Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Tuon Nürren stadionihan on ihan loistava. Ainakin paikanpäällä. Näkee vähän niitä autojakin. :thumbup:
Älä muuta sano. :thumbup: Aivan mahtava paikka. Erityisesti katsojan näkökulmasta, mutta kyllähän tuo muutenkin onnistunut uudistus on.

En minä Tilkeä muusta moittisi, kuin Shanghain liaallisesta samankaltaisuudesta Sepangiin nähden, joka toki on hyvä rata, mutta ei kahta niin samanlaista haluaisi kalenteriin. Istanbul sisältää mielenkiintoisia mutkia, harmi että katsojia ei ole. Bahrain on hieno ratana sekä spesiaali paikka. Tilken vikahan se ei ole, että turva-alueet ''pilaavat'' näitä uusia ratoja. Jos Tilke olisi suunnitellut ratansa aiemmin, kun turvamääräykset ei olleet niin tiukkoja ja olisi saanut paikaksi radalle, jonkin paikan tyyliin Span alue, miestähän kehuttaisiin. Syyttä mies saa lokaa niskaansa.

Montrealin paluu saisi todellakin toteutua, mutta samalla en todellakaan halua kuulla uutista, että Spa ja Nurburgring alkaisivat vuorotella. Kaksi suosikkiani. :jaska: Mitä lie se Ecclestone nyt kokoon kehittelee lopulta. :dunno:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kaipaisin enemmän korkeuseroja radoille. Lisäksi pidempiä ja nopeita matalan downforcen ratoja. Uudet radat tuppaavat olemaan samanlaisia keskiarvoratoja.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Kaipaisin enemmän korkeuseroja radoille. Lisäksi pidempiä ja nopeita matalan downforcen ratoja. Uudet radat tuppaavat olemaan samanlaisia keskiarvoratoja.
Samaa mieltä. Tykkäsin vanhasta Hockenheimista sen ainutlaatuisuuden vuoksi, ja siitä miten autot luistelivat irtonaisina shikaaneissa. Myös Monza on mennyt alaspäin, vaikka vielä ainakin se on pienen siiven rata.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Itse edelleen epäilen, että lukuisat hitaat mutkat saattaisivat tuntua tuskastuttavilta. Elefantti toki olisi mukava pätkä. Muuten suunnittelussa on enemmän huomioitu katsojia niin paikan päällä kuin televisiossakin.
Mielenkiinnolla odottelen uudempaa versiotasi.

Mitä tulee vielä ImaTrackin mahdolliseen ajettavuuteen, niin Monza-mutkaan (en nyt muista millä nimellä se/ne sulla oli) tullaan ylämäkeen haastavan jarrutuksen kanssa ja itse mutka on "pimeä". Sieltä sitten tullaan alaspäin kohti tiukkaa shikaania ja ympäristöstä tietysti riippuen on mahdollista nähdä seuraavaa suoraa pitkälle. Ei tuo mun mielestä kuulosta huonolta ajaa. Korkeuserojahan ei sinällään ole kuin "vain" kaksi, mutta realistinenhan sen radan pitää olla.

Toisekseen, on hankala tietää millä nopeudella mutkat tullaan ajamaan. Monza mutkathan on kuvasi mukaan huomattavasti Monzan lesmoja tiukempia, mutta downforce olisi radallasi kuitenkin paljon suurempi, eli nopeutta on vaikea arvioida. Tietysti jos saisi vielä jonnekin muuallekin mäen, niin alkaisi olla mielenkiintoa koko radan täydeltä ajaa. Esim norsun loppuosa nousisi ja hitaat mutkat olisi mäen päällä ja sielä laskeuduttaisiin shikaanin aikana ja pääsuoran alussa alas "maanpinnalle". Mutta tällainenhan luonnollisesti maksaa.

