Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

koirankoppi

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
200
Ihmetyttää tuollaset tosi F1-fanit joilla on kumma tapa mainostaa fanittamaansa sarjaa. Esim. tyyliin näin: F1 on paras, koska se on F-vitun-ykkönen ja kaikki muut sarjat on paskaa. Jees-jees kimikimikimi Jee F1 jee 4ever oikeeasti hei, jee. :cool:

Vahva tunne on kyllä siitä että parin vuoden päästä ei ole kuin pari moottorivalmistajaa: Ferrari, Mercedes, Cosworth. Ja kun nuo kaksi isoa tehdasta sitten jonain päivänä lähtisi, jompi kumpi tai jopa molemmat samalla kertaa. Ja uusia jos autonvalmistajia ei tule niin Cossu jäänee ainoaksi. Ja myöhemmin sitten tallien itserakentamista autoista luovutaan. Ja siirrytään järjestelmään jossa tallit ostavat autot esimerkiksi Dallaralta. Sitten meillä saattaakin olla tällänen F-ykkönen

Bridgestone presents Formula One World Series powered by Cosworth
:D.

No joo, no täytyy katella mitä tapahtuu tulevaisuudessa ;)
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Ei Formula 1 olekaan tapahtumarikkainta autourheilua. Toinen sarja mitä olen seurannut eli GP2 on usein tapahtumiltaan kiinnostavampaa ja kilpailut ovat mielenkiintoisempia. Mutta ei ykkösten suosio pelkästään tähän perustukaan. Minulla ongelma muissa sarjoissa on se, että kuljettajat jäävät helposti hyvin pintapuoliksi, koska muita sarjoja ei seurata mediassa niin tarkasti. Siksi monen kuljettajan nimi ei jää mieleen enkä edes tunne heitä ulkonäoltä. Formula 1 on vaan niin tunnettua ja seurattua joka tekee siitä itselleni niin hienoa. Parempaa viihdettä siis löytyy varmasti.

En itse lähde syyttämään muita sarjoja huonoudesta verrattuna ykkösiin. Itselläni ei ole vain aikaa eikä kiinnostusta tutustua vaikkapa Formula2 sen syvällisemmin. Siispä kilpailut jäävät usein sunnuntaiviihteeksi joka ei jaksa kiinnostaa niin kovasti, koska kuljettajat eivät ole tarpeeksi tunnettuja ja tuttuja.

Pahoittelen, että viestini oli hyvin sekava. Toivottavasti pointti tuli kuitenkin selväksi ja porukka olisi vähän avarakatseisempaa muitakin sarjoja kohtaan. Loistavaa kilvanajoahan niissä nähdään.

Ja olihän tää täyttä offtopiccia kans. Hyi minua.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
39 F1-ohitusta hyvä. 93 ohitusta jossain muualla paha. P2P SF:ssä paha, KERS F1:ssä hyvä. Magny-Coursin tylsät F1-kisat hyvä, SF:n ohitusrikkaat kisat Magny-Coursissa, vähämerkityksisiä. Selkis. :cool:
93 ohitusta myös F1:ssä on liikaa (paitsi ehkä sadekisassa, jolloin suhteellisesti kuivien kisojen ohitusmäärät alkaisivat olla kohdillaan).

P2P tarkoittaa minulle ihan muuta, mutta push-to-pass SF:ssä (PTP heidän sivuillaan) on hyvä. Toimivampi kuin KERS ohitusnappulana, mutta KERSin tarkoitus onkin kaksijakoinen.

Magny-Coursin tylsät F1-kisat olivat tylsiä.
Ja kuka määrittelee onko ohittaminen liian vaikeaa vai liian helppoa? Sinäkö?
Jokainen tykönään. Kuten minäkin yllä vain esitin henkilökohtaisen mielipiteeni ja toin sen selvästi ilmi.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ihmetyttää tuollaset tosi F1-fanit joilla on kumma tapa mainostaa fanittamaansa sarjaa. Esim. tyyliin näin: F1 on paras, koska se on F-vitun-ykkönen ja kaikki muut sarjat on paskaa. Jees-jees kimikimikimi Jee F1 jee 4ever oikeeasti hei, jee. :cool:
Pyörivätkö F1-fanit esim. tällä foorumilla muiden sarjojen ketjuissa jatkuvasti haukkumassa/arvostelemassa kyseisiä sarjoja vaikka eivät niistä pahemmin perustaisikaan? Eivät. Puolustusreaktiot Formula ykkösten haukkumiseen F1-alueella ovat siis varsin ymmärrettäviä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ja Bobbis: F1 muuttuu niin hitaasti yksityyppiluokaksi, ettei sitä ehdi paljaalla silmällä edes huomata. Kuninkuusluokka on nyt nähdäkseni ns. "CART 2002-vaiheessa." Seuraava askel onkin sitten jo "Powered by Cosworth ja CART 2003 - vaihe." Ei kai tarvitse muistuttaa mitä sen jälkeen tapahtui?
Minun nähdäkseni F1:llä on takanaan liikaa suosiota ja liian vähän konkursseja, että oltaisiin tuossa vaiheessa.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ja Bobbis: F1 muuttuu niin hitaasti yksityyppiluokaksi, ettei sitä ehdi paljaalla silmällä edes huomata. Kuninkuusluokka on nyt nähdäkseni ns. "CART 2002-vaiheessa."
CART 2002 oli kyllä vähän pirun paljon lähempänä yksityyppiluokkaa kuin F1 nyt. Mukana oli peräti kaksi eri autoa kun fykkösissä niitä on yhdeksän (virallisesti 10). CART:ssa moottorivaihtoehtoja oli kaiketi kolme (Honda, Toyota, Cosworth) kun niitä fykkösissä on tällä hetkellä on viisi.

Ei millään pahalla, mutta toi sun alati jatkuva paatokses on sen verran raskasta, että mä taidan lipsua pikku hiljaa F1-fäniksi ihan vain sen ansiosta :eek:
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Ja Bobbis: F1 muuttuu niin hitaasti yksityyppiluokaksi, ettei sitä ehdi paljaalla silmällä edes huomata. Kuninkuusluokka on nyt nähdäkseni ns. "CART 2002-vaiheessa." Seuraava askel onkin sitten jo "Powered by Cosworth ja CART 2003 - vaihe." Ei kai tarvitse muistuttaa mitä sen jälkeen tapahtui?
Et voi millään verrata Amerikkalaista formulasarjaa joka ei koskaan ole ollut erityisen suosittu kotimaassaan ykkösiin. CArtin parhaina aikoinakin katsojaluvut olivat korkeintaan kohtuullisia, F1 taas paljon paljon suurempi laji, ja tuskin moottorit ovat tuossa suosiossa avainasemassa. Kuten tiedät ei Cart-sarjan alamäki moottoreista johtunut, eikä runkovaihtoehdoista.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
CART 2002 oli kyllä vähän pirun paljon lähempänä yksityyppiluokkaa kuin F1 nyt. Mukana oli peräti kaksi eri autoa kun fykkösissä niitä on yhdeksän (virallisesti 10). CART:ssa moottorivaihtoehtoja oli kaiketi kolme (Honda, Toyota, Cosworth) kun niitä fykkösissä on tällä hetkellä on viisi.
Ei sairauksissakaan kaikki tapahdu täysin samalla tavalla, vaan vaiheissa on eroja. Tarvitsee joko olla kuuro, sokea tai tyhmä, jos ei pysty tunnustamaan sitä, että yksityyppiluokkaan FIA:n johto haluaisi F1:n nyt viedä. Mosley kun on ehdottanut lähes kaikkea yksityyppimoottoreista runkoihin ja samat renkaathan kaikilla jo olisivatkin, ellei vaihtoehtorengastusta olisi, aivan oikein, Champ Carilta matkittu. Kun Mosley tuli valtaan ja aina 2000-luvun alkuun asti F1:n tulevaisuus oli tarkoitettu autonvalmistajille ja autoteollisuutta palveleville teknologioille, mutta puhutaan kuinka tärkeitä yksityistiimit ovat ja tosiaan maailmanmoottoreita yms. on väläytelty. Jos presidentti on kykenevä pyörähtämään näin suuren ympyrän, niin ei siinä enää niin pirun paljon kaukana olla tilanteesta, jossa kaikki ajavat samoilla osilla. Sen verran kaukana jo nyt ollaan siitä alkuperäisestä GP-autoilun ideasta. Tai edes niistä ykkösistä, jotka Mosleyn ensimmäisen kauden aikana kiersivät ratoja.
DexDexter sanoi:
Et voi millään verrata Amerikkalaista formulasarjaa joka ei koskaan ole ollut erityisen suosittu kotimaassaan ykkösiin.
Miksen voisi? Onhan täysin selvää, että F1 on viiden vuoden sisällä ottanut varsin amerikkalaisen linjan kopioimalla ja muuttumalla Champ Carin eri versioiksi. Ja en minä puhu IRL:stä, vaan CARTista ja Champ Carista, joka kyllä joskus oli kotimaassaan ja uudella mantereella varsin suosittu. Tätäkään, kuten ei F1:n selkeää lähentymistä sen edesmenneeseen serkkuun vain ei haluta ilmeisesti tunnustaa. Miksiköhän?

Ei millään pahalla, mutta minulta kesti kauan tajuta mitä yritit sanoa, joten saanko suositella, että jatkossa käyttäisit välimerkkejä. Ihan vain selkeyden takia.
Otto Hokkanen sanoi:
Ei millään pahalla, mutta toi sun alati jatkuva paatokses on sen verran raskasta, että mä taidan lipsua pikku hiljaa F1-fäniksi ihan vain sen ansiosta :eek:
Tämä viestini on tämän otsikon alle osittain kuulumaton, mutta jos WebSlave kokee tarpeelliseksi hypettää Bahrainin F1-ohitustilastoja, kun minusta on selvää, että auto se ongelma on eikä radat, niin eikö asiasta saisi huomauttaa. Sarjan voisi käynnistää vaikka Magny-Coursista tai Estorillista ja saada paljon ohituksia, jos auto ja filosofia olisi eri. Ei siinä Bahrainin hiekkalaatikkoa tarvita. Ja jos tätä ei saisi sanoa, niin anteeksi.

Mitä tulee paatokseeni, niin se loppuu välittömästi kunhan oikeus toteutuu. Ja minun on vaikea uskoa, ettet muka olisi aikaisemmin ollut F1-fani, joten en voi "käännytyksestäsi" ottaa kunniaa saati vastuuta. ;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämä viestini on tämän otsikon alle osittain kuulumaton, mutta jos WebSlave kokee tarpeelliseksi hypettää Bahrainin F1-ohitustilastoja, kun minusta on selvää, että auto se ongelma on eikä radat, niin eikö asiasta saisi huomauttaa.
Sitäkö sinä tällä avauksellasi tarkoitit? Meni kyllä ohi.

Mutta siis eihän sitä itsestäänselvyyttä kukaan kiistä, että varsinainen ongelma on autossa (=aerosäännöissä). Tässä topicissa kuitenkin puhutaan radoista. Sitäpaitsi radoilla, joilla on helppo ohittaa nykysääntöjen mukaisilla autoilla, olisi varmasti edelleen helppo ohittaa jollain ohituksiin paremmin kykenevillä autoilla.
Sarjan voisi käynnistää vaikka Magny-Coursista tai Estorillista ja saada paljon ohituksia, jos auto ja filosofia olisi eri. Ei siinä Bahrainin hiekkalaatikkoa tarvita. Ja jos tätä ei saisi sanoa, niin anteeksi.
Mutta noista radoista Bahrainissa edelleen luultavasti nähtäisin eniten ohituksia myös tuolla "eri autolla ja filosofialla".
 
Viimeksi muokattu:

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Ei
Miksen voisi? Onhan täysin selvää, että F1 on viiden vuoden sisällä ottanut varsin amerikkalaisen linjan kopioimalla ja muuttumalla Champ Carin eri versioiksi. Ja en minä puhu IRL:stä, vaan CARTista ja Champ Carista, joka kyllä joskus oli kotimaassaan ja uudella mantereella varsin suosittu. Tätäkään, kuten ei F1:n selkeää lähentymistä sen edesmenneeseen serkkuun vain ei haluta ilmeisesti tunnustaa. Miksiköhän?
Minäkin puhuin Cartista, ja Indy 500-ajoa lukuunottamatta TV-katsojaluvut eivät olleet kovin kummoisia edes Mansellin aikana, vaikka olivatkin stratosfäärisen korkeita nykyaikaan verrattuna. Joku 2.5 Nielsen-rating ei nyt mikään maailman kummoisin ole. Nythän IRL-sarjan suora kisa saa ABC:lla about saman verran katsojia kuin F1 jälkilähetys Foxilla. Molemmat toki säälittävän vähän. Se miksi kritisoin vertailua näiden sarjojen välillä oli 1. toinen oli kansallinen sarja, toinen maailmanlaajuinen 2. toisessa kaikki tallit ovat autonvalmistajia, toisessa autot ostettiin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Singapore petti nyt pahemman kerran. Haastava kuljettajille, mutta kilpailun kannalta täysin onneton. Ei edes KERSsillä pääse ohi. Tämänkin voisi heivata pois nyt kun iltakisan "hienous" on nähty.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Singapore petti nyt pahemman kerran. Haastava kuljettajille, mutta kilpailun kannalta täysin onneton. Ei edes KERSsillä pääse ohi. Tämänkin voisi heivata pois nyt kun iltakisan "hienous" on nähty.
Rata oli paljon huonompi kun muistin. Oon ihan samaa mieltä sun kanssa et Singapore voidaan kyl heivata kalenterista. Jos haluavat ajaa pimeällä niin ajakoot sitten vaikka Sepangissa.

F1 ja katurata vaan ei sovi samaan lauseeseen. Riittää että käyvät kerran vuodessa ajamassa ympyrää Monacossa.
 

Total Bummer

Well-known member
Liittynyt
14.3.2008
Viestit
698
No monacossa ainut asia on sen legendaarisuus. Nämä uudet katuradat ovat vaan tarkoitettu bernien vippien kestimiseen. Kai se dragula hyökkäsiheti lähdön jälkeen johonkin juhlimaan. Sanoi vaan vipeille että nyt mennään, ei siinä kisassa kuitenkaan mitään tapahdu. Olen joskus miettinyt että miksi tuo ukko edes tekee tuota hommaa. Onhan se nyt koomista että tuollainen äijjän käppänä päättää asioista vaikka ei ole edes kiinnostunut koko lajista.:jaska:
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Samaa tasoa Valencian kanssa tämä Singapore. Ei se paljon auta jos autot näyttävät joidenkin mielestä hienommilta iltavalaistuksessa jos kisat ovat tällaisia.

Singaporessa kun tehtäisiin siitä shikaanihässäkästä vaikkapa tavallinen ysikymppinen tiukka mutka niin siinä saattaisi päästä ohittamaankin.

Valencia ja Singapore pois kalenterista.
 

JTS

Well-known member
Liittynyt
8.9.2009
Viestit
94
Sijainti
Helsinki
Oli ihan mielenkiintoinen toi Järvilehdon 'unelmarata' joka esiteltiin ennen kisaa lähetyksessä. Pitää vaan jäädä odottelemaan Rosbergin vastaavaa, kun taisivat puhua että maikkari järjestää jonkinlaisen änestyksen paremmuudesta.

Näin Hamiltonin vastaavan unelmaradan muistaakseni You Tubessa. Ihan mielenkiintoisia mutkia legendaarisilta radoilta, mutta radalla olisi mahdotonta ohittaa. JJ:n radalla tämän pitäisi olla mahdollista.

:thumbup:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös