa ja shikaaneja. Vois olla kyl aika siisti rata, mut en tiedä sit miten hyvin soveltuis ykkösillä.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Melbourne > Adelaide. Melbourne on jotenkin ainutlaatuinen rata kalenterissa ja siel on usein hyviä kisoja.
Ainutlaatuisuus ja hyvät kisat johtunevat jo siitä, että kyseessä kauden ensimmäinen kilpailu = kuskit ehkä vielä ruosteessa ja tallit ensimmäisessä luotettavuus/äärirajatestissään. En usko että aivan samanlaista viihdettä rata tarjoaisi kauden finaalina, vaikka toki ns. normi-tilkeratoja parempaan viihteeseen ei ole vaikea yltää.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
On se Melbournekin Australiassa. ;)
Et tainnut nyt oikein ymmärtää :rolleyes:

Jos Aussit haluavat pitää hauskaa moottoriurheilun parissa, he eivät todellakaan mene Melbourneen. Monen australialaisen moottoriurheilufanin mukaan kaupunki on aneeminen ja erittäin varautunut verrattuna Adelaideen ja etenkin Surfersiin, jossa on nähty varsin railakkaitakin rantaparteja vuosien varrella. Kun tähän vielä lisätään itse Melbournessa asuvien kaupunkilaisten kasvava vastustus kisaa kohtaan ja korkeat lippujen hinnat, niin tuskin kenenkään tarvitse miettiä kahdesti lähteäkö tuhlaamaan rahaa ja viettämään hyvää aikaa mieluummin Clipsal 500:n juhliin vai Melbournen steriiliin F1-elitistikokoukseen.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Kun tähän vielä lisätään itse Melbournessa asuvien kaupunkilaisten kasvava vastustus kisaa kohtaan
Indeed...

"This race should not be run in a public park - there is no getting around this self-evident truth.
"The grand prix also restricts access of sporting clubs to the park for months and does terrible damage to the ground.
"It inflicts noise, parking restrictions and major inconvenience onto our residents with little or no benefit for local business, and after 14 years, residents have had more than enough.
"Why should they have to suffer all that for a race whose public price tag blew out to 41.3million (Australian) dollars (£19.6m) last year?
"Why should all Victorians underwrite the 47million (Australian) dollars (£22.3m) fee that gets paid to Bernie Ecclestone?"
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Et tainnut nyt oikein ymmärtää :rolleyes:

Jos Aussit haluavat pitää hauskaa moottoriurheilun parissa, he eivät todellakaan mene Melbourneen. Monen australialaisen moottoriurheilufanin mukaan kaupunki on aneeminen ja erittäin varautunut verrattuna Adelaideen ja etenkin Surfersiin, jossa on nähty varsin railakkaitakin rantaparteja vuosien varrella. Kun tähän vielä lisätään itse Melbournessa asuvien kaupunkilaisten kasvava vastustus kisaa kohtaan ja korkeat lippujen hinnat, niin tuskin kenenkään tarvitse miettiä kahdesti lähteäkö tuhlaamaan rahaa ja viettämään hyvää aikaa mieluummin Clipsal 500:n juhliin vai Melbournen steriiliin F1-elitistikokoukseen.
Ei tuo nyt riitä perusteeksi, miksi aussit menisivät sitten katsomaan kallista F1 elitistikokousta Adelaineen.
 

Wirtane

Member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
19
Tietääkös joku, että on tuonne Veli Venäläiselle Moskovaan tulossa F1-rataa?
 

NHL

Active member
Liittynyt
24.6.2009
Viestit
34
Sijainti
Nastola
Mielestäni kyllä ehdottomasti kisatpitää saada takasin Pohjois-Amerikkaan. Kanadaan kyllä ehdottomasti se Montreal mutta mielenkiintoinen olisi myös Edmontonin lentokenttä kisa, mutta eriasia taas että soveltuuko F1:sille, ja näin olleen siis Montreal on se paras ja ehkä ainoa vaihtoehto.

USA:n kisaa en mielestäni palauttaisi Indianapolisiin, vaan minun mielestäni hyviä ja mielenkiintoisia vaihtoehtoja olisivat Cleveland, Portland ja Road America ja miksei Las Vegas myös. Long Beach olisi mielestäni hienoin ja paras vaihtoehto, mutta kisa tuskin onnistuu koska siellä ajetaan jo vuosittain Indycarit ja kaupunki tuskin järjestää kaksia kisoja kahtena eri vuoden viikonloppuina (tai en ole varma, mutta tuskin). Ja eihän sekään ole varmaa että joku noista edellä mainituista USAn kisoista olisi kalenterissa koska eivät välttämättä sovellu F1.

Mielenkiintoista jos Australian GP pidetäisiin Surfers Paradisessa. A1 GP:t kurvannee kaudella 2009-10 Surfersissa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ei tuo nyt riitä perusteeksi, miksi aussit menisivät sitten katsomaan kallista F1 elitistikokousta Adelaineen.
Koska Adelaidessa olisi tuon lisäksi kaduilla mahtavat bileet, kun taas Melbournessa jo kisapaikalle meneviä kuulemma odottaa mielenosoittajat ja paikalliset katsovat kisaturisteja kieroon... Ilmapiiri olisi varsin erilainen, mutta toki naurettavan suuret kisalippujen hinnat söisivät Clipsal 500:n katsojamääriä, koska ei F1 niin houkutteleva ja täydellinen tuote ole, että siitä kannattaa älyyttömyyksiä pulittaa. :idea:
NHL sanoi:
USA:n kisaa en mielestäni palauttaisi Indianapolisiin, vaan minun mielestäni hyviä ja mielenkiintoisia vaihtoehtoja olisivat Cleveland, Portland ja Road America ja miksei Las Vegas myös. Long Beach olisi mielestäni hienoin ja paras vaihtoehto, mutta kisa tuskin onnistuu koska siellä ajetaan jo vuosittain Indycarit ja kaupunki tuskin järjestää kaksia kisoja kahtena eri vuoden viikonloppuina (tai en ole varma, mutta tuskin). Ja eihän sekään ole varmaa että joku noista edellä mainituista USAn kisoista olisi kalenterissa koska eivät välttämättä sovellu F1.
Jotenkin minä karsastan sitä, että ykköset pitäisi jollakin Jumalan antamalla oikeudella saada marssia muiden sarjojen rakentaneisiin tapahtumiin ja radoille. Yhdysvalloissa tämä ylimielisyys ei olisi Champ Carin aikaan mennyt läpi, mutta koska IRL on niin heikko ja mielenkiinnoton sarja, niin F1 saattaisi sen varjolla päästä takaisin Long Beachiin, jos se a) niin haluaisi ja b) F1 olisi halvempi. IRL ei välttämättä edes ole muutaman vuoden päästä olemassa, joten kilpailu Hollywoodin läheisyydessä saattaa vapautua nopeastikin. Silloin nähdään toteutuuko noista ehdoista kumpikaan...

Cleveland, Portland ja Road America eivät tule koskaan tapahtumaan, sillä radan ja/tai promootioikeuksien omistajilla ei ole rahaa edes IRL:n ylihinnoiteltuihin järjestelymaksuihin. Siksi minusta olisikin hienoa ja tärkeää saada perinteinen sarja, joka olisi kustannustehokas talleille, kuljettajille, kilpailunjärjestäjille ja sponsoreille, mutta myös kilpailukykyinen F1:n nopeusluokassa. Champ Carin poismenon myötä kun sellaista sarjaa ei tällä hetkellä ole...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös