Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
En usko, että mutkassa 8 nähdään juurikaan ohituksia, ennemmin mutkassa 11. Shikaanissa nähdään erilaisia ajolinjoja ja pitkälle suoralle saattaa avautua paikkoja. Olisivat tosin saaneet jättää koko mutkayhdistelmän pois ja vetää koko takasuoran yhtenä pötkönä.
Neulansilmästä on mahdoton lähteä ohitukseen, ellei saa pilattua toisen ajolinjaa neulansilmään mennessä. Neulansilmää edeltävät kurvit vaikuttavat sellaisilta, ettei neulansilmään ihan tuntumalla tulla. Eli ei ohituksia. Kurvi 11 lienee parempi paikka.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Yli kilometrin mittainen suora, jonka molemmissa päissä on hitaat mutkat. Kyllä varmasti nähdään ohituksia mutkassa 8.
Voi olla että olen nukkunut fujin kisan aikaan, mutta aika vähän siellä muistaakseni ohituksia nähtiin, suoran pituuden huomioon ottaen.

Parhaiten ohitus onnistuu suoralla, jos suoraa edeltää sellainen mutka, jonka pystyy ajamaan ihan kontissa kiinni ja kiihdyttämään kontissa kiinni ajaen. Eli aika hidas mutka, mutta ei kuitenkaan liian jyrkkä. Lisäks nuo nopeat vatkaavat mutkat ennen suoraa edeltävää mutkaa vaikeuttavat iskuasemiin pääsyä. Ohitus vaatii virheen edellä ajavalta. Niin ei pitäisi olla.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Fujin viimesissä mutkissa ja Abu Dhabin kutosmutkakompleksissa on ainakin se iso ero, että tuohon kutosmutkaan tullaan kolmeasataa. Eiköhän lokakuussa sitten nähdä, että ohitellaanko vai ei ;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Voi olla että olen nukkunut fujin kisan aikaan, mutta aika vähän siellä muistaakseni ohituksia nähtiin, suoran pituuden huomioon ottaen.
Kahdessa Fujin kisassa on tehty yhteensä 72 ohitusta (by Lawrence). Eiköhän niistä jokunen ole tehty ykkösmutkassakin. ;)
Parhaiten ohitus onnistuu suoralla, jos suoraa edeltää sellainen mutka, jonka pystyy ajamaan ihan kontissa kiinni ja kiihdyttämään kontissa kiinni ajaen. Eli aika hidas mutka, mutta ei kuitenkaan liian jyrkkä. Lisäks nuo nopeat vatkaavat mutkat ennen suoraa edeltävää mutkaa vaikeuttavat iskuasemiin pääsyä. Ohitus vaatii virheen edellä ajavalta. Niin ei pitäisi olla.
Virheistä tehdyt ohitukset kuuluvat ykkösiin siinä kuin nopeuseroistakin johtuvat. Nykyisin nopeuserot ovat minimaalisia, joten virheistä tehdyt ohitukset korostuvat. Ja enemmänhän siinä on kyse ajotaidoista.

Kanadassa on tehdään ohituksia mestareiden muurin shikaanissa, vaikka suoraa edeltävä mutka on hiusneula. Mielestäni Abu Dhabin kolme hidasta mutkaa ennen suoraa nimenomaan parantaa ohitusmahdollisuuksia, eikä heikennä niitä. Vertaa vaikka Istanbulin viimeiseen kolmpleksiin.

(Lisäksi minulla on hämärä muistikuva, että tuo hiusneula olisi lievästi doseerattu, mutta siihen en tähän hätään löytänyt vahvistusta.)
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Vaa muistetaas että Turkin paras ohituspaikka oli takasuoran päässä mutka nr 12. Sitä edeltää keskinopea shikaani, ja tosiaan ohituksia nähtiin. Ja ennen shikaania edeltää "mahdoton perässä ajettava" 8 mutka neljällä apexilla..

Eli kyllä tuo Yas Marinan 8 mutka on hyvä ohituspaikka, ja Turkin tavoin vielä jopa mutka 11.

Nykyautoilla ei ole Fujissa ajettu joten vertailun tekeminen sinne on hankalaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
... joista valtaosa tuli vuoden 2007 kaatosateessa.
Vajaa kaksi kolmannesta. Kuivallakin tehtiin 26 ohitusta viime vuonna. Moinen määrä nostaisi lähes kaikkien ratojen keskiarvoja, mutta Fujissa se laskee sitä. ;)
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Vajaa kaksi kolmannesta. Kuivallakin tehtiin 26 ohitusta viime vuonna. Moinen määrä nostaisi lähes kaikkien ratojen keskiarvoja, mutta Fujissa se laskee sitä. ;)
Lieneekö osasyynä vuoden 2008 ohituksiin lukuisat rangaistukset yms, jotka syöksivät kärkiautoja hitaampien taakse.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Niinpä ainoaksi todelliseksi teoreettiseksi ohituspaikaksi jäi sillan jälkeinen "kaarisuora", mutta taisi olla likaisuus, joka sen jälkeisessä jarrutuksessa esti ohitukset.
Sillä suoralla ei kisassa takana tulevalla ollut juurikaan mahdollisuuksia päästä niin hyvään imuun, että olisi päässyt rinnalle, saati edes iskuetäisyydelle. Luulen, että ylipäätänsä koko radan silminnähtävä likaisuus teki edellä ajavan seuraamisen liki mahdottomiksi. Muistelen, että kaarisuoralla taisi olla mittaa vähintään kilometri, joten suoran lyhyyttä ei ainakaan voi syyttää ohitusten puutteesta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lieneekö osasyynä vuoden 2008 ohituksiin lukuisat rangaistukset yms, jotka syöksivät kärkiautoja hitaampien taakse.
Toki sillä on oma merkityksensä. Se ei tietenkään vähennä ohitusmahdollisuuksien arvoa, vaan pikemminkin korostaa sitä.

Massa ohitti neljästi, Lewis vain kaksi kertaa. Eniten ohituksia oli kuitenkin Webberillä (5), joka vain sattui tippumaan lähdössä viisi sijaa. Samaten Nico poimi kisan mittaan lähdössä tippumansa kolme sijaa. Heidfeld ohitteli muuten vain kolmesti.

-Edit- Webber ja Heidfeld ohittivat toisiaankin, eikä pelkästään hitaampiaan. Button taas oli liikkuva shikaani, joka tuli ohitetuksi yhteensä yhdeksän kertaa.

Koodi:
Lap Place  Passer (Passed)
==========================================
 2     5   Räikkönen (Massa)    [team-mates]   [1]
 2     8   Bourdais (Piquet)
 2     6   Bourdais (Massa)                    [1]
 2     8   Glock (Piquet)
 2    15   Webber (Fisichella)
 3    10   Vettel (Button)
 3    11   Sutil (Button)
 3    14   Webber (Heidfeld)
 4    14   Heidfeld (Webber)
 4    13   Heidfeld (Barrichello)
 4    14   Webber (Barrichello)
 6    11   Heidfeld (Button)
 6    12   Webber (Button)
 8     4   Räikkönen (Trulli)
 9    10   Webber (Heidfeld)
 9    12   Barrichello (Button)   [team-mates]
10    13   Fisichella (Button)
10    14   Rosberg (Button)
15    13   Rosberg (Fisichella)
28    10   Rosberg (Barrichello)
29    12   Massa (Button)
34    13   Hamilton (Button)
40    10   Massa (Webber)
42    12   Hamilton (Barrichello)
60     9   Massa (Heidfeld)
65     8   Massa (Webber)
 
Viimeksi muokattu:

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Ärsyttäviä tommoset terävät mutkat, niinku Yas Marinassa. Vähän "parantelin" rataa suttaillen päälle:



:D
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Tuossa versiossa ei ole ohituspaikkoja. Eikä kauhean turvallinen rata myöskään
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Tuossa versiossa ei ole ohituspaikkoja. Eikä kauhean turvallinen rata myöskään
Ohituspaikat on ihan yliarvostettuja. Ja jos tuolla takasuoralla ei ohi pääse niin jo on ihme. :p Ite kyllä tykkään tästä uudesta versiosta enemmän, mitä siitä oikeasta profiilista.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Fuji poistuu kalenterista

Fujille riitti sitten tappion tekeminen. Toivottavasti Suzuka pystyy järjestämään kilpailun kuitenkin vuosittain. Vuorottelu olisi ollut Japaninkin osalta hyvä juttu, vaikka Suzuka parempi rata onkin. Parempi näin päin kuitenkin, että Fuji poistuu eikä Suzuka.

EDIT: Montrealin paluu saisi onnistua. Kaikin puolin vain positiivinen asia, jos paluu onnistuu.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös