Voi olla että olen nukkunut fujin kisan aikaan, mutta aika vähän siellä muistaakseni ohituksia nähtiin, suoran pituuden huomioon ottaen.
Kahdessa Fujin kisassa on tehty yhteensä 72 ohitusta (by Lawrence). Eiköhän niistä jokunen ole tehty ykkösmutkassakin.
Parhaiten ohitus onnistuu suoralla, jos suoraa edeltää sellainen mutka, jonka pystyy ajamaan ihan kontissa kiinni ja kiihdyttämään kontissa kiinni ajaen. Eli aika hidas mutka, mutta ei kuitenkaan liian jyrkkä. Lisäks nuo nopeat vatkaavat mutkat ennen suoraa edeltävää mutkaa vaikeuttavat iskuasemiin pääsyä. Ohitus vaatii virheen edellä ajavalta. Niin ei pitäisi olla.
Virheistä tehdyt ohitukset kuuluvat ykkösiin siinä kuin nopeuseroistakin johtuvat. Nykyisin nopeuserot ovat minimaalisia, joten virheistä tehdyt ohitukset korostuvat. Ja enemmänhän siinä on kyse ajotaidoista.
Kanadassa on tehdään ohituksia mestareiden muurin shikaanissa, vaikka suoraa edeltävä mutka on hiusneula. Mielestäni Abu Dhabin kolme hidasta mutkaa ennen suoraa nimenomaan parantaa ohitusmahdollisuuksia, eikä heikennä niitä. Vertaa vaikka Istanbulin viimeiseen kolmpleksiin.
(Lisäksi minulla on hämärä muistikuva, että tuo hiusneula olisi lievästi doseerattu, mutta siihen en tähän hätään löytänyt vahvistusta.)