Edit: Monza mutkan korkeuserohan voisi olla Algarven tyylinen, eli erittäin jyrkkä. Kuten mainitsit, jarrutus olisi kevyt ja mutka pimeä, mutta myös ulostulo saisi olla ulostuloksi pimeä ja kevyt. Kuskeista sitten riippuu tuleeko mutkasta "legenda", mutta ominaispiirre se olisi.
 
Viimeksi muokattu:

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Samaa mieltä. Tykkäsin vanhasta Hockenheimista sen ainutlaatuisuuden vuoksi, ja siitä miten autot luistelivat irtonaisina shikaaneissa.
Kieltämättä se oli hienoa katsoa ja myös kun shikaaneissa autot pomppivat kanttareiden yli.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tietysti jos saisi vielä jonnekin muuallekin mäen, niin alkaisi olla mielenkiintoa koko radan täydeltä ajaa. Esim norsun loppuosa nousisi ja hitaat mutkat olisi mäen päällä ja sielä laskeuduttaisiin shikaanin aikana ja pääsuoran alussa alas "maanpinnalle". Mutta tällainenhan luonnollisesti maksaa.
Ei maksa, kun saa itse suunnitella pinnanmuodot. ;)

Onhan Imatrackissa korkeuseroja käytännöllisesti katsoen koko muulla radalla paitsi Stadionin kahdella suoralla. Heelistä lähdetään loivempaan ylämäkeen kuin Hillclimbissa ja rinteeltä taas laskeudutaan Trunkissa ja Istanbulkin on vielä loivaan alamäkeen. Koska kyse olisi rinnetontista, ei rinteen kaltevuus luonnollisestikaan olisi säännöllinen, vaan pientä vaihtelua esiintyisi koko matkalla.
Edit: Monza mutkan korkeuserohan voisi olla Algarven tyylinen, eli erittäin jyrkkä. Kuten mainitsit, jarrutus olisi kevyt ja mutka pimeä, mutta myös ulostulo saisi olla ulostuloksi pimeä ja kevyt. Kuskeista sitten riippuu tuleeko mutkasta "legenda", mutta ominaispiirre se olisi.
Heti Monzien jälkeen pudottaudutaan taas rinnettä alas, joten ei niiden tuplamutkien väliin kummoisia korkeuseroja enää kaivata. Täytyy muistaa, että ajolinjaltaan kyse on lähinnä yhdestä mutkasta. Monza 1:n sisääntuloon jarrutuksen onnistuminen ratkaisee miten kompleksi kokonaisuudessaan menee.

Kakkosmonza onkin pimeä, koska rata kääntyy taas alaspäin. Kuskit istuvat sen verran matalalla, etteivät kovin pitkälle rataa näe.

-Edit- Olen muuten sitä mieltä, että Portimaossa mentiin yli. Korkeuserot: kyllä, vuoristorata: ei kiitos.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Täytyy kattoa jos ostaisin Bob's Track Builderin. Sitten voisi opetella sitä ja EHKÄ katsoa jos tuota ImaTrackia saisi väkerrettyä ;)
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Onhan Imatrackissa korkeuseroja käytännöllisesti katsoen koko muulla radalla paitsi Stadionin kahdella suoralla. Heelistä lähdetään loivempaan ylämäkeen kuin Hillclimbissa ja rinteeltä taas laskeudutaan Trunkissa ja Istanbulkin on vielä loivaan alamäkeen. Koska kyse olisi rinnetontista, ei rinteen kaltevuus luonnollisestikaan olisi säännöllinen, vaan pientä vaihtelua esiintyisi koko matkalla.
....

Heti Monzien jälkeen pudottaudutaan taas rinnettä alas, joten ei niiden tuplamutkien väliin kummoisia korkeuseroja enää kaivata.
Joo jäi nuo muut korkeuserot vähän vähäiselle havainnolle näköjään, ei tuosta kartasta ite niin hiffaa ku ton tummimman kohdan.

Ja tuosta Monza jutusta olen samaa mieltä. Kun en muistanut mutkayhdistelmän nimeä niin käytin kahdesta peräkkäisestä mutkasta kokonaisuutena nimeä Monza, eli ei tosiaan tarvita korkeuseroa näiden "lesmojen" väliin, niiden jälkeen siis se alamäki joka tuleekin. Sitä tarkoitin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joo jäi nuo muut korkeuserot vähän vähäiselle havainnolle näköjään, ei tuosta kartasta ite niin hiffaa ku ton tummimman kohdan.

Ja tuosta Monza jutusta olen samaa mieltä. Kun en muistanut mutkayhdistelmän nimeä niin käytin kahdesta peräkkäisestä mutkasta kokonaisuutena nimeä Monza, eli ei tosiaan tarvita korkeuseroa näiden "lesmojen" väliin, niiden jälkeen siis se alamäki joka tuleekin. Sitä tarkoitin.
No ei kartassa annetakaan noille kahdelle mutkalle kuin yksi yhteinen nimi, Monza (tekstissä Monza-kompleksi). Mutta selvyyden vuoksi siis voidaan puhua Monza ykkösestä ja kakkosesta.

Karkeasti ottaen mitä vaakasuorempaan rata kulkee kartalla, sitä tasaisempaa on ja mitä jyrkemmin siirrytään kartalla ylös tai alas, sitä jyrkempi on ratakin. Paitsi siis alaosan suorat ovat tasaisella, koska niillä pitää voida tehdä suoratestejä.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
ImaTrackiin tutustuttuani odottelen jo innolla Webslaven seuraavan projektin valmistumista! Minullakin on ollut jo pitemmän aikaa eräs idea mielessä, ja saatan sen toteuttaa lähiaikoina. Valitettavasti joudun tekemään radan A3-paperille, joten F1-forumille rata saadaan näytille korkeintaan huonona Paint-mallinnuksena .
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nyt kun Imatrackista taas puhutaan, niin tajusin juuri, ettei Tail välttämättä olekaan ihan niin haastava kuin miksi sen aikaisemmin kuvasin (melkein täydellä kaasulla, muttei ihan). Kiihdytys on aika lyhyt ja ylämäkeen, joten vauhti ei ole niin kova kuin Eau Rougessa tai Suzukan 130R:ssä. Sen saattaa siis sittenkin pystyä vetämään urku auki.

Nautittava ajettava sen toki silti pitäisi olla (jonkin verran pimeäkin mutka), mutta lopullisen toteutuksen voisi vetää hivenen tiukemmaksi.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Hocken yksi erikoispiirre on, että joka vuosi joku/jotkut romuttaa autonsa täydellisesti :tongue:
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Tuo vanha Hocke pitäisi kyllä saada takaisin, tai edes joku samantyylinen rata tilalle. Oli hauska katsoa kun ihan minimisiivillä mentiin ja autot liukuivat shikaaneissa ja stadionosuudella todella irtonaisen näköisenä. Muistelen että Hockessa ajettiin paljon todella mielenkiintoisia kisoja 90-luvulla vai onko aika kullannut muistot?

Kyllähän Tilke osaa suunnitella hyviäkin ratoja, ei sitä käy kieltäminen, mutta minä olen alkanut vähän kyllästyä näihin "klooniratoihin" kun jokainen rata muistuttaa niin paljon toisiaan. Suuntaus on nyt väärä kun näitä Tilken suunnittelemia uusia ratoja on otettu sarjaan niin paljon ja monta legendaarista vanhaa rataa pudotettu pois. Minusta sarjassa saisi olla mahdollisimman paljon luonteeltaan toisistaan poikkeavia ratoja kuten vielä joskus ennen oli.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Monet kritisoivat Tilken töissä kloonimaisuutta, mutta olen itse osittain eri mieltä. Rataprofiilit ovat olleet mielestäni mukavan erilaisia lukuunottamatta paria kloonimutkaa, mutta nykyisten turvavaatimusten takia Tilken radat näyttävät valtavilta parkkialueilta. Valtavat turva-alueet ja leveä rata ovat mielestäni ainoat asiat, joiden perusteella ratoja voi nimittää klooneiksi.

Rata-alueet ovat nykyään turhan avoimia massiivisten turva-alueiden takia, eikä niissä enää ole samanlaista ainutlaatuisuutta kuin esimerkiksi vanhalla Hockenheimin osuudella, joka ajetaan kokonaan metsän keskellä. Tilkeä asiasta ei tietenkään voi syyttää, vaan valtavan tarkkoja turvavaatimuksia. Turvallisuuden täytyy toki aina mennä muiden seikkojen edelle, mutta ratojen suunnittelussa asia on mennyt mielestäni vähän läskiksi.

Tuo vanha Hocke pitäisi kyllä saada takaisin, tai edes joku samantyylinen rata tilalle. Oli hauska katsoa kun ihan minimisiivillä mentiin ja autot liukuivat shikaaneissa ja stadionosuudella todella irtonaisen näköisenä. ?
Monzan voi sanoa olevan tyyliltään aika lähellä vanhaa Hockea: Autot paahtavat yli 350 km/h, ja myös radan ympärillä on metsää Hockenheimin tyyliin. ;)

E. Piti editoida, kun olin kirjoittanut yllä olevaan lauseeseen '250 km/h', vaikka tietenkin piti kirjoittaa 350. :eek:
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Tuo vanha Hocke pitäisi kyllä saada takaisin, tai edes joku samantyylinen rata tilalle. Oli hauska katsoa kun ihan minimisiivillä mentiin ja autot liukuivat shikaaneissa ja stadionosuudella todella irtonaisen näköisenä.
Tuo voisi olla itse kirjoittamaani tekstiä :) Niin samaa mieltä.

Monzan voi sanoa olevan tyyliltään aika lähellä vanhaa Hockea: Autot paahtavat yli 250 km/h, ja myös radan ympärillä on metsää Hockenheimin tyyliin. ;)
Siipeä kumminkin jonkin verran enemmän niin luistelu jää siihen verrattuna vanhaan Hockeen.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Siipeä kumminkin jonkin verran enemmän niin luistelu jää siihen verrattuna vanhaan Hockeen.
Veikkaisin, että siipeä Monzassa on suunnilleen saman verran kuin vanhalla Hockella aikoinaan. Nykyautot ovat vain vakaampia ajaa, joten hienoimmat luistot ovat jääneet. Myönnettäköön, että mulla ei kuitenkaan ole muistikuvaa, millaiselta meno näytti Monzassa vaikkapa kymmenisen vuotta sitten.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Veikkaisin, että siipeä Monzassa on suunnilleen saman verran kuin vanhalla Hockella aikoinaan. Nykyautot ovat vain vakaampia ajaa, joten hienoimmat luistot ovat jääneet. Myönnettäköön, että mulla ei kuitenkaan ole muistikuvaa, millaiselta meno näytti Monzassa vaikkapa kymmenisen vuotta sitten.
Ei tietenkään niin isoa eroa, mutta mielestäni Monzassa ajettiin 90-luvulla hieman enemmällä siivellä kyllä.
Rataprofiileistakin arvioisin:
http://theracingline.net/racingcircuits/racingcircuits/Germany/Hockenheim1994.html
http://theracingline.net/racingcircuits/racingcircuits/Italy/Monza1995G.html
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Ei tietenkään niin isoa eroa, mutta mielestäni Monzassa ajettiin 90-luvulla hieman enemmällä siivellä kyllä.
Rataprofiileistakin arvioisin:
http://theracingline.net/racingcircuits/racingcircuits/Germany/Hockenheim1994.html
http://theracingline.net/racingcircuits/racingcircuits/Italy/Monza1995G.html
Paha sanoa, mutta Hocken stadionosuus oli kuitenkin melko pitkä, joskin hidasvauhtinen. Monzassa siipeä tarvittaneen lähinnä Lesmoissa, Ascarissa ja Parabolicassa, jotka ovat nopeampia paikkoja kuin Hocken stadion.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